- יתרונות: בטיחות, גימור, יכולת דינאמית, תחושת בטחון
- חסרונות: מחיר, גודל פיזי, משקל
- שורה תחתונה: כל היתרונות של שלושה גלגלים בגרסה מחוזקת
- מחיר: 53,530 ש"ח
- מתחרים: סוזוקי בורגמן 400, ימאהה איקסמקס 400, פיאג'ו MP3 350 Sport
- נתונים טכניים: צילינדר יחיד, 493 סמ"ק, 44.2 כ"ס, הזרקת דלק, בקרת אחיזה ASR, תמסורת וריאטור, צמד דיסקים קדמיים 258 מ"מ, דיסק אחורי 240 מ"מ, מערכת ABS, בסיס גלגלים 1,540 מ"מ, גובה מושב 790 מ"מ, מיכל דלק 12 ל', משקל מלא 275 ק"ג, גלגלים קדמיים 110/70R13, אחורי 140/70R14
מה זה?
פיאג'ו לא המציאה את הקטנוע התלת-גלגלי, אך ה-MP3 שהוצג ב-2006 היה הראשון בעל צמד מתלים וזרועות נפרדים לכל גלגל המאפשרים הטיה של הגלגלים ביחד עם גוף הקטנוע. הפטנט החדשני של החברה האיטלקית הוותיקה נשאר ייחודי במשך שנים ארוכות וזכה לנתח שוק מכובד עם מעל ל-170,000 כלים שנמכרו ברחבי העולם.
היתרונות הבטיחותיים של ה-MP3 ברורים: יותר גלגלים, יותר אחיזה בפניות, יותר אחיזה בבלימה ופחות סיכוי להימרח על הכביש. בבריטניה ובחלק ממדינות ארה"ב אין צורך ברישיון לאופנוע כדי לרכב עליו, וכל בעל רישיון נהיגה למכונית יכול להיפרד מהפקקים ולעבור לרכב על MP3 בגרסת LT. אך יש גם חסרונות: משקל ומחיר. ה-MP3 יקרים וכבדים משמעותית מקטנוע בנפח דומה. הדור החדש של ה-MP3 מנסה לשפר את שתי החולשות האלו.
שלושה דגמים חדשים הוצגו השנה, בנפחים של 300, 350 ו-500 סמ"ק. האח הגדול, ה-MP3 500 HPE Sport, קיבל את המנוע החדש שנקרא HPE (ר"ת High Performance Engine – מנוע ביצועים גבוהים), ושומר על מראה דומה לדגם הישן עם שינויים קלים. ההבדל הבולט ביותר במראה הוא במשקף הרוח, כשגם המושב חדש, אך הצורה הכללית דומה, ומספר פריטים כמו הגריל הקדמי וידיות המורכב זכו לגימור בשחור מט.
לשלושת הדגמים יש מתלים חדשים עם קפיצים אדומים. לשלושתם מערכת למניעת נעילת הגלגלים ABS ומערכת לבקרת אחיזה ASR הניתנת לביטול. מאותתי LED ותאורת יום LED נוספו לפנסים הקונבנציונליים. תא כפפות עם שקע USB, לוח שעונים עשיר במידע ותא מטען גדול משלימים את רשימת האבזור.
ביצועים
ה-MP3 הוותיק סובל מדימוי איטי וחלש שנובע בעיקר מהמשקל הגבוה של מערכת הגלגלים הקדמיים. מנוע ה-HPE בגרסתו הגדולה ביותר אמור לפתור כל בעיה של חוסר כוח. ל-MP3 500 מהירות מרבית של כ-160 קמ"ש מכובדים, אך לוקח לו קצת זמן להגיע אליה. עד ל-140 הוא מגיע בקלות יחסית, כשהתאוצה, החל מעמידה, נבנית בהדרגתיות. אין לו כוח מתפרץ כמו לאופנוע 500 סמ"ק, אבל יש מספיק כוח, ותאוצות הביניים מצליחות להתמודד עם התנועה גם בכביש המהיר.
ל-MP3 500 HPE יש גם מצב חסכון, ECO. המנוע מספק ביצועים יפים גם במצב זה ותצרוכת הדלק השתפרה מ-20 ק"מ/ל' ל-25 ק"מ/ל'. בנסיעה במצב חסכון לא נוצרה אצלנו התחושה שחסר לקטנוע כוח, ורק כשביטלנו את ה-ECO והמנוע קיבל בחזרה את מלוא הכוח יכולנו לעמוד על ההבדלים.
ה-MP3 500 HPE מתמודד יפה עם מהמורות ורוחות צד, ורק כשעוברים את ה-140 קמ"ש הרכיבה מתחילה להיות לא נעימה. למרות משקלו הלא מבוטל והגלגל השלישי – ההיגוי קל וחד. בפניות מהירות או החלפות נתיב ה-MP3 500 HPE יציב ולא יזוז מהקו הנבחר.
המתלים קשים, אך עם יכולת ספיגה טובה. המתלה הקדמי, למרות המשקל הכבד, משכך את תחלואות הכביש טוב כמו האחורי. הדיסקים הגדולים והגלגל הנוסף מספקים יכולת בלימה מעולה. אפשר לסחוט את ידיות הבלימה או דוושת הבלם ללא חשש והקטנוע הכבד יעצור בלי דרמה.
בתנועה צפופה ה-MP3 500 HPE לא יוכל להשתחל לכל רווח, אך היכולת זהה לחלוטין לדגם ה-350 בעל הממדים הזהים. אפשר להסתדר איתו גם בתנועה הצפופה של דאון-טאון תל-אביב, פשוט צריך מעט יותר סבלנות.
איך זה מרגיש?
הישיבה על ה-MP3 500 HPE מרווחת והרוכב משקיף גבוה מעל למכוניות. אין מדרס שיאפשר להעביר את הרגליים הרחק לפנים, ואפילו על המדרס הקיים ממוקמת דוושת הבלם המגבילה את המקום, אבל אפשר להעביר את הרגליים מעט אחורה אל מתחת לישבן. המושב מעט קשיח, אך גם אחרי רכיבה ארוכה לא מורגשת חוסר נוחות. המשקף מספק מיגון רוח מצוין כל עוד המהירות סבירה. סביבת הנהג – כמו הקטנוע כולו – מרווחת, איכותית וברמת גימור מצוינת.
ה-MP3 500 HPE גדול בכל כיוון וכל זווית. יש לו מערכת הידראולית שנועלת את המתלה הקדמי בלחיצת כפתור כך שאי-אפשר יהיה להטות את הקטנוע. כשמטפסים על הקטנוע ומעצור ההטיה נעול אפשר פשוט להתיישב ולהתחיל לנסוע (לא לפני שמשחררים את בלם היד כמובן). כשהקטנוע מתחיל לזוז, מעצור ההטיה משתחרר אוטומטית וכדאי להיות מוכן לכך – בעיקר כשעוצרים שוב. למעשה בניגוד לרכיבה בה ה-MP3 נותן תחושה כמו כל קטנוע אחר, יציאה מעמידה ועצירה דורשות התרגלות.
לוח השעונים של ה-MP3 כולל שני שעונים אנאלוגיים גדולים וברורים וביניהם מסך LCD שמעליו ומתחתיו שורת נורות חיווי ארוכה. בשעון השמאלי מד מהירות ומד דלק ובימני מד סל"ד וחום מנוע. צג ה-LCD כולל שעון, מד טמפרטורת סביבה ותצוגה מתחלפת, הנשלטת מכפתור על הכידון ומחליפה בין טעינה, צריכת דלק, וקילומטראז' מוערך עד לתדלוק הבא. ההחלפה בין מדי הקילומטראז' השונים, אחד כללי ושניים מתאפסים, מתבצעת בלחיצה על כפתור ליד הצג ולא מהידית. קיימות נוריות אזהרה לכל דבר, כולל ביטל המנגנון לבקרת החלקה, אך הנורית השימושית ביותר היא הנורית הגדולה מתחת ללוח שנדלקת כאשר מנגנון ההטיה נעול ומהבהבת כאשר הוא ניתן לנעילה.
ל-MP3 500 HPE תא מטען ענק ומואר המכיל שתי קסדות מלאות ועוד יישאר מקום לציוד. המושב נפתח בשלושה אופנים: בלחיצה על כפתור מתחת לכידון, ממתג ההצתה, או משלט רחוק שמגיע עם הקטנוע. מעל ללוח השעונים יש תא כפפות שיכיל טלפון וארנק, ויש בו גם שקע USB. יש גם וו-תלייה נשלף מתחת לכידון, ובכך מסתיימות אפשרויות ההעמסה. ברשימת האבזור של ה-MP3 יש גם מאותתי LED, משטחי רגליים מתקפלים למורכב, ידיות אחיזה ומאותתי חירום.
סיכום ועלויות
הפיאג'ו MP3 500 HPE הוא כלי איכותי, מרווח ונוח, עם גימור מצוין ומספיק כוח בכדי להתמודד עם המשקל הגבוה. הרכיבה עליו נוסכת הרגשת ביטחון, והוא כלי פרקטי לשימוש. יכולת ההשתחלות בתנועה שלו מוגבלת רק במעט לעומת קטנועים בנפח מנוע או גודל פיזי דומה, אך הוא ירגיש יותר בבית בנסיעות בינעירוניות – יוֹמְמוּת (קומיוטינג) ארוך טווח ומשימות תיור.
ההשוואה ל-פיאג'ו MP3 350 Sport מתבקשת – שני הכלים זהים במראה, וההבדלים ביניהם מתבטאים ב-19 ק"ג, 13 כ"ס וכ-6,500 ש"ח. האם ההפרש בכוח מצדיק את המחיר? דגם ה-350 חזק דיו ומספיק לכל מטרה. נכון, בשימוש זהה המנוע הקטן יותר יצטרך לעבוד יותר קשה כדי לעמוד בקצב, אבל האם זו סיבה מספקת? התשובה מצויה בכיס הקונה.
הפיאג'ו MP3 500 HPE יתאים לכל רוכב שמחפש מעט יותר הגנה, ולא מוכן לוותר המהירות, ובעיקר – מוכן לשלם את ההפרש במחיר. קהל היעד של ה-MP3 500 HPE מצומצם יותר משל שני אחיו הקטנים ונחלק לשניים. ראשית, למי שרוצה קטנוע תלת-גלגלי, אבל ה-MP3 350 לא מספיק עבורו. בין אם הוא נדרש לעבור קילומטראז' יומי ארוך במהירות גבוה או נוסע רוב הזמן בהרכבה – תוספת הנפח אולי אינה משמעותית, אך היא בהחלט תוספת. קהל היעד הנוסף הוא מי שרוצה לקנות את ה-350, אבל מוכן לשלם את התוספת במחיר. אם המחיר הוא לא פקטור הרי שלתוספת הנפח יש רק יתרונות. תפסת מרובה.
עלויות תחזוקה
- 1,000 ק"מ – 646 ש"ח
- 10,000 ק"מ –2,536 ש"ח
- 20,000 ק"מ – 2,536 ש"ח
- סה"כ ל-20,000 ק"מ – 5,718 ש"ח
*המחירים כוללים חלקים, עבודה ומע"מ, והם נכונים ליום פרסום המבחן בלבד.
קטנוע מגושם וכבד בטרוף, קשה לתימרון בפקקים ובכלל, במחיר הזה ישנן אופציות טובות בהרבה.
אם קשה לתמרן בתנועה צפופה
אז לא יותר נכון לסוע באוטו קטן?
יותר זול ויותר נוח בכל המובנים
כמה עולה הביטוח?
אחרי שנים של רכיבה על קטנוע דו"ג עברתי לפני מס' חודשים ל- mp3 500. אמנם מדובר בכלי יקר אבל מקבלים הרבה יותר מהכל – יציבות, כוח, בלימה, נוחות, תא מטען. שווה כל שקל.
חיפשתי בuser manuel לוחצים ארוך על מתג הצתה נכון?תודה