צילום: בני דויטש
סופרמוטו זה תחום מלהיב. השילוב בין אופנוע שטח מקצועי, קל וגבוה לבין מסלול אספלט טכני ומפותל יוצר חוויה וירטואוזית מגניבה לצפייה. בישראל, שבה אין מסלולי אספלט גדולים וגם לא בינוניים, סופרמוטו זה תחום אידאלי. מה גם שעם כמויות אופנועי השטח שנמכרים פה בשנים האחרונות ואפשרויות ההסבה וההשתתפות הזולות יחסית, אין שום סיבה שסופרמוטו לא יהיה תחום המרוצים המוביל בישראל כשזה נוגע למסלולי אספלט.
הבעיה היא שבשנים האחרונות הסופרמוטו נשמר על אש קטנה, רק על-ידי משוגעים לדבר – כמה רוכבי סופרמוטו שמאוהבים בתחום והמשיכו להתאמן ולהשקיע, למרות שאין ממש מסלולים לרכיבה. הלב הפועם של הקבוצה הזו הוא דודו מחרוק, אבא של אדם – רוכב סופרמוטו שמתחרה באיטליה ובאנגולה ושאותו אנחנו מסקרים כאן בפול גז. בשנים האחרונות דודו מקדם רכיבות, אימונים וימי מסלול, מתוך אהבה גדולה לתחום, ומשקיע בסופרמוטו זמן, אנרגיה ומשאבים רבים.
מחרוק האב הוא גם האיש שעומד מאחורי הפקת מרוץ הסופרמוטו שהתקיים אתמול במסלול הקארטינג של בית-שאן. באין מסלולים שמתאימים לסופרמוטו, ועם חוסר האפשרות לקיים מרוץ במגרש מאולתר בשל הביורוקרטיה הבלתי נגמרת, מחרוק פנה לבעלי מסלול הקארטינג, ויחד הם הרימו מרוץ סופרמוטו אחרי שנים ארוכות של יובש. המרוץ הזה הוגדר כפיילוט – מרוץ הכנה לעונת 2017. מהמרוץ הזה יקראו את תמונת המצב, יפיקו לקחים ויצעדו קדימה לעונה מלאה ומסודרת. חשוב לציין שעמותת הסופרמוטו שהפיקה את המרוץ אינה חלק מהתאחדות הכידונאים. העמותה פרשה לדרך עצמאית בשל חילוקי דעות קשים, והיא מפיקה את האירועים שלה בעצמה, כמובן באופן חוקי בהתאם לחוק הספורט המוטורי והתקנות. יחד עם זאת, ההתאחדות תמכה במרוץ והעבירה אישורים וביטוחים.
המסלול בבית-שאן אינו מתאים לסופרמוטו. הוא מתאים לרכבי קארט קטנים או לקטנועי 50 סמ"ק אם מדברים על דו-גלגלי. הוא קטן, צפוף, טכני מאוד, ואין בו מקום אחד שאפשר לפתוח גז לרווחה או לבלום חזק אל הפנייה, כמו שרכיבת סופרמוטו דורשת. גם קשה מאוד לעקוף בו, גם אם פערי הרמות בין שני רוכבים הם גדולים. אבל, זה מה שיש ועם זה החליט מחרוק להרים מרוץ, ולעזרתו עמדו מתנדבים רבים שגם בהם רוח הסופרמוטו בוערת.
כ-25 רוכבים נרשמו למרוץ הפיילוט. חלקם רוכבי סופרמוטו ותיקים, חלקים חדשים, חלקם ותיקים מאוד שעשו קאמבק לתחום בזכות המרוץ, וחלקם רוכבי אנדורו ומוטוקרוס שבאו לטעום אספלט. שלא כמו בעבר, הפעם הקטגוריות – S2, S1 ו-S3 – לא נקבעו על פי נפח המנוע אלא על-פי זמני ההקפה. ביום שישי נערכו מקצי אימון ודירוג, והרוכבים שקבעו את הזמנים הטובים ביותר נכנסו לקטגוריה S1. הזמנים הפחות טובים – יותר מ-106% מהזמן של הרוכב המהיר ביותר – עברו ל-S2, ומי שלא הצליח להשיג זמנים של S2 מוקם ב-S3.
ביום שבת נערכו המרוצים – שני מקצים לכל קטגוריה. ה-S3 וה-S2 ביצעו 20 הקפות, ואילו ה-S1 הקיפו את המסלול 25 פעמים.
פערי הרמות בין הרוכבים נראו בבירור. ב-S1 שלט ביד רמה לאורך כל סוף השבוע לי ברדה, רוכב סופרמוטו ותיק שממשיך להתאמן. השילוב בין רוכב חזק ומנוסה לבין אופנוע סופרמוטו מקצועי (TM SM450R) מנע כל אפשרות לתחרות. יש בסופרמוטו רוכבים טובים וחזקים, אבל כולם רוכבים על אופנועים מוסבים ברמה כזו או אחרת וזה לעולם לא יהיה כמו לרכב על אופנוע סופרמוטו מקצועי שמגיע מוכן למרוצים ישירות מהמפעל, כשהכוונה היא בעיקר למערכת המתלים. כמובן שמכונה מקצועית זה לא מספיק, וצריך גם רוכב מעולה. אז כאמור, ברדה שלט ב-S1 באופן מוחלט, השיג את הזמנים הטובים ביותר ביום שישי וניצח בשני המרוצים בשבת, ובפער גדול.
במקום השני ב-S1 סיים דורון לסטון, שגילה לפני זמן קצר את הסופרמוטו ונכנס בו חזק. לסטון רוכב על ק.ט.מ SX-F450 מוסב לסופרמוטו, והוא רכב בחוכמה רבה כשהוריד קצב כדי לסיים על הגלגלים אחרי שגילה שהסט-אפ של האופנוע עובד פחות טוב על המסלול הצפוף של בית-שאן, וזאת אחרי שזינק גרוע ועקף מספר רוכבים. שלישי ב-S1 סיים שגב דן (שרקו SEF-R300), מדריך רכיבת מסלול בסרס, יוון, ומתחרה גם באליפות ישראל באנדורו. רביעי ב-S1 סיים אילן ברוורמן, רוכב אנדורו שגילה את הסופרמוטו ממש לאחרונה. ברוורמן רוכב על ק.ט.מ 125EXC – אולי אופנוע האנדורו שהכי פחות מתאים למרוצי סופרמוטו, ובכל זאת רכב חלק, ניצל את יתרונות האופנוע הקטן, וסיים שלישי במקצה השני ורביעי בכללי.
יוחאי חכם (הונדה CRF250R מוסב), מהיותר ותיקים בסופרמוטו של אחרי דור המייסדים, יודע לרכב מהר, אולם הוא רכב חזק מדי והרבה להתרסק, כולל במקצי הגמר. כך למשל, במקצה השני חכם התרסק כשהוא ממוקם שני, מנסה לרדוף אחרי לי ברדה. אם היה שומר על גבולות היכולת של הרוכב והמכונה, יכול היה לסיים שני בפער גדול. חכם סיים שישי במקצה השני, אחרי שקם מההתרסקות, נדבק לדבוקה של מקומות 4-7, ואף עקף שניים מהם. תקרית בלתי ספורטיבית נרשמה במקצה זה, כאשר ברדה הגיע מאחור, מוביל בהקפה. הדגל הכחול התנופף, ברדה עקף, ויניב פורמה ניצל את ההזדמנות שחכם פינה את הדרך לברדה על מנת לעקוף את חכם, כאמור תחת דגל כחול שמתנופף. חוקי, אבל בהחלט לא ספורטיבי.
בקטגוריית S2 ניצחון לגיא לריאה על האפריליה SXV450. גם לריאה רוכב ותיק שמקפיד להתאמן. שני סיים רוני רגף (הונדה CRF250R), רוכב מוטוקרוס שבא לטעום סופרמוטו והתאהב, ושלישי יניב קדשאי, שהגיע לראשונה למרוץ סופרמוטו, על גלגלי "21 ו-"18 על הק.ט.מ 450EXC שלו. מאוד מכובד!
בקטגוריית S3 ניצח אלרואי פוריאן על גבי ק.ט.מ 450EXC, ואחריו שון בנימין ומושיק מימון.
המרוץ כאמור הוכתר בהצלחה, למרות מיעוט משתתפים. בימים הקרובים יחליטו בעמותת הסופרמוטו על תאריכי עונת 2017 ועל מיקומם. כמובן שנעדכן מיד עם פרסום התאריכים.
תוצאות מרוץ הפיילוט – סופרמוטו בית-שאן
S1
- לי ברדה
- דורון לסטון
- שגב דן
- אילן ברוורמן
- יניב פורמה
- אלמוג מנגד
- יוחאי חכם
S2
- גיא לריאה
- רוני רגף
- יניב קדשאי
- דניאל קרייזמן
- יפתח פרנקו
- חיים זנדברג
- גל חסון
- אריאל רותם
S3
- אלרואי פוריאן
- שון בנימין
- מושיק מימון
- שחר עמרמי
- טל זהבי
- אריאל דדיה
- ידין נפסו
- יוחנן רזניק
- מור ברדה