דף הבית / חדשות / דגמי האנדורו של ק.ט.מ ל-2020 – אבולוציה
KTM 150 EXC TPI MY2020_90 degree right

דגמי האנדורו של ק.ט.מ ל-2020 – אבולוציה

ק.ט.מ משיקה דור חדש של אופנועי אנדורו - קלים יותר, חדים יותר וטכנולוגיים יותר; ויש גם אופנוע חדש - 150EXC TPI

בק.ט.מ משיקים את דגמי האנדורו של 2020 – דור חדש של אופנועי אנדורו שמשפר את הקיים בכל תחום אפשרי, כשהמטרות שעמדו בפני אנשי ק.ט.מ היו שיפור התנהגות וביצועים, הורדת משקל, שיפור עמידות וכמובן מראה חדש ומעודכן. בק.ט.מ מציינים כי 60% מהחלקים בגרסאות 2020 הם חדשים לחלוטין. בנוסף, בק.ט.מ מציגים אופנוע חדש לחלוטין – 150EXC TPI – שבא לשלב בין ה-125EXC ל-200EXC ששניהם כבר אינם מיוצרים יותר.

כך נראות גרסאות הסיקסדייז של 2020 (כאן 250EXC-F)
כך נראות גרסאות הסיקסדייז של 2020 (כאן 250EXC-F)

אז מה חדש בדגמי האנדורו של 2020? ובכן הרבה מאוד. קחו אוויר.

ראשית, השלדה בכל הדגמים חדשה. הבסיס היה השלדה הקודמת ולכן הגאומטריה והמידות נשארו זהות, אולם היא עברה חיזוקים וכעת היא חזקה יותר לפיתול ולכוחות אנכיים, ולטענת אנשי ק.ט.מ זה אחד הדברים המורגשים בליין הכלים החדש. בנוסף, שלדת הזנב ארוכה יותר ב-40 מ"מ, ותושבות המנוע והגשרים שופרו והותאמו טוב יותר לגמישות הדרושה מאופנוע אנדורו.

בולמי ה-XPlor עברו גם הם שדרוגים ושינויים. כך למשל הפרונט מקבל בוכנה חדשה, פקק חדש שבו קל יותר לכוון את השיכוכים ואת עומס הקפיץ, וכן גומיית מדידה לשקיעה שעוזרת גם בניקוי אבק מהרגל. הסט-אפ השנה מותאם לשלדה החדשה, והוא בעל קפיצים רכים יותר אבל הידראוליקה קשיחה יותר. מאחור בוכנת ה-PDS (הבוכנה השנייה) חדשה ואטומה יותר, וכך יש יותר התנגדות לסגירת מתלה. בנוסף, הכיוון השנה הוא עם פחות שיכוך כיווץ איטי ויותר שיכוך מהיר.

KTM EXC EXC-F MY2020_frame 02

מה עוד חדש? הרדיאטורים, והם ממורכזי מאסה, בעלי צינורות בקוטר גדול יותר שמקלים על זרימת הנוזל, וכן מאפשרים ארגונומיה טובה יותר במיוחד לרגליים. תיבת האוויר חדשה, על אף שהמסנן זהה לדגם הקודם. דגמי ה-TPI מקבלים מיכל שמן חדש, עם תושבות גמישות יותר ועם מסנן פנימי חדש.

העיצוב כמובן חדש לחלוטין, ולמעט הכנף הקדמית כל הפלסטיקה חדשה – החל מהמסיכה, דרך חלקי הגוף ועד הזנב החדש והיפה הכולל גם את פלטת המספר. אזור הרדיאטורים צר יותר ונמוך יותר – כאמור בזכות הרדיאטורים החדשים, וכך גם הזנב באזור מערכת הפליטה – צר יוצר מבעבר. מיכל הדלק בכל הדגמים חדש גם הוא ותומך בפלסטיקה החדשה.

KTM EXC EXC-F MY2020_handlebar

גם המנועים עברו אבולוציה ומסכת שיפורים

הדו-פעימתיים בנפחים 250 ו-300 סמ"ק מקבלים ל-2020 תזמון חדש לפורטים. ה-250 מקבל גם יחס דחיסה גבוה יותר ליותר כוח בסל"ד נמוך ובינוני. יש מערכת פליטה חדשה עם דוד בעל גלים שמאפשרים קשיחות גבוהה יותר ופחות סיכוי למעיכות. רגלית ההתנעה בוטלה לחלוטין (אפשר לרכוש רגלית כחלק אפטרמרקט), מפות ניהול המנוע שופרו, והתווסף חיישן לחץ סביבה על-מנת להקל על מערכת ניהול המנוע לזהות את הלחץ בבית גל הארכובה. כעת, בעזרת הפרשי הלחץ, מחשב ניהול המנוע יידע לספק תערובת נכונה – גם אחרי עלייה ארוכה, וכמובן הפיצוי בשל הפרשי גובה והפרשי טמפרטורה יהיה מדויק יותר באופן משמעותי. לסיום, המנועים מותקנים על השלדות החדשות בזווית של 1 מעלה קדימה יותר.

מנועי ה-250 ו-350 סמ"ק מרובעי הפעימות מקבלים ראשי מנוע חדשים עם יחס דחיסה גבוה יותר, טיימינג חדש, פורטים חדשים ופרופילים חדשים לגלי הזיזים. ה-350 מקבל טלטל חדש, ומשני המנועים יורד משקל של כחצי ק"ג. בנוסף, כמו בדו-פעימתיים, מהשנה אין רגלית התנעה כסטנדרט אלא רק כתוספת. בק.ט.מ מאמינים כי עם מערכות ההתנעה החדשות ומצברי הליתיום אין באמת צורך ברגלית התנעה, שמוסיפה כ-1 ק"ג למנוע. בנוסף לאלו, בלוק המנוע ('קייסים') חדש לגמרי.

המנוע של ה-150EXC TPI החדש
המנוע של ה-150EXC TPI החדש

גם מנועי ה-450 ו-500 סמ"ק שופרו. אלו מקבלים ראש מנוע חדש וקומפקטי – בדומה לדגם המוטוקרוס – עם גל זיזים נמוך יותר שמאפשר מרכוז מאסות מסתובבות, כשכל המאפיינים של ראש המנוע חדשים ומשופרים – פרופילים של גל הזיזים, תזמון וכו'. בנוסף, יחס הדחיסה גבוה יותר, ויש בלוק מנוע חדש וקל יותר.

כל מערכות הפליטה של כל הדגמים חדשות לחלוטין. בדו-פעימתיים יש כאמור דוד חדש וחזק יותר, וגם דוד הפליטה חדש, קל יותר ומאפשר זרימה טובה יותר. בדגמי ה-4 פעימות מערכות הפליטה מורכבות כעת מ-3 חלקים, כך שקל יותר לפרק את הדוד מהאופנוע במקרה הצורך, הדודים צרים יותר וקלים יותר.

גופי המצערת – גם של מרובעי הפעימות וגם של הדו-פעימתיים – חדשים גם הם. במרובעי הפעימות כבלי המצערת מתחברים כעת גבוה יותר ולכן מתקפלים פחות. בדו-פעימתיים האטימה למעגלי הסרק וההתנעה הקרה שופרו, וכאמור התווסף חיישן לחץ סביבה.

וכאן של ה-450EXC-F
וכאן של ה-450EXC-F

אופנוע חדש – 150EXC TPI

זהו למעשה הכוכב של ק.ט.מ לשנת 2020, והוא מחזיר את ק.ט.מ למשחק של אופנועי האנדורו הקטנים שמגיעים עם תקינת כביש. למעשה, מבחינת ק.ט.מ הוא משלב את ה-125EXC עם ה-200EXC.

לעומת ה-125 וה-200, שזכו לשלדה קומפקטית יותר, כאן ב-150 החדש השלדה זהה ל-250 / 300 וכך גם כל מכלולי השלדה. המנוע חדש, עם צילינדר חדש המותאם למערכת ההזרקה ומאפיינים של אנדורו כמו פורטים ותזמונים. מערכת ההזרקה זהה לזו של ה-250 וה-300 TPI, אבל יש ראש מנוע חדש, ולטענת ק.ט.מ המנוע החדש גמיש ובעל כוח בסל"ד נמוך ובינוני (נבדוק את זה היום).

מה עוד? ובכן, יש קלאץ' דיאפרגמה DS קומפקטי המותאם לעבודת אנדורו ולא לקוח ישירות מגרסת המוטוקרוס, ויש מערכת פליטה מסועפת שנראית כמו זו של הגדולים יותר ולא כמו של 125, ולטענת ק.ט.מ יש לה חלק משמעותי בגמישות המנוע ובמאפייני האנדורו שלו.

ק.ט.מ 150EXC TPI - הכוכב של 2020
ק.ט.מ 150EXC TPI – הכוכב של 2020

כפי הנראה, דגמי האנדורו 2020 של ק.ט.מ עוברים אבולוציה חשובה וממשיכים להתקדם. היום נרכב על דגמי האנדורו של 2020 של ק.ט.מ, וכמובן גם על ה-150EXC TPI. נמשיך כמובן לעדכן ולדווח.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

25KB998Rimini_LF

חדש מבימוטה: KB998 רימיני לכביש

בבימוטה מציגים את ה-KB998 רימיני - גרסת ההומולוגציה החוקית לכביש של של ה-KB998 עם שלדה ומכלולים מבימוטה ומנוע שמגיע מהקוואסאקי ZX-10RR

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן