לא מפתיע: לאחר שרכשו 50.1% ממניות חברת MV אגוסטה בצעד מעורר תמיהה בזמנו, מסתמן כי בתקופת ההבראה שהכניסו את עצמם – בק.ט.מ הולכים לוותר על ההשקעה על-מנת לצמצם הפסדים.
קבוצת פירר מוביליטי, המחזיקה בין השאר את המותגים ק.ט.מ, הוסקוורנה, גאס גאס ו-WP, רכשה בשנת 2022 רבע ממניות חברת MV אגוסטה האיטלקית כצעד ראשוני מסתבר, כאשר בתחילת השנה הנוכחית רכשו עוד לסך של 50.1% מהמניות. רכישת המניות נועדה בזמנו להכניס את פירר מוביליטי לשותפות אסטרטגית אשר תתבטא ברכש החלפים לחברה ומכירה דרך המפיצים המקומיים בארצות הברית, קנדה ומקסיקו, והייתה חלק מתכנית ההתרחבות הגלובלית של הקונצרן – עוד כשחשבו שם שמצבם טוב.
לפני שלושה שבועות פרסמנו כי קבוצת פירר מוביליטי, המחזיקה במותגים ק.ט.מ, הוסקוורנה, גאס גאס, WP ו-MV אגוסטה נמצאת בקשיים פיננסיים משמעותיים, ומודיעה על הליך בן 90 ימים שבמסגרתו החברה תבצע ארגון מחדש עצמי לצורך שיקום פיננסי והמשך הפעילות העתידית. התהליך כבר התחיל עם כוונה לפרוש מסדרות מרוצים משמעותיות כדי לצמצם הוצאות, כאשר ברקע מניית החברה נמצאת כבר תקופה בהתרסקות. בחברה גם החלו בפיטורי מאות עובדים כחלק מתכנית ארגון מחדש לכל המבנה הארגוני של החברה – זאת בשל חובות לנושים בסך של כ-100 מיליון אירו.
אחד משלבי ההבראה יהיה – כך לפי השמועות בענף – ויתור על המניות ב-MV אגוסטה והחזרת השליטה ליצרנית עצמה ללא כל עלות או ניסיון למכור את המניות למרבה במחיר. ב-MV אגוסטה עצמם מתייחסים לשמועות וטוענים כי מצבם מעולם לא היה טוב יותר, עם 4,000 יחידות שנמכרו עד-כה בשנת 2024 (עליה של 11.6% לעומת השנה הקודמת), הצגת דגמים חדשים וביסוס המפעל באיטליה שמכיל את כל המטה ואת הייצור.
כבר בתחילת דרכם המשותפת כתבנו על ניגוד האינטרסים בפרויקט האדוונצ'רים של MV אגוסטה, כאשר הכיוון הראשוני בק.ט.מ היה 'לחסל' את פרויקט הלאקי אקספלורר 5.5 והלאקי אקספלורר 9.5 בתואנה כי צמד האופנועים ה'עממיים' יפגעו במותג היוקרתי, שאמור להתרכז במה שהוא טוב בו – אופנועים אקזוטיים ויקרים שמיועדים לרוכשים שרוצים להתהדר במותג אותו רכשו, כשפחות מעניין אותם איזה מהדגמים של MV אגוסטה הם רכשו כל עוד זה MV אגוסטה. אם אותו מותג יציע אופנועים שעולים לצורך העניין פחות 150 אלף ש"ח, זה יפגע ביוקרה של המותג. בק.ט.מ, שעברו לייצר במקומות כמו סין והודו, רוצים שיישמר בפורטפוליו של הקונצרן לפחות מותג אחד אותנטי שלא מחפש לקצץ בעלויות ייצור.
מה גם שאותם אופנועי אדוונצ'ר של MV אגוסטה יועדו להתחרות באותו הסגמנט שכבר עמוס באופנועי ק.ט.מ, הוסקוורנה, ובהמשך כנראה גם של גאס גאס. בסופו של דבר קבוצת פירר מוביליטי לא מחפשת להציע מותג נוסף באותו פלח השוק, שמבחינה עסקית כבר לא יקדם אותם לשום מקום. בק.ט.מ לא שמו את כל עשרות מיליוני האירו בשביל להתחיל ולהוציא כספים מיותרים על הרפתקה שלא בטוח שתכניס את הכספים שהיא אמורה להכניס. מטרת הפרויקט היא להזרים מזומנים לקופת MV אגוסטה, אבל בשביל כך צריך להשקיע הרבה יותר, וכבר כתבנו שבק.ט.מ לא רואים עין בעין את הרצון של האיטלקים לספק שם אקזוטי בחצי מחיר.
מה יהיה הלאה? ובכן, לפי ההערכות שלנו המהלך יפגע במותג האיטלקי שבנה על הכספים ועל שרשרת האספקה של האוסטרים, ובאופן טבעי בנה את התכנית הרב-שנתית שלו על-בסיס השותפות. כעת צריכים ב-MV אגוסטה לבצע ארגון מחודש ולצמצם את ההרפתקאות – כמו לדוגמא פרויקט האדוונצ'רים, שהחל במכירה מוקדמת של מהדורה מיוחדת של 500 יחידות והמשיך עם האנדורו ולוצ'ה. מבחינת ק.ט.מ המהלך הוא נכון – לדעתנו – ומאפשר לצמצם שומנים עודפים שרק מייצרים הוצאות ולא הכנסות.