דף הבית / חדשות / בטיחות: היי-טק בשירות הרוכב
5OG34BOETICI2KLOSVBBQLGVS4

בטיחות: היי-טק בשירות הרוכב

זרקור על חברה קנדית שמטרתה לשפר את הבטיחות הפסיבית והאקטיבית של הרוכב

טכנולוגיות הבטיחות ומערכות העזר הבטיחותיות בכלי רכב פרטיים חוו בעשור האחרון פריחה חסרת תקדים, וכיום מערכות אלו – מרמת המובילאיי הבסיסי ועד למערכות המתערבות באופן אקטיבי בניהוג הרכב על-מנת למנוע סטייה או תאונה – נמצאות באופן מובנה גם ברכבים דלי תקציב. אולם למרבה הצער תחום הדו-גלגלי נותר הרחק מאחור, וזאת על אף פגיעותם הגדולה משמעותית של רוכבי דו-גלגלי. כתבנו בשנה האחרונה על המערכות שדוקאטי מציעה בדגמי המולטיסטראדה שלה, כמו גם קוואסאקי. כתבנו על החברה הישראלית – Ride vision – שמשלבת פלטפורמת למידה עמוקה ויכולות ראייה ממוחשבת. החיישנים של המערכת החדשה מזהים איומים מעבר לטווח הראייה של הרוכב, חוזים סיכון, ומתריעים בפני הרוכב על איומים, והכל בזמן של עשירית שנייה. טכנולוגיה זו מספקת הגנה מפני תאונות בטווח של 360 מעלות, מבלי להסיט את תשומת הלב של הרוכב מהדרך.

בעתיד המאוד קרוב אנו צפויים לרכבים אוטונומיים, שעל הנייר אמורים לתקשר בינם לבין עצמם. כלומר מערכת התקשורת בין הרכבים תדע למנוע תאונות לפני התרחשותן ולתפעל את הרכב או הנהג, הפסיבי עד לאותו רגע, בהתאם. מערכת התקשורת מבוססת על רדאר. אופנועים טרם נכנסו לאותה המערכת משום שהתעשייה טרם התעמקה בנושא האופנוע האוטונומי, למעט הבלחות בודדות של כמה יצרנים. למיינסטרים זה ייכנס הרבה אחרי המכוניות.

Midas_5G

על מנת לתת פתרון בטיחותי עכשווי, חברת סטארט-אפ קנדית בשם Damon משלבת ארבע מערכות רדאר משולבי מצלמות באופנוע – אחד מכל צד, מלפנים ומאחור. המידע משודר לענן מיוחד שמנתח את מיקום האופנוע ומהירותו לעומת סכנות המתקרבות, עד ל-64 אובייקטים במקביל. ההתרעה – שברכבים מתבצעת דרך חיוויים קוליים ותצוגה עילית שאינה מתאימה לאופנועים – תגיע דרך רטט בידיות הרוכב, והבהוב במראות הצד שיסונכרנו עם המצלמה האחורית. למעשה, בלוח השעונים תשודר גם התמונה מהמצלמה האחורית. המידע מהרכיבה יישלח וינותח תמידית בענן, על מנת ליצור מערכת לומדת שיודעת להתפתח ולהתקדם כל הזמן.

תחום נוסף שהם מפרסמים, שמטרתו להשפיע על הארגונומיה של הרוכב ובכך לשפר את הבטיחות האקטיבית בכלל, זה אפשרות לשינוי גובה הכידון, רגליות הרוכב ומשענת הרוכב – על מנת לאפשר תנוחת רכיבה מותאמת אישית. הדבר דומה לפטנט שהונדה פרסמו לאחרונה.

דיימון – שבחבר הדירקטוריון שלהם יושב גם אריק ביואל מיודענו –  מפרסמים באתר שלהם תרשים של אופנוע משל עצמם, אך לא משחררים עליו שום פרט למעט העובדה שהוא חשמלי. נכון לעכשיו החברה גייסה 2.5 מיליון דולר לפיתוח, כך שיכול להיות שבשלב ראשון הם ימכרו את המערכת במטרה לחבר לאופנועים קיימים. הם מזמינים את הציבור הרחב לרכב על האבטיפוס שלהם (אם אתם בסביבה – תירשמו כאן).

תחום הבטיחות ברכבים מתקדם בצורה משמעותית לקראת הפחתה של נפגעים והרוגים בתאונות הדרכים. כאמור, מערכות שפעם היו דמיוניות או לכל הפחות משולבות ברכבי פאר יקרים, מורכבות כבר ברכבי מיני זולים. הרגולציה בארץ ובעולם דורשת את זה. כל רכיב או פתרון שיכול להציל רוכב יתקבל בברכה, ואין לנו ספק שבעשור הבא כבר נקבל מערכות כאלו כמובנות מאליהן.

 

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

2025 KTM 125 and 390 SMC R-5

ק.ט.מ חושפת את ה-SMC-R בנפחים 390 ו-125 סמ"ק

בק.ט.מ חושפים שתי גרסאות סופרמוטו חדשות ליום-יום ולשעשועי פנאי - 390SMC-R ו-125SMC-R - עם חישוקי 17″ וכל מה שצריך בשביל ליהנות במגרש החנייה

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן