דף הבית / מכונות / מבחני דרכים / הוסקוורנה נורדן 901 בהשקה מקומית
Husqvarna-Norden-901-Israeli-Launch-016

הוסקוורנה נורדן 901 בהשקה מקומית

הנורדן 901, האדוונצ'ר החדש של הוסקוורנה, הגיע לישראל ורכבנו עליו בתנאי הארד-קור - בכבישים ובהרים הסובבים את אילת

בוחנים: אביעד אברהמי ואסי ארנסון; צילום: רונן טופלברג

  • יתרונות: עיצוב וקונספט, שימושיות, נוחות גבוהה, מנוע, התנהגות דינמית בכביש ובשטח, אלקטרוניקה ובקרות, מסך TFT, אופציות אבזור
  • חסרונות: מיגון רוח לא מתכוונן, פולט חום לרגליים במהירויות איטיות, ניתוק בקרת אחיזה מתבטל בכל התנעה
  • שורה תחתונה: על פלטפורמת הק.ט.מ 890 אדוונצ'ר, בהוסקוורנה בנו אדוונצ'ר קלאסי – מתקדם, נוח, ביצועיסט ומיוחד
  • מחיר: 105,000 ש"ח; 100,000 ש"ח במכירה מוקדמת
  • מתחרים: ק.ט.מ 890 אדוונצ'רב.מ.וו F850GSהונדה CRF1100L אפריקה טוויןטריומף טייגר 900
  • נתונים טכניים: מנוע טווין מקבילי, 889 סמ"ק, יחס דחיסה 13.5:1, הספק 105 כ"ס ב-8,000 סל"ד, מומנט 10.2 קג"מ ב-6,500 סל"ד, 4 שסתומים לצילינדר, DOHC, קירור נוזל, הזרקת דלק, מצערות חשמליות של דלאורטו, 6 הילוכים, קלאץ' מחליק בתפעול מכאני, שלדת צינורות פלדת כרומולי עם מנוע גורם נושא עומס, מתלה קדמי טלסקופי הפוך של WP בקוטר 43 מ"מ, כיווני שיכוך כיווץ והחזרה, מהלך 220 מ"מ, מתלה אחורי זרוע אלומיניום עם בולם יחיד, כיוון עומס קפיץ בברז חיצוני ושיכוך החזרה, מהלך 215 מ"מ, 2 דיסקים קדמיים 320 מ"מ, קליפרים רדיאליים 4 בוכנות, דיסק אחורי 260 מ"מ, מערכת ABS להטיה, בסיס גלגלים 1,513 מ"מ, גובה מושב 854 / 874 מ"מ, מיכל דלק 19 ל', משקל 204 ק"ג ללא דלק, חישוקי טיובלס, צמיגים 150/70R18, 90/90-21
  • אלקטרוניקה ובקרות: הזרקת דלק עם מצערות חשמליות, 3 מצבי ניהול מנוע – כביש, גשם, שטח, מצב אקספלורר אופציונלי, חיישן IMU ב-6 צירים, מערכת ABS של בוש מדגם 1 להטיה כולל מצב שטח עם ניתוק גלגל אחורי, בקרת אחיזה 3 מצבים וניתוק (9 מצבים במצב אקספלורר), בקרת החלקה MSC, קוויקשיפטר לשני הכיוונים, בקרת שיוט, פנסי LED, מסך TFT המתממשק לטלפון הנייד וכולל אפליקציית ניווט; אופציונלי: חיישני לחץ אוויר, ידיות מחוממות, מושב מחומם, חיבור לטלפון הנייד

צפו בווידאו: הוסקוורנה נורדן 901 בהשקה עולמית

בתחילת חודש נובמבר 2021 טסנו להשקה עולמית במקום אקזוטי על-מנת להתרשם מאחד האופנועים היותר מסקרנים של העת האחרונה – ההוסקוורנה נורדן 901. מאז הקונספט של אדוונצ'ר חדש, שהוצג בתערוכת מילאנו של 2019, הוצפנו בתמונות ובספקולציות על טיבו של האופנוע, אשר יושב על פלטפורמת הק.ט.מ 890 אדוונצ'ר. בהשקה העולמית גילינו אופנוע אדוונצ'ר מודרני ומצוין, שעשוי להתאים מאוד לרוכב הישראלי אשר משלב רכיבות כביש יום-יומיות עם רכיבות כביש ושטח בסופי שבוע. אלו היו הרשמים, וחיכינו להזדמנות לבחון את האופנוע בתנאי ישראל הקשוחים.

בעופר אבניר מאמינים בתחום האדוונצ'ר בישראל. אחרי דלות יחסית בהיצע האופנועים שכלל את דגמי הויסטרום של סוזוקי וה-V85 TT של מוטוגוצי, מגיעים ההוסקוורנה החדש, האפריליה טוארג 660 שיושק השבוע, וה-CF MOTO 800MT שיגיע בשבועות הקרובים. הכפלת הכוח הזאת נלקחת ברצינות רבה בחברה, שמתכוונת לקדם חזק את תחום האדוונצ'ר. כל דרום הוא צפון של מישהו אחר, ולכן המקום שנבחר להשקת הנורדן (צפון בשבדית) הוא אילת, גדר גבול מצרים, כבישי ההרים הסובבים והשטח הייחודי של האזור.

הוסקוורנה נורדן 901 - הפעם בישראל
הוסקוורנה נורדן 901 – הפעם בישראל

מה זה?

הנורדן 901 יושב כאמור על פלטפורמת הק.ט.מ 890 אדוונצ'ר. זה אומר מנוע טווין מקבילי של ק.ט.מ, בנפח 899 סמ"ק, כשפה הוא מפיק 105 כוחות סוס ב-8,000 סל"ד ומומנט 10.2 קג"מ ב-6,500 סל"ד. למנוע הנורדן 901 יש מצערות חשמליות, 3 מצבי ניהול מנוע – כביש, גשם ושטח – ומצב רביעי אופציונלי שנקרא 'אקספלורר' המקביל למצב 'ראלי' בק.ט.מ 890 אדוונצ'ר, שמציע שליטה מלאה על כל הפרמטרים, וכן 9 מצבי בקרת אחיזה במקום 3 בשאר מצבי ניהול המנוע. הוא מגיע בתוספת תשלום שטרם נקבעה. מצב 'ראלי' היה המצב המועדף עלינו במבחן של הק.ט.מ, ונחכה לראות מה העלות הנוספת הנדרשת כאן. המנוע הזה, שממשיך את האבולוציה מאז שפותח לדגמי ה-790 של הדיוק, מציע סידור מעניין של גל הארכובה עם 70 מעלות בין הפינים, מה שיוצר מנוע עם אופי וי-טוויני, אך באריזה קומפקטית במיוחד של טווין מקבילי מודרני.

השלדה לקוחה ישירות מה-890 אדוונצ'ר, וכך גם חישוקי השפיצים – במידות "18 מאחור ו-"21 מלפנים, כשעליהם צמיגי פירלי ראלי STR המשלבים מצוין יכולות כביש ויכולות שטח. השינויים המכאניים העיקריים במעבר מפלטפורמת ה-890 אדוונצ'ר לנורדן 901 נמצאים בבולמים, שמהווים מדרגת ביניים בין ה-890 אדוונצ'ר הרגיל לבין גרסת ה-R עם הבולמים המותאמים יותר לשטח. מלפנים נמצא בולמי WP הפוכים מדגם APEX בקוטר 43 מ"מ, כמו ב-890, אולם עם מהלך מתלה שגדל מ-200 ל-220 מ"מ וזה בהשוואה ל-240 מ"מ עם צינורות מזלג בקוטר 48 מ"מ של גרסת ה-R. ניתן לשלוט על כיווני שיכוך כיווץ והחזרה במזלג לכיול מיטבי. גם מאחור מדובר בבולם WP  מהסוג המותקן ב-890 הרגיל, אולם הוא מציע מהלך גלגל ארוך יותר של 215 מ"מ, וכן כיווני עומס קפיץ (על-ידי ברז חיצוני) ושיכוך החזרה.

פלטפורמת הק.ט.מ 890 אדוונצ'ר, עבודת הגוף של הוסקוורנה
פלטפורמת הק.ט.מ 890 אדוונצ'ר, עבודת הגוף של הוסקוורנה

הבדל משמעותי נוסף בין צמד האחים לפלטפורמה הוא העיצוב ועבודת הגוף. הפרשנות של הוסקוורנה מתמקדת בפיירינג הקדמי. בעוד בק.ט.מ יש פנס עצמאי, בהוסקוורנה יש פיירינג קדמי גדול ומרשים הכולל מיגון ופנס LED עגול-גדול. בעוד שמלפנים יש תחושה של אופנוע מעט כבד, מהצד ומאחור הוא פשוט נראה טוב. מהצד – שילוב הצבעים יפה, ויחד עם הלוגו והמיגונים המסיביים מתקבל אדוונצ'ר מסיבי ומודרני.

מבחינת אבזור, הנורדן 901 מציע מושב מדורג המתכוונן בצורה פשוטה לשני גבהים (854 ו-874 מ"מ), סבל מקורי, מגני ידיים, מיגון גחון וחלק תחתון של מיכל הדלק, וכן פנלי צד המתפרקים בשליפה מלאה, כשבאחד מהם קופסה לערכת הכלים המקורים ובשני קופסה ריקה לאחסון. מיכל הדלק עוצב מחדש ביחס לאחיו הקטום, כשבהוסקוורנה טיפלו באחת מנקודות הביקורת שהיו לנו על ה-790 וה-890 אדוונצ'ר: מד הדלק שבמיכל מציג את כל טווח המיכל, ולא רק את החצי התחתון. מיכל הדלק בנפח 19 הליטרים יורד אל שני צידי האופנוע עד לחלק התחתון של המנוע, וזאת על-מנת להוריד את מרכז הכובד של האופנוע ויחד עם זאת לאפשר טווח רכיבה גדול של כ-400 ק"מ.

האבזור שאיתו הגיע הנורדן להשקה הוא זה שיקבל הלקוח המשלם: מיגוני המנוע ומיכל הדלק ומגני הידיים הסגורים. בנוסף, צמד פנסי ערפל מקוריים (גם הם LED), וקוקפיט מרשים הכולל שקע טעינה 12V, מתג הדלקה וכיבוי לפנסי הערפל, מסך TFT צבעוני, וכן תושבת למתקן לטלפון הנייד או למכשיר GPS. ברשימת האביזרים האופציונליים נמצא ארגזים קשיחים ורכים של טורטק, מגינים נוספים, רגלית אמצע, מערכת פליטה של אקרפוביץ', מושב נמוך וקיט הנמכה. כל זאת לצד ערכות ציוד רכיבה ממותגות של הוסקוורנה התואמות לנורדן. באופן מוזר אין התייחסות למיגון הרוח הקצר והבעייתי.

לא אחד אלא חמישה - בהרי אילת
בהרי אילת

כביש

פרק הכביש לקח אותנו להרים הסובבים את העיר אילת, ואפשרו לנו התרשמות טובה ממנוע הטווין המקבילי. הוסקוורנה קוטפים את פירות האבולוציה של פיתוח מנוע ה-LC8c, שהתחיל בדגמי ה-790 של ק.ט.מ וצמח בנפח ובכוח במעבר לדגמי ה-890. זהו מנוע גמיש מאוד, שמספק תחושת כוח ודחיפה קדימה כבר מהיציאה מהמקום. ניתן בהאצה חזקה ומהירה במעלה ששת ההילוכים להגיע למהירויות של 200 קמ"ש ומעלה. הקוויקשיפטר, המגיע כאן כסטנדרט, מאפשר תפעול הילוכים לשני הכיוונים בצורה קלה וחלקה ומביא את הנורדן 901 ורוכבו לקצב שיוט של 150 קמ"ש, כאשר מבחינת המנוע ניתן להישאר שם כל היום יחד עם רזרבות מהירות נוספות. מצבי ניהול המנוע כוללים מצב 'כביש' – עם תגובת מצערת מלאה שמשחררת את כל הסוסים, 'גשם' – ממנו התעלמנו ברכיבה, ושמרכך את אופי תגובת המצערת, מפחית מהכוח ומגביר את התערבות בקרת האחיזה וה-ABS, ו'אנדורו' – עם ריכוך תגובת המצערת לטובת קרקע עם אחיזה נמוכה, והפחתת התערבות בקרת האחיזה למינימום.

בולמי ה-WP עשו את העבודה בצורה טובה גם על כבישים שבורים שמצאנו פה ושם, הקנו תחושה נטועה ושמרו על יציבותו של הנורדן 901 גם במהירויות הגבוהות. למרות מידות חישוקי האדוונצ'ר (21″ מלפנים ו-18″ מאחור) תחושת היציבות המשיכה גם בפניות המהירות וגם בפיתולים האיטיים העולים ויורדים מעל אילת. מידת הגלגל הקדמי משפיעה על יכולות שינוי הכיוון המהירות, אך מלכתחילה זו לא מטרתו של הנורדן. הבלמים סיפקו עוצמה טובה מאוד, אך היינו שמחים לקצת יותר רגש מהבלם הקדמי.

מנוע גמיש, יציבות גבוהה
מנוע גמיש, יציבות גבוהה

הנורדן 901 מציב את הרוכב בתנוחה ניטרלית ונוחה, המתאימה ליום שלם באוכף. למושב יש שני גבהים הניתנים לכיוון מהיר, כאשר 20 מ"מ מפרידים בין המצב הנמוך לגבוה. ניסינו את שני המצבים, ובעוד לגבוהים המצב הנמוך יאפשר הגנת רוח מעט טובה יותר מהמשקף הקבוע אך ידרוש כיפוף ברכיים שמעיק לאורך זמן, המצב הגבוה במושב ייאלץ את הרוכב להוריד פרופיל במהירויות גבוהות וקצת יפגע בנינוחות הרכיבה. כך או כך, הנורדן 901 אופנוע נוח מאוד – גם במושב וגם בתנוחת הרכיבה, והוא יאפשר רכיבה ארוכה במינימום עייפות או שרירים תפוסים. המשקף עצמו מקובע ויחסית קטן, והיינו מעדיפים משקף עם אפשרויות כיוונון. נציין שלעומת דגמי הק.ט.מ המקבילים הרגשנו פחות פליטת חום מהמנוע לאורך יום הרכיבה, אם כי לא רכבנו בפקקים או בתנועה צפופה, ומזג האוויר היה נוח ואפילו קריר. קרוב לוודאי שבקיץ הישראלי פליטת החום לרגליים תהיה זהה לזו שב-890 אדוונצ'ר.

מסך ה-TFT מספק תמונה איכותית ואת כל המידע הדרוש. הממשק נשען על זה המוכר של ק.ט.מ, כולל התפעול מבית המתגים השמאלי, והרושם כאן בהוסקוורנה הוא של שימוש אינטואיטיבי לגמרי, עם תפריטים פשוטים וברורים לשליטה על כל המערכות, הכוללים איורים של המערכת שאותה בוחרים. פרט למסך יש כאן מערכות האלקטרוניקה מלאות שבאות לטובת הרוכב במצבי כביש, כולל ABS מתקדם להטיה המאפשר לבלום ללא חשש גם בפניות, בקרת אחיזה ובקרת החלקה. יש גם קוויקשיפטר לשני הכיוונים, אותו הזכרנו, ובקרת שיוט – שמגיעים כאן כסטנדרט.

מנוע חזק ומודרני, מגובה באלקטרוניקה מתקדמת
מנוע חזק ומודרני, מגובה באלקטרוניקה מתקדמת

שטח

פרק השטח היה ארוך ומעניין. אזור שטח אילת מורכב משבילי עפר מהירים וזורמים, אשר מתאימים מאוד לרוח סגמנט האדוונצ'ר שלא מחפשים הארד אנדורו שמצטלם טוב, אבל גם קטעי רכיבה טכניים המתאימים לאופנועי אנדורו. רכבנו בשטח על מצב אנדורו אשר מספק תגובות מנוע מתונות ומאפשר לרוכב שליטה מקסימלית ולגלגל האחורי להישאר באחיזה מקסימום מהזמן. בנוסף, המצב הזה משחרר את בקרת האחיזה כמעט לגמרי ומאפשר החלקות זנב ארוכות ונשלטות בעזרת המצערת, כאשר גם ה-ABS מתבטל על הגלגל האחורי. את ה-ABS ניתן להשאיר במצב שטח גם במצבי הכביש השונים, אך לא ניתן לבטלו לגמרי – כלומר בכל מקרה ובכל מצב רכיבה יופעל מנגנון ה-ABS על הגלגל הקדמי.

המנוע המשיך להרשים אותנו בחלקות שלו ובכוח הזמין גם בשלב הזה. מצד אחד הוא מאפשר להתגלגל בשטח בסל"ד נמוך, ללא כל מאמץ, וליהנות מהדרך ומהנוף, מצד שני, באותה הקלות, הוא יכול לאפשר האצות חזקות לטובת מעבר מכשולים או פמפום אדרנלין. לטובת קצב רכיבה חזק ואגרסיבי או לעליות בהן הרוכב מבקש שליטה מלאה בכל הכוח, ניתן לנתק לגמרי את בקרת האחיזה דרך המסך, אולם היא תחזור לפעול בכל התנעה של המנוע – גם אם מתג ההצתה נשאר פתוח. זה פיצ'ר מעצבן והיינו שמחים אם לדוגמה היה חיווי בולט יותר במסך במקום האיפוס התמידי.

מערכת מתלים טובה שסופגת היטב ושומרת על יציבות
מערכת מתלים טובה שסופגת היטב ושומרת על יציבות

הקצב הגבוה שניתן היה לפתח בחלק מהשבילים שבהם רכבנו מבליט את יכולות הבולמים. רכבנו במבחן עם הבולמים בכיול הסטנדרטי בו הוא נמסר ללקוח. כל עוד השבילים היו חלקים וזורמים לא הרגשנו צורך לשנות את המצב והם מצידם סיפקו ספיגה טובה מאוד של חריצים ואבנים בולטות. רק במפגשים מהירים עם ערוצי נחל, רצף באמפים מהירים או נחיתות מקפיצות קטנות הגענו לקצה יכולת הבולם ולסגירת המתלה. לטווח השימושים של רוכב אדוונצ'ר ואף יותר, הבולמים עבדו היטב, שמרו על יציבות גבוהה וספגו מצוין. הנורדן 901 מציע חבילת בולמים טובה ומאוזנת עם הידראוליקה טובה ועם טווח שימושים רחב – גם לשטח.

צריך לזכור שיחד עם מיכל דלק מלא הנורדן שוקל 223 ק"ג. החלק הקדמי נושא חלק מסוים מהמשקל הזה, וזה בא לידי ביטוי בפניות עם אדמה עמוקה ששואבת את החלק הקדמי פנימה. כל עוד מקפידים על טכניקת רכיבה נכונה ועבודת מצערת, הנורדן 901 מאפשר להתגבר על כך. רוכבים פחות מיומנים גם ירגישו שקשה יותר להרים את הגלגל הקדמי לפני מכשולים, שליטה במצמד והעברת משקל לאחור יעשו את העבודה – גם בזכות המנוע המצוין.

האיזון המרשים של משולש המנוע, השלדה והמתלים מאפשר להתגלגל עם ההוסקוורנה נורדן 901 במהירות טיול ונוף וליהנות מהדרך, וגם לעמוד על הרגליות בתנוחה קרבית ולפוצץ גזים. רכבנו בשבילי מדבר פתוחים בקצב גבוה מאוד, בירידות ועליות מאתגרות, בתעלות עם דופן המשמשת כרמפה לקפיצה, ובשטחים טכניים המקפלים את האופנוע ודורשים עבודת רוכב אינטנסיבית והרבה התערבות ברכיבה. בכל טווח השימושים הרחב הזה הנורדן 901 נתן לרוכב את הביטחון הדרוש. דבר מעניין הוא שניתן גם לנצל את הנמכת המושב, למי שרוכב על המצב הגבוה, על-מנת להוריד עוד קצת את מרכז הכובד ולהשתמש עם הרגליים לתמיכה בקרקע.

התמונה הכי ישראלית של אופנוע אדוונצ'ר
התמונה הכי ישראלית של אופנוע אדוונצ'ר

סיכום

מאות קילומטרים של רכיבה, שהתחלקו בהשקה העולמית ובהשקה המקומית, עזרו לנו לגבש את הדעה שההוסקוורנה נורדן 901 הוא אופנוע אדוונצ'ר מרשים ואפוי, כאשר את רוב הביקורת ניתן לפתור בכיול בולמים ובתוספת קטנה למשקף הקדמי. היכולות שלו בכביש מאפשרות ניידות יומיומית נוחה ומהנה המאפשרת ליהנות מהמנוע המצוין ותנוחת הרכיבה הניטרלית, הגבוהה והנוחה לצליחת הדרך לעבודה וחזרה. באותה הקלות ניתן לגמוע מאות קילומטרים בטיול ארוך המורכב גם מכביש וגם משטח.

כחבילה התרשמנו מאוד מהיכולות הדו-שימושיות של הנורדן 901. העיצוב ועבודת הגוף נראים טוב מאוד במדבר המאובק, ויחד עם גימור ברמה גבוהה, ממשקי אלקטרוניקה שעובדים בסינרגיה מוחלטת עם האופנוע ומכלולי הפלטפורמה – המנוע, המתלים, הבלמים והגלגלים – מתקבל אדוונצ'ר איכותי וטוב. מילה טובה צריכה להיאמר על צמיגי הפירלי סקורפיון ראלי STR, שמוגדרים כ-30%-70% לטובת הכביש ומשלבים באופן מושלם אחיזת כביש עם אחיזה וספיגה בשטח.

מחירו של הנורדן 901 עומד על 105,000 ש"ח, זהה למחירו של ה-890 אדוונצ'ר R. בעוד שלדעתנו הק.ט.מ יתאים הרבה יותר למי שמבלה בעיקר בשטח קשוח, ההוסקוורנה יתאים לשילוב מקסימלי בין היום-יום בכביש, לגמיאת מרחקים חוצי גבולות, לכל סוגי השטח וחזרה על האספלט. אדוונצ'ר במלוא מובן המילה.

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

KTM-790-ADV-2024-Test-029

ק.ט.מ מודיעה על הרחבת תקופת האחריות מ-2024

בד.ל.ב מוטוספורט מודיעים על הרחבת תקופת האחריות לדגמי ק.ט.מ הגדולים החל מ-2024, ובמקרים מסוימים אף להכפלתה ל-4 שנים

תגובה אחת

  1. Avatar
    קול-בי קריינות ודיבוב

    מה הפלא חום? כמו הקייטיאם :) אבל לא רק. גם באפריקה נתקלתי בחום, וגם ב GS850 שמחמם הרבה יותר מה 1090 שלי.

    ניתוק בקרת אחיזה מתבטל בכל התנעה? או שבקרת האחיזה מתבטלת בכל התנעה?!

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן