כעת זה רשמי וסופי: הק.ט.מ 250EXC וה-150EXC, וכן ההוסקוורנה TE250 ו-TE150 והגאס גאס EC250 – אופנועי האנדורו הדו־פעימתיים של חברת ק.ט.מ על שלושת מותגיה – לא ייוצרו בשנת הדגם 2026, לפחות לא לשוק האירופאי (ובכלל זה לישראל) בשל תקנות זיהום האוויר המחמירות יורו 5+.
בק.ט.מ יציגו בימים הקרובים את דגמי האנדורו של 2026. זה יקרה באיחור קל ביחס לשנים קודמות בגלל הבעיות בחברה, שכן בשנים האחרונות בק.ט.מ הציגו את דגמי האנדורו של השנה הקרובה כבר בחודש מאי. השנה לא צפויים להיות שינויים משמעותיים בכלים עצמם, אולם השינוי המשמעותי הוא הורדה של ה-250EXC וה-150EXC מליין דגמי האנדורו שמיועד לשוק האירופאי. הסיבה, כאמור, היא שצמד הכלים בעלי המנועים הדו־פעימתיים לא עומדים יותר בתקנות יורו 5+. מהלך דומה עשו בק.ט.מ עם ה-125EXC הפופולרי, שירד מייצור ב-2017. נזכיר שבשנת 2018 בק.ט.מ עברו להזרקת דלק TPI למנועים הדו־פעימתיים כדי להמשיך לעמוד בתקנות יורו 4, וב-2024 עברו למערכת הזרקה TBI.
למעשה, צמד הכלים האלה, וכאמור מקביליהם ההוסקוורנה TE250 ו-TE150 והגאס גאס EC250, יוצרו עד סוף השנה הקלנדרית 2025 כדגמי 2025, והחל מ-1.1.25 הם ירדו לגמרי מייצור, היבואנים המקומיים, ד.ל.ב מוטוספורט (ק.ט.מ) ועופר־אבניר (הוסקוורנה וגאס גאס) הצטיידו במלאי גדול יחסית של צמד הכלים, ובמיוחד של ה-250 הד־פעימתי, על־מנת להמשיך ולמכור את הנפח הפופולרי זמן רב ככל שניתן, אולם גם המלאי הזה הולך ואוזל.

המשמעות היא שליין הדגמים של ק.ט.מ, ובמקביל גם של הוסקוורנה וגאס גאס, יכלול משנת הדגם 2026 רק דגם דו־פעימתי אחד – ה-300EXC (וכן ההוסקוורנה TE300 והגאס גאס EC300). במדינות אירופה השונות המשמעות תהיה קטנה יותר, אולם לשוק הישראלי מדובר במכה לא קטנה, שכן ה-250 הדו־פעימתי הוא נפח שמוכר כמויות נאות, ובשנים מסוימות אף הוביל את טבלאות המכירות הכלליות עם יותר מ-200 כלים לק.ט.מ ועם כ-100 כלים להוסקוורנה. נפח ה-250 פופולרי בישראל משתי סיבות: הראשונה היא מחיר רכישה נמוך יותר ביחס ל-300 בגלל מס־קנייה מופחת (ה-300 נמצא במדרגת מס גבוהה יותר), והשנייה היא מחיר ביטוח חובה נמוך יותר בכ-1,200 ש"ח בממוצע.
להערכתנו, כשליש מרוכשי ה-250 הדו־פעימתי של ק.ט.מ, הוסקוורנה וגאס גאס בישראל יעברו ל-300 סמ"ק, כשליש יעברו לאופנועים עם מנועי 4 פעימות, וכשליש יעברו ל-250 סמ"ק של מותגים אחרים כמו בטא, שרקו ו-TM. אלה האחרונות, אגב, יכולות להמשיך לייצר מנועים דו־פעימתיים בנפח של 250 סמ"ק מפני שכמויות הייצור שלהן קטנות משמעותית, ולכן הן לא עומדות ברף הנדרש כדי לעמוד בכל תקנות זיהום האוויר האירופאיות המחמירות.
עוד אנחנו מעריכים שה-250EXC ימשיך להיות מיוצר לשווקים שבהם הרגולציה דרקונית פחות, למשל לשוק האמריקאי ולשוק האוסטרלי. אם אכן זה יהיה המצב, ייתכן שיבואנים מקבילים, ואף היבואנים הראשיים, יוכלו לייבא ארצה אופנועים בתקינה אמריקאית, וכך להמשיך ולמכור את ה-250EXC, את ה-TE250 ואת ה-EC250.
בימים הקרובים יוצגו כאמור דגמי 2026 של ק.ט.מ, ולאחר מכן גם של הוסקוורנה וגאס גאס, ואז דברים יהיו בהירים יותר. נמשיך כמובן לעדכן.