דף הבית / חדשות / ציוד במבחן: קסדת שארק Race-R Pro במהדורה מוגבלת
Shark-White-Shark-008

ציוד במבחן: קסדת שארק Race-R Pro במהדורה מוגבלת

ה-Race-R Pro של Shark היא קסדת מרוץ טהורה ברמה גבוהה; לקחנו את דגם המהדורה המוגבלת 'הכריש הלבן' וחזרנו עם מסקנות חותכות

  • יתרונות: משקל, אווירודינמיות, נוחות, אוורור, ריפודים, שדה ראייה, אבזור, הכנה לדיבורית, טכנולוגיה
  • חסרונות: מחיר, תפס מגנטי חלש
  • שורה תחתונה: קסדת מרוצים טהורה, שקטה, נוחה ומאווררת – טופ אוף דה ליין!
  • מחירים: 3,302 ש"ח לסכימת צביעה לורנזו מונסטר, 4,302 ש"ח למהדורה המוגבלת
  • במבצע: 3,200 ש"ח לרפליקת לורנזו ו-3,990 ש"ח ל-White Shark
  • יבואן: ארנב אנרגיה (מטרו מוטור)
שארק Race-R Pro בצביעת White Shark - עם כל האביזרים הנלווים
שארק Race-R Pro בצביעת White Shark – עם משקף נוסף ואביזרים נלווים

שארק היא יצרנית קסדות צרפתית שנוסדה ב-1986 ומייצרת קסדות לאופנועים כבר למעלה מ-25 שנה. בחברה, שמרכזה בעיר מרסיי, מועסקים כ-600 עובדים במספר מפעלים בצרפת וברחבי העולם, והיא אחד מתוך מספר מותגים של קונצרן ציוד הרכיבה והספורט 2R (משמעות השם: 'רוכבי דו-גלגלי').

ה-Race-R Pro, שזכתה ל-5 כוכבי בטיחות של 'שארפ', הוצגה כבר ב-2011 כקסדת הדגל של היצרן הצרפתי, כשהיא מתעדכנת לאורך השנים – בין אם באיכות ועמידות החומרים ובין אם בשיפור המנגנונים וזרימת האוויר בקסדה. מאז ועד היום יוצרה בסכימות צביעה רבות, חלקן רפליקות של רוכבי מרוצים מהצמרת העולמית כמו סילבן גינטולי, יוהאן זרקו, וכמובן הפרזנטור הראשי של שארק בשנתיים האחרונות – חורחה לורנזו.

הקסדה שבמבחן היא מהדורה מוגבלת של 'הכריש הלבן', שמיוצרת ב-1,500 יחידות בלבד ברחבי העולם ומגיעה עם אביזרים רבים. על כך בהמשך.

ברכיבה - נוחה ושקטה
ברכיבה – נוחה ושקטה (צילום: בני דויטש)

מפרט ותפעול

המפרט של ה-Race-R Pro עשיר במיוחד ומראה על מלאכת מחשבת והשקעה בפרטים הקטנים ביותר; בתחתית ישנם סנטרון מתכווץ שמחובר לנק-רול הדוק שסוגר את חלקה התחתון של הקסדה מסביב לצוואר – שכמו כל הריפודים נשלפים כמובן לטובת ניקיון ותחזוקה שוטפת. הריפודים עצמם עשויים לא פחות מאשר מבד במבוק, והם היפואלרגניים ואנטיבקטריאליים. נעילת הרצועה היא באמצעות שתי טבעות D, כשאת קצה הרצועה מצמיד תפס מגנטי, ויש גם אפון ספורטיבי גבוה ורחב במיוחד. עבור מרכיבי משקפיים תוכננו תעלות מיוחדות בצדי הרקות לשם הכנסת מוטות המשקפיים בצורה שלא תגרום לקסדה ללחוץ עליהם כנגד ראשו של הרוכב.

למשקף (הקסדה מגיעה עם משקף שחור כהה בנוסף לשקוף) יש מנגנון שליפה מהירה, והוא בעל עובי משתנה – בצדדים הוא בעובי 2.8 מ"מ ומלפנים הוא עבה מאוד – 4.2 מ"מ – 50% יותר מאשר בצד, וזאת כדי למנוע עיוות בשדה הראייה של הרוכב. הוא מגיע עם ציפוי מיוחד נגד שריטות (חיצוני) ונגד אדים (פנימי), ובשונה מקסדות רבות – אין לו אפשרות להוספת משקף פנימי נגד אדים ('פינלוק'), כשלטענת שארק הציפוי הפנימי מספק את אותה היכולת.

מאידך, עבור מקרים קיצוניים שבהם הרוכב עשוי לפלוט כמות אדים גבוהה בתוך הקסדה, כך למשל ברכיבת מסלול אינטנסיבית, ישנה מסיכת פנים קטנה נוספת שאמורה לחצוץ בין אזור הפה של הרוכב לבין המשקף, ובכך לאפשר לאוורור המובנה של קסדה לנדף את האדים דרך פתחי האוורור.

מגיעה עם שני משקפים - כהה ובהיר - מצופים מבחוץ לשריטות ומבפנים לאדים
מגיעה עם שני משקפים – כהה ובהיר – מצופים מבחוץ לשריטות ומבפנים לאדים

לקסדה, שפותחה במנהרת רוח כדי להתאים אותה לדרישות של רוכבי מרוצים, יש ספוילר כפול מאחור למניעת נדנודים של הראש במהירויות גבוהות, ו-4 פתחים לכניסת אוויר: אחד בסנטר (עם מסנן נשלף מבפנים שניתן לשלוף ולשטוף), אחד במצח (שמתפצל ל-2 תעלות), ועוד שניים מלפנים בחלק העליון לזרימת אוויר לאורך הקסדה. כדי לאפשר זרימה חופשית של האוויר הנכנס הותקנו בקסדה 7 יציאות אוויר.

הקסדה מגיעה בשני גדלים של מעטפת: הראשון עבור מידות XS-M והשני עבור L-XL, ובשונה מקסדות ספורטיביות רבות – השארק מגיעה עם הכנה למערכת הבלוטות' של שארק (שארקטות'), אך זו התאימה גם למערכת הסקאלה ריידר שלנו. פרט זה מהווה כמובן יתרון לקסדה, אם כי השקעים המיועדים עבור הרמקולים לא בהכרח יתאימו לכל מבנה ראש, כמו במקרה הספציפי שלי, ואז ההתקנה לא תהיה שונה מקסדה שבה אין הכנה שכזו.

סופר-מאווררת, סופר-נוחה, סופר-שקטה
סופר-מאווררת, סופר-נוחה, סופר-שקטה (צילום: בני דויטש)

חוויית שימוש

לקח לי בערך 3 שניות מהרגע ששמתי את הקסדה על הראש בשביל להגיד "וואו, כמה שהיא נוחה!". ה-Race R-Pro היא אחת הקסדות הנוחות שמדדתי בחיי, וזה כולל לא מעט קסדות. אזכיר שוב עניין חשוב ביותר: הדבר תלוי לחלוטין במבנה הראש, ולא כל קסדה תתאים לכל אחד ותהיה לו נוחה באותה המידה. לשמחתי היא התאימה למבנה הראש שלי בצורה כל כך טובה שהחלטתי לוותר על ה'טקס' הקבוע שלי שכולל סיבוב בחנות עם הקסדה על הראש למשך כמה דקות. היא עוטפת את הראש בצורה מושלמת, הדוקה מכל הכיוונים ותומכת בלחיים, אך נוחה ולא לוחצת מדי, והריפודים איכותיים מאוד, רכים ומפנקים.

מעטפת הקסדה עשויה מתרכובת של קרבון משולב בסיבים פולימריים חזקים הדומים בתכונותיהם לקוולר, מה שבא לידי ביטוי במשקל הקסדה – כ-1,250 גרם בלבד לקסדה במידה M בתקן אירופאי (1,605 גרם בתקן אמריקאי), שנחשב למשקל נמוך למדי עבור קסדת כביש ספורטיבית, והדבר מורגש בהחלט כשחובשים אותה.

נושא האוורור במדינה חמה כמו שלנו הוא משמעותי מאוד – על אחת כמה וכמה אם מתכוונים לרכוב איתה על מסלול או במסגרת תחרותית. הקסדה התבררה מהר מאוד כסופר-מאווררת, עד כדי כך שגם דרך הזקן המרופד שלי חשתי ברוח בלחיים. בתור אחד שאוהב את הרוח בפנים בזמן הרכיבה, לא היה חסר לי אוורור בקסדה גם ברכיבה ארוכה שבה השארתי את המשקף סגור הרמטית עד הסוף. ועוד מילה על המשקף – הוא מספק שדה ראייה מצויין גם בצדדים וגם בחלקו העליון, כיאה לקסדה ספורטיבית ברמה הזו.

4 פתחי אוורור יעילים
4 פתחי אוורור יעילים

אגב סגירה הרמטית של הקסדה, כאן מנגנון המשקף עובד נהדר. הוא מצמיד את המשקף לגומייה האוטמת מסביב ומשלים את האטימה של הקסדה למצב שבו מעט מאוד רעש חודר פנימה או יוצא החוצה ממנה. כך כנראה תצטרכו לזכור לפתוח את המשקף כדי שמי שלידכם ישמע אתכם במקרה הצורך, וגם אז תצטרכו קצת להתאמץ. היה אפשר לחשוב שקסדה מאווררת כמו זו תהיה רועשת, אך זה לא המצב.

ה-Race-R Pro היא בהחלט קסדה שקטה, אפילו שקטה מאוד. בתור מי שבוחר לרכוב עם אטמים בכל מצב שבו אני עולה על כביש מהיר, ללא קשר לקסדה שאיתה אני רוכב, אני יכול להגיד שהיא יותר שקטה בלי האטמים, מאשר לא מעט קסדות אחרות שאיתן רכבתי עם האטמים. בשארק מציינים שהיא שקטה ב-4.5 דציבלים ביחס לדגם הקודם, אם כי בשום מקום לא מצוין במדויק בכמה דציבלים היא מנחיתה את הרעש. ועדיין, הודות למשקף, לנק-רול שסוגר מלמטה ולדרך שבה הריפודים עוטפים את הראש – היא שקטה מאוד.

הפטנט של הצמדת קצה רצועת ההידוק עם מגנט התברר כרעיון טוב בתיאוריה אבל פחות מוצלח במציאות, כשבמהלך הרכיבה הוא תמיד השתחרר בשלב כלשהו, לרוב מהר למדי, והנקישות שלו בתחתית הקסדה קצת הפריעו לחוויית הרכיבה. מגנט מעט יותר חזק ומגרעת של עוד חצי מילימטר בנקודת הסגירה היו פותרים את העניין והופכים את חוויית השימוש בקסדה למושלמת.

סנטרון, נק-רול, וגם הכנה לדיבורית
סנטרון, נק-רול, וגם הכנה לדיבורית

זהירות – כריש לבן!

לטובת המבחן הצלחנו לשים את ידנו על רפליקה מאוד מיוחדת של ה-Race-R Pro: המהדורה המוגבלת של הכריש הלבן שאיתה רכב חורחה לורנזו במרוץ בארגון בעונת 2016 ויצאה לשוק רק לפני מספר חודשים. להבדיל מהדגם הרגיל, מהדגם שבצביעה הזו יוצרו 1,500 יחידות בלבד בכל העולם, מתוכן 40 הגיעו לישראל, כשהן ממוספרות במספר סידורי ייחודי לכל אחת מהן.

הקסדות שבסדרה מגיעות במארז מושקע במיוחד ששארק עיצבו במיוחד לשם כך, ובשונה מהקופסה הגנרית הסטנדרטית של יתר הקסדות של היצרן. בתוכה תמצאו, מלבד הקסדה והמשקף הנוסף, גם סט מדבקות '360' כמו אלו שעל הקסדה של לורנזו, משקפי שמש Skull בצביעה תואמת, וזוג מדבקות מוגבהות של עיני הכריש – בדיוק כמו אלו שמוטבעות על הקסדה, ליצירת תחושת תלת-ממד של הכריש.

משקפי שמש של Skull - תואמים לקסדה
משקפי שמש של Skull – תואמים לקסדה

סיכום ועלויות

השארק Race-R Pro היא קסדה ספורטיבית מצוינת, עם איכות חומרים מעולה גם מבפנים וגם מבחוץ. היא נוחה מאוד, מאווררת מאוד ואפילו שקטה מאוד. קסדה ברמה הגבוהה ביותר. במחיר של 3,302 ש"ח היא קסדה לא זולה אבסולוטית, אך ביחס למרבית המתחרות ברמה שלה שעולות 1,500-1,000 ש"ח יותר ממנה, היא נמצאת בהישג ידם של יותר רוכבים שמעוניינים בקסדת קצה ספורטיבית, ובהחלט מספקת תמורה מלאה לכסף.

בעבור אלף שקלים נוספים יוכל מי שחשקה נפשו בצביעה הייחודית של המהדורה המוגבלת, עם כל האביזרים שמגיעים איתה, לרכוש את אחת מאותן 1,500 יחידות (כאמור, 40 בישראל – פחות אחת שנמצאת אצלנו) שבסדרת הכריש הלבן, שמהעיצוב המיוחד שלה קשה להתעלם כשרואים אותו. למי שהפרוטה מצויה בכיסו ובא לו משהו קצת שונה מכל השאר, יש את האופציה לבחור את הגרסה הזו.

Shark-White-Shark-001

אודות נמרוד ארמן

מכור לריח של צמיגים חרוכים ואספלט טרי, מחייך בקסדה למראה השלט "זהירות סיבובים מסוכנים לפניך!". אם היה יכול היה גר במסלול מרוצים ומקבל לחשבון הבנק צמיגי סליקס כמשכורת.

עשוי לעניין אותך

2025 KTM SX-F FACTORY EDITIONS-9

ק.ט.מ: גרסאות המוטוקרוס פקטורי של 2025

כמדי שנה, ק.ט.מ חושפת את גרסאות הפקטורי של דגמי המוטוקרוס, הכוללים - פרט לשפע תוספות - מערכת מדידת נתונים מתקדמת לשליטה בניהול המנוע ובנתוני הרכיבה

2 תגובות

  1. Avatar

    אז לקחנו קסדת מירוצים וביקשנו מבחור על דיאבל = פאוור קרוזר לבחון אותה בכביש ציבורי.
    בשבוע הבא ניקח חליפת עור שלמה וניתן לכתבנו לבחון אותה בזמן בציר כרם על טרקטור…

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן