דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: אפריליה מאנה 850
Aprilia Mana (2)

נוסטלגיה: אפריליה מאנה 850

האפריליה מאנה 850 היה גם אופנוע וגם אוטומטי וגם עם גיר רציף; למרות שעברו רק 15 שנים מאז, חשבנו שכדאי להזכיר אותו

האפריליה מאנה (Mana) היה אופנוע עם מנוע וי-טווין שהוצג בשנת 2007 והציע פיצ'ר מעניין – גיר אוטומטי רציף.

תחשבו על הזהות המבולבלת של אפריליה בשנות האלפיים. מצד אחד הם הציגו את ה-RSV מילה הסופר-ספורטיבי בסוף שנות ה-90, שמממש את ה-DNA הספורטיבי של היצרנית האיטלקית, וב-2004 החברה נרכשה על-ידי פיאג'ו – שהיא בכלל יצרנית קטנועים. ואז בשנת 2007 הציגו באפריליה אופנוע שניסה להיות קטנוע, בערך באותה תקופה שבה הציגו קטנוע שניסה להיות אופנוע (וקראו לו ג'ילרה בכלל, אבל הוא היה מאותה המשפחה).

אפריליה מאנה 850 - אופנוע עם וריאטור
אפריליה מאנה 850 – אופנוע עם וריאטור

אז מה זה אוטומטי? באפריליה התקינו מערכת העברה רציפה מסוג וריאטור (CVT – ר"ת Continuously Variable Transmission), שכוללת שלושה מצבי רכיבה: ספורט לספורט, כלומר לתגובה כוחנית ומיידית, כביש ליום-יום וגשם ליפה, גשם. זה האחרון מפחית את תגובת המצערת והמנוע. מעבר לכך, באפריליה ציידו את תמסורת בשבעה מצבי מהירות פיקטיביים הנקבעים בעזרת רגלית ההילוכים או מתגי העברה על הכידון. למה פיקטיביים? כי גיר רציף מתבסס על רצועה שנעה על שני קונוסים ומיקומה בפעול קובע את יחס ההעברה ואז למעשה מספר יחסי ההעברה הוא אין-סופי. לא משנה מהי מהירות המאנה, הסל"ד נשאר פחות או יותר קבוע. אולי בגלל זה חסכו עליו במד הסל"ד.

איטלקי בכל זאת, אז באפריליה ציידו את המאנה במנוע וי-טווין אותנטי מקורר נוזל עם 90° בין הצילינדרים. הנפח עמד על 839 סמ"ק עם הספק של 76 כוחות סוס ב-8,000 סל"ד וכ-7.5 קג"מ ב-5,000 סל"ד (שזה בדיוק אותו מנוע שהותקן באותו GP800 שניסה להתחפש לאופנוע). עם 234 ק"ג הוא לא נועד להיות אופנוע ביצועים.

כל שאר המכלולים גם איטלקיים טהורים, וזה אומר עיצוב נייקד מרשים, שלדת צינורות שנראית נהדר, מזלג קדמי הפוך בקוטר 43 מ"מ נטול כיוונים, צמד דיסקים גדולים בקוטר 320 מ"מ מלפנים, חישוקי 17″ עם צמיגים במידות 120/70 מלפנים ו-180/55 מאחור, בסיס גלגלים של 1,463 ומיכל דלק בנפח 16 ליטר. אגב, מה שנראה כמו מיכל הדלק הוא למעשה מכסה תא מטען המאפשר נפח הטענה לקסדה מלאה. פתח התדלוק האמיתי ישב מתחת למושב האחורי. עוד משהו שראינו רק במאנה ולא באף אופנוע / קטנוע אחר (ואולי יש סיבה לכך) הוא בלם יד שישב בצידה השמאלי של השלדה. אי אפשר היה להתכנס לתנוחת רכיבה אם הרוכב שכח להוריד אותו בתחילת הרכיבה.

ברחבי העולם לא בדיוק הסתדרו עם פיצול האישיות של האפריליה מאנה, ולא הצליחו להחליט אם מדובר באופנוע עם יכולות שמוותר על ההילוכים או קטנוע שמקבל את כל החסרונות של אופנוע בתוך העיר. במחיר של 90 אלף ש"ח בישראל הוא לא הצליח למצוא יותר מדי רוכבים כאן. באפריליה ניסו למשוך אותו עד לשנת 2016, אבל הוא לא הצליח להשאיר חותם על העולם הרחב של האופנוענות או אפילו העולם הצר של אפריליה. במקרה הזה הניסיון להיות שונים מהעדר לא עבד.

Aprilia Mana (1)

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

DSC_3002

בית המשפט: הפול תשלם פיצויים לרוכב ששכר אופנוע ונהרג

חברת 'הפול' סירבה לפצות משפחה של צעיר שנהרג בתאונת דרכים בתואנה שמדובר בהשכרה ולא בחכירה; בית המשפט חייב את החברה לשלם פיצויים בסך של כ-1.5 מיליון ש"ח

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן