דף הבית / טור / דעה: נעשה לרוסי עוול
P9YY7LXQKYVVLA7VOPS8

דעה: נעשה לרוסי עוול

בהתקוטטות המתוקשרת עם מרקז רוסי הוא הקורבן, ועכשיו הוא גם משלם על זה

איזו עונת MotoGP מטורפת. אני לא זוכר עונה כזו ב-20 השנים שבהן אני עוקב אחר הסדרה. גם דרמות כאלו לא נראו כבר עשרות שנים, ואני מתכוון לטלנובלה שבין ולנטינו רוסי למארק מרקז, שהגיעה לשיא אתמול במרוץ בספאנג, שבו רוסי לכאורה הוריד את מרקז מהמסלול וגרם לו ליפול. לכאורה.

רגע השיא הזה הוא נקודת רתיחה של אירוע מתגלגל שמתבשל כבר יותר משבוע. גם בפרספקטיבה נקודתית, האירוע הזה התחיל כבר בשבוע שעבר, בפיליפ איילנד, שם מרקז הציג רכיבה סופר-אגרסיבית במלחמה מול רוסי, לורנזו ויאנונה, כשרוסי ולורנזו נלחמים ראש בראש על האליפות וכל השאר מחוץ לתמונה. אז נכון שהסגנון של מרקז הוא אגרסיבי מטבעו, אבל נשאלת השאלה למה אתה נלחם כל כך על מקום בפודיום כשלידך משחקים שניים שנלחמים על האליפות? האם המטרה – פודיום, ניצחון או הישג נקודתי אחר – מקדשת את האמצעי – לפגוע בסיכויי אליפות של רוכב כזה או אחר? תכף נחזור לנקודה הזו. בסופו של דבר מרקז השחיל עקיפה גם ללורנזו בהקפה האחרונה, וניצח.

במסיבת העיתונאים של יום חמישי שלפני המרוץ בספאנג, רוסי העלה טענה שבאותו הרגע נשמעה מוזרה, שלא לומר הזויה. רוסי טען שמרקז רכב באגרסיביות יתרה ונלחם בו על מנת לעזור לבן ארצו הספרדי, חורחה לורנזו, לזכות בתואר האליפות. אני חייב להודות שהרמתי גבה. רוסי המנוסה, קר הרוח, האסטרטג הגדול, מוציא משפט אומלל כזה? האם זה כדי להכין את התירוצים לאובדן האליפות, או שאולי יש פה אסטרטגיה ומלחמה פסיכולוגית שנסתרת מעינינו?

מרקז ורוסי מתקוטטים
מרקז ורוסי מתקוטטים

אחרי המרוץ אתמול אפשר להגיד בוודאות ששתי ההשערות אינן נכונות. רוסי אמר את הדברים פשוטם כמשמעם, כי ככה הוא הרגיש, כי ככה זה היה. כי הרכיבה האגרסיבית של מרקז, ויש שיאמרו אגרסיבית מדי לסיטואציה, לא הייתה במקום. היא לחלוטין במקום כשאתה נלחם ראש בראש על ניצחון במהלך העונה, ובטח שהיא לגיטימית כשאתה בקרב על אליפות. אבל היא לא במקום כשאתה כבר לא במשחק ואתה נכנס לקרב בין שני רוכבים שנלחמים ראש בראש על האליפות. אגב, גם יאנונה לא היה אמור להילחם כך, אבל אפשר להבין אותו. בכל זאת, מרוץ חייו, מין הזדמנות של פעם בחיים לבלוט. את מרקז קשה יותר להבין.

אבל המרוץ בפיליפ איילנד היה רק הקדימון הזעיר לעומת מה שקיבלנו אתמול בספאנג. 2 מרוצים לסיום העונה, הפער בין רוסי האיטלקי ללורנזו הספרדי עומד על 11 נקודות בלבד. פדרוסה מוביל, לורנזו מפלס את דרכו אל המקום השני, ואז התחילה ההתקוטטות בין רוסי לבין מרקז, או שאולי נכון יותר להגיד בין מרקז לבין רוסי. אם עד היום ראינו את מרקז מציג רכיבה אגרסיבית, הרי שכאן, בקרב מול רוסי על המקום השלישי, הרכיבה של מרקז הפכה לאלימה. היו לפחות 3 פעמים שמרקז ביצע עקיפות או מהלכים שהלכה למעשה סיכנו את רוסי והיו עלולים לגרום לו להתרסק. רכיבה כזו היא גבולית כשמדובר בקרב בין שני רוכבים שנלחמים על אותו הדבר – שוב, למשל ניצחון או אליפות, אבל היא לחלוטין לא במקום כשהרוכב שמולך נלחם ברגעים אלו על האליפות, ואתה מחוץ למשחק.

אני לא אומר כאן שמרקז לא היה צריך להילחם על המקום בפודיום או לתת לרוסי לברוח קדימה. חלילה. זה ספורט, זה מרוץ, והרוכב המהיר יותר ינצח. מה שאני אומר זה שמידת האגרסיביות, שבמקומות מסוימים במרוץ הפכה לרכיבה אלימה – לא פחות – של מרקז, חצתה את הגבולות ואת הקווים האדומים. לא היו כאן פעולות לא חוקיות, וגם הנהלת המרוץ אמרה את זה בסיום המרוץ, אבל כן הייתה כאן אלימות מוגזמת, ולכן מרקז קיבל הערה. כמו שאומרים – כשר אבל מסריח. מבחינת אתיקה של ספורטאים, חוקים לא כתובים, מרקז חצה את הקווים האדומים בגדול, ועל זה אין מחלוקת. הנה, רוסי צדק במה שאמר ביום חמישי.

רוסי מצידו, שראה איך ההתקוטטות האלימה והלא קשורה של מרקז גורמת לו לאבד זמן וללורנזו לברוח קדימה, סימן למרקז לפחות פעמיים להפסיק עם הרכיבה האלימה כי זה לא מתאים. מרקז מצידו לא הניד עפעף, והמשיך עם הרכיבה האלימה.

מה גרם למרקז לרכב באופן כזה ולהתקוטט מול רוכב שנמצא במאבק על אליפות? האם כמו שרוסי אמר זה בגלל שהוא רוצה לעזור ללורנזו בן ארצו? האם זה בגלל משקעי עבר עם רוסי? האם זו סיבה מסחרית כזו או אחרת (לא מעט תאוריות רצות גם על הנושא הזה). כך או כך, מבחינה ספורטיבית טהורה, מרקז חצה קווים אדומים ועל זה אין מחלוקת.  גם קולין אדוארדס כתב דברים דומים: "מרקז נלחם על כבוד, רוסי נלחם על אליפות".

התגובה של רוסי לרצף ההתקפות האלימות של מרקז הייתה בסופו של דבר האטה ולקיחת קו רחב בזמן שמרקז נמצא בחיצוני, תוך כדי שהוא מסיט את ראשו לעבר מרקז פעמיים ומסמן לו להפסיק. גם אז מרקז לא הפסיק, ולפחות פעמיים ניסה לדחוף את רוסי פנימה. שוב, באלימות.

לצפייה בסרטון ההתרסקות לחצו על הקישור לעמוד הפייסבוק של דורנה שבסרטון

האם הייתה ברך של רוסי או לא? בהתחלה נראה היה שכן. שרוסי נתן 'קטנה' למרקז שבעקבותיה מרקז נפל. אבל בצפייה חוזרת של המרוץ, ובעשרות צפיות בהילוך סופר-איטי של האירוע מכל הזוויות האפשריות, כולל מלמעלה, אפשר לראות שרוסי לא עושה כלום למעט הרחבה של הקו. מרקז אפילו מנסה לזוז לעברו עם הראש, כאילו לנגוח. לא הגיוני, אבל ככה זה נראה. לרוסי לא הייתה כוונה להפיל את מרקז. למרקז כן הייתה כוונה להפריע לרוסי ואפילו להיכנס בו.

על האירוע הזה רוסי מקבל 3 נקודות עונשין, שיחד עם נקודה נוספת שנזקפה לחובתו גורמות לו לזנק אחרון על הגריד בסבב האחרון שיתקיים בוולנסיה בעוד 13 ימים. מרקז יצא עם נזיפה על רכיבה לא ספורטיבית, אבל במסגרת ספר החוקים.

לרוסי נעשה עוול. הוא ניסה למנוע את ההתקוטטות עם מרקז פעמיים, ללא תגובה. בפעם השלישית הוא האט ולקח קו רחב, אבל בשום שלב לא ניסה להפיל אותו. רוסי ניסה להרגיע, ומרקז בתגובה נכנס בו 3 פעמים עד הנפילה. מי שיצא עם העונש זה רוסי, שבגלל ההתנהגות האלימה והבלתי ספורטיבית של מרקז עלול לשלם באליפות שתלך ללורנזו, אחרי שנתן עונה מדהימה.

אנחנו כבר כוססים ציפורניים לקראת המרוץ בוולנסיה שיסגור את העונה. עד אז אנחנו אפילו מעריצים עוד יותר את הדוקטור, שהוכיח שהוא לא רק רוכב גדול שהביא במו ידיו את ה-MotoGP למחוזות פופולריות שלא היו מעולם, אלא שהוא גם בן אדם, לא מכונה. שיש לו רגשות ושהוא מגיב בצורה שאנשים מגיבים. ערס איטלקי אם תרצו. מבחינתנו הוא היה הגדול מכולם, ועכשיו הוא אפילו גדול יותר. והלוואי שהבלתי ייאמן יקרה ורוסי ייקח את האליפות העונה. מגיע לו!

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

סוזוקי GS1000

נוסטלגיה: סוזוקי GS1000 – הליטר הראשון

ה-GS1000 של סוזוקי היה אופנוע הליטר הראשון של החברה שהוצג בשלהי שנות ה-70 כאופנוע ספורט שאף זכה בניצחונות חשובים

4 תגובות

  1. Avatar

    אביעד חשוב לדייק – כי אז הטיעון הרבה יותר חזק, רוסי לא התלונן על כך שמארקז אגרסיבי. להיפך, הוא אמר שכל רוכב צריך לעשות את המיטב בשביל להשיג את התוצאה הכי טובה לו ללא קשר למאבק על האליפות. התלונה של רוסי היא שמארקז האט בכוונה בכל פעם שהוא עקף אותו, ובכך איפשר ללורנזו לפתוח פער. זו ההתנהגות החמורה שעליה רוסי דיבר והסביר שהוא לא הבין בהתחלה בפיליפ איילנד למה מארקז שהיה ברור שיכל לפתח קצב גבוה, התעקש כל פעם לעקוף אותו ואת יאנונה ואז להאיט ולתת ללורנזו להגדיל שוב את הפער. היה אפשר לראות בסוף כמה מארקז יכל להיות מהיר – תוך הקפה אחת הוא עשה לכולם בית ספר ואפילו הספיק לסגור פער של כמעט שנייה על לורנזו כולל עקיפה. במאלזיה קרה אותו דבר באופן יותר בוטה – אפילו צופה מן הצד יכל לראות שמארקז עקף את רוסי כל פעם יחסית בקלות, ז"א שיכל לפתח קצב גבוה ולהתקדם לעבר לורנזו, אבל במקום זה בחר להאט יחד עם רוסי מאחוריו עד שרוסי עקף אותו, ואז לעקוף את רוסי שוב וחוזר חלילה.

  2. Avatar

    המשך..
    לכן רוסי עשה דבר באותו סגנון, כאילו אמר למארקז "אתה רוצה לנסוע לאט ולחסום אותי, בוא אני אראה לך איך עושים את זה". לגבי ההתנגשות ללא ספק מי שיזם אותה ואשם בנפילה הוא מארקז עצמו – ברור בהילוך האיטי שרוסי שומר על הקו הרחב ומארקז נכנס בו, ורק אחר כך הרגל של רוסי זזה מהההתנגשות.
    שורה תחתונה, רוסי כמובן לקח קו שלא קשור למירוץ וגרם לשניהם להאט אבל בשום אופן לא סיכן אף אחד מהם ולא הביא אותם למצב של התנגשות. מי שבחר להתנגש בפעם המי-יודע-כמה הוא מארקז.
    ההחלטה שהתקבלה שגויה לחלוטין ועצוב שהיא עלולה להכריע את האליפות. דרך אגב מי שהתגלה כאפס רציני הוא לורנזו שאמר בלי בושה במסיבת העיתונאים שצריך לתת לרוסי 0 נקודות ובכך למעשה להגיש לו את האליפות ללא קרב.

  3. Avatar

    ראיתם אך לורנזו ברח כמו שפן מהפודיום ולפי דעתי גם מרקז היה צריך לקבל עונש .אני כל כך נסער שאני מאחל ללורנזו שהיה גשם בוולנסיה .ושוולנטינו יעשה להם בית ספר.חם בזירה אבל גם עצוב אבל צריך לשמור אל אופטימיות.הההההההההההההה.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן