דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר ראלי
KTM-890-ADV-Rally-Test-040

רכיבה ראשונה: ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר ראלי

כחלק מדגמי הק.ט.מ 890 אדוונצ'ר החדשים הגיע לארץ גם הראלי, אשר רק 700 ממנו יוצרו בעולם; לקחנו למבחן את האדוונצ'ר-אנדורו הכי קרבי ומתקדם שגם עולה בהתאם

צילום: אופק דנון

  • יתרונות: מנוע חזק גמיש ומהנה, בולמי אנדורו קרביים ברמה הכי גבוהה שיש, אלקטרוניקה ומערכות בטיחות, אטרף בשטח
  • חסרונות: לא אידיאלי לרכיבות ארוכות בכביש, אין מיגון רוח, מד דלק משקף מצב רק לחצי מיכל, מחיר גבוה, גובה מושב, נמכרו כולם
  • שורה תחתונה: ה-890 אדוונצ'ר ראלי הוא אופנוע אנדורו קרבי בחליפת אדוונצ'ר, שדורש רוכב מוכשר ואמיץ בשביל למצות את הפוטנציאל שלו בשטח
  • מחיר: 154,990 ש"ח 'על הכביש'
  • מתחרים: אין
  • נתונים טכניים: מנוע טווין מקבילי, 889 סמ"ק, יחס דחיסה 13.5:1, הספק 105 כ"ס ב-8,000 סל"ד, מומנט 10.2 קג"מ ב-6,500 סל"ד, הזרקת דלק, מצערות חשמליות, 6 הילוכים, קלאץ' מחליק בתפעול מכאני, שלדת צינורות מפלדת כרומולי, מתלה קדמי טלסקופי הפוך של WP מדגם XPLOR PRO בטכנולוגיית Cone Valve, כיוונים מלאים, מהלך 270 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם WP מדגם XPLOR PRO PDS עם כיוון עומס קפיץ, שיכוך כיווץ מהיר ואיטי ושיכוך החזרה, מהלך 270 מ"מ, 2 דיסקים קדמיים 320 מ"מ, קליפרים רדיאליים 4 בוכנות, דיסק אחורי 260 מ"מ, בסיס גלגלים 1,535 מ"מ, גובה מושב 910 מ"מ, מרווח גחון 303 מ"מ, מיכל דלק 20 ל', משקל 196 ק"ג (ללא דלק), צמיגים 150/70R18, 90/90-21, מרווח טיפולים 15,000 ק"מ
  • אלקטרוניקה ובקרות: הזרקת דלק עם מצערות חשמליות, 3 מצבי ניהול מנוע + מצב ראלי עם תשעה מצבי בקרת אחיזה, חיישן IMU ב-6 צירים, מערכת ABS של בוש מדגם 9.1MP – להטיה כולל מצב שטח עם ניתוק גלגל אחורי ואפשרות לניתוק מלא, בקרת אחיזה 3 מצבים (9 מצבים וניתוק במצב ראלי), קוויקשיפטר לשני הכיוונים, בקרת שיוט, פנסי LED, מסך TFT המתממשק לטלפון הנייד

צפו בווידאו: ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר ראלי

מה זה?

בסוף שנת 2020 הציגו בק.ט.מ את ה-890 אדוונצ'ר R החדש, ויחד איתו את גרסת הראלי, אשר החליפה את ה-790 אדוונצ'ר R ראלי מהדור הקודם. שתי הגרסאות הוצעו במהדורה מוגבלת, כאשר ה-790 יוצר ב-500 עותקים ואילו ה-890 עלה ל-700, מהם 500 יחידות לאירופה. יבואני ק.ט.מ השכילו הפעם לשים את ידיהם על מספר יחידות ולהביאן לישראל.

גרסת הראלי מבוססת על האדוונצ'ר R הקרבי, אך מתווספות אליה מספר תוספות משמעותיות, כמו מערכת בולמים מקצועית של WP מעולם מרוציי הדקאר הקרביים של היצרנית – XPLOR PRO – מלפנים בטכנולוגיית Cone Valve ומאחור בולם Trax – עם אפשרות לכיוון לכל פעולה ומהלכי גלגל של 270 מ"מ (לעומת 240 מ"מ ב-R). רק מערכת הבולמים עצמה עולה כ-30,000 ש"ח. בנוסף, יש דוד פליטה של אקרפוביץ' אשר קל יותר ב-35% מהדוד המקורי, מושב ראלי שטוח ברום של 910 מ"מ, מצב 'ראלי' מובנה בניהול המנוע עם 9 מצבי בקרת אחיזה, קוויקשיפטר ואוטובליפר, משקף קצר ושקוף, רגליות ראלי רחבות ואיכותיות ומגני קרבון למיכל הדלק ולמערכת הפליטה. עוד נתונים שמבדילים לעומת גרסת ה-R הם גובה מושב ומרווח גחון גבוה משמעותית (303 מ"מ לראלי לעומת 263 מ"מ), בסיס גלגלים מעט ארוך יותר בגלל מהלך המתלים הארוך יותר, וזווית מעט שונה לראש ההיגוי.

מערכת ניהול המנוע של בוש כוללת 4 מצבים: כביש, גשם, שטח וראלי. המצב האחרון מנטרל את כל בקרות המנוע (אך לא את ה-ABS אשר נשלטת בנפרד) ומאפשר מעבר בין 9 מצבי בקרת אחיזה שונים. מצב 1 במפה הוא האגרסיבי ביותר ומתערב הכי פחות, ומצב 9 מסרס את המנוע ומתערב מאוד כבר עם מעט החלקה. ניתן לשלוט על תשעת המצבים ברכיבה עצמה דרך כפתור הפיקוד שעל הכידון, ובצורה ישירה. כלומר, לא צריך לנווט בין המסכים השונים לכך. מערכת ה-ABS להטיה כוללת מצב שטח הגורם לביטול הפעולה על הגלגל אחורי וביטול כללי. יש פנסי LED איכותיים מאוד, ומסך TFT צבעוני שמשנה את הקוטביות שלו בין היום ללילה.

דגם הראלי מגיע עם גרפיקה צבעונית יותר, וכן עם משקף קדמי וכנפונים שקופים לעומת כהים ב-R. ניתן לכוון את המשקף לשני גבהים, אך בעזרת ברגים. מיכל הדלק בצבע כחול מיוחד לעומת שחור, ויש את מיגוני הקרבון העסיסיים שמוסיפים יוקרה לגרסת הראלי.

ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר בגרסת ראלי
ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר בגרסת ראלי

ביצועים

מנוע הטווין המקבילי מגיע בנפח 889 סמ"ק, עם ההספק שעלה ב-10 כ"ס, ל-105 כ"ס, לעומת ה-אדוונצ'ר 790 הקודם. המומנט טיפס גם הוא, ב-1.22 קג"מ. מנועו של ה-890 עומד כמובן בתקנות יורו 5. כידוע, זהו מנועו של ה-890 דיוק R, כשהוא מכויל לעבודת אדוונצ'ר. כלומר, מפיק קצת פחות הספק אבל מציע טווח שימושי רחב יותר ומומנט זמין יותר בסל"ד נמוך. בק.ט.מ הגדילו את משקל גל הארכובה בכ-20% ביחס למנוע ה-790 אדוונצ'ר, ולטענתם כעת המנוע מאפשר יציבות גבוהה יותר של האופנוע בפניות, וכן נוחות גבוהה יותר ברכיבות ארוכות – לא שזה חשוב בדגם הראלי. על הכביש קיבלנו את כל הביצועים שצריך, כאשר המנוע גמיש מאוד וחזק. אנחנו לא יכולים לומר בפה מלא שהוא חזק יותר באופן משמעותי מה-790 הקודם, אבל הוא בהחלט מתאמץ פחות בקטעי כביש הרריים. מערכת הפליטה מפיקה יותר רעש משאר דגמי ה-890 אדוונצ'ר, אך עדיין צריכה לעמוד בתקנות יורו 5 ולכן שקטה.

על הכביש הבולמים המיוחדים קשים ולא סופגים טוב את המהמורות הקטנות, כמו לדוגמה אחיו ה-890 אדוונצ'ר. תוסיפו לכך מיגון רוח נחות ומושב שהוא גם קשיח וגם גבוה – ותקבלו כלי שמעדיף לבלות כמה שפחות ברכיבות בין-עירוניות. אם מהירות השיוט של ה-890 אדוונצ'ר היא סביב 160 קמ"ש, כאן בראלי הוא נמוך בכ-30-20 קמ"ש. ההיגוי חד ומאפשר שינויי כיוון זריזים וקלים בין רכבים בכביש ישר או בכביש המפותל, שם ניתן להגיע לקצב מרשים – למרות הצמיגים הדו-שימושיים הקרביים לשטח.

סט הבולמים המקצועי והיקר מיועד לשטח. נקודה. יכולות הסט-אפ הן אין-סופיות, אך אנחנו בחרנו להשאיר אותו במצב המקורי. יכולת הספיגה שלהם היא פנומנלית, בין אם זה בגיהוץ מושלם של שבילים, בורות, נחיתות מקפיצות או רכיבה במהירות גבוהה מאוד בשטח ביציבות גבוהה. אפשר לעלות איתו לגבהים מרשימים והוא ינחת ללא שום בעיה תוך שמירה על יציבות כיוונית. הבולמים מחברים את הרוכב לכל דבר שמתרחש על הקרקע ועוזרים לו לרכוב מהר יותר ובטוח יותר בכל תוואי.

הבלמים מצוינים – חדים, נושכים, עוצמתיים ועם רגש טוב. יש כאן גם מערכת ABS מודרנית ומצוינת, שעובדת גם בהטיה, ושניתן לנתק בה את הגלגל האחורי (מצב אנדורו) או לנתק לגמרי. המערכת עובדת היטב גם בכביש וגם בשטח.

האלקטרוניקה המודרנית מספקת את כל השקט והביטחון הנדרשים בהאצות, הטיות ובלימות. הבלמים חזקים ומדויקים, והקוויקשיפטר מגניב ונוח, ועובד הרבה יותר טוב הפעם לעומת ה-790 אדוונצ'ר R. נודה על האמת, הקדשנו כמה עשרות ק"מ של קטעי קישור מאולצים על הכביש – שם בהחלט היינו בוחרים באדוונצ'ר אחר – שכן הראלי נבנה לשטח, ושם בילינו במשך יומיים.

דורס הכל בשטח
דורס הכל בשטח

איך זה מרגיש?

עזבו את הכביש, לא מעניין. הגענו הביתה, החלפנו לחליפת שטח ויצאנו לבדוק אם הוא שווה את ההפרש של 50,000 ש"ח לעומת ה-890 אדוונצ'ר R הקרבי בפני עצמו.

בגישושים הראשונים, שנועדו להכיר אחד את השני, חזרנו ישר לאחור לתחושות של ה-790 אדוונצ'ר R שנבחן אצלנו. כלי אדוונצ'ר-אנדורו קרבי שיודע להפיק מהירויות פסיכיות על שבילים ולגהץ כל דבר שפוגש את הצמיגים. כמו קודמו, בדיקת מצבי ניהול המנוע השונים הביא אותנו להישאר במצב 'ראלי' בשטח. מצב OFFROAD מעדן את תגובת המנוע, ולטעמנו מעט מפריע ויכול גם 'לחתוך' את המנוע בנקודות מסוימות כמו עלייה עם דרדרת. מצב הראלי מאפשר טווח התנהגויות שמתחילות מ-1 פסיכוטי שמעיף את האחורי לכל כיוון ואת הקדמי לשמיים ומסתיים ב-9 מאולף.

הערך המוסף מגיע כשלוחצים, אבל באמת לוחצים. רכבו לאט או רגוע והוא לא ירגיש מיוחד יותר מאחיו ה-R. עמדו על הרגליות וסחטו את המצערת – והוא יבלע כל דבר שיעמוד בדרכו! המנוע חזק מאוד בשטח ומביא את הראלי למהירויות תלת ספרתיות בקלות מרשימה או מספק דחף מיידי הדרוש לעלות קיר או לעבור מכשול. הבולמים מצמידים את הגלגלים לקרקע ומאפשרים אחיזה מושלמת, כשרק הרוכב מחליט אם הוא רוצה או צריך להחליק את הגלגל האחורי או להניף את הקדמי.

רכיבה בשטח טכני ולא אדוונצ'רי באופיו מבליטה את האיכויות המרשימות של הכלי והמכלולים, אבל גם את המגרעות. נתחיל עם זה שהוא גבוה מדי. גובהי 1.85 מ', ועדיין התקשיתי להגיע לקרקע – וזה מאוד משמעותי בסיטואציות כמו יציאה מנחל מסולע לדוגמה. צריך לתכנן את ציר התנועה במדויק כדי לא להגיע למצב של עצירה או הורדת רגל. בשלב הקיצון, כשצריך לתמוך את הראלי עם רגל אחת, מגלים שלא רק שהוא כבד מאוד (196 ק"ג לפני 20 ל' דלק), אלא שמרכז הכובד ממוקם גבוה מאוד. השילוב בין השניים מאיים וגורם לרוכב להסס לעיתים.

במהלך ימי הרכיבה חברנו לקבוצות אנדורו, שתיקלו מכשולים יחסית בקלות לעומת רוכב הראלי שרק חיפש איך לא לשרוט את מגיני הקרבון היקרים. וזה מביא אותנו לבעיה המרכזית – הוא פשוט יקר מדי. זה נתון שמרחף מעל כל רכיבה, וגורם להאטה בקצב. אז נכון, 700 היחידות שנבנו הוזמנו בעולם תוך פחות מיומיים, וגם היחידות הבודדות שהגיעו לישראל נמכרו ברגע לרוכבים שיכולים להרשות לעצמם את הפרמיה. יש רוכבים שרוצים את הטופ של הטופ, לא משנה מה. ויודעים מה? טוב שכך.

אופנוע מיוחד במחיר מיוחד
אופנוע מיוחד במחיר מיוחד

סיכום ועלויות

הק.ט.מ 890 אדוונצ'ר R ראלי עולה 154,990 ש"ח, שזה סכום אסטרונומי במושגי אדוונצ'ר בנפח בינוני. הפרמיה הנוספת הולכת על בולמי המרוץ, על מערכת הפליטה, על הקרבון המרשים ועל שאר התוספות כמו האלקטרוניקה המלאה ועל רגליות הרוכב והמגנים. מרגישים את זה, מרגישים שהראלי מיוחד ואיכותי וכל חלק בו נופל בדיוק למקום בו הוא צריך להיות. אופנוע איכותי.

אל תפתחו ציפיות על הכביש, כי שם הוא פחות נוח ופחות נעים, ורק מביא אתכם מנקודה לנקודה. אם תיכנסו לשטח במצב נפשי של טיול או לרכיבה עם חברים מקבוצת האדוונצ'ר, תבינו מיד שה-890 אדוונצ'ר ראלי הוא אופנוע אדוונצ'ר בעל כישורים טובים, אבל לא הרבה מעבר לשאר הכלים. ההבנה שיש לכם משהו מיוחד תבוא כשתלחצו אותו – אבל ממש תלחצו. אתם עשויים לגלות אופנוע שלא רק שלא מתרגש מדרישות קיצון, אלא ממש מבקש אותם. התחושות שהוא מספק אחרי רכיבת כסאח נשארות הרבה אחרי שהראלי בחניה ומכוסה ללילה. וזה, בפני עצמו, שווה כל שקל – למי שיכול להרשות לעצמו.

רק תזכרו שצריך להיות רוכב גבוה פיזית ועם יכולות רכיבה גבוהות, לצד כיס עמוק. מי שיש לו את זה, יקבל אופנוע מרוץ מיוחד שמדגדג כל פרמטר תחושתי במוח בכל רכיבה. ובתכל'ס – בשביל זה אנחנו רוכבים.

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן