הג'יקסר 1000 החדש בדרך ארצה. עופר-אבניר, יבואנית סוזוקי לישראל, מודיעה על תחילת שיווקו של ה-GSX-R1000 החדש שהוצג בתערוכת קלן האחרונה, ושל אחיו הקרבי – פלטפורמה למרוצי סופרסטוק וסופרבייק – ה-GSX-R1000R. הכלים צפויים להגיע ארצה במהלך חודש יולי.
30 שנה אחרי הג'יקסר 750 המקורי, ואחרי עשור שלם שבו סוזוקי לא חידשה כלום בגזרת הליטרים, היא מפציצה בג'יקסר חדש לחלוטין – דור שישי לג'יקסר 1000 – עמוס טכנולוגיה, שקופץ ישירות לחזית הטכנולוגיה של אופנועי הסופרבייק עם 200 כ"ס על 200 ק"ג, תזמון שסתומים משתנה וערימות של אלקטרוניקה.
אז מה חדש בג'יקסר של 2017? ראשית, המנוע. זהו מנוע חדש לגמרי, בעל קוטר צילינדרים גדול ומהלך בוכנות קצרצר, כשהסל"ד המקסימלי מתקבל ב-14,500 סל"ד. מליטר, כן?
אבל העניין המרכזי במנוע החדש הוא מערכת תזמון השסתומים המשתנה – VVT – שלטענת סוזוקי מגיעה ישירות מאופנועי הגרנד-פרי של החברה. ראשית נציין שמערכת תזמון שסתומים משתנה מאפשרת לשנות את תזמון פתיחה וסגירת השסתומים כך שבסל"ד גבוה הם ייפתחו וייסגרו מאוחר יותר ביחס לגל הארכובה, ועל-ידי כך מגדילים את המילוי הנפחי בסל"ד גבוה, או במילים אחרות – יותר הספק. היתרון הוא שמעלים את ההספק, אבל מבלי לפגוע באספקת הכוח ובמומנט בסל"ד הביניים – תחום שהג'יקסר תמיד הצטיין בו. התוצאה – 199.2 כ"ס ומומנט של 11.9 קג"מ. לפי ההערכות, מערכת תזמון השסתומים המשתנה מאפשרת סחיטה ל עוד כ-10 כ"ס סביב 10,000 סל"ד, ושוב – בלי לפגוע בעקומת המומנט. מרשים ביותר.
להבדיל ממערכת תזמון השסתומים של דוקאטי מולטיסטראדה DVT, למשל, אשר מפוקדת על-ידי מחשב, המערכת של סוזוקי מכאנית לחלוטין ופועלת על-ידי מערכת צנטריפוגלית שמזיזה את גל הזיזים על צירו ככל שעולה הסל"ד – עד לשיא. הסיבה – בתקנות הגרנד-פרי אסור להשתמש בעזרים אלקטרוניים או פנאומטיים לתזמון שסתומים משתנה.
השלדה חדשה לחלוטין, קלה יותר ב-1 ק"ג מהקודמת, וגם שלדת הזנב קלה יותר במשקל דומה. הבולמים – שוואה SFF מלפנים ובולם יחיד של שוואה מאחור – עם כל הכוונונים. גרסת ה-R היותר קרבית מקבלת את הבולמים המתקדמים של שוואה – BFF מלפים ו-BFC מאחור. הבלמים כמובן רדיאליים, החישוקים קלים, והצמיג האחורי במידה 190/55 המודרנית.
ואלקטרוניקה. הג'יקסר 1000 החדש מציע שפע של אלקטרוניקה – מודרנית לחלוטין, ולמעשה מיישר קו עם הקטגוריה. יש כמובן מערכת הזרקת דלק עם מצערות חשמליות ו-3 מצבי ניהול מנוע, וגם חיישן אינרציה ב-6 צירים, יש ABS מתקדם לפניות, יש בקרת החלקה עם 10 מצבי התערבות, ובגרסת ה-R הקרבית יש גם קוויקשיפטר לשני הכיוונים ובקרת זינוק. בסוזוקי שקלו להוסיף מתלים סמי-אקטיביים, אך לטענתם הם לא מצאו יתרון במערכת כשמדובר בזמני הקפה.
לוח השעונים גם הוא חדש ומודרני – מסך LCD שופע מידע, אם כי בשחור-לבן ולא צג TFT צבעוני. הפנסים הם מסוג LED, ובגרסת ה-R יש גם תוספת בצדדים של שתי שורות LED-ים. העיצוב – יפה כמו ג'יקסר.
מחירו של ה-GSX-R1000 בישראל נקבע על 134,956 ש"ח, ואילו ה-GSX-R1000R יימכר ב-157,956 ש"ח.
מבין רוכשי הג'יקסר החדש על צמד דגמיו יוגרלו 2 כרטיסי VIP זוגיים לאחד מסבבי ה-MotoGP בעונת 2018, כולל טיסות ואירוח מלא.
המחירים האלה אמיתיים? אופנוע במחיר של רכב משפחתי או ג'יפ? מישהו השתגע שם.