ראלי דקאר 2024 מגיע ליום המנוחה ההכרחי ולחצי הדרך לאחר שבוע מלא בחולות, תקלות, החלפות הובלה ושני ישראלים קשוחים ואמיצים.
איזה קשוחים הרוכבים והרוכבות שמתמודדים עם הדיונות האינסופיות של הדקאר! זוהי המהדורה ה-46 של הדקאר האייקוני, כאשר לשנת 2024 המשתתפים חוזרים בפעם החמישית לחולות, לקירות ולמדבריות של ערב הסעודית. בשנת 2023 ק.ט.מ חזרו לנצח אחרי מספר שנים של אכזבות וכישלונות וציינו ניצחון מספר 19 עם זכייה בשני המקומות הראשונים שהופרד על-ידי פער זעום של 43 שניות בלבד, וזאת אחרי שבועיים של מרוץ. קווין בנאבידס הארגנטינאי ניצח בפעם השנייה שלו, כאשר אחיו לוצ'יאנו (הוסקוורנה) זכה באליפות הראלי רייד לשנת 2023 (הדקאר נחשב כסבב בתוך האליפות) ונושא בגאווה את המספר '1' על אופנועו.
בדקאר 2024 המשתתפים אמורים לכסות מרחק כולל של 7,891 ק"מ, מתוכם 4,727 ק"מ תחרותיים. המרוץ כלל שלב מרתון חדש אשר התפרס על יומיים (חמישי ושישי), ובו כל המתחרים נדרשו לעצור בנקודת העצירה הקרובה לקראת השעה 16:00, זאת מתוך 8 נקודות אפשריות. לא היה קשר עם הצוותים הטכניים של הקבוצות, והרוכבים הורשו לבצע טיפולים באופנועים וכן להיעזר אחד בשני. הפיזור בין המחנות אמור לנתק בתיאוריה את המתחרים מהיריבים שלהם ולהעצים את האקשן והדרמה לנו ולהם. בשבע בבוקר של יום שישי זינקו כולם על-מנת להשלים את החלק הנותר של קטע המרתון, שאורכו הכולל היה 600 ק"מ.
המוביל הכללי בנקודת החצי בקטגורית האופנועים היה מנצח 2020, ריקי בראבק האמריקאי על-גבי ההונדה CRF450 ראלי (בתמונה בראש הידיעה). בראבק לא ניצח באף סטייג' עד כה, אבל הפגין את העקביות הנדרשת במרוץ המרתון הארוך ונמנע מצרות (למעט ביום הראשון כשסיים במקום ה-13). הוא מוביל ב-51 שניות בלבד על רוס בראנץ' המפתיע מבוטסואנה שבדרום יבשת אפריקה (הירו, לא פחות) ועל שני חבריו לקבוצה – אדריאן ואן בוורן וחוזה קונג'רו. במקומות הבאים נמצא את הראשונים בקבוצת ק.ט.מ – טובי פרייס (27 דקות מאחור, מקום שני בשנה שעברה) והמנצח משנה שעברה, קווין בנאבידס.
השנה כידוע משתתפים שני ישראלים: יעל קדשאי (גאס גאס RX450F ראלי מספר 111) כשהיא האישה הישראלית הראשונה שמשתתפת בראלי דקאר וכמובן בתו הבכורה של אביב קדשאי, שרכב בדקאר (כאן על הקוואסאקי KLX650R הגיבור שלו), וגם הישראלי היחיד ובין הבודדים בעולם שסיימו את הדקאר על-גבי אופנוע, רכב ומשאית. הרוכב השני הוא גדי נחמני (ק.ט.מ 450 ראלי רפליקה מספר 146), רוכב ותיק ומנוסה שמשתתף לראשונה בדקאר. כדאי לעקוב אחרי הדיווחים היומיים של גידי פרדר שמשותפים בעמוד הפייסבוק שלנו, אשר מתארים את כל מה שיעל וגדי עוברים.
נכון ליום המנוחה יעל ממוקמת במקום ה-64 הכללי, בעוד שגדי היה ממוקם במקום ה-94 הכללי, אך לא הגיע לנקודת הביקורת של היום השישי ונאלץ לחתוך על הכביש ולכן ירד למקום 102 הכללי מתוך 122 רוכבים שנותרו בסך-הכל.
יעל קדשאי בכמה מילים לגולשי פול גז מיום המנוחה בריאד:
ביום הראשון הם התמודדו עם 541 ק"מ של רכיבה, מהם 414 בלבד קטע ספיישל מדוד. היום השני עם 655 ק"מ מהם 463 ספיישל מדוד והתחלה של הדיונות, כאן 'רק' בגובה של 50 מטרים. אורכו של הסטייג' ביום השלישי הוא 732 ק"מ, שהתחילו עם 123 ק״מ קישור בכביש, המשיכו בקטע מדידה תחרותי של 437 ק"מ והסתיימו ב-172 ק"מ של רכיבת קישור לחניון הלילה. לפני כן, בתום הקטע התחרותי, הרוכבים פגשו צוות מצומצם של מכונאים וקיבלו שעתיים בלבד לטפל באופנוע. היום הרביעי היה 'קליל' ומהיר (יחסית, כן?) עם 332 ק"מ קישור ו-299 ק"מ ספיישל מדוד. היום החמישי הוא 'רק' 118 ק"מ ספיישל ו-527 ק"מ קישור שלקחו את המתחרים אל 'הרבע הריק' (The Empty Quarter), שהוא ים החולות הגדול בעולם המשתרע על-פני 650 אלף קמ"ר ומכסה את דרום סעודיה בדיונות על-גבי דיונות על-גבי דיונות, חלקן בגובה של 250 מטר!
זה הוביל אותם אל 48 השעות של המרתון החדש (שהוסבר למעלה) בו נדרשו המתחרים לכסות 626 ק"מ ספיישל ו-209 ק"מ של רכיבת קישור עד למטוס שלקח אותם למחנה המנוחה בריאד, שם צוברים המתחרים כמה שיותר כוחות לקראת חידוש הרכיבה ביום ראשון, שמתחיל עם 873 ק"מ בסך הכל, מתוכם 483 ק"מ מדודים. עד לסיום ביום שישי נמשיך לעקוב ולהחזיק אצבעות ליעל וגדי.