דף הבית / חדשות / ק.ט.מ: לאור המשבר – המנכ"ל מפנה את מקומו
144_72_KTM_Main_Building_Austria_Headquarter Building_COMPANY CONTENT

ק.ט.מ: לאור המשבר – המנכ"ל מפנה את מקומו

קבוצת ק.ט.מ נמצאת בקשיים פיננסיים ובתהליך ארגון מחדש שבמסגרתו בין היתר משחררת מותגים ומוותרת על מרוצים; עכשיו המנכ"ל - סטפן פירר מקבוצת פירר מוביליטי - מפנה את מקומו

התהליך ממשיך: קבוצת פירר מוביליטי, המחזיקה במותגים ק.ט.מ, הוסקוורנה, גאס גאס, WP ו-MV אגוסטה, ונמצאת בקשיים פיננסיים משמעותיים, הודיעה על תהליך בן 90 ימים שבמסגרתו החברה מבצעת ארגון מחדש לצורך שיקום פיננסי והמשך הפעילות העתידית. עד כה הספיקו בחברה להציע למכירה את חלקם ב-MV אגוסטה, לצמצם את תכנית המרוצים, לפטר מאות עובדים ולהצהיר על סגירת מפעלים. עכשיו מגיע השלב שבו מחליפים את האדם שאחראי.

קבוצת פירר מוביליטי חולשת על המותג ק.ט.מ מאז שנת 1992. מיצרן יחסית איזוטרי עם 160 עובדים, שהציע אופנועי מרוץ קיצוניים לקהל מאוד ספציפי, נכנסה החברה לתחום הכביש והאדוונצ'רים, מכרה במאות אלפים בכל שנה וגדלה למעל ל-6,000 עובדים. סטפן פירר הוא הבעלים, המנכ"ל ומנהל העל של כלל המותגים, וכחלק מתהליך ההבראה צירף מנכ"ל-שותף חדש, גוטפריד נוימייסטר, במטרה לעבוד כתף אל כתף יחד איתו. הבשורה העדכנית, שהיא בגדול למראית עין ומגיעה לאחר ישיבה של נושים, היא שנוימייסטר ייקח את המושכות ויתפקד כמנכ"ל יחיד, כאשר פירר יישאר בדירקטוריון. חשוב לזכור שפירר הוא עדיין הבעלים של הקבוצה, כך שהחלפת המנכ"ל היא בעיקר צעד סמלי למראית עין ולא באמת בעלת משמעות אמיתית.

סטפן פירר (מימין) וגוטפריד נוימייסטר
סטפן פירר (מימין) וגוטפריד נוימייסטר

קבוצת פירר מוביליטי נמצאת בקשיים פיננסיים משמעותיים, כשמניית החברה ממשיכה לרדת. בחברה החלו וממשיכים בפיטורי מאות עובדים, וזאת כחלק מתכנית הבראה בת 90 ימים שבמסגרתה תבצע הנהלת החברה ארגון מחדש לכל המבנה הארגוני של החברה – זאת, כזכור, בשל חובות לנושים בסך של מאות מיליוני אירו. ויתור עיקרי ראשון היה ההודעה על מכירת המניות המשותפות בחברת הבוטיק האיטלקית MV אגוסטה. בק.ט.מ רכשו בשנת 2022 רבע ממניות חברת MV אגוסטה האיטלקית, כאשר בתחילת השנה הנוכחית רכשו עוד לסך של 50.1% מהמניות, בהשקעה שהוערכה בכ-220 מיליון אירו. רכישת המניות נועדה בזמנו להכניס את פירר מוביליטי לשותפות אסטרטגית אשר תתבטא ברכש החלפים לחברה ומכירה דרך המפיצים המקומיים בארצות הברית, קנדה ומקסיקו, והייתה חלק מתכנית ההתרחבות הגלובלית של הקונצרן – עוד כשחשבו שם שמצבם טוב.

מבחינת העובדים בק.ט.מ – דווח כי הם לא קיבלו את מענקי חג המולד, יצומצמו להם שעות העבודה, ובמהלך שנת 2025 ימשיכו לפטר מאות מהם. כל תהליך הייצור, שכבר פסק, לא יחודש לפני חודש מרץ 2025, כאשר החוזים מול ספקי החלפים השונים ייפתחו על-מנת לצמצם עלויות. הפעילות במפעל המרכזי באוסטריה תצטמצם למינימום (ואף יכול להיות שייסגר לחלוטין), ותהליך הייצור יעבור במלואו למפעלים בהודו ובסין. ההערכה היא שגם הפעילות בתחום האופניים (ק.ט.מ מחזיקה מותג אופניים ואופניים חשמליים מצליח) תצומצם הפעילות ויבוצעו קיצוצים גם בתחום זה.

על-קו הזינוק במרוץ דקאר 2025 הופיעה רק קבוצת ק.ט.מ רשמית ומצומצמת לשלושה רוכבים בלבד – ולרגע אחד של שלווה הם שלטו לאורך כל הדרך וזכו בנצחון מספר 20 בסך-הכל. לא התייצבו קבוצות הוסקוורנה וגאס גאס (שהם בפועל אותו אופנוע כמו הק.ט.מ), שזכו להצלחות בשנים האחרונות. בק.ט.מ גם משכו את התמיכה שלהם באליפות ההארד-אנדורו (לשעבר WESS), אך טרם הודיעו על גורל הקבוצות שבאחריותן. השמועות החזקות ביותר כרגע מדברות על פרישה בשנת 2026 מענף ה-MotoGP, שנושא בחובו עלויות פיתוח ותפעול משמעותיות.

הנתון שמגדיר את הקושי הגדול ביותר הוא כי במחסני החברה קיימים לא פחות מ-265 אלף אופנועים שטרם נמכרו בשנת 2024. בשנת השיא של הקבוצה, שנת 2023, מסרו 381,555 אופנועים בסך הכל. כלומר הכמות ה'תקועה' כמעט שוות ערך לכמות המכירות השנתית. זה גם מביא אותנו לאחת הבעיות האקוטיות של ק.ט.מ, שהציבה לדילרים ברחבי העולם יעדי מכירות גבוהים ומוגזמים באופן מופרז. כתוצאה מכך סוכנים רבים 'נאלצו' לרכוש מהיצרן מלאים גדולים ונתקעו עם מלאי שלא נמכר. התוצאה היא שבשנת 2024, בבת אחת, ההזמנות מק.ט.מ ירדו דרמטית ואופנועים רבים נשארו לצבור אבק בסוכנויות ברחבי העולם – כולל כמובן מותגי הוסקוורנה וגאס גאס.

לא ניתן לזלזל גם באחת הסיבות לעצירה במכירות שפורסמה אצלנו במחצית השנה, והיא כבר הייתה סימפטום לבעיה שמתעוררת אצל ק.ט.מ. מדובר בדיווחים מהעולם על שרשרת תקלות ושחיקה בגלי הזיזים של מנועי ה-LC8c של ק.ט.מ 790 ו-890, שגרמו לנזק למנוע. התקלה המדוברת מתייחסת לבעלי ק.ט.מ 790 (דיוק ואדוונצ'ר) משנים 2020-2018, וכן בעלי ק.ט.מ 890 והוסקוורנה נורדן 901 החולק את אותו מנוע LC8c. הטענה היא כי כשל בגל הזיזים גרם לירידה בכוח, רעשים מכניים מהמנוע וצריכת שמן מוגברת.

המאמצים לייצוב ולשיקום ממשיכים ובשלב זה אין שום אינדיקציה להמשך, כאשר בק.ט.מ ממשיכים להתמודד עם חובות אדירים לאלפי ספקים ולעובדים – נתון שעומד כרגע על  3,534 מהם. הערכה פנימית של מערכת פול גז היא שבשלב מסוים הם ירכשו על-ידי גוף חיצוני (סין, מישהו?) שיצמצם את כמות הדגמים הגדולה וייעל את כל המערכת.

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

Triumph-Tiger-Sport-660-Test-005

טריומף: אירוע רכיבות מבחן וימי מכירות מיוחדים

טריומף תקיים אירוע בן יומיים מרוכזים של רכיבות מבחן על כל הדגמים החדשים, כולל תנאי רכישה מיוחדים על כלל הדגמים, באולם התצוגה המרכזי בתל-אביב ב-21-20 במרץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן