השליטה המוחלטת של אלווארו באוטיסטה והדוקאטי פניגאלה V4R (עליה כתבנו כאן) בשני הסבבים הראשונים באליפות הסופרבייק העולמית, שפכה אור על נקודה מעניינת בנוגע לתקנות הגבלת סל"ד במנועים. ישנם ענפים מסוימים בתחום מרוצי המכוניות, בהם היצרנים המנצחים 'נקנסים' בהוספת משקל לרכבים. הדבר נועד למנוע דומיננטיות של יצרן או נהג מסוים, מפני שבשורה התחתונה – זה משעמם לצופים. האם הדומיננטיות של באוטיסטה והפניגאלה V4R תאפשר ל-FIM ודורנה – המריצות את אליפות הסופרבייק העולמית – 'לקנוס' את דוקאטי ולהגביל את הסל"ד המרבי של הפניגאלה V4R?
לפני כן, ניתן הסבר קצר על שיטת חישוב הסל"ד המרבי באופנועי המרוץ בסדרה. טרום העונה מבקרת המשלחת הטכנית של האליפות במפעל עצמו. כל יצרן שמשתתף באליפות חייב לעמוד בדרישות ההומולוגציה, שהן – על פי תקנות ה-WSBK – הגבלת מחיר היחידה ל-40 אלף יורו בארץ המקור, היותו חוקי לכביש הציבורי, עמידה בתקנות יורו 4 (והחל מהשנה הבאה – יורו 5), וייצור של 125 אופנועים לפני המרוץ הראשון, 250 עד סוף העונה הראשונה ו-500 עד סוף העונה השנייה. המשלחת האמורה דוגמת רנדומלית מספר אופנועים מקו הייצור ומעלה על הדיינו. בתחילה הם בודקים את הסל"ד המרבי באופנועים הנדגמים, מחשבים את הנתון הממוצע שמתקבל בהילוך השלישי והרביעי ומוסיפים לחישוב 3%. מבחן נוסף מאתר את נקודת מהירות סיבוב המנוע המדויקת בה מתקבל נתון ההספק המרבי, ולנתון זה מוסיפים 1,100 סל"ד. המהנדסים מקבלים שני נתונים ומהם בוחרים את הנתון הנמוך מהשניים.
השנה נבדקו שלושת האופנועים החדשים באליפות: הפניגאלה V4R, הב.מ.וו S1000RR והקוואסאקי ZX-10RR. שאר האופנועים ממשיכים עם ההגבלה שנקבעה להם בסוף העונה הקודמת. הרף שנקבע עבור הדוקאטי הוא 16,350 סל"ד (!). לשם השוואה, הפניגאלה 1199R V2 של העונות הקודמות הוגבל ל-12,400 סל"ד. הרף לשאר האופנועים החדשים נקבע ל-14,900 סל"ד עבור הב.מ.וו ו-14,600 סל"ד לקוואסאקי.
ה-FIM ודורנה, שכאמור מריצים את הסדרה, בודקים בכול שלושה סבבים את המנועים. אם יש אופנוע שמפגין ביצועים טובים משל השאר באופן מובחן, הם יכולים לבצע את הביקורת בכל רגע נתון. התקנות מאפשרות להגביל מנוע של יצרן דומיננטי. המשמעות היא שהרף יכול לרדת בשיעור של 250 סל"ד.
באותה המידה, אגב, ניתן גם להעלות את התקרה באותו הנתון. הונדה, שתקרת הסל"ד של ה-CBR1000RR נקבעה על 14,550, הגישה בקשה להעלות אותו לאור הביצועים הדלים עד כה. חשוב לציין שהדומיננטיות צריכה להיות קבוצתית ולא על בסיס רוכב יחיד. אם נסתכל על דוקאטי, אז באוטיסטה הוא קרן האור היחידה בקבוצה, לאור תוצאותיו הרעות של צ'אז דיוויס שנמצא אי-שם במקום ה-11 באליפות. גם שאר הדוקאטים בשדה אינם דומיננטיים כמו מוביל הטבלה. זאת, אגב, גם הסיבה מדוע לא הוגבל מנוע הקוואסאקי של ג'ונתן ראיי ב-4 שנות השליטה שלהם.
לאחר הסבב במלזיה דוקאטי השקיעו הרבה שעות במבחנים. אם באמת הם מצאו את הנוסחה שתאפשר לשאר הרוכבים את השליטה כמו של באוטיסטה – אולי נראה את התקנות באות לידי ביטוי. כך או כך, פתיחת העונה של דוקאטי עם הפניגאלה V4R מעניינת ואפילו מרתקת, ואנחנו ממליצים לכם לעקוב אחר ההתפתחויות.