דף הבית / גריד / רכיבה ראשונה: ב.מ.וו CE 04 – החשמלי המודרני
BMW-CE-04-Test-PH

רכיבה ראשונה: ב.מ.וו CE 04 – החשמלי המודרני

ה-CE 04 - הקטנוע החשמלי החדש של ב.מ.וו - נותן הצצה לעתיד הדו-גלגלי החשמלי של החברה: חזק, יעיל, נוח וטכנולוגי, עם עיצוב שנוי במחלוקת; מבחן דרכים

  • יתרונות: מנוע חזק ויעיל, אלקטרוניקה ובקרות, התנהגות דינמית, הנדסה, אבזור, איכות וגימור, עיצוב
  • חסרונות: טווח רכיבה, עיצוב
  • שורה תחתונה: העתיד על-פי ב.מ.וו – הסנונית הראשונה מבין סדרה של כלים חשמליים שיוצגו בעתיד; קטנוע איכותי וטכנולוגי שיגיע לישראל
  • מחיר: הערכה – 70-60 אלף ש"ח
  • מתחרים: בינתיים אין מתחרים בסגמנט
  • מפרט טכני: מנוע חשמלי מגנט קבוע, הספק 20 כ"ס, הספק מקסימלי 42 כ"ס ב-4,900 סל"ד, 6.32 קג"מ ב-1,500 סל"ד, קירור נוזל, סוללת ליתיום-יון מקוררת אוויר בקיבול 9.1kWh, טעינה 2.3kW, טעינה ביתית 10A – כ-4:20 ש' לטעינה מלאה, טעינה מהירה 30A עם מטען מהיר (אופציונלי) – 1:40 ש' ל-100%, 1:05 ש' מ-0 ל-80%, 45 דק' מ-20% ל-100%, הינע סופי רצועה, יחס תמסורת 10.5:1, שלדת מסבך משולשי פלדה, מזלג טלסקופי בקוטר 35 מ"מ, מהלך 110 מ"מ, זרוע חד-צדית עם בולם יחיד בחיבור ישיר, כיוון עומס קפיץ, מהלך גלגל 92 מ"מ, צמד דיסקים קדמיים בקוטר 265 מ"מ עפ קליפרים קבועים 4 בוכנות, דיסק אחורי בקוטר 265 מ"מ עם קליפר צף בוכנה בודדת, ABS, אורך כולל 2,285 מ"מ, גובה מושב 780 מ"מ, בסיס גלגלים 1,675 מ"מ, משקל מלא 231 ק"ג, צמיגים 120/70R15, 160/60R15
  • אבזור ובקרות: 4 מצבי רכיבה – דינמיק, כביש, אקו, גשם, בקרת אחיזה DTC, בקרת יציבות ASC, מערכת ABS להטיה, מסך TFT מפוצל בגודל "10.25 כולל מערכת ניווט, מתממשק לטלפון הסלולרי עם אפליקציה של ב.מ.וו, פנסי LED היקפיים עם פנסים מתכווננים לפנייה, מפתח קרבה KEYLESS, שקע טעינה מהירה USB-C

צפו בווידאו: ב.מ.וו CE 04 במבחן

עריכה: אביעד אברהמי

מה זה? 

 ה-CE 04 הוא הקטנוע החשמלי החדש של ב.מ.וו – הראשון מפרויקט NextGEN שבמסגרתו יציגו בב.מ.וו כלי חשמלי חדש בכל 18 עד 24 חודשים. לב.מ.וו כבר היה בעבר קטנוע חשמלי, ה-C Evolution, שהוצג ב-2013 ושודרג ב-2016, אך הוא שווק במספר מצומצם של שוקים אירופאים. ה-CE 04 כבר מתקדם משמעותית בכל פרמטר, והוא צפוי להגיע לישראל בתקופה הקרובה.

העניין הבולט ביותר ב-CE 04 הוא העיצוב, כשהרעיון מאחוריו נועד למשוך לקוחות אורבניים שרוכבים על בסיס יומי למרחקים קצרים ומחפשים כלי מרשים ואופנתי בעיצוב מיוחד.

המנוע החשמלי מקורר נוזל, והוא מביא איתו נתוני הספק שיא של 31 קילוואט (42 כ"ס) המאפשרים תאוצת רמזור ל-50 קמ"ש ב-2.6 שניות. ההספק הקבוע, שמאפשר לשמור על חיי הסוללה, הוא 15 קילוואט (20 כ"ס), והמהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל-120 קמ"ש. יש גם הילוך אחורי, כאשר לחיצת כפתור מאפשרת תנועה לאחור במהירות נמוכה.

ה-CE 04 - הראשון מבין סדרת כלים חשמליים בדור החדש של ב.מ.וו
ה-CE 04 – הראשון מבין סדרת כלים חשמליים בדור החדש של ב.מ.וו

קיבול מצבר הליתיום הוא 9.1kWh, אשר מאפשרים טווח רכיבה מוצהר של 130 ק"מ ברכיבה משולבת. יש גם גרסה מוחלשת של 21 קילוואט (28.5 כ"ס) עם טווח רכיבה של 100 ק"מ בין טעינה לטעינה. טעינת הסוללה בשקע רגיל לוקחת 4 שעות ו-20 דקות, ועם מטען מהיר שנרכש בתוספת תשלום ניתן להשלים טעינה מלאה ב-1:40 ש', 1:05 ש' למצב של 80% מהקיבול המקסימלי, או 45 דקות מ-20% ל-100%.

ל-CE 04 שלדת צינורות עם מזלג קדמי בקוטר 35 מ"מ ומהלך של 110 מ"מ, זרוע אחורית חד-צידית ובולם אחורי הממוקם בצידו השמאלי של הקטנוע ומספק מהלך גלגל של 92 מ"מ. בסיס הגלגלים עומד על 1,675 מ"מ ויש חישוקי 15″ ומשקל מוצהר של 231 ק"ג. ההינע הסופי מתבצע באמצעות רצועה, יש צמד דיסקים לבלימה מלפנים בקוטר 265 מ"מ ועוד דיסק יחיד מאחור, ויש בלם חניה שמופעל אוטומטית ברגע שרגלית הצד נפתחת.

בצד הבטיחות יש בקרת אחיזה ו-ABS – שניהם להטיה. יש שלושה מצבי רכיבה: אקו, גשם, כביש, וכן אופציה למצב דינמיק, המאפשר את ההאצות החזקות ביותר. בצד האלקטרוניקה ל-CE 04 יש מסך TFT מפוצל חדש בגודל 10.25″, המאפשר הקרנת מערכת הניווט לצד נתוני מנוע ומהירות. המסך החדש הוא הפיתוח האחרון של בוש, והוא מאפשר הקרנת מידע שונה בשני חלקי המסך דרך חיבור בלוטות' ואפליקציית MySpin, המאפשרת מצידה שידור אפליקציות ניווט, תקשורת ומוזיקה על-גבי מסך האופנוע. יש כמובן פנסי LED היקפיים, ובתוספת תשלום ניתן להוסיף פנסים אדפטיביים לפנייה ואופציה לתאורה שנדלקת לפני ואחרי הרכיבה. יש תא לאחסון קסדה בצד הכלי, וכן תא כפפות עם שקע USB להטענת טלפון סלולרי.

עיצוב מושקע מאוד אבל קשה לעיכול
עיצוב מושקע מאוד אבל קשה לעיכול

ביצועים

נתחיל במנוע החשמלי, מכיוון שזה הדבר המעניין ביותר בתחום הזה של כלים חשמליים. ובכן, היתרון הגדול של מנועים חשמליים – מעבר לנצילות התרמודינמית הקרובה ל-100% (סביב 95%) – הוא המומנט המקסימלי שמתקבל מסל"ד אפס. הביטו בגרף המומנט וההספק וראו איך עד כ-5,000 סל"ד המומנט כמעט שטוח לגמרי, ואז מתחיל לרדת בהדרגה עד מהירות המנוע המקסימלית שעומדת על 12,300 סל"ד. המשמעות של 6.3 קג"מ מסל"ד אפס (ועם יחס תמסורת של 10.5 מדובר על כ-66 קג"מ בגלגל) היא תאוצה חזקה מאוד בפתיחת מצערת בעמידה. ואכן, במצב דינמיק, שמוריד את מלוא הכוח לגלגל, ה-CE 04 עושה 0 ל-100 קמ"ש תוך קצת יותר מ-6 שניות כפי שניתן לראות במבחן הווידאו.

גם תאוצות הביניים חזקות מאוד, למשל יציאה לעקיפה ממהירויות של 30, 40, 50 ו-60 קמ"ש, ובמיוחד במצב 'דינמיק'. גם מצב 'כביש' מוריד הרבה כוח לקרקע, ואילו מצב 'אקו' ממתן את התאוצה כדי לשמור על קיבול הסוללה ולא לבזבז אותה על תאוצות מיותרות ויקרות אנרגטית. אפשר לומר שבמצבי כביש או דינמיק, התאוצות העירוניות של ה-CE 04 חזקות יותר משל רוב כלי הרכב האחרים בסביבה.

המהירות הסופית מוגבלת אלקטרונית ל-120 קמ"ש. גם זה כדי לשמור על אורך חיי סוללה גבוה ועל פריקה איטית ככל האפשר. לסביבה עירונית ובין-עירונית קרובה זה יותר ממספיק. למרחקים בין-עירוניים זה עשוי להספיק רק כפתרון שהוא אינו קבוע. למשל, לא היינו משתמשים ב-CE 04 כפתרון תחבורתי קבוע מירושלים לתל-אביב וחזרה, אבל בשעת הצורך הוא בהחלט מסוגל לבצע את המרחק הזה. כן היינו משתמשים ב-CE 04 ככלי תחבורה שייקח את הרוכב על בסיס קבוע מהפרברים – למשל כפר-סבא, פתח-תקווה, לוד, ואפילו נתניה – לעיר הגדולה, וחזרה.

מנוע חזק שמאיץ היטב, התנהגות דינמית טובה
מנוע חזק שמאיץ היטב, התנהגות דינמית טובה

גם ההתנהגות הדינמית טובה. ה-CE 04 ארוך מאוד, כשבסיס הגלגלים שלו עומד על 1,675 מ"מ ארוכים. התוצאה היא כלי יציב מאוד שנותן תחושת ביטחון רבה בפניות. יחידת הסוללות השטוחה יושבת בחלקה התחתון של השלדה ובמרכזה, כך שההיגוי קל מאוד, וה-CE 04 יורד להטיה כמו על ציר. מרכז הכובד הנמוך והממורכז הוא לחלוטין אחד היתרונות הגדולים של כלים חשמליים.

מערכת המתלים בסך הכל טובה, כשלא היו לנו ציפיות מפני שאחרי הכל מדובר בקטנוע אורבני. אמנם גדול ובעל יכולות, אולם עדיין קטנוע. יחד עם זאת, הבולמים קצרי מהלך, אך עם גלגלים בקוטר "15 מתקבלת ספיגה טובה למדי שמאפשרת שמירה על נוחות הרכיבה של הרוכב. לפחות בכבישים הגרמניים של ברלין שבהם רכבנו על ה-CE 04. גם הבלמים טובים מאוד ומלאי רגש, ומתאימים לאופי הכללי של ה-CE 04.

אפשר לסכם את הפרק ולומר שה-CE 04 מציע מנוע חשמלי חזק, כשמסביבו בנו כלי עם התנהגות דינמית תואמת.

עושים את ברלין על CE 04
עושים את ברלין על CE 04 (צילום: אריק רוזנבלום)

איך זה מרגיש?

גובה המושב ב-CE 04 עומד על 780 מ"מ בלבד, מה שאומר שכל רוכב יגיע לקרקע בקלות. המושב ארגונומי ונוח, כשמשענת הרוכב מכוונת לגובה רוכב ממוצע. ניתן להחליף מושב לכזה שעם משענת הממוקמת במיקום שונה, או ללא משענת כלל. ה-CE 04 הוא קטנוע נוח לא רק בגלל המושב הארגונומי, אלא גם בגלל תנוחת הרכיבה הניטרלית והמקום הרב שיש לרגליים. יש גם משקף רוח צנוע, אך הוא בעיקר פריט עיצובי, ולא ממש עוזר בהגנה מפני רוח – לא שיש רוח שמפריעה במהירויות עירוניות. מי שיעדיף משקף גבוה יותר יוכל לרכוש אותו כחלק מקטלוג התוספות של ב.מ.וו ל-CE 04, שכולל גם ידיות מחוממות, רגלית אמצע, אזעקה מקורית, תיקים שונים, מדבקות תואמות ועוד אביזרים.

סביבת הרוכב ב.מ.וו-ית לחלוטין, וכל מי שרכב בעבר על ב.מ.וו ימצא את עצמו בבית. זה גם מסך ה-TFT, אבל זה בעיקר ממשק המשתמש עם מיקום הכפתורים ועם הגלגלת ששולטת על המסך. זה האחרון, אגב, איכותי מאוד. הכרנו אותו לראשונה ב-R1250RT ולאחר מכן ב-R18 באגר, והוא הולך ומתרחב לדגמים נוספים. זהו מסך מפוצל המציג את נתוני הנסיעה לצד מסך הניווט, הוא מתממשק לטלפון הנייד ונשלט במלואו מהאפליקציה הייעודית של ב.מ.וו, וכמו כן ניתן לשלוט דרכו בטלפון הנייד וכן במערכת התקשורת לקסדה במשולש מלא. מודרני לחלוטין. את הטלפון הנייד ניתן להניח בתא הכפפות השמאלי, שם יש מקום ייעודי עבורו, וכן שקע טעינה USB-C מודרני.

אם כבר תאי אחסון, אז בצד ימין של ה-CE 04 יש תא גדול המכיל קסדה מלאה, או את התיק הכולל את המטען המהיר שאותו ניתן לרכוש כאופציה ומקצר את זמן הטעינה לשליש – שעה ועשרים דקות מסוללה ריקה לטעינה מלאה. התא ננעל יחד עם הקטנוע כאשר הקטנוע נכנס למצב שינה או כאשר מפתח הקרבה מתרחק. אפשר כמובן גם לכבות את הקטנוע ידנית בלחיצה על המתג הראשי.

עוד חשוב לציין שה-CE 04 קטנוע איכותי מאוד, בנוי מחומרים איכותיים, עם איכות הרכבה וגימור מהגבוהים שיש. לא ציפינו למשהו אחר מב.מ.וו. יחד עם זאת, העיצוב קשה לעיכול. יש לו חן, ורואים שכל סנטימטר ב-CE 04 עוצב בקפידה, אולם העיצוב המודרני לחלוטין לא קונבנציונלי, וקשה להתרגל אליו. הוא גם מושך מבטים רבים ומזמין שיחות אקראיות בכל פינת רחוב. מי שירכב על ה-CE 04 יהיה שגריר של כלים חשמליים – פשוט כי כולם יבואו לשאול ולהתעניין.

BMW-CE-04-Test-008

סיכום ועלויות

ה-CE 04 הוא כלי מאוד מעניין, פשוט כי הוא מסמל את העתיד החשמלי של ב.מ.וו. בשנים הקרובות בב.מ.וו יציגו כלים דו-גלגליים חשמליים נוספים – ככל הנראה גם אופנועים גדולים – וה-CE 04 מתחיל את הקו הזה. הוא לא הכלי החשמלי הראשון, ולמעשה אפשר לומר שהוא המשך הפיתוח של ה-C Evolution, אולם נראה שבב.מ.וו העלו הילוך בכיוון החשמלי, ואחרי הניסיונות ה-CE 04 הוא כבר תחילתו של העידן החשמלי המעשי.

הוא מציע מנוע חזק ויעיל מאוד לעיר ולפרברים, התנהגות דינמית טובה, נוחות ומרחב, וגם הרבה מאוד טכנולוגיה מודרנית שמגיעה גם מהדו-גלגליים הקונבנציונליים של ב.מ.וו. כל זה באריזה שנויה במחלוקת, שמצד אחד היא מודרנית אך מצד שני קשה לעיכול, ובכל מקרה מושכת הרבה מבטים ועניין. טווח הרכיבה, שעומד על כ-130 ק"מ לרכיבה משולבת, לא מאפשר לו להיות כלי למרחקים ארוכים, אולם זה מלכתחילה לא ייעודו, והוא יהיה יעיל למרחקים קצרים ובינוניים.

ה-CE 04 צפוי להגיע לישראל בחודשים הקרובים. טרם נקבע לו מחיר מדויק, אך מכיוון שבאירופה מחירו 12 אלף אירו, ומכיוון שמס הקנייה על כלים חשמליים עומד כרגע על 0%, להערכתנו מחירו בישראל ינוע בין 60 ל-70 אלף ש"ח.

כלי לא קונבנציונלי, שנותן הצצה אל העתיד הדו-גלגלי החשמלי של ב.מ.וו.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 44, רוכב על אופנועים 28 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

טיול אופנועים - אודי ומיכאל. קרדיט פרטי

מועדוני הרכיבה – 'רוכבים למען'

תופעה מעניינת: מועדוני רכיבה יוצאים לרכיבות למען קידום אג'נדות חברתיות או תמיכה באנשים ובקבוצות, ובכך נהנים מהזכות לשלב בין רכיבה לבין תרומה חברתית

5 תגובות

  1. Avatar

    לא יכלו לעשות אותו יותר מכוער???

  2. Avatar

    מתאים לעשור הקודם כשלא היו מתחרים אולי היה שווה משהו.

  3. Avatar

    עיצוב חריג אך מיוחד הטווח טוב למי שזה מספיק לו.. האיחסון אפסי ודרוש ארגז אחורי שהשד יודע אם זה בכלל אפשרי. אחרי שישפרו את הטווח ויורידו מחירים זה יהיה כבר שווה מחשבה אמיתית לקניה

  4. Avatar

    יש לי זאפ פומה מקסי-סקוטר כבר כמעט שנתיים. מדהים! כמעט 70,000 ק"מ והסוללה כמו חדשה. עושה את העבודה ! ונראה שה ב.מ.וו יעלה פי 2.

  5. Avatar

    מילא העיצוב המוזר, אבל המחיר המופקע והחוסר פרקטיות ישר קופצים לעין. כרגע בשוק יש הרבה מתחרים, בליץ, פומה, ניו שמחירם 20-35 אלף, אז על מה נשלם מחיר כפול, על הסמל של במוו?
    וכדרך אגב טווח שעד 130 קילומטר רכיבה משולבת יהפוך ל100 רכיבה בכביש מהיר, ובגלל שאסור לפרוק את הסוללות עד 0% אלה להאיר אותם מינימום 10-15% זאת אומרת שהגענו ל 80-85 קילומטר טווח מינימלי, מה שגורם למחיר להראות מגוחך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן