צילום: בני דויטש
- יתרונות: עיצוב וסטייל, מנוע ותמסורת, זריזות עירונית, זווית צידוד כידון, איכות וגימור, בקרות אלקטרוניות
- חסרונות: יכולת בינעירונית
- שורה תחתונה: הווספה GTS300 סופר ספורט מציעה תחבורה אורבאנית יכילה וסטייליסטית, אלטרנטיבה לעדר הקטנועים הטאייוואנים
- מחיר: 32,900 ש"ח
- מתחרים: קטנועי 300-350 סמ"ק
- נתונים טכניים: מנוע 4 פעימות, 278 סמ"ק, 4 שסתומים, 22 כ"ס, 2.27 קג"מ, קירור נוזל, הזרקת דלק, בקרת החלקה ASR, גיר וריאטור, מערכת ABS, אורך 1,930 מ"מ, בסיס גלגלים 1,370 מ"מ, גובה מושב 790 מ"מ, משקל 148 ק"ג, מיכל דלק 9.2 ל', צמיגים 120/70-12, 130/70-12
מה זה?
את סדרת ה-GTS של וספה אנחנו מכירים כבר כמה וכמה שנים. בגלגול הקודם שלה היא הגיעה ארצה בגרסאות 250 ו-300 סמ"ק, ואפילו נבחנה אצלנו בפול גז במבחן ארוך טווח למשך שנה.
ה-GTS היא הגרסה הספורטיבית של הווספה המודרנית, ושלא כמו הווספות המקוריות – שהיו עם מנוע דו-פעימתי מעשן, עם 4 הילוכים וקלאץ' ביד שמאל ועם ארגז תנובה יעיל מאחור – כאן מדובר בכלי מודרני לחלוטין הכולל מנוע 4 פעימות נקי, תמסורת וריאטור ועיצוב מודרני, שאמנם נשען על קווי המתאר של הווספה המיתולוגית, אבל עושה את זה בהמון חן וסטייל עדכניים, ובעיקר שומר על ערכי הליבה של וספה, בעיקר בנראות.
'סופר ספורט' זה שם עבר ומפואר של וספה. מדובר היה בסדרת דגמים בנפחים שונים, שנשענו על דגמים קיימים של וספה, אבל היו עם נגיעות ספורטיביות – בעיקר עיצוביות, וגם ה-GTS בגרסת הסופר ספורט היא למעשה GTS300 עם נגיעות עיצוביות ספורטיביות.
ל-2017 ה-GTS300 מקבלת את עדכוני יורו 4 במנוע, מקבלת רענון עיצובי, ועל הדרך גרסת ה-250 סמ"ק יורדת מייצור. זה טוב לאירופה, שם קטגוריית ה-300 סמ"ק החליפה את ה-250, אבל זה פחות טוב לישראל, שבה מחירי ביטוח החובה קופצים משמעותית במעבר מ-250 סמ"ק ל-251 סמ"ק ומעלה.
ביצועים
לא באמת ציפינו לביצועי סופר ספורט, אבל הווספה GTS300 בהחלט מפתיעה. המנוע למשל, הוא אחד ממנועי הקטנועים הביצועיסטים ביותר שיש, למרות 22 כוחות הסוס המוצהרים שלו. התאוצה מהמקום חזקה, החלטית וחלקה – פועל יוצא של מנוע מודרני בשילוב וריאטור איכותי שמכוון נכון. עד מהירויות ביניים ה-GTS מאיצה חזק, וסביב 80 קמ"ש התאוצה מתמתנת, עד שהמהירות על השעון נעצרת ב-130 קמ"ש (כ-120 קמ"ש בפועל). כיול המנוע והווריאטור, שמכוונים דווקא למהירויות הנמוכות, מסגירים את הייעוד של ה-GTS – רכיבה אורבאנית.
מבחינת התנהגות, ה-GTS זריזה כמו שדונית. השילוב של גלגלי "12 קטנים עם בסיס גלגלים קצר ועם בולמים קשיחים, יוצר מכונה סופר-זריזה שעפה מצד לצד כמו אלקטרון. מאידך, משלמים על זה בספיגת מהמורות. מכשולי אספלט שקטנועי מנהלים טאייוואנים יגהצו כאילו הם לא קיימים, רוכבי GTS בהחלט ירגישו. זה לא יפגע ביציבות, אבל זה בהחלט ישאיר את הרוכב יותר מעורב ברכיבה. את דעתנו, כרוכבים על הצד היותר ספורטיבי בספקטרום הרוכבים, אתם כבר מכירים. אנחנו אוהבים את זה. אז בתחום הביצועים – ובעיקר אלו העירוניים – הווספה בהחלט מצטיינת ומספקת ערך מוסף ביחס לקטנועים הגנריים ששוטפים את הרחובות.
איך זה מרגיש?
קודם כל, כמו וספה. תנוחת הרכיבה 'וספאית' לחלוטין – מושב גבוה, כידון נמוך, צר וקרוב לרוכב, כשגוף הרוכב בתוך שלדת המונוקוק המסורתית. אי אפשר לטעות כשיושבים על וספה, וזה לא דומה לשום קטנוע אחר. רק כשמורידים את העיניים לקוקפיט מגלים שמדובר בכלי מודרני עם לוח שעונים מודרני (אבל לא מציע אינפורמציה רבה).
האבזור, כמו לוח השעונים, ספרטני למדי, וזה לא במקרה. בווספה שומרים על ערכי המותג ומתמקדים יותר בחוויית השימוש ופחות ביעילות לקניות או נשיאת חפצים (למרות שיש סבל מקורי מפלדה מצופה ניקל, בתוספת תשלום). מתחת למושב יש מקום לקסדה מלאה, ומלפנים, למרות שנראה כאילו יש תא גדול, בפועל הוא לא נפתח. בתחום האלקטרוניקה יש מערכת ABS – כמו שתקנות יורו 4 מחייבות, אבל בנוסף יש גם מערכת בקרת החלקה ASR. לעיר, בעיקר ברטוב, זוהי מערכת מצוינת שעובדת טוב ומונעת החלקה תחת תאוצה, למשל על מעברי חציה, אם כי היא מתערבת מוקדם מדי לטעמנו. כך או כך, היא ניתנת לניתוק בלחיצת כפתור.
ה-GTS300, על אף הנפח, היא כלי אורבאני מובהק. היא קצרה, היא זריזה, וזווית הצידוד של הכידון היא מהגדולות שיש בקטנועים. השילוב הזה יוצר כלי סופר-יעיל להשתחלויות בפקקים. עכשיו תוסיפו את המנוע החזק (והחלק והנעים לשימוש), ותקבלו מכונת עומסי תנועה מגניבה ויעילה.
בבינעירוני המצב קצת פחות טוב. המאפיינים הזריזים, שלעיר היו יתרון גדול, עובדים קצת פחות טוב על כבישים מהירים ויוצרים זריזות יתר. גם מיגון רוח אין כלל, לכן לא היינו משתמשים ב-GTS ליותר מגיחות בינעירוניות קצרות.
האיכות והגימור מהטובים שבנמצא, והם בהחלט קליק ויותר מעל הקטנועים הטאייוואנים. הווספה GTS מרגישה איכותית, נעימה ומהודקת, וזה בהחלט יתרון חשוב למותג האיטלקי.
סיכום ועלויות
הווספה GTS300 סופר ספורט מציעה תחבורה אורבאנית יעילה, זריזה ונעימה, אבל היא עושה את זה קצת אחרת מעדרי קטנועים הטאייוואנים ששוטפים את כבישי הערים. היא מביאה איתה שיק וניחוח איטלקי, עיצוב מיוחד ששומר על המסורת של וספה, זריזות עירונית שאין כדוגמתה, איכות ייצור והרכבה גבוהים, וגם מערכות בטיחות מתקדמות – ABS ובקרת החלקה ASR.
כחלק מאסטרטגיית השיווק החדשה של היבואנית, עופר-אבניר, היא גם פונה מחדש לגברים, ולכן מגיעה ארצה בשני צבעים בלבד – שחור עם פס לבן ולבן עם פס שחור. המהלך הזה, אגב, בתיאום ובגיבוי של וספה העולמית. אבל היא מיועדת בעיקר לגברים סטייליסטים, שמחפשים את הערך המוסף הססגוני שה-GTS מביאה איתה, והוא בהחלט קיים. ואחרי הכל היא כיפית מאוד לרכיבה.
מחירה של ה-GTS300 סופר ספורט החדשה עומד על 32,900 ש"ח. מחיר טוב לטעמנו, שכן הוא עומד סביב הכלים המקבילים באזור נפח המנוע. במחיר הזה מקבלים, כאמור, גם מערכת ABS ומערכת בקרת החלקה. עסקה טובה למי שמחפש כלי למשימות בעיקר עירוניות, אבל רוצה אותו עם סטייל.