היום, 1 ביולי 2020, נכנסה לתוקף הפעימה השנייה ברפורמה החדשה של הטבות מס הקנייה על אביזרי בטיחות לאופנועים וקטנועים. המשמעות: מחירי רוב האופנועים והקטנועים יעלו, בשל קיצוץ הטבות מס הקנייה על מערכות ABS. הפעימה השלישית תתבצע בעוד שנה, וגם אז מתוכננת העלאת מחירים.
כזכור, בניגוד להסכמות שבין רשות המסים לבין ועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ הרב משה גפני, רשות המסים החליטה לבטל הטבות מס קנייה על מערכות בטיחות לאופנועים ולקטנועים, והתוצאה היא עלייה במס הקנייה ועלייה במחירי אופנועים וקטנועים. בחודש יולי 2018 החליטו ברשות המסים – באופן חד-צדדי וללא מחקר מעמיק – לבצע רפורמה במס הקנייה על מערכות בטיחות לאופנועים ולקטנועים. ביטול ההטבה היה אמור להעלות את מחירי הדו-גלגלי במאות עד אלפי שקלים. עיקרי הרפורמה: הטבת המס על מערכת ABS תבוטל (בפעימות) לכלים בנפח של מעל 125 סמ"ק, וגם ההטבה על תלת-גלגלי תקטן משמעותית. מאידך, יינתנו הטבות מס קנייה על מערכות כמו משכך היגוי, בקרת יציבות, בקרת אחיזה ומערכת בלמים משולבת – כלומר לכלים גדולים ויקרים המצוידים במערכות אלו. התכנית ייקרה בפועל את האופנועים והקטנועים הקטנים, למרות הבטחות האוצר שמחיריהם דווקא ירדו.
כצעד חירום וכמעין פשרה הגיעו בוועדת הכספים להבנות מול רשות המסים כי הרפורמה תתבצע ב-3 פעימות. בפעימה הראשונה שיצאה לפועל בספטמבר 2018, ולאחר מכן בוועדת הכספים הצליחו הח"כים לדחות את יישום הפעימה השנייה, כשהתכנון היה תחילת שנת 2020. במקביל התחייבו נציגי רשות המסים – ובראשם מירי סביון, המשנה לראש רשות המסים – להביא לוועדת הכספים תכנית שתאפשר הורדת מחירים של כלים קטנים ובינוניים לרישיונות נהיגה A1 ו-A2 – כפי שוועדת הכספים כבר דרשה בעבר מרשות המסים, אך זו האחרונה לא סיפקה את התכנית; "יש התחייבות שלנו לבדוק את המציאות בשטח. אין מצב שנעלה מסים בתפיסה", אמרה סביון בדיון בוועדת הכספים ב-2018.
ברשות המסים לא הכינו לוועדת הכספים תכנית כפי שהתחייבו, וכאמור, הפעימה השנייה נכנסה לתוקף היום. ביולי 2021 תיכנס לתוקף הפעימה השלישית. המשמעות היא שהטבת מס הקנייה למערכות ABS תרד מכ-600 ש"ח ל-250 ש"ח היום בפעימה השנייה, ותבוטל כליל בפעימה השלישית. בנוסף, ההטבות לתלת-גלגלי (מ-3,000 ל-2,700 ש"ח) והטבות נוספות מתבטלות, והמשמעות הישירה היא עלייה של מאות שקלים במחירי אופנועים וקטנועים חדשים. ההכנסות לקופת המדינה מביטול הטבות המס אחרי הפעימה השלישית צפויות להסתכם בכ-7 מיליון ש"ח בשנה בלבד.
ח"כ הרב משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, דרש שלשום (ב') מערן יעקב, מנהל רשות המסים, הסברים על מהלך הייקור: "אבקש בדחיפות את הנתונים העדכניים ואת עמדת רשות המסים בעניין השפעת ההטבות והפחתתן בפעימה האמורה", כתב גפני. בתגובה ענתה רשות המסים כי "העברנו שלשום את התייחסותנו לפניית יו"ר ועדת הכספים הממחישה שהמיסוי הכולל לא עלה בעקבות המתווה, וכי המתווה אכן מעודד התקנת מערכות בטיחות חדשות". תגובה זו תמוהה, בלשון המעטה, מפני שהנתונים מראים בצורה שלא משתמעת לשתי פנים כי מחירי הכלים הקטנים והבינוניים דווקא יעלו, ואם תהיה ירידת מחירים כלשהי, הרי שהיא תהיה בכלים הגדולים והיקרים המצוידים במערכות בטיחות מתקדמות מאוד.
ח"כ גפני, בשבתו כיו"ר ועדת הכספים בקדנציה הקודמת, כבר איים בעבר על רשות המסים כי ככל שלא יגיעו להבנות ולהסכמות הדדיות על הורדת המס לכלים קטנים ובינוניים, ועדת הכספים תלך להליך חד-צדדי של חקיקה. כעת, עם העלאת המס לכלים אלו בפעימה השנייה, ועדת הכספים עשויה לעמוד במילתה וללכת על מהלך חד-צדדי. אנחנו מאמינים כי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה, וכי יהיו התפתחויות בנושא.
תודה לאודי עציון על העזרה בהכנת הכתבה.
ברור עולים ,לכבוד המצב הכלכלי המצוין של המולטי מיליונרים הרוכשים קטנועים !! קלפטוקרטיה מתועבת במלוא מובן המילה ,לעם הזה אין דין ואין דיין!
כל הדיון על מחירי הכלים הוא זניח, העלות נגבוהה ביותר היא ביטוח החובה השערוריתי. אם יורידו את מחירי ביטוח החובה לכלים שמתאימים לרשיון A1, לנהגים פרטיים, (לא שליחים) למחיר ריאלי, סביב 1500 שח בשנה, אז מחירי הכלים שעולים בכמה מאות או אלפי שקלים מתקזזים תוך שנה של תשלוח ביטוח ואז כל שנה יש חיסכון אדיר.
חברי כנסת חזרי בר תת רמה תמיד רעבים לא רואים כלום רק כסף כסף וחזירות ודורסים כל מה שעובר להם בראש אין אזרח משלם מיסים אין בני אדם שחיים בקושי וקונים אופנוע או קטנוע ליום יום לעבודה ולשרת אותם ביום יום כדי לחסוך חניות פקקים דלק והחזרי בר בכנסת ישמעל ממשיכים להיתחזר ולהתאחזר לאזרח שמשלם להם משכורת
שכחתם להזכיר שגם ביטוח החובה התייקר לאחרונה, יחד עם עליית מחירי הכלים זה ממש אחלה. שמח לתרום את חלקי למדינה שנותנת לי כל הרבה בתמורה. כל הרבה שאני מרגיש שזה מגיע מאחור עד הגרון אוטוטו
חזירי כסף. בושה.
אמיר ומה עם מחירי הטיפולים הבידיוניים, לקטנוע עם נפח מנוע של שקית שוקו ,שלא לדבר על אופנועים גדולי נפח? זה הכל ,המחירים ,הטיפולים והביטוח. כאן הכל יקר ,כמה שרק יכולים ,כי אתה לקוח שבוי במדינה של ריכוזיות הון זוועתית!
דוגמה נוספת לשלטון הפקידים.