אחרי שנת 2024 הקשה, שבה נהרגו על כבישי ישראל 105 רוכבי אופנועים וקטנועים ונקבע 'שיא' שלילי חדש במספרי ההרוגים, שנת 2025 נפתחת באופן עגום: 10 רוכבי אופנועים נהרגו בישראל בחודש ינואר 2025 – כך עולה מנתוני הרלב"ד ומנתונים שאנו במערכת פול גז אוספים באופן שוטף. בנוסף לעשרת הרוכבים שנהרגו בחודש ינואר, שלושה רוכבים נהרגו בתחילת חודש פברואר עד כתיבת שורות אלה, כך שבעת פרסום הידיעה נהרגו כבר 13 רוכבי אופנועים וקטנועים על כבישי ישראל.
בחודש ינואר התרחשה אחת התאונות המזעזעות שבהן נתקלנו, כששלושה רוכבים נהרגו בתאונה חזיתית עם רכב בכביש 38 בסמוך לצומת נחושה. בנוסף, שני ילדים איבדו את חייהם בתאונות על כלים מוטוריים: בן 9.5 שנפצע אנוש בעת רכיבת מוטוקרוס במסלול בחמדיה, ונער בן 15.5 שהתנגש בגדר ביציאה מהמושב ונהרג במקום. שניהם לא יופיעו בסטטיסטיקות הרשמיות מכיוון שלא מדובר בתאונות דרכים לפי ההגדרה הרשמית. אנחנו במערכת פול גז כן מכניסים את הרוכבים לספירה שלנו.
בסך הכל נהרגו בחודש ינואר 40 בני אדם על כבישי ישראל, מה שאומר שרוכבי דו-גלגלי ממשיכים להוות כ-25% מההרוגים על הכבישים. גם במספר ההרוגים הכללי יש גידול של כ-20% ביחס לשנה שעברה.
1. ב-1.1.25 סביב 08:05 נהרג רוכב כבן 40 ברחוב המדע באשדוד.
הרוכב נסע ברחוב המדע באשדוד, והתנגש בצידה של משאית פול טריילר שנכנסה לצומת וחסמה את דרכו. כתוצאה מהפגיעה הקשה הרוכב נהרג במקום. הרוכב, כפיר עמשלם, בן 40, רכב על אופנוע בנפח 1,000 סמ"ק.

2. ב-5.1.25 מת מפצעיו רוכב כבן 30 שנפגע בתאונה ב-3.1.25 בצומת עופרים.
הרוכב התנגש ברכב פרטי שנכנס לצומת עופרים בלי לתת זכות קדימה לרוכב הקטנוע. הרוכב נפצע באורח קשה, פונה לבית החולים, וכעבור יומיים הוא מת מפצעיו. הרוכב כבן 30, רכב על קטנוע.

3. ב-8.1.25 מת מפצעיו רוכב כבן 25 שנפגע בתאונה ב-3.1.25 בכפר יאסיף.
הרוכב נסע בכפר יאסיף בכביש הראשי (כביש 70), ונפגע מרכב פרטי שיצא מחניה בלי לתת זכות קדימה. הרוכב נפצע קשה, פונה לבית החולים, ומת מפצעיו אחרי 5 ימים. הרוכב כבן 25, ערבי.
4. ב-15.1.25 סביב 18:30 נהרגה רוכבת כבת 60 בשדרות רוקח בתל-אביב.
הרוכבת נסעה בשדרות רוקח, ורכב שהגיע מהנתיב הנגדי פנה שמאלה בלי לתת זכות קדימה, חסם את דרכה של הרוכבת וגרם להתנגשות של הרוכבת בצד הרכב. כתוצאה מהפגיעה הרוכבת נפצעה באורח קשה מאוד, פונתה לבית החולים ונפטרה מפצעיה זמן קצר לאחר מכן. הרוכבת כבת 60, יהודייה, רכבה על קטנוע.

5. ב-18.1.25 סביב 15:15 נהרגה מורכבת בכביש 6 בירידה למחלף יקנעם.
מדובר בתאונה עצמית שבה הרוכב כבן ה-50 אובד שליטה על האופנוע והחליק. המורכבת נהרגה במקום כתוצאה מפגיעה במעקה הבטיחות. הרוכב נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים.

6. ב-25.1.25 סביב 12:45 נהרגו 3 רוכבים בתאונה חזיתית עם רכב בכביש 38.
בתאונה הקשה הזו, 2 רוכבים ומורכבת אשר נסעו בכביש 38 בקטע שבין צומת נחושה לבין הכניסה לנחושה, התנגשו חזיתית ברכב פרטי אשר סטה מעט מנתיבו בעיקול ימינה בכביש. שני הרוכבים והמורכבת נהרגו במקום. ההרוגים בתאונה: סמ"ר אורי גולדנסקי ז"ל מסיירת האופנועים הארצית של אגף התנועה, משה יואל פיטוסי ז"ל, מתנדב סיירת האופנועים הארצית שלא היה בתפקיד, ונופר מטיאס ז"ל בת ה-21.

9. ב-28.1.25 סביב 21:15 נהרג רוכב כבן 30 בכביש מס' 4 בסמוך לכפר הרא"ה.
הרוכב נסע בכביש 4 והתנגש בהולכת רגל כבת 60, שנפצעה באורח קשה ופונתה לבית החולים. הרוכב נזרק מהאופנוע ונהרג במקום. הרוכב בן 30, רכב על אופנוע בנפח 900 סמ"ק.

10. ב-29.1.25 נפטר ילד בן 9.5 שנפצע אנוש ארבעה ימים קודן לכן בתאונת מסלול סמוך לחמדיה.
הילד בן ה-9.5, בראל לב סורוצקין ז"ל, רכב על אופנוע המוטוקרוס שלו במסלול בסמוך לחמדיה, נחת לא טוב מקפיצה ונחבל קשות. בראל נפצע באורח אנוש ופונה לבית החולים במסוק. הוא שכב בטיפול נמרץ ילדים במצב קשה מאוד, ולאחר ארבעה ימים נפטר מפצעיו. הוריו בחרו לתרום את אבריו כדי להציל ילדים אחרים.
תאונה זו אינה מוגדרת כתאונת דרכים בנתוני המשטרה והרלב"ד, ולכן היא לא תופיע בסטטיסטיקות ההרוגים הרשמיות.

- 105 רוכבי דו-גלגלי נהרגו ב-2024
- 78 רוכבי דו-גלגלי נהרגו ב-2023
- 77 רוכבי דו-גלגלי נהרגו ב-2022
- 89 רוכבי דו-גלגלי נהרגו ב-2021
- 69 רוכבי דו-גלגלי נהרגו ב-2020
- 2019: שיא במספר ההרוגים על דו-גלגלי
תודה לדני גולדברג ולחגי והב על העזרה באיסוף החומרים לכתבה.
קראתי בקפידה כל תאונה ותאונה כל התאונות ממהירות שאינה מתאימה לתנאים וחוסר מוחלט בקריאת הנתונים בכביש ,אנשים כאן רוכבים וגם נוהגים " על הבבאללה " וזאת התוצאה שנובעת מחוסר תרבות מוחלט שלא פוסח גם על הכביש וכמובן חינוך לנהיגה נכונה.אגב בצומת רוקח אין פניה שמאלה לא מרומזרת ,לא משנה הכיוון ,מישהו חצה באדום וכמובן שאדוםצאו ירוק במדינה הזאת זאת המלצה בלבד. כמו שרשמתי כבר אין ספור פעמים רוב הרוכבים בארץ לא קוראים כאן והמדור הזה מפוספס לחלוטין ,כי מי שכן קורא כאן ,לרוב רוכב בצורה אחרת ואיננו זקוק לתזכורות הללו וכמובן שאין 100 אחוז בכלום .רכיבות טובות לכולם!!!
קראתי, גם מה שגיא כתב. השוטרים להבנתי מתו מיהירות, שזה הגורם הקלסי ברוב התאונות שתוארו(אולי בכולם), יהירות ומהירות. לגבי השוטרים, בפניה האופנוע נוטה על הצד, ואם הצמיגים צמודים לקו ההפרדה, האופנוע הגוף, ובמיוחד הראש, נמצאים עמוק בתוך הנתיב השני (אין חוק תעבורה נגד זה, יש חוק פיזיקלי שפועל לגזר דין מיידי). רוכבים מהירים מתחילים פניות מבחוץ ובשיא הפניה נכנסים פנימה. בפניה בעקומה שמאלית "פנימה" זה כפי שהסברתי קודם, גוף עמוק בתוך הנתיב הנגדי. בעקומה ימינה, גם אם לא חציתם את הקו הצהוב, "פנימה" זה כאשר הגוף עשוי להתנגש בעצמים בצד הדרך. מה עושים כדי למנוע תאונות אופנוע? (1). לא עולים על אופנוע, לא לחיסכון בחניות, ולא לחיסכון בפקקים, כי "הבזול" יוצא ביוקר, חברים אופנוע זה הורג. (2). מי שחייב, אוהב, מגשים חלום, הכל טוב, על כביש ציבורי תרכבו לאט, ותתאמנו במגרש פנוי על גישה מהירה לבלם הקדמי, למדו "לסחוט" נכון את הבלם הקידמי, זה צריך לתרגל עד רמת האינסטינקט. אותו דבר לגבי היגוי הפוך, לתרגל עד שזה הופל לאינסטינקט. תפנקו את עצמכם בקורס לרכיבה מתקדמת, ואם אתם קצרים בכסף, את שאר האימון תעשו בעצמכם במגרש פנוי. (3). אופנוע זה לא כלי לתפרנים, ציוד רכיבה עולה ביוקר וכו (4) אופנוע זה לא כלי לימים חמים או קרים, וגשם…. (5) והכי חשוב, על כביש ציבורי נוסעים לאט, מניחים תמיד שהמכוניות לא רואים אתכם, לא כי אתם צודקים, אלא כי אתם תהיו אלה שתמותו.
נ.ב. כל הגאונים שנוסעים מהר כדי לברוח ממכוניות שלא התנגשו בהם מאחור, חברים, מי שהמציא את השטות הילדותית הזאת כבר לא חיי כדי לספר לכם שהמהירות הרגה גם אותו.
מורכבת מאחור זה קטע. אחד הדברים הכואבים זה כשהרומנטיקה מתנפצת על קרקע המציאות, כאשר המורכבת מתה, ועוד יותר קיצוני, כאשר המורכב נשאר בחיים לסחוב איתו את האשם לכל החיים. והבנות המורכבות תמיד איך שהוא יוצא שהם פחות ממוגנות (כי חשוב להם להיות יפות? או כי המרכיב קצר בכסף, סטודנט, ומעדיף להשקיע במסעדה טובה, ולא במעיל מיגון טוב לחברה). למרות שהסטטיסטיקה של מורכבים לעומת הרוכבים עצמם, היא לרעת המורכבים, תמיד המורכבות ממוגנות פחות. אופנוע זה כלי לא יציב בהגדרה, ועם משקל של עוד כמה עשרות קילוגרמים על הזנב, הוא הופך לבלתי יציב בצורה מזעזעת. אז מה עושים? לאסור הרכבה? לחייב הוצאת רישיון נפרד למורכבת ולמרכיב? כי גם כאן יש הרבה מה ללמוד, עשה ואל תעשה, לדוגמה: אסור לדבר, אלא רק במה שקשור לסיוע בבטיחות הרכיבה. צריך לתאם מראש סימני ידיים, המורכבת צריכה לדעת לסייע במבט, ובסימון יד לפני פניות, והמורכבת חייבת להיות מודעת להשפעת המשקל על ההיגוי(היגוי הפוך קורה גם מהעברת משקל ימינה או שמאלה), ולדעת על הבלימה(לתמוך גוף ולא "ליפול" על הרוכב)… הבלימה אחרת (הבלם האחורי יותר אפקטיבי). שניים על אופנוע אחד זאת יצירה פיזיקלית אחרת, במיוחד בנפחים הקטנים. ואף אחד לא מדבר על זה!!! אין שום דבר רומנטי בלהרוג את אהבת חייך, או לגרום לה נכות קשה.
למגיב האלמוני ,יפה כתבת כמעט הכל נכון למעט שני דברים
1 שיש לך ציפיות מקרסו ,בתור אחד שמכיר היטב את הנפשות הפועלות שם שלא יהיה לך שום ציפיות ,רק כסף הם אוהבים כמו כולם כאן.
2 שאופנוע בהכרח הורג .עדיין רוב הרוכבים לא מתים על אופנוע אלא מסיבות אחרות, אופנועים הורגים כןבהחלט במיוחד אם רוכבים בחוסר אחריות ,אבל חדשות לבקרים אנחנו מתבשרים על פצועים והרוגים גם בברירת המחדל כאן הרכב הארבעה גלגלי ,בסופו של דבר הכל הורג ,רדיקלים חופשיים מחסלים את כולנו עם אופנוע ובלעדיו.דבר נוסף בקשר לאהבת הכסף ,כאן ,הם מחירי הביטוח הנפשעים ,מחירי הטיפולים לתחזוקת הכלים ומחירי הציוד שהרבה רוכבים נמנעים מלהשקיע או אפילו לעשות ביטוח ,על מחירי הכלים עצמם חבל להכביר מילים.
אז אני מוחק את הצפייה מקרסו😂
אבל אני לא מוכן להיות ממורמר כמוך. בשדה האישי, יש הרבה חופש פעולה לעשות שמח בישראל, גם עם אופנועים. יש אנשים שגם נוסעים לחו"ל להשלמות (תחרויות, פסטיבלים וכו). יש אנשים שעושים עבור האהבות שלהם רי-לוקיישן(מעבר לחו"ל מלא על מלא). הכל יותר טוב מהמרמרת של קפלן.
בכל העולם המערבי אופנועים זה עסק יקר, כי אין עניין לעודד את זה. למעט מקצוע השליחויות, שזה רע הכרחי לניהול כלכלה משגשגת, כל השאר שישלמו מלא מלא, ועוד קצת, כי הרוג במערב שווה למדינה תל"ג. רוכב שקונה מפלצת ספורט, מרוויח את לחמו היטב. אם הוא מת, זה נזק כפול למדינה, גם הפיצויים הגבוהים, וגם הפסד התל"ג לכלל המשק. המדינה הפסידה מיליונים על הסטארט-אף שמת יחד איתו.
אופנועים למערב צריכים לעמוד בתקינה יותר מחמירה, נניח כמו יורו 6 לזיהום אוויר, וגם זה עולה כסף.
אדוני היה מסכים להקטין לחצי את הכיסוי של ביטוח החובה? או לבטל את החובה בכלל, או להוסיף עוד מדרגה מעבר להשתתפות עצמית של 25,000ש"ח ואובדן 7 ימים… כי בישראל הכיסוי של ביטוח החובה הוא מוחלט ומלא מלא, בלי הוכחה של כלום. שזה טוב, ועל טוב משלמים.
זאת תכונה אנושית לרצות יותר ממה שיש לנו, ללא חינוך, וללא עבודה על המידות, אז תמיד תגיד שחסר לך, ואף פעם לא תהיה מרוצה ממה שיש, נו… כמו בקפלן, מה שתעשה עבורם זה לא טוב, כמו אצל גדי אבירם. אם אתה במחלה הזאת, זה בעיה שלך לא של המדינה.
אתה כמובן צודק פעמיים. (1). תוספת הטכנולוגיה לא שיפרה בטיחות , זה הכל גימיקים לשווק. ככה גם בקטנועי התלת. עם התלת קורה ההפך, כל התוספות רק מקלקלים בטיחות, כולל תוספת הגלגל השלישי. (2). יש יותר הרוגים, וחלק מהסיבה זאת העובדה שרוכבים מסתמכים על טכנולוגיה, ואז בזמן אמת הם מגלים את (1).
בשורה התחתונה: אף אחד לא רוצה לשמוע מהאמת המעצבנת (1)+(2), ועולם כמנהגו נוהג. סוג של WINWIN.
אם בעבר לצאת לדרכים היה מסוכן בגלל בעיות של אוכל, מים, מזג אוויר, ושודדי דרכים, אז גם היום מסוכן על הכביש. יש כאן אמירה: הטכנולוגיה לא הביאה לשום שיפור, הכל בראש שלנו, בני אדם הם אותם בני אדם מימי בראשית. את הספר "זן ואומנות האופנוע" קראת?