צילום: אביעד אברהמי
- יתרונות עלויות שוטפות, עלויות תחזוקה, ביטוח חובה, שקט ברכיבה
- חסרונות: תאוצה, מתלים, איכות גימור והרכבה, איכות כללית
- שורה תחתונה: קטנוע עירוני המיועד למי שהחיסכון הכספי בראש מעיניו וכל השאר פחות משנה
- מחיר: 19,499 ש"ח
- מתחרים: קטנועי בנזין בנפח 125 סמ"ק
- נתונים טכניים: מנוע חשמלי 3000 וואט בטבור הגלגל האחורי, סוללות 60V 40Ah, משקל 130 ק"ג, בסיס גלגלים 1,400 מ"מ, צמיגים 130/60-13, כבל טעינה 1.5 מטר מתקפל מובנה
מה זה?
הבליץ 3000+ הוא הקטן מצמד הדגמים של חברת בליץ מוטורס, המייבאת ארצה קטנועים חשמליים מסין. ה-3000 מתחרה בקטנועי בנזין בקטגוריית 125 סמ"ק, כאשר לזכותו נזקף סעיף החיסכון בדלק, טיפולים, ביטוח חובה וטסט שנתי, וכמובן השקט של מנוע חשמלי והעובדה שבמנוע אין עוד נוזלים וכימיקלים שיכולים לנזול כמו שמן דלק.
כשמדובר בחשמל, מדהים כל פעם מחדש כמה פשוטה מערכת ההינע: מנוע עם בקר המחוברים לסוללות, ולא הרבה מעבר. חלק נע אחד, ללא מערכת העברת כוח כלל. אין גיר ואין וריאטור, אין בוכנה ואין שסתומים, אין שמן ואין מסננים. פשוט.
דגם ה'פלוס' מסמל סדרת שיפורים קטנים לדגם ה-3000 של בליץ שנמכר כאן מאז 2013, כמו צג משופר, כבל טעינה עם מנגנון קיפול מעל הגלגל האחורי, ויש אפילו הילוך אחורי. אולם בסך הכל מדובר באותו קטנוע חשמלי מוכר, בסיסי ופשוט.
ביצועים
הבליץ מיועד להתחרות ב'קטנועי השליחים', אלו שחיים בעיר בתאוצה מרמזור לרמזור. מי שזכה לרכב או לנהוג על כלי רכב חשמליים מודרניים, כנראה יצפה לתגובת מצערת מיידית ושפע מומנט מסל"ד אפס, אולם לא זה המצב עם הבליץ.
במטרה לשמר ולהאריך את טווח הנסיעה ככל שניתן הוגדר הבקר כך שיסרס את המנוע, והדבר מורגש במיוחד בתאוצות מעמידה. דווקא היכן שהיינו מצפים להאיץ כמו קטנוע 125 זריז, שלא לומר מהר ממנו, גילינו שהבליץ לוקח את הזמן ובונה מהירות לאט ובהדרגה. נדרשת קצת סבלנות, וכאשר חוצים את ה-40 קמ"ש מתקבלת האצה מורגשת יותר, שלבסוף מתמתנת עד למהירות סופית של 90 קמ"ש. אם אתם מחפשים את הכלי לנצח איתו מאוצי רמזורים, עדיף להמשך לחפש.
בליץ מצהירים על 60 ק"מ טווח בנסיעה בינעירונית. הטווח הריאלי עומד על כ-55-50 ק"מ משולב, אבל זהו נתון גמיש המשתנה בהתאם למשקל, לתנאי הרכיבה (מישור או הררי), ובמיוחד יד ימין של הרוכב. יש חיווי למצב הסוללה, אולם לא מומלץ להסתמך עליו בעיניים עצומות, אז קבלו טיפ – אם בזמן עמידה מד המתח יורד מתחת ל-63 – כדאי לחפש שקע, ומהר. כלל האצבע בכלים חשמליים אומר שנסיעת Stop&Go עירונית חסכונית יותר לעומת נסיעה מהירה – ההפך ממה שאנו רגילים. לאחר התרגלות ובסינכרון עם הצג המראה צריכת מתח וזרם 0וולט ואפמר), ניתן בהחלט לשפר את טווח הנסיעה שלכם. לעתים הרצון לנסיעה רגועה וחסכונית מתנגש עם הצורך בנסיעה זורמת ובטיחותית, אולם החוסר ברזרבות כוח שמכתיבים הבקר והסוללות מקשה על התרחקות מנהגים ממהרים.
טעינה מלאה נמשכת כ-4 שעות אבל כאן חשוב לשים לב שבהתנהלות רגילה לא סביר שתגיעו לריקון מלא של הסוללה על בסיס קבוע (ואם כן, אז בחרתם לכם כלי עם טווח נסיעה נמוך מדי). לרוב תגיעו לעבודה או לבית ותחברו לשקע למשך היום או הלילה. נורת חיווי הטעינה נותנת אינדיקציה כללית בלבד, אבל דווקא סעיף זה, שמטריד רוכבים רבים, הופך להרבה פחות בעייתי לאחר הסתגלות קצרה.
איך זה מרגיש?
הבליץ 3000 הוא קטנוע סיני, ולמרות שאנו כבר יודעים שמסין מגיעים גם מוצרים איכותיים מאוד, הפעם לצערנו זו אינה מחמאה. הבליץ אינו קטנוע יוקרתי, בלשון המעטה, ואת הגימור תרגישו כמעט בכל פינה. הפלסטיקה מרגישה זולה, המתגים פשוטים ולא מסודרים, אבזור בטיחות בסיסי כמו ניתוק מנוע בעת הורדת רגלית צד או הגבלת מהירות להילוך האחורי – אינם בנמצא.
אפילו מנגנון קיפול כבל הטעינה, שאמור להיות קל ונוח, מרגיש זול ועובד לסירוגין, כאשר פעם אחת גילינו שהכבל – שחשבנו שהתקפל בהצלחה לתוך המנגנון שלו – נותר תלוי באוויר קרוב מאוד לגלגל האחורי. אפילו התקע שלו קצת גדול מדי ולא נכנס עד הסוף בחלק מהשקעים בהם הטענו אותו. בנוסף, המטען ממוקם היכן שהייתם מצפים למצוא מקום אחסון מתחת למושב, והוא מתחמם בעת טהעינה.
ואיך זה מרגיש בנסיעה? הדבר הראשון שמרגישים הוא המצערת, שמגיבה לכל פעולה עם השהיה קצרה. מדובר על סביב חצי שנייה, אבל השיהוי הזה משמעותו שיוצאים לאט יותר מכל רמזור, ומתחילים להאט מאוחר יותר לאחר כל הרפיה מהגז. המצערת האיטית בשילוב עם הבקר יוצרים נתק בין הפעולה שהרוכב עושה עם המצערת, לבין מה שהמנוע עושה בפועל בגלגל האחורי. התאוצה מעמידה כאמור איטית ולא עומדת בקו אחד עם קטנועי 125 הנפוצים.
המתלים בסיסיים מאוד ולא ממש חיים בשלווה עם מפגעי אספלט בינוניים ומעלה. הבלמים טובים ויעילים בסך הכל, אך בקטנוע המבחן הבלם הקדמי השמיע רעשי חיכוך לא נעימים. בדיקה ויזואלית של הרפידה שללה את האפשרות שמדובר בבלאי, כך שזה בעיקר מפריע ליהנות מהחוויה השקטה של רכיבה על כלי חשמלי.
ואם הזכרנו דברים שמפריעים לשקט, אז כמעט בכל תחילת תנועה נשמעים רעשים ונקישות והגלגל האחורי. מקור הרעש במנוע והדבר תקין, אך בכל זאת מציק ועלול להטריד רוכב שאינו רגיל לכך.
כבישים מהירים אינם אזור המחיה של הבליץ. הוא מתנדנד על מתליו, וכשהכביש נפתח קשה לעמוד בקצב שכן המהירות המרבית עומדת על 90 קמ"ש במישור. דווקא במהירות איטית, בהשתחלות בין מכוניות בעיר, הוא מצוין, עם מרכז כובד נמוך ותגובות טובות. זה בהחלט אזור הנוחות שלו.
סיכום ועלויות
הבליץ 3000 יחד עם אחיו הגדול ה-6000 הינם הקטנועים החשמליים הנמכרים ביותר בישראל, ועם זה קשה להתווכח. מצד שני ניתן לטעון שקיים חוסר בהיצע וגם עם זה קשה להתווכח, שכן בפועל המדרגה הבאה בהיצע החשמלי בישראל מובילה לאופנועי זירו, שהם חזקים ואיכותיים אבל גם הרבה יותר יקרים.
כך או כך, למי שמחפש תחבורה זולה יש כאן הצעה מעניינת, שכן טעינה בחשמל זולה בהרבה מבנזין, הבליץ מוגדר בקטגוריית הנפח 'עד 50 סמ"ק' ולכן נהנה מביטוח חובה זול – סביב 1,800 ש"ח בלי השתתפות עצמית או סביב 1,300 ש"ח עם השתתפות עצמית, וכן אגרת רישוי שנתית בסך 44 שקלים בלבד. ברמת המוסך, פרט לצמיגים ובלמים ישנו טיפול תקופתי אחת ל-4,000 ק"מ בעלות 250 ש"ח. מחיר הרכישה הראשוני (19,499 ש"ח) גבוה יחסית לקטנועי 125 הנפוצים, אבל החיסכון מתחיל מהרגע הראשון וכל אחד יכול לחשב כמה זה שווה לו בשנה.
כך או כך, למי שמחפש קטנוע עירוני זול לתחזוקה שיכול לגמוע עשרות ק"מ ביום בפשטות ויעילות, הבליץ הוא בהחלט מועמד, רק צריך להגיע עם ציפיות בהתאם.