זו השנה הרביעית ברציפות שאנחנו עוקבים צמוד אחרי שוק האנדורו הישראלי, וזאת מפני שהשוק הזה מרתק, והוא חווה גדילה עצומה בעשור האחרון – גדילה שבאה לידי ביטוי בהתפוצצות של רוכבי אנדורו שרוכבים כחלק מתרבות פנאי וכתחביב.
כבר כתבנו את זה בעבר וחשוב לחזור על זה שוב: אם ב-2005 נמכרו בישראל כ-80 אופנועי אנדורו מקצועיים – רובם ככולם למתחרים באליפות ישראל באנדורו – הרי שב-2017 נמכרו בישראל כ-1,300 אופנועי אנדורו מקצועיים וב-2018 נמכרו 1,326 כלים – רובם המכריע לרוכבי פנאי של סוף שבוע בגילים שמתחילים ב-20 ומגיעים ליותר מ-60. על הסיבות לגידול הדרמטי הזה כבר כתבנו בעבר בטור 'השטח פורח', והטור הזה אקטואלי מתמיד גם בשנת 2019 אל תוך 2020.
בשנת 2019 נמכרו בישראל 1,231 אופנועי אנדורו (וטריאל) מקצועיים – ירידה של כ-7% ביחס ל-2018, ומספר דומה מאוד לזה של 2017. בסך הכל אפשר לומר ששוק האנדורו הישראלי התייצב, והוא מציג מספרים דומים כבר 3 שנים ברציפות. חשוב לציין שמדובר באופנועי אנדורו ברישוי צהוב בלבד. אופנועי מוטוקרוס, וכן אופנועי אנדורו ברישוי אפור לספורט מוטורי, לא נכללים בדו"ח הזה.
עוד חשוב להבין שכל הכלים האלו הם אופנועי פנאי המשמשים לתחביב בלבד, כשרובם המכריע עומד במהלך השבוע, ויוצא לשטח – לרוב על נגרר – בסופי שבוע בלבד. יוצא אפוא ש-7% משוק האופנועים והקטנועים הישראלי הם אופנועי אנדורו מקצועיים. היחס הזה הוא עצום, ולמיטב ידיעתנו לא קיים בשום שוק בעולם. גם במספרים האבסולוטיים – כאמור כ-1,250 כלים בשנה – ישראל היא מעצמת אנדורו. זה לא מפליא בהתחשב באקלים הישראלי, במגוון העצום של שטחי האנדורו, באפשרות לרכוב כמעט בכל מקום שרוצים, וגם במצב הכלכלי בישראל שהולך ומשתפר, ומאפשר ליותר ויותר אנשים להחזיק אופנוע יקר כתחביב ולפנאי בלבד. אצל חברינו האירופאים זה לחלוטין לא כך.
מתוך 1,231 אופנועי האנדורו שנמכרו השנה, 520 כלים, שהם 42.2%, הם של ק.ט.מ (ירידה מכ-600 כלים ב-2018). 313 כלים נוספים, שהם 25.4%, הם של הוסקוורנה (281 ב-2018), וכך יוצא ש-833 מתוך 1,231 כלים מקצועיים – שהם כמעט 68% – מגיעים ממפעלי ק.ט.מ במטיגהופן, אוסטריה. בטא עם 190 כלים (לעומת 218 ב-2018), שהם 15.4%. ראוי לציין את שרקו, שממשיכים את מגמת הגדילה ומטפסים מ-65 כלים ב-2018 ל-75 כלים ב-2019, וכן את הונדה, שגדלים מ-25 כלים ב-2018 ל-43 כלים ב-2019 – כאמור רק כלים צהובים, בלי אופנועי רישוי אפור. עוד חשוב לציין את TM רייסינג – מותג בוטיק איטלקי אשר בשנתיים האחרונות כמעט ולא הביא כלים ארצה בשל אי-עמידה בתקנות, ואילו בשבועות האחרונים החל בשיווק דגמי 2020 הטכנולוגיים (מבחנים בקרוב). להערכתנו 2020 תהיה שנת הפריצה של TM בישראל.
בחלוקה בין דו-פעימתיים לבין מרובעי פעימות, 856 אופנועים – שהם כמעט 70% – הם אופנועים בעלי מנוע דו-פעימתי. מגמת ההתחזקות של הדו-פעימתיים בשוק הישראלי ממשיכה, כשבשנה שעברה חלקם מסך אופנועי האנדורו היה כ-64%, ולפני שנתיים היה מדובר על כ-50%. נציין כמשל את בטא, שבה 167 מתוך 190 האופנועים, כלומר 88%, הם בעלי מנוע דו-פעימתי. בק.ט.מ מדובר על 392 כלים מתוך 520 בסך-הכל (75%), ובהוסקוורנה היחס דומה ועומד על 70% דו-פעימתיים – 220 מתוך 313 כלים.
אופנוע האנדורו הנמכר ביותר בישראל הוא שוב – כמו בכל השנים האחרונות – הק.ט.מ 250EXC, שממנו נמכרו השנה 227 יחידות, מספר דומה ל-2018. ראוי ואף מכובד לציין שהק.ט.מ 250EXC הוא לא רק אופנוע האנדורו הנמכר בישראל, אלא האופנוע הנמכר בישראל גם אם מחשיבים את אופנועי הכביש, שכן ההונדה CB500X מכר השנה 209 יחידות. במקום השני לדגם בודד, האח הדו-פעימתי הגדול – הק.ט.מ 300EXC, שממנו נמכרו השנה 150 יחידות. במקומות השלישי והרביעי צמד האחים הדו-פעימתיים ממותג הוסקוורנה – ה-TE250i וה-TE300i, שמהם נמכרו 106 ו-89 יחידות בהתאמה. מכל הארבעה יחד נמכרו השנה 572 יחידות, ואם מוסיפים 15 יחידות של ק.ט.מ 150EXC TPI ו-12 יחידות של הוסקוורנה TE150i, יוצא ש-599 אופנועי אנדורו שנמכרו בישראל ב-2019 – כלומר כמעט 50% מהשוק – הם בעלי מנוע דו-פעימתי של ק.ט.מ בעל מערכת הזרקת דלק TPI. נתון מדהים בעינינו.
טבלת מכירות מלאה אופנועי אנדורו לשנת 2019 – לפי דגם
יצרן | דגם | מס' כלים |
---|---|---|
ק.ט.מ | 150EXC TPI | 15 |
250EXC TPI | 227 | |
300EXC TPI | 150 | |
פרירייד 250 | 6 | |
250EXC-F | 45 | |
350EXC-F / 450EXC-F* | 69 | |
500EXC-F | 8 | |
סה"כ ק.ט.מ | 520 | |
הוסקוורנה | TX125 | 13 |
TE150i | 12 | |
TE250i | 106 | |
TE300i | 89 | |
FE250 | 42 | |
FE350 | 42 | |
FE450 | 5 | |
FE501 | 4 | |
סה"כ הוסקוורנה | 313 | |
בטא | 125RR | 37 |
200RR | 9 | |
250RR | 31 | |
300RR | 39 | |
קרוסטריינר 250 | 21 | |
קרוסטריינר 300 | 24 | |
350RR | 18 | |
390RR | 4 | |
EVO 125 (טריאל) | 3 | |
EVO 250 (טריאל) | 2 | |
EVO 300 (טריאל) | 1 | |
EVO 300 4T (טריאל) | 1 | |
סה"כ בטא | 190 | |
שרקו | SE-R125 | 13 |
SE-R250 | 21 | |
SE-R300 | 15 | |
SEF-R250 | 10 | |
SEF-R300 | 12 | |
SEF-R450 | 1 | |
טריאל 250 | 3 | |
סה"כ שרקו | 75 | |
ימאהה | WR250F | 29 |
WR450F | 22 | |
סה"כ ימאהה | 51 | |
הונדה | CRF250RX | 17 |
CRF450RX | 14 | |
CRF450L | 12 | |
סה"כ הונדה | 43 | |
גאס גאס | EC250 | 10 |
EC300 | 12 | |
סה"כ גאס גאס | 22 | |
TM רייסינג | EN250 | 3 |
EN300 | 1 | |
EN450F | 1 | |
סה"כ TM | 5 | |
SWM | RS300R | 5 |
סה"כ SWM | 5 | |
AJP | PR5 | 2 |
PR7 | 2 | |
סה"כ AJP | 4 | |
סקורפה (טריאל) | SR250 | 1 |
SR300 | 2 | |
סה"כ סקורפה | 3 | |
סך הכל כללי | 1,231 |
*ק.ט.מ 350EXC-F ו-450EXC-F נרשמים תחת אותו קוד דגם
1. המצב הכלכלי בישראל הולך ומשתפר? אולי שלך…
2. שנת הפריצה של TM? הרשה לי להיות ספקן משהו.
3. תבורכו
1. אתה מתכוון – אולי שלך לא. אבל המצב הכלכלי של כלל האוכלוסייה השתפר מאוד בעשור האחרון, לפי כל מדד אובייקטיבי, ולישראלים יש יותר כסף פנוי להשקיע בתחביבים ובפנאי. למשל באנדורו, למשל בטריאתלון ובאיירון-מן, ויש עוד המון דוגמאות.
2. ככה נראה לנו מהיכרותנו את השוק ואת הכלים החדשים של TM. נראה בסוף 2020.
3. תודה רבה!
כתבה מושקעת ומהנה לקריאה!
תודה רבה,
אני דווקא פחות ספקן מחברינו לעיל, ומאמין שבאמת תהיה פריצה השנה לTM
סוף כל סוף מדובר באופנוע ברמה גבוהה ביותר ובמחיר שפוי,
הכל יהיה תלוי איך החברה תשווק לפי דעתי..
עם המותג השני שלהם (דוקאטי) הם עושים את זה בצורה טובה מאוד אז אני חושב שיש סיכוי טוב!
הכי חשוב מחכים למבחנים!!!