כתבו: אסי ארנסון ואביעד אברהמי.
בעלי ק.ט.מ ברחבי אירופה מדווחים על כשל מנוע שנובע מתקלה בגל הזיזים של מנועי ה-LC8c של ק.ט.מ בנפחים 790 ו-890 סמ"ק.
מספר חריג של תקלות מנוע באופנועי ק.ט.מ בעלי מנוע ה-LC8c, בעיקר באירופה, יצר תסיסה שהתבטאה בעיקר ברשתות החברתיות – ובעיקר בקבוצת פייסבוק בת אלפי חברים בשם ‘KTM Failed Camshafts – 790/890 & 901’ – סוקרה בכתבה שפורסמה באתר MCN האנגלי וגרר תגובה מק.ט.מ העולמית. התקלה המדוברת מתייחסת לבעלי ק.ט.מ 790 (דיוק ואדוונצ'ר) משנים 2020-2018, וכן בעלי ק.ט.מ 890 והוסקוורנה נורדן 901 החולק את אותו מנוע LC8c. הטענה היא כי כשל בגל הזיזים גרם לירידה בכוח, רעשים מכניים מהמנוע וצריכת שמן מוגברת.

תפקידו של גל זיזים (Camshaft) הוא לתזמן את פתיחת שסתומי היניקה והפליטה במנוע ארבע פעימות. גל הזיזים יושב על ראש המנוע והוא גל מסתובב שעליו בליטות אליפטיות (זיזים, פיקות) המתזמנות את פתיחת וסגירת השסתומים בעזרת דחיפים ישירים (מסוג Buckets או Finger Followers) במנועים בעלי צמד גלי זיזים, או דחיפים עקיפים (נדנדים – Rocker Arms) במנועים בעלי גל זיזים יחיד. בעיה בתזמון עלולה לגרום לירידה בכוח המנוע ולעלייה בתצרוכת הדלק במקרים הפשוטים, ועד לנזק למכלולים הפנימיים של המנוע – עד לרמה של כשל מנוע מלא.
בכתבה של מגזין האופנועים הבריטי MCN מתוארת התקלה בגל הזיזים, כשהיא נחקרה על-ידי מהנדס הרוכב על כלי כזה וחווה את התקלה באופנוע הפרטי שלו. מבדיקה שהוא ערך במעבדה עולה שבמבחן רוקוול לבדיקת קשיות פלדה נמצא שגל הזיזים מיוצר מפלדה רכה מדי, ולכן השחיקה המוגברת. לא ברור אם הרכות היחסית נובעת מבחירה לקויה של סוג הפלדה שבה השתמשו לייצור גל הזיזים, או בשל טיפול תרמי (חיסום) עדין מדי של הזיזים עצמם. בכתבה יש התייחסות לרוחב של הדחיף הישיר (Finger Follower – שמקשר בין גל הזיזים לבין השסתום עצמו), כשהוא זה שגרם באופן ישיר לשחיקה בגל הזיזים. ב-MCN מדווחים על 29 מקרים כאלו באנגליה.
בק.ט.מ העולמית התייחסו ביום חמישי לבעיה והגיבו כי בדיקה פנימית של המנגנונים שנבדקו הראתה כי לא הייתה כל בעיה, וכי סימני השחיקה שנתגלו הם בסך הכל סימני שימוש ופיח שניתנים להסרה. בק.ט.מ מתייחסים לדגמי 2020-2018 של ה-790 דיוק וה-790 אדוונצ'ר, ומבטיחים כי בעלי אופנוע מהשנתונים האלה שבהם תתגלה תקלה בגל הזיזים – החלק יוחלף על חשבון ק.ט.מ, אף על פי שתמה תקופת האחריות ולמרות שאין ריקול רשמי. לקוחות שהחליפו על חשבונם דרך ספק מורשה של ק.ט.מ יזכו להחזר על עלות החלק. כמו כן הגיבו בק.ט.מ כי דחיפי ה-Finger Followers במנועים של שנתוני 2021 ומעלה הם רחבים יותר, וכי הבעיה בהם אינה קיימת.

מבדיקה שערכנו בנתוני משרד התחבורה עולה כי בישראל נמכרו קצת יותר מ-600 אופנועי ק.ט.מ עם מנוע ה-LC8c בשנתונים המדוברים החל מ-2018 ועד היום, ועוד כמה עשרות אופנועים של הוסקוורנה – אם כי אלו קיימים רק עם מנועי ה-890 של אחרי 2021. מבדיקות שערכנו עם מוסכים מורשים של ק.ט.מ עולה כי במנועי LC8c של עד 2020 אכן קרו מקרים של אכילת גל הזיזים על-ידי הדחיף הישיר, כשהסימפטום היה נקישות חזקות מהמנוע וירידה בכוח. מהנתונים שאספנו אנחנו יכולים להעריך שבישראל קרו בין 15 ל-20 מקרים כאלו שבהם הוחלף גל הזיזים – רובם ככולם במנועי 790 – כשחלקם טופלו במסגרת האחריות וחלקם בתשלום לאחר תום תקופת האחריות. לא מצאנו עדויות להחלפת גל זיזים במנועי 890 של אחרי 2020. עוד חשוב לציין שהחל מ-2024 דגמי ק.ט.מ המצוידים במנוע LC8c מגיעים עם 4 שנות אחריות.
תגובת ד.ל.ב מוטוספורט, יבואנית ק.ט.מ לישראל: "לאחר בדיקה מעמיקה, מתוך 630 אופנועים שנמכרו בישראל משנת 2018 עם מנועי LC8c, נרשמו 16 מקרים בלבד שבהם בוצעה החלפת גלי זיזים. כל מקרה תלונה עתידי ייבחן לגופו, ייבדק, ויטופל לפי הסטנדרטים שייקבעו על-ידי היצרן".
באסה. זה שלוקחים אחריות ומחליפים זה בסדר גמור, רק באסה שפותחים, ואחרי החזרה שלו, זה כבר לא אותו אופנוע. ותקנו אותי אם אני טועה.