דף הבית / מדריכים / טכני / מדריך: יישור קו
FZR_Tapeworks_4025

מדריך: יישור קו

קניתם או עומדים לרכוש אופנוע יד שנייה? אחרי הרכישה צריך עוד לבצע יישור קו והתאמה, כדי שתוכלו לצאת לדרך המשותפת בצורה המיטבית

מזל טוב, קניתם אופנוע משומש. אחרי שחקרתם, בדקתם, חיפשתם, מצאתם את הכלי שעומד בתנאים שהצבתם ואשר מתאים לכם מבחינת התקציב – עכשיו הוא עומד ליד הבית ואין מאושרים מכם. קרוב לוודאי שרכישת האופנוע לחצה אתכם כלכלית, ועשיתם מאמצים רבים לארגן את הכסף. רכישת אופנוע, חדש או משומש, אינה קלה במציאות הישראלית, ובמובנים רבים אופנוע נחשב למותרות ולא רק לכלי תחבורה בסיסי.

ובכל זאת, כשרוכשים אופנוע משומש חשוב להשאיר סכום כסף בצד על מנת לבצע את מה שנקרא 'יישור קו' והתאמת האופנוע. נדירים הם הרוכבים שדואגים לאופנוע שלהם ומטפלים בו בלי חיסכון עד לרגע האחרון שבו האופנוע נמכר. לרוב, מרגע שהתקבלה ההחלטה למכור את האופנוע, הוא עובר למצב של 'תחזוקת שבר': אם זה לא נתקע – לא נוגעים. לעתים המצב אף חמור יותר והמוכרים מסתירים תקלות או חלקים בלויים כך שייראו תקינים בבדיקה ראשונית, אך תוך זמן קצר התקלה חוזרת. לא תמיד מעורבת תחמנות ישראלית, לפעמים מדובר בחוסר תשומת לב שנובעת מתמימות וחוסר הבנה במכלולי האופנוע. הניסיון מוכיח שזה גם לא ממש משנה אם רוכשים אופנוע מאדם פרטי או מסוכנות. גם אם נבדק לעומק על ידי מומחה, תמיד יצוצו דברים בתחילת הדרך המשותפת.

ברוב המוחלט של המקרים תצטרכו להשקיע סכום כסף נוסף כדי להביא את האופנוע למצב מושלם או קרוב לכך, ולהחליף חלקים בלויים. יש לזה, אגב, גם יתרון אחד משמעותי: אמנם תשקיעו כסף, אבל תיהנו מאותם המכלולים שעובדים בצורה תקינה, חלקה ובטיחותית כבר מהיום הראשון על האופנוע.

ככה מיישרים קו! (צילום: בני דויטש)
ככה מיישרים קו! (צילום: בני דויטש)

התאמת האופנוע

ברכישת אופנוע (וכאן למעשה לא משנה אם חדש או משומש), חשוב להתאים ולכוון את האופנוע לממדי גופכם ולתנוחת הרכיבה המתאימה לכם. התהליך קצר ובסופו חוויית הרכיבה תהיה מוצלחת יותר.

ראשית, כוונו את זווית הכידון כך שתתאים לתנוחת הרכיבה שלכם. כל הכידונים שיושבים על המשולש העליון מאפשרים את הכיוון הזה, וחלקם אף מאפשרים כיוון מרחק. באופנועי ספורט עם קליפ-אונים לא תמיד ניתן לכוון זווית או גובה, אבל ישנם כאלו בהם זה אפשרי. אם ממדי גופכם חריגים, למשל אם אתם גבוהים במיוחד, בדקו את האפשרות להגבהת הכידון על ידי מגביהים או אפילו החלפת כידון. כמה מאות השקלים שכרוכים בהחלפה שכזו עשויים לשפר את חווית הרכיבה באופן משמעותי.

אחרי שכיוונתם את הכידון, כוונו את גובה ומרחק המנופים. גובה המנופים צריך להיות כך שיהיו המשך ישיר של הזרועות, אך חשוב לזכור שהשאיפה היא להניח את הזרועות מאחורי הכידון באותו המישור. המנופים צריכים להיות כמעט מאוזנים. ישנה נטייה להוריד את המנופים יתר על המידה, במיוחד באופנועי שטח ודו-שימושיים, ולטעמנו זה שגוי. אם ניתן לכוון את מרחק המנופים, כוונו אותם כך שיתאימו לכף ידכם ולאורך האצבעות. כאן חשוב לזכור שכיוון נכון אומר שניתן ללחוץ על מנוף בלם או מצמד עם שתי אצבעות, כשהשתיים האחרות מונחות על הכידון, ולהגיע לפעולה מלאה של המנוף לפני שהוא נוגע בשתי האצבעות שמונחות על הכידון.

ולסיום הפרק – כוונו גם את מנופי הבלם האחורי וההילוכים כך שיהיו לכם נוחים יותר ולא תצטרכו להשקיע אנרגיה במחשבה בכל פעם שתתפעלו אותם. כיוון גובה מנוף הבלם האחורי הוא לרוב פשוט וכולל בורג עצירה שקובע את גובה הרגלית, ובורג נוסף שמכוון את תחילת הלחיצה של המנוף על משאבת הבלם. אם לא הסתדרתם – בדקו בספר המשתמש של האופנוע (לרוב תמצאו אותו ברשת). כך גם לגבי רגלית ההילוכים, שלעתים ניתן לכוון את גובהה על ידי מוט הברגה עם שתי נעילות ('שטנגה') ולעתים תצטרכו לפתוח בורג, לשלוף את הרגלית מהציר ולכוון אותה על שן אחרת.

תבחר! (צילום: אסף רחמים)
תבחר! (צילום: אסף רחמים)

תחזוקה, בטיחות וחלקות

אם נצא מנקודת הנחה שבדקתם את האופנוע המשומש לפני רכישתו, בין אם במכון בדיקה מקצועי ובין אם לבד או עם חבר שמבין עניין, קרוב לוודאי שיש לכם רשימה מסודרת של החלקים והחלפים הבלויים שאינם נמצאים במיטבם. כאן ניתן לכם כמה דגשים שיעזרו לכם להחליט אילו פעולות תחזוקה לבצע עכשיו ואילו לדחות לשלב מאוחר יותר.

ראשית, הביאו את האופנוע למצב אפס מבחינת תחזוקה מונעת. בצעו טיפול מקיף לאופנוע (טיפול גדול) לצורך יישור קו מוחלט, אלא אם אתם יודעים בוודאות מלאה שטיפול כזה התבצע טרם המכירה. עברו על רשימת התחזוקה של האופנוע כפי שמופיעה בספר המשתמש, וטפלו בכל המכלולים והמערכות לפי הסדר – בין אם אתם מטפלים לבד ובין אם במוסך. כך תוכלו להתחיל את ספירת הקילומטרים לתחזוקה שוטפת וטיפולים מהיום שבו קניתם את האופנוע. דאגו להחליף שמן מנוע ומסנן, וכן את המצתים. נקו או החליפו את מסנן האוויר ובדקו מרווח שסתומים. זכרו שמנוע מטופל מאריך חיים וגם עוזר לחסוך בתצרוכת דלק.

אחרי המנוע מגיע תורם של הצמיגים. פעמים רבות נתקלנו באופנועים משומשים שנרכשו עם צמיגים בלויים, והרבה פעמים מדובר היה ביובש מכיוון שהכלי עמד זמן רב. אם הצמיגים בלויים החליפו אותם מיידית לזוג חדש. זה גם ישפר את החוויה וגם הרבה יותר בטיחותי. זכרו שלפעמים הצמיגים ייראו עם הרבה 'בשר' עליהם, אולם הם עלולים להיות ישנים ולכן לא בטיחותיים. האינדיקציה תהיה סדרים בתוך חריצי ניקוז המים ובדפנות הצמיג. אם זיהיתם סדקים כאלה – החליפו את הצמיגים.

מערכת נוספת שצריכה בדיקה היא מערכת ההינע הסופי, כלומר השרשרת וגלגלי השיניים. בדקו את השרשרת, ואם היא לא במצב מושלם שקלו החלפת סט שלם של שרשרת וגלגלי שיניים. ההבדל בחלקות הרכיבה בין שרשרת גמורה או לקראת סיום חייה לבין שרשרת חדשה הוא אדיר, וזה מתבטא גם בהחלפות ושילוב הילוכים וגם במהלך הרכיבה. חשוב לציין שכבר נתקלנו בקומבינות מגעילות במיוחד בתחום הזה אצל מוכרים, כמו למשל קיצור השרשרת הגמורה בחוליה אחת כדי שיהיה ניתן למתוח אותה עוד קצת(!). למותר לציין ששרשרת כזו אינה בטיחותית בעליל ויש להחליפה בהקדם האפשרי.

עוד מכלול בטיחות הוא הבלמים. כאן, אם אין לכם ידע וניסיון בטיפול במערכות בטיחות כאלה, השאירו את ההתעסקות למוסך. כך או כך, ודאו שהדיסקים תקינים והעובי מעל המינימום הנדרש. בדקו שהרפידות במצב תקין ונשאר עליהן עוד 'בשר'. ודאו שהמערכת ההידראולית תקינה, עם צינורות תקינים, ושאין אוויר במערכת. במידת הצורך דאגו להחלפת נוזל בלם. הפעולה פשוטה ומהירה, ועשויה למנוע תקלות בעתיד.

צמד מכלולים שזוכים בדרך כלל להתעלמות ואדישות הם בולמי הזעזועים הקדמיים והאחורי. דווקא כאן שווה להשקיע ולטפל, ולא משנה מה עשו לפניכם (סביר להניח שלא עשו כלום). ראשית, טפלו בבולמים – החליפו שמן בולמים בטלסקופים לשמן טרי, ואם זה אפשרי החליפו שמן גם מאחור, וכן גז חנקן אם יש. לא בכל הכלים ניתן להחליף שמן בבולם האחורי. חשוב לזכור שהשמן בבולמים מתבלה במהירות (יש אומרים שזה השמן שעובד הכי קשה באופנוע), ושאופנוע שעובד על הידראוליקה תקינה וטרייה ייאחז בקרקע טוב יותר, כלומר יהיה בטיחותי יותר. בכלים הספורטיביים יותר נמליץ לבדוק גם את הבושינגים שבבולמים (מסבי ההחלקה) ולהחליפם במידת הצורך אם הם שחוקים. לאחר הטיפול לבולמים בצעו כיוון. אל תסתבכו עם זה יותר מדי, אלא בצעו פעולות פשוטות בלבד – כוונו את עומס הקפיץ מלפנים ומאחור כך שהשקיעה (ה'סאג') של האופנוע על המתלים תהיה נכונה (כ-30% ממהלך המתלה כשהרוכב יושב על האופנוע), וכוונו את בוררי השיכוכים – כיווץ והחזרה – למצב הסטנדרטי כפי שמופיע בספר הרכב. זו תהיה נקודת המוצא הטובה ביותר לכל רוכב, ומשם ניתן להגיע לכיוון מושלם לפי התחושה והניסיון המצטבר.

מיד לאחר הטיפול למתלים ולבולמים, בדקו את כל מסבי השלדה: מסבי ההיגוי, מסבי הגלגלים ומסבי הבולם האחורי, הזרוע האחורית ומנגנון הלינקים. תיאור מפורט לבדיקות האלה נעלה בקרוב לפינת הטיפ הטכני שלנו. אם מצאתם מסבים בלויים עם חופשים, או כאלו שאינם עובדים חלק ומרעישים, החליפו אותם באופן מיידי ואל תרכבו עם מסבים פגומים.

אל תחסכו במכלולי בטיחות!
אל תחסכו במכלולי בטיחות!

וגם קצת פינוקים

רגע לפני הסוף, פנקו את עצמכם ואת האופנוע וטפלו במערכות התפעול. ודאו למשל שידית המצערת עובדת חלק ללא חיכוך, ושהיא חוזרת למצב סגור בקפיציות הנכונה. אם המצערת אינה חלקה ודאו שהכבלים משומנים, שהם מחווטים כמו שצריך לפי ספר הרכב ושאין שום דבר שמתחכך במצערת ומפריע לה להסתובב (למשל מגן ידיים). כך גם למנוף המצמד. בדקו שהוא עובד חלק, שהחופש בו תקין ושאין חיכוכים בכבל. במידה והמנוף קשה לתפעול – שמנו את הכבל בעזרת תרסיס ייעודי או עם תרסיס שימון ורסטילי כמו WD40.

ודאו שמנופי הבלם עובדים חלק וגרזו מעט את נקודות החיבור של מנופי הבלם עם הבוכנות שעל המשאבות ואת צירי המנופים. במידת הצורך פרקו את המנופים, נקו אותם ואת התושבות, וגרזו מעט גם אותם. לא תאמינו איזה הבדל יכול להיות בתפעול בין מנוף מתוחזק, נקי ומגורז, לבין מנוף שצבר לכלוך בציר במשך תקופה.

לבסוף בדקו את מערכת החשמל וודאו שכל האורות, המאותתים והרכיבים החשמליים כמו הצופר, עובדים בצורה תקינה. החליפו נורות במידת הצורך. בדרך כלל מדובר בפעולה פשוטה שאותה יכול כל משתמש לבצע בקלות. אם יש בעיות גדולות יותר כמו פנסים שבורים או מצבר גמור – החליפו אותם.

את כל רשימת התחזוקה הזו לא חייבים לעשות בפעם אחת, שכן אם אתם לא מטפלים לבד אלא ניגשים למוסך לכל פעולת תחזוקה, הרשימה הזו עלולה לעלות לא מעט כסף. גם אם אתם כן מטפלים לבד, עשו רשימת תחזוקה שמסודרת מהדחוף והחשוב ביותר ומטה, ומצאו את הזמן לעבור על המכלולים והמערכות לפי הסדר ולטפל ולתחזק את כולם.

זכרו שהעובדה שקניתם אופנוע משומש ואפילו ישן במיוחד, אינה אומרת שאתם צריכים לסבול מרמת התחזוקה של הבעלים הקודמים. אתם יכולים, בהשקעה לא גדולה שפרושה על פני ציר הזמן, להביא את המכונה למצב מושלם. אנחנו מכירים כמה מקרים כאלה, חלקם אפילו קיצוניים, של אופנועים שנרכשו במצב תחזוקתי גרוע עד מחפיר, וכעת האופנועים במצב מושלם. זכרו שמעבר לבטיחות יש גם את הפן של חוויית רכיבה.

אז תיהנו מהאופנוע החדש-משומש שלכם, 'ישרו לו קו' וטפלו בו. תתחדשו ובהצלחה!

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

mj_BMW_S1000RR_statics_25.11.22_ 27

טכני: קוויקשיפטר – מעביר הילוכים מהיר

יותר ויותר אופנועים מגיעים בימינו עם האפשרות להעביר הילוכים ללא שימוש במצמד וללא סגירת המצערת; הסבר על קוויקשיפטר ואוטובליפר

תגובה אחת

  1. Avatar

    אז מה היה לנו?
    -טיפול גדול , שמן +פילטרים +פלאגים +כיוון שסתומים וכו'
    -סט צמיגים
    -סט גלגשי"ם
    -זוג דיסקים
    -נוזל +צינורות+רפידות בלם
    -טיפןל בבולמים , שמן +מחזירי שמן +כיונונים
    -מיסבי היגוי , גלגלים , בולמים , וכו'
    -מערכת חשמל
    -נורות , מאותתים , צופר
    -פירוק ניקוי ושיפוץ כמעט כל חלק ,

    תודה שקנית אצלנו !!
    יד 2

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן