דף הבית / חדשות / ק.ט.מ חושפת את תיבת ההילוכים האוטומטית
AMT Gearbox3

ק.ט.מ חושפת את תיבת ההילוכים האוטומטית

בק.ט.מ חושפים את תיבת ההילוכים האוטומטית AMT, אשר תגיע כאופציה ב-1390 אדוונצ'ר שיוצג בקרוב ותוטמע בדגמים נוספים של ק.ט.מ; אין ידית קלאץ' אבל יש רגלית הילוכים לתפעול מכאני

בק.ט.מ חושפים רשמית את תיבת ההילוכים האוטומטית החדשה – AMT (ר"ת Automated Manual Transmission) – אשר תיושם כבר ב-1390 סופר אדוונצ'ר החדש שייחשף בשבועות הקרובים, וכן תוטמע בדגמים נוספים של ק.ט.מ במהלך השנים הקרובות כאופציה אוטומטית לאופנועים קיימים.

אחרי הונדה עם ה-DCT הוותיק וימאהה עם ה-Y-AMT החדש – גם ק.ט.מ נכנסת לתחום הגירים האוטומטיים. ביוני השנה, בתחרות הארצברג רודיאו, חשפו בק.ט.מ אבטיפוס של אדוונצ'ר גדול עם תיבת הילוכים אוטומטית AMT. אז הערכנו שבק.ט.מ יחשפו את התיבה האוטומטית לייצור סדרתי לקראת סוף השנה, וכעת חושפים בק.ט.מ את תיבת ה-AMT – שתגיע בשלב הראשון על ה-1390 סופר אדוונצ'ר S החדש שייחשף בשבועות הקרובים.

הגיר האוטומטי של ק.ט.מ עם המנוע החשמלי להעברת הילוכים
הגיר האוטומטי של ק.ט.מ עם המנוע החשמלי להעברת הילוכים

התיבה האוטומטית של ק.ט.מ בנויה דומה מאוד לתיבה רגילה, עם 6 הילוכים, כשיש הבדל בתוף בורר ההילוכים (הסלקטור) – שבו הילוך הסרק נמצא מתחת להילוך הראשון ולא בין ראשון לשני, ובנוסף, מתחת להילוך הסרק יש הילוך P (חניה) הנועל את תיבת ההילוכים באמצעות פין נעילה, ולא מאפשר לאופנוע לזוז בזמן חניה, בדומה לרכב פרטי אוטומטי.

תפעול ההילוכים מתבצע על-ידי מנוע חשמלי ייעודי, כשלעומת ימאהה – שבחרו להרכיב מנוע חשמלי נוסף לתפעול הקלאץ' – כאן בק.ט.מ הקלאץ' הוא צנטריפוגלי מכאני, כלומר מפריד בסל"ד סרק ומצמיד כשפותחים מצערת ומעלים סל"ד. המשמעות היא שהעלאה והורדת הילוכים מתבצעים על-ידי שימוש של המערכת בקוויקשיטר הדו-כיווני. בק.ט.מ מדברים על זמן החלפת הילוכים שעומד על כ-50 אלפיות השנייה – כמו הזמן שלוקח להעביר הילוך עם קוויקשיפטר. בגיר החדש אין ידית קלאץ' בכלל, אולם בק.ט.מ השאירו את רגלית ההילוכים לתפעול ה'ידני', לצד כפתורי פלוס ומינוס על בית המתגים השמאלי. ככל הנראה מדובר ברגלית המפעילה מתג אלקטרוני ולא באמת מבצעת פעולה מכאנית.

הקלאץ' הצנטריפוגלי החדש
הקלאץ' הצנטריפוגלי החדש

בבחירה במצב האוטומטי ניתן לבחור בין 3 מצבי גיר – ספורט, כביש ונוחות – כשבכל אחד מהם התנהגות הגיר תהיה שונה. בנוסף, מותאם לכל אחד ממצבי הרכיבה השונים, וכן למצב האופנוע (תאוצה, הטיה וכו'). לגיר האוטומטי יש מחשב ניהול משלו, שכמובן עובד במקביל למחשב ניהול המנוע ולשאר המחשבים ברשת. בק.ט.מ מציינים שהתגובה של הגיר לתגובת המצערת מהירה מאוד, כלומר שתיבת ההילוכים יודעת להגיב מהר לשינויי תפעול של הרוכב דרך המצערת. במצב הידני ניתן כאמור להעביר הילוכים באמצעות רגלית ההילוכים או הכפתורים שעל הכידון.

בק.ט.מ לא מציינים מה תהיה תוספת המשקל של התיבה האוטומטית, אולם לפי החלקים נראה שלא מדובר בתוספת משקל משמעותית, ואנחנו מעריכים שמדובר בקילוגרמים בודדים – בדומה לימאהה Y-AMT.

האופנוע הראשון שייחשף עם התיבה האוטומטית החדשה יהיה ה-1390 סופר אדוונצ'ר S, אשר ייחשף בתערוכת מילאנו שתיפתח בתחילת חודש נובמבר, או מספר ימים לפניה. ייתכן שכבר השנה יוצגו דגמים נוספים עם תיבת ה-AMT, אולם מה שבטוח זה שבשנים הקרובות בק.ט.מ יציגו אופנועים נוספים הכוללים אופציה לתיבת הילוכים אוטומטית AMT.

מנוע ה-1390 - הראשון שמקבל את תיבת ה-AMT האוטומטית
מנוע ה-1390 – הראשון שמקבל את תיבת ה-AMT האוטומטית

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 47, רוכב על אופנועים 31 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

2025_YAM_XP500ADX_EU_BNC2_ACT_005_03_preview

חדש בארץ: ימאהה טימקס 560 המחודש ל-2025

השוק הישראלי הוא הראשון שמקבל את הימאהה טימקס 560 של 2025, שמקבל מתיחת פנים, תוספת אלקטרוניקה, ומערכות שליטה מתקדמות יותר- גם בגרסה הרגילה וגם ב-TechMAX

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן