צילום: Marco Campelli, Sebas Romero
- יתרונות: בולמים מעולים, אבזור רב, מנוע מודרני, אלקטרוניקה מתקדמת, התנהגות טובה בכביש ובשטח, רב-שימושיות
- חסרונות: ניתוק בקרת אחיזה מתבטל בכל התנעה, פולט חום לרגליים במהירויות איטיות, תיקי צד רכים עלולים לא להחזיק לאורך זמן
- שורה תחתונה: גרסת האקספדישן לוקחת את כל היתרונות של הנורדן 901 המצוין ומרחיבה את טווח השימושים – גם בשטח וגם בתיור
- מחיר: 115,070 ש"ח
- מתחרים: ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר, ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר R, ב.מ.וו F850GS, הונדה CRF1100L אפריקה טווין, טריומף טייגר 900
- נתונים טכניים: מנוע LC8c טווין מקבילי, 889 סמ"ק, יחס דחיסה 13.5:1, הספק 105 כ"ס ב-8,000 סל"ד, מומנט 10.2 קג"מ ב-6,500 סל"ד, 4 שסתומים לצילינדר, DOHC, קירור נוזל, הזרקת דלק, מצערות חשמליות, 6 הילוכים, קלאץ' מחליק בתפעול מכאני, שלדת צינורות פלדת כרומולי עם מנוע גורם נושא עומס, מתלה קדמי טלסקופי הפוך של WP מדגם XPLOR בקוטר 48 מ"מ עם כיוונים מלאים, מהלך 240 מ"מ, מתלה אחורי זרוע אלומיניום עם בולם יחיד XPLOR בעל כיוונים מלאים, מהלך גלגל 240 מ"מ, 2 דיסקים קדמיים 320 מ"מ, קליפרים רדיאליים 4 בוכנות, דיסק אחורי 260 מ"מ, מערכת ABS להטיה, בסיס גלגלים 1,529 מ"מ, גובה מושב 875 / 895 מ"מ, מיכל דלק 19 ל', משקל 214.5 ק"ג ללא דלק, חישוקי טיובלס, צמיגים 150/70R18, 90/90-21
- אלקטרוניקה ובקרות: הזרקת דלק עם מצערות חשמליות, 4 מצבי ניהול מנוע – כביש, גשם, שטח, אקספלורר, חיישן IMU ב-6 צירים, מערכת ABS של בוש מדגם 9.1 להטיה כולל מצב שטח עם ניתוק גלגל אחורי, בקרת אחיזה 3 מצבים וניתוק (9 מצבים במצב אקספלורר), בקרת החלקה MSC, קוויקשיפטר לשני הכיוונים, בקרת שיוט, פנסי LED, מסך TFT המתממשק לטלפון הנייד וכולל אפליקציית ניווט, חיישני לחץ אוויר, ידיות מחוממות, מושב מחומם, חיבור לטלפון הנייד
צפו בווידאו – הוסקוורנה נורדן 901 אקספדישן במבחן:
עריכה: אביעד אברהמי
מה זה?
ההוסקוורנה NORDEN 901 הוא האדוונצ'ר הגדול של הוסקוורנה, שהוצג לפני שנה וחצי ובנוי על בסיס הק.ט.מ 890 אדוונצ'ר – עם עבודת גוף ייחודית של הוסקוורנה. רכבנו עליו גם בהשקה העולמית באיים האזוריים וגם בהשקה המקומית כאן בהרי אילת, וגילינו אדוונצ'ר מצוין – מודרני ורב-משימתי.
המנוע הוא ה-LC8c – הטווין המקבילי של ק.ט.מ בנפח 889 סמ"ק, המפיק 105 כוחות סוס ו-10.2 קג"מ. השלדה לקוחה ישירות מה-890 אדוונצ'ר, וכך גם חישוקי השפיצים – במידות "18 מאחור ו-"21 מלפנים. השינויים המכאניים העיקריים נמצאים בבולמים, שמהווים בנורדן 901 מדרגת ביניים בין ה-890 אדוונצ'ר הרגיל לבין גרסת ה-R עם הבולמים המותאמים יותר לשטח. מלפנים יש בולמי WP הפוכים מדגם APEX בקוטר 43 מ"מ, כמו ב-890 אדוונצ'ר ה'רגיל', אולם עם מהלך מתלה שגדל מ-200 ל-220 מ"מ וזה בהשוואה ל-240 מ"מ עם מזלג בקוטר 48 מ"מ של גרסת ה-R הקרבית. גם מאחור מדובר בבולם WP מהסוג המותקן ב-890 הרגיל, אולם הוא מציע מהלך גלגל ארוך יותר של 215 מ"מ לעומת 200 ו-240 מ"מ בק.ט.מ.
גרסת ה-EXPEDITION החדשה של הנורדן 901, שהוצגה שנה וחצי אחרי הגרסה הרגילה ועליה אנחנו רוכבים כאן במבחן, משדרגת את הנורדן 901 בשני מקומות: בבולמים ובאבזור. הבולמים באקספדישן מגיעים מגרסת ה-R הקרבית של ק.ט.מ. כאמור, מדובר על WP XPLOR בקוטר 48 מ"מ עם מהלך של 240 מ"מ מלפנים ומאחור, בעלי יכולות כיוונון מלאות. שאר התוספות מיועדות לטובת שימושי שטח וכביש ארוכי טווח וכוללות מיגון גחון מסיבי שמכסה את המנוע ואת חלקו התחתון של מיכל הדלק, רגלית אמצע, חימום לידיות ולמושב הרוכב, מושב נוסע ארגונומי, משקף קדמי גבוה יותר, תושבת לטלפון הנייד ותיקי אוכף רכים עם נפח אחסון כולל של 36 ליטרים.
לנורדן 901 אקספדישן יש ארבעה מצבי ניהול מנוע, כשלכביש, גשם ושטח מצטרף מצב 'אקספלורר' (המקביל למצב 'ראלי' בק.ט.מ), שמשחרר את כל הסוסים בגלגל האחורי בשימוש שטח ומציע תשע דרגות התערבות שונות בבקרת האחיזה. מסך ה-TFT מאפשר קישורית לסלולר ומוסיף מערך ניווט מובנה (+Turn-by-Turn), אפשרות לחיוג ומענה לטלפונים ובחירת מוזיקה המאוחסנת בסלולר. יש גם גרפיקה חדשה לגרסת האקספדישן, וכן מגני ידיים לבנים.
למעשה, המטרה של האקפדישן היא להרחיב את טווח היכולות והשימושים של הנורדן 901 – גם בשטח וגם ברכיבות כביש.
ביצועים
השינוי המשמעותי בין הנורדן 901 לבין גרסת האקספדישן נמצא במערכת המתלים, כשכאמור האקספדישן מקבל את בולמי ה-XPLOR של ה-890 אדוונצ'ר R שמחליפים את בולמי ה-APEX. השינוי הזה מעלה את גובה המושב בכ-20 מ"מ, כך שלרוכבים שאינם גבוהים עלול להיות קשה יותר להגיע אל הקרקע. יחד עם זאת, בולמי ה-XPLOR משדרגים משמעותית את יכולות השטח של הנורדן. כאן חשוב לציין שאהבנו מאוד את בולמי ה-APEX של הנורדן המקורי, ורכבנו איתו גם בשטחים קשוחים – למשל המדבר של הרי אילת – ואפילו מהר. יחד עם זאת, בולמי ה-XPLOR מרחיבים את טווח יכולות השטח של הנורדן 901 ומאפשרים התמודדות עם מכשולים משמעותיים יותר ובמהירויות גבוהות יותר – וכל זה בספיגה מעולה וביציבות גבוהה מאוד.
הבולמים אמנם נלקחו מהק.ט.מ 890 אדוונצ'ר R, אבל הם כוילו כאן קצת יותר רך מאשר בגרסת המקור לטובת נוחות וספיגה והגדלת טווח השימושים של האופנוע. בכביש, כצפוי, הם עובדים היטב ומספקים יציבות רבה, אולם הערך המוסף שלהם נמצא ברכיבת שטח. במשך יומיים רכבנו יותר מ-500 ק"מ, חלק גדול מהם בשטח, כשרכבנו על מגוון רחב מאוד של שטחים – החל משבילים מהירים של 120 קמ"ש ויותר, דרך שבילים מפותלים וטכניים יותר, ועד שטחים סופר-טכניים עם אתגרי עבירות של אבנים וסלעים, עליות וירידות, וגם הרבה קרקע רכה וחול. הבולמים האלה סופגים טוב יותר את אתגרי השטח ומסוגלים להתמודד בקלות עם מכשולים שאיתם לנורדן הרגיל יהיה קשה יותר להתמודד, וכך לשמור על היציבות. הם גם מאפשרים רכיבה מהירה יותר בשטח – כאמור תוך שמירה על יציבות גבוהה וספיגה מרשימה.
את המנוע הטווין המקבילי של ק.ט.מ, ה-LC8c, אנחנו מכירים היטב משלוש הגרסאות של הק.ט.מ 890 אדוונצ'ר, ובמילה אחת נגיד עליו שהוא מעולה. הנה מה שכתבנו עליו בגרסת ה-890 אדוונצ'ר, וזה נכון גם כאן מילה במילה: הגדלת הנפח למנוע ה-LC8c עשתה לו טוב. גם לפני כן הוא היה מנוע טוב, אבל עוד כוח תמיד מתקבל בברכה. זהו מנוע מודרני, גמיש ויעיל, ומעבר לגודל הפיזי הקטן שלו שמשפיע באופן ישיר על משקל האופנוע, הוא גם מספק מכלול תחושות מהנה למדי.
הוא גמיש מאוד, יש כוח כבר משחרור קלאץ', ולאחר מכן יש את כל הכוח שדרוש לתאוצות בכל תחום סל"ד, כשתוספת הכוח ביחס ל-790 מורגשת מאוד – כאמור בכל תחום סל"ד. המנוע היעיל הזה מביא את הנורדן 901 מהר מאוד ל-200 קמ"ש, ולאחר מכן האופנוע ממשיך לאסוף מהירות. מהירות השיוט הנוחה לנורדן בכבישים בין-עירוניים עומדת על סביב 150 ו-160 קמ"ש, כשגם שם יש רזרבות כוח רבות.
תגובת המנוע טובה גם היא, במיוחד במצב הכביש האגרסיבי יותר. במצב שטח תגובת המנוע מרוסנת יותר כדי שלא לשבור את האחיזה בשטח עם תגובה אגרסיבית מדי. היתרון הגדול של מצב אקספלורר, שכאן מגיע כסטנדרט, הוא אפשרות הבחירה באחד מתוך 9 מצבי התערבות של בקרת אחיזה – בלחיצת כפתור. בנוסף, המנוע הזה נעים מאוד לשימוש, כשהוא חלק ובעל אספקת כוח טובה, אך עם חספוס עדין שנובע מסידור גל הארכובה – שגם יוצר סאונד מעניין.
גם תיבת ההילוכים מצוינת, מחולקת היטב בין יחסי ההעברה, וכרגיל בק.ט.מ – קלה מאוד ומדויקת בהעברת הילוכים. הקוויקשיפטר כמובן אביזר מעולה, והוא עובד טוב לשני הכיוונים. מערכת הבלמים של J.JUAN גם היא טובה – מדויקת ועוצמתית.
אז מבחינת ביצועים, הנורדן 901 אקספדישן מציע איכויות מנוע והתנהגות דינמית מצוינות ומאוזנות, עם מנוע מודרני מצוין, עם היגוי טוב ויציבות גבוהה, ועם יכולות כביש ושטח גבוהות למדי בסגמנט האדוונצ'רים, כשהוא מרחיב את טווח יכולות השטח של הנורדן 901 הרגיל בזכות מערכת מתלים איכותית יותר.
איך זה מרגיש?
המתלים בעלי מהלכי הגלגלים הגדולים יותר מגביהים את מושב האקספדישן בכ-20 מ"מ, ואם בגרסה הרגילה רכבנו עם המושב על המצב הגבוה – כאן באקספדישן רכבנו על המצב הנמוך מבין השניים (המצב המקורי), כשיש מצב נוסף הגבוה יותר ב-20 מ"מ לגבוהים במיוחד. תנוחת הרכיבה נוחה מאוד, כשיש שפע של מקום לרוכב וכשהידיים נפרשות לפנים ולצדדים אל הכידון הרחב. המושב נוח ומאפשר רכיבה לאורך זמן רב ברציפות, והאקספדישן מעולה גם ברכיבה בעמידה בשטח ומאפשר לרוכב לזוז לכל הכיוונים כדי לאזן את האופנוע. הארגונומיה טובה מאוד. המשקף הגבוה יותר מפחית את רעשי הרוח ביחס למשקף של הגרסה הרגילה, אבל חבל שהוא לא מתכוונן לכמה מצבי גובה.
מערכות האלקטרוניקה והבקרות עובדות מעולה, והן ברמה הגבוהה ביותר שניתן ליישם כיום על אופנועים בסגמנט. כך למשל, בקרת האחיזה מתערבת בעדינות ובמתינות ולא 'חותכת' את המנוע במכה גם במצב המתערב ביותר. במצב רכיבה 'שטח' בקרת האחיזה משוחררת כמעט לגמרי ומאפשרת החלקות זנב ארוכות ביציאות מפניות על הגז, וגם ה-ABS מתבטל על הגלגל האחורי. את ה-ABS, אגב, ניתן להשאיר במצב שטח גם במצבי הכביש השונים, אך לא ניתן לבטלו לגמרי – כלומר בכל מקרה ובכל מצב רכיבה יופעל ABS על הגלגל הקדמי. נקודה מרגיזה במיוחד קיימת בתפעול בקרת האחיזה – כשאחרי ניתוק מוחלט הבקרה חוזרת לעבוד בכל התנעה של המנוע. כדאי שבק.ט.מ יישרו קו עם שאר היצרניות ויאפשרו ביטול קבוע של בקרת האחיזה.
הנורדן 901 אקספדישן מגיע במקור עם קוויקשיפטר לשני הכיוונים ועם בקרת שיוט, ונציין שוב את מסך ה-TFT המצוין ואת ממשק השימוש המצוין שלו, שדרכו ניתן לשלוט בקלות בכל הפרמטרים והבקרות האלקטרוניות. אחד הטובים שפגשנו עד כה. בנוסף, תוספות אופציונליות שניתן לרכוש עם הנורדן 901 הרגיל מגיעות בגרסת האקספדישן כבר במקור – החל ממצב ניהול מנוע 'אקספלורר' (זהה ל'ראלי' ב-890 אדוונצ'ר), קישורית בלוטות' לחיבור לטלפון הנייד ולאפליקציית הניווט של הוסקוורנה, חימום לידיות ולמושבים, וכן חיישני לחץ אוויר לגלגלים.
עוד בתוספות שמגיעות בגרסת האקספדישן – צמד תיקי צד רכים וסטייליסטיים הממשיכות את הקו העיצובי של הנורדן 901. התיקים יעילים מאוד, נוחים לשימוש ואטומים למים, והם תוספת מבורכת לאופנוע אדוונצ'ר שאמור לטייל הרבה, אולם נראה שהתושבות שלהם לא יחזיקו יותר מדי זמן עד שיתחילו להיקרע מהקפיצות, ולרוכשי האקספידישן נמליץ לחזק את התושבת העליונה עם כמות נכבדה של אזיקונים.
כך או כך, גרסת האקספדישן של הנורדן 901 מספקת לרוכב תוספות רבות שמרחיבות את טווח השימושים של האופנוע ואת הנוחות גם ברכיבות ארוכות – התיקים, משקף הרוח, המושבים, החימום לידיות ולמושב, רגלית האמצע והתושבת המקורית לטלפון הנייד.
סיכום ועלויות
אם ההוסקוורנה נורדן 901 הוא אדוונצ'ר מודרני מצוין, אז גרסת האקספדישן מרחיבה את טווח השימושים הרחב בין כה וכה – לשני הקצוות. הבולמים הקרביים מאפשרים יכולות שטח טובות וקשוחות יותר, בלי לפגוע ביכולות הכביש, ואילו התוספות הרבות מאפשרות נוחות גבוהה יותר לרכיבת כביש ארוכה.
מעבר לסיפור המסע היפה שבהוסקוורנה מוכרים, בחברה רוצים לספק אופנוע אדוונצ'ר שלם שיכסה ככל האפשר את טווח השימושים של הרוכב ההרפתקן שיוצא למסעות ברחבי העולם – וגרסת האקספדישן עושה את זה היטב, כשכאמור מספקת יכולות גבוהות מאוד בכביש ובשטח, נוחות גבוהה, מנוע מודרני, בקרות אלקטרוניות מתקדמות, וגם הרבה אביזרי עזר לנוחות הרוכב. לא נגזים אם נאמר שזה אחד מאופנועי האדוונצ'ר היותר טובים ומאובזרים למסעות ארוכים שכוללים גם רכיבת שטח, כשלרוכב האדוונצ'ר הישראלי, שבאמת לוקח את האופנוע שלו לשטח, מדובר ביתרון גדול.
מחירו של הנורדן 901 בגרסת אקספדישן טרם נקבע בישראל, אולם ביחס למחירו בעולם הוא צפוי לעמוד על סביב 120 אלף ש"ח (עדכון, יוני 2023: המחיר נקבע על 115,070 ש"ח) – זאת לעומת 105 אלף ש"ח שעולה הגרסה הרגילה. הרבה כסף, אבל הרבה אבזור והרבה תמורה למחיר. התקדמות יפה מאוד של הוסקוורנה עם האופנוע הגדול הראשון שלה.
דבר אחד לא ברור איך הוא יעלה ב15 אלף שח יותר מהגרסה הכתומה המקבילה לו? עדיף ללכת על הקטום שהוא בעצם אותו אופנוע.אגב אין מדינה בעולם שסוכנות קטמ והסקוורנה הן סוכנויות נפרדות ,פרט לארץ הקודש בה כולם יודעים הכל הכי טוב.
יש לא מעט מדינות בעולם שבהן סוכנויות ק.ט.מ והוסקוורנה נפרדות. בכל מקרה זו החלטה של ק.ט.מ-אוסטריה ולא של יבואן כזה או אחר.
הק.ט.מ 890 אדוונצ'ר R אופנוע מעולה (!), אבל מבחינת אבזור הנורדן 901 אקספדישן נותן יותר ולכן ההפרש במחיר.
1000 יורו זה ההבדל בין אקספדישן לנורדן הרגיל באירופה ,1000 יורו בלבד .
נכון. ולכן בהחלט יכול להיות שהמחיר בארץ יהיה נמוך יותר מההערכה שלנו.