דף הבית / חדשות / הצעת חוק: הגבלת רכיבה בשטח
Husqvarna-Enduro-MY22-Launch-030

הצעת חוק: הגבלת רכיבה בשטח

הצעת חוק של ח"כ רם בן-ברק שתעלה ביום ראשון בבוקר בוועדת השרים לחקיקה מתכוונת להגביל באופן משמעותי רכיבה ונהיגת שטח לשבילים מאושרים בלבד

ביום ראשון בבוקר תעלה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק של ח"כ רם בן-ברק שאמורה להגביל משמעותית תנועה בשטח של אופנועים, טרקטורונים ורכבי שטח לקטעי 'דרך' בלבד, כשמשרד התחבורה יחליט מהי 'דרך', ידאג להגדרה ואף לסימון; העובר על החוק צפוי לקנס של 250 ש"ח.

תכלית הצעת החוק לתיקון פקודת התעבורה (איסור נהיגת שטח בדרך שאינה דרך ייעודית לנסיעת שטח), שאותה הגישו ח"כ רם בן-ברק (יש עתיד), ח"כ רם שפע (העבודה) וח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית), להגביל נהיגה ורכיבת שטח לאופנועים, טרקטורונים ורכבי שטח לדרכים ייעודיות בלבד. את ההגדרה ל'דרך' יקבע שר התחבורה.

על פי הצעת החוק, אל פקודת התעבורה, סעיף 70, יתווסף סעיף 70 ו' – "איסור נהיגת שטח בדרך שאינה דרך ייעודית לנסיעת שטח", כאשר "(א) לא ינהג אדם, באופנוע, טרקטורון או רכב שטח בדרכים שאינן דרך, למעט דרך ייעודית לנסיעת שטח, וזאת בהתאם להוראות לעניין זה שקבע השר לפי סעיף 70 (23ב)", וכן "(ב) הנוהג באופנוע, טרקטורון או רכב שטח בניגוד להוראות לפי סעיף קטן (א), דינו – קנס 250 שקלים חדשים".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "בשנים האחרונות אנו עדים לפגיעה בשדות חקלאיים, יערות, שמורות טבע ושטחים פתוחים, כתוצאה מנסיעה של רכבים מנועיים בנסיעות שטח מחוץ לדרכים הייעודיות לכך. תופעה זו, גורמת לנזקים לסביבה ולשטחים החקלאיים ואף מסכנת את הנוסעים. כיום אין הוראות המסדירות את הנהיגה ברכבים מנועיים בשטחים ציבוריים וחקלאיים, ועל כן נמנעת האפשרות לפקח על התופעה ולאכוף אותה.

לפיכך, מוצע לקבוע איסור על נהיגה באופנוע, טרקטורון או רכב שטח בדרכים שאינן דרך, למעט דרך ייעודית לנסיעת שטח. כמו כן, מוצע להסמיך את שר התחבורה והבטיחות בדרכים לקבוע הוראות לעניין דרך ייעודית לנסיעת שטח, לרבות הגדרתה, שילוטה וסימונה. בנוסף, מוצע לקבוע כי העובר על הוראה זו דינו – קנס של 250 שקלים חדשים".

הצעת החוק הזו נועדה לשמור על ערכי הטבע ועל שדות חקלאיים מפני פורעים ומפני רוכבים שאינם מכבדים ערכים אלו, אולם היא בעייתית מאוד מכמה סיבות: ראשית, היא רחבה מאוד ואינה מגדירה במדויק את המקומות בהם ניתן לרכוב ואת אלו שבהם אסור. למעשה, בפרשנות הרחבה של החוק אסור יהיה לרכוב בשום מקום שאינו שביל פתוח ומסומן. בהמשך ישיר, הצעת החוק במתכונתה הנוכחית שמה בידי השוטר האוכף את מלוא שיקול הדעת להחליט מה מותר ומה אסור, וזה כמובן פתח לאי-צדק משווע

עניין נוסף הוא הטלת האחריות לקביעת ההגדרה של 'דרך על משרד התחבורה. כאן נציין כי ארבעת רוכבי השטח שנהרגו ב-2021 לא נוספו לסטטיסטיקת ההרוגים של משטרת ישראל ושל הרלב"ד בדיוק בגלל הסיבה הזו – שהמשטרה טוענת שלא מדובר ב'דרך' ולכן אלו לא היו תאונות דרכים. כלומר, על פי הצעת החוק הנוכחית, אותם ארבעה רוכבים שנהרגו ביצעו עבירה. הצעת החוק, גם במתכונתה השמרנית ביותר, שופכת את התינוק עם המים והופכת אלפים רבים של משתמשי שטח לגיטימיים לעבריינים שדינם דו"ח ברירת קנס.

וכאן מגיעים לעניין האחרון – אכיפה. על אף שהמדינה תייצר עבריינים, יהיה קשה על בלתי אפשרי לאכוף את החוק בשבילי היער, במדבר או בשאר שטחי ישראל, וקרוב לוודאי שייערכו מבצעי אכיפה נקודתיים באזורי רכיבה פופולריים במרכז הארץ כמו יער בן-שמן.

הצעת החוק צפויה לעלות ראשון בבוקר לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, ואנו כמובן נהיה שם ונעדכן.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

KTM-790-ADV-2024-Test-029

ק.ט.מ מודיעה על הרחבת תקופת האחריות מ-2024

בד.ל.ב מוטוספורט מודיעים על הרחבת תקופת האחריות לדגמי ק.ט.מ הגדולים החל מ-2024, ובמקרים מסוימים אף להכפלתה ל-4 שנים

10 תגובות

  1. Avatar

    רם בן ברק שילמד קודם כל להיות ממלאכתי ויפסיק להדליף כמסננת. גם כך אין כאן כל תרבות מוטורית, אז גם את הקצת שיש רוצים לחסל?! ישנם דרך וצורה לרכוב בשטח ולא חייבים לאסור כל דבר במדינה המחורבנת הזאת שאופנועים וכל הקשןר אליהם עולים בין פי שניים לשלושה מכל מדינה אחרת בעולם.

  2. Avatar

    רוכב משנת 98 .
    התקופה השתנתה , עושה טוב רם בן ברק
    רכבי שטח היום זה לא מה שהיה וגם הכמויות והתרבות .
    הורסים כל חלקה טובה ,שבילים זה מספיק לרוב האנשים .
    לפתוח ציר חדש עם גיפ בהמתי יד כאן .
    לדעתי צריך להכפיל את גובה הקנס ,מי שיש לו x3 ב 200 אלף יש לו גם לשלם

    • Avatar

      עושה טוב רע"ם בן בר/דק השב"כניק מנהלל?
      כשהוא והחברים מהקיבוץ שדדו קרקעות וכבשו בצעירותם והתנחלו בשטחים של הכפרים הערבים. אבל כשהזדקנו התחילה הסניליות לגרום להם להעסיק פעילי וואקף כיועצים ואז לקלל את ההתיישבות הצעירה ש"מציקים לערבים", ולהעביר ל"ערבים המסכנים" 53,000,000,000 ₪ שייגבו מ"היהודים האכזרים" דרך קנסות והיטלי עומס…

  3. Avatar

    אתה כנראה הזדקנת, ובאופן טבעי נחלשת, וגם החושים לא חדים כמו אז, ואתה רואה איך הצעירים רוכבים היום חזק, ואולי גם הזכרון שלך נחלש-אבל הם רוכבים ממש כמו שאתה רכבת באותה תקופה, וכזקן אתה אומר לעצמך: "איזה דרעק'ס הצעירים היום, צריך להוריד אותם מהכביש…" כמו שזקנים אמרו עליך…

  4. Avatar

    .טוב מאוד. צריך להגדיל את הקנס ל2500 וחילוט הכלי במקום. הורסים כל חלקה טובה

  5. Avatar

    עושה טוב רע"ם בן בר/דק השב"כניק מנהלל?
    כשהוא והחברים מהקיבוץ שדדו קרקעות וכבשו בצעירותם והתנחלו בשטחים של הכפרים הערבים. אבל כשהזדקנו התחילה הסניליות לגרום להם להעסיק פעילי וואקף כיועצים ואז לקלל את ההתיישבות הצעירה ש"מציקים לערבים", ולהעביר ל"ערבים המסכנים" 53,000,000,000 ₪ שייגבו מ"היהודים האכזרים" דרך קנסות והיטלי עומס…

  6. Avatar

    לא עושה טוב בכלל בן ברק !!!!!!! ההבדל בין ישרעהל לעולם הנאור ,שבישרעהל אסור לעשות כלום חוץ ממה שמותר ובעולם הנאור מותר לעשות הכל חוץ ממה שאסור ודברים שאסורים בחו"ל בתכלית האיסור, מותרים כמובן בישרעהל !!
    כמו שרשמתי ישנם דרך וצורה לרכוב בשטח ,כרגיל שופכים כאן את המים עם התינוק, כי החינוך כאן הוזנח עשרות שנים וגידלנו דור של חיות פורקות עול ,אבל האיסור הזה מקומם את האנשים הנורמטיבים שאינם פוגעים והורסים והנורמטיבים בישרעהל תמיד סובלים בגלל האספסוף כאן וזאת בעיה חמורה ביותר!!!!! אז נא להפסיק להצדיק את בן ברק הוא רחוק מאוד מלהיות טלית שכולה תכלת וצריך ללכת הבייתה רק על ההדלפות המטומטמות שלו, איש מוסד לשעבר ,בושה!!!!!!!

  7. Avatar
    לזה שהגיב למוטי

    אתה רושם שטויות, "הפוסל בממו פוסל"!!! זה לא שייך לקבוצת גיל, אלא להעדר חינוך ותרבות מוטורית, בישרעעעהל כל קבוצות הגיל נוהגים ורוכבים רע ובחוסר התחשבות .

  8. Avatar

    נתחיל כך שלום לכולם
    לגבי חוק הגנת החקלאי זה 100%נכון
    השאלה השאירו מקום במדינה לחקלאי ?
    ת. לצערי לא היבוא סרף את החקלאות במדינה .
    1. לכל אהובי השטה הפוגעים בזכויות של חקלאים
    להטיל כנס בעל משמעות שילמד לקח .
    לגבי רוכבים הנורמטיבי ששומרים על זכויות אדם אחר שיותר לו להנות בכסף שהשקיע .
    אלה אם כן מדובר פה בהשקעה גדולה מאוד של אוהבי שטח
    בשביל להנות קצת בחיים אם וחוקיקו את החוק חייבים לחשוב גם על הצד השיני

  9. Avatar

    רע"ם בן ברדק נשלח למצוא דרכים להכנסות חדשות למימון מס עבאס שעולה לנו 53,000,000,000 ₪₪ין, וגם להכשיר שטחים לטובת הפזורה הבדואית בלי שאופנוענים יפריעו לבדואים להשתזף בנגב.
    איך עושה את זה איש השב"כ, ממתנחלי נהלל, שמעסיק סטודנטית ממכללת הר הבית והוואקף? מסדר קנסות מהיהודים לתנועת האחים המוסלמים..

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן