צמד דגמי השטח הקטנים של מותג האופנועים הפורטוגלי AJP – ה-PR3 וה-PR4 – חזרו לישראל ב-4 גרסאות שונות ובנפחים של 125 ו-240 סמ"ק; רכבנו עליהם בהשקה המקומית של היבואנית, ה.מ מוטורס.
AJP, חברת האופנועים המשפחתית מפורטוגל, חזרה למכור בישראל את דגמי ה-PR3 ו-PR4 הקטנים לאחר שאלו קיבלו תקן יורו 4 והורשו להימכר בישראל. מדובר באופנועי שטח קטנים וקלים, בעלי מנועים מקוררי אוויר בסיסיים ומוזני קרבורטור המאפשרים לרוכבים מתחילים לעשות את צעדיהם הראשונים בשטח בקלות. לארץ הגיעו צמד דגמי PR3 עם גלגלי "17 מאחור ו-"19 מלפנים עם ממדים קטנים יחסית ואפיון לרוכבים נמוכים, וצמד דגמי PR4 עם גלגלים במידות "18 מאחור ו-"21 מלפנים, מידות סטנדרטיות בעולם האנדורו.
לאופנועים מכלולי שלדה איכותיים למראה; כך למשל, השלדה מייצור עצמי של AJP – עשויה משילוב של פלדה ופלטות אלומיניום, ואליה משודכים בולמים הקדמיים ההפוכים של זקס בקוטר 38 מ"מ עם כיוונים מלאים לדגמי ה-PR3 ו-43 מ"מ לדגמי ה-PR4. הזרוע האחורית מאלומיניום עם הבולם היחיד של זקס – גם הוא עם כיוונים מלאים. גם מפרט האבזור מכובד למדי, למשל הכידון העבה, מנגנון מתיחת כבל המצמד האיכותי ומגני המנוע והידיים, וכמובן מתנע חשמלי.
נתייחס רגע למידות, כי זה העניין באופנועים האלה. דגמי ה-PR3 קטנים יותר הן בזכות חישוקי ה-"17 מאחור ו-"19 מלפנים והן בזכות גובה מושב נמוך – בגובה של 840 מ"מ. שני הדגמים קלים יחסית ושוקלים 104 ק"ג לדגם ה-125 סמ"ק ו-108 ק"ג לדגם ה-240 סמ"ק. ממדים אלו באים לטובת רוכבים נמוכים או רוכבים מתחילים, שמחפשים את תחושת הביטחון בהגעה מהירה לקרקע עם שתי הרגליים. דגמי ה-PR4 גבוהים יותר אמנם עם גובה מושב של 920 מ"מ, אבל עדיין מדובר על גובה שמאפשר לרוכב בגודל ממוצע לשים שתי רגליים יציבות על הקרקע. הממדים הגדולים יותר מוסיפים בהתאמה עוד 8 ק"ג למשקל האופנוע.
שני המנועים פשוטים יחסית וכוללים צילינדר יחיד עם שני שסתומים וגל זיזים עילי יחיד. שניהם בתצורת ארבע פעימות, מקוררי אוויר ושמן ומוזנים דרך קרבורטור יחיד. יש כמובן מתנע חשמלי, והגיר מציע חמישה הילוכים קצרים. ב-AJP לא פרסמו נתוני הספק עבור שני המנועים.
ההשקה של ה.מ מוטורס התקיימה ביער בן שמן – אזור אנדורו קלאסי עם שבילים מהירים, סינגלים זורמים ומדרגות ברמות קושי מגוונות. בשלב ראשון רכבנו על ה-PR4 125 אנדורו פרו. עם גובה רוכב של 1.85 מ', מנח הישיבה היה מעט צפוף בישיבה וגובה הכידון הנמוך דרש כיפוף מוגזם במנח העמידה. המנוע היה חלש וחנוק, ובכל זאת מדובר על 125 סמ"ק, אך מכלולי השלדה והמתלים איכותיים למדי, וכל עוד שמרנו על רכיבה חלקה וזורמת – אשר אופיינית לרוכב מתחיל – האופנוע הסתדר בשבילים המהירים ובסינגלים.
המנוע הגדול יותר של גרסת ה-240 סמ"ק כבר אפשר להיכנס לאזורים מסולעים ומדרגות, וניתן עם המצמד הרך להרים גלגל קדמי באוויר לפי פקודה. אין פה כוח מתפרץ או מאיים, אך בהחלט ניתן לייצר קצב מכובד בסינגל. המנוע נותן הרגשה כבדה מעט בסל"ד הנמוך, אך אם שומרים על אצבע על המצמד הוא יאפשר האצה סבירה עד למכשול הבא. מהלך המתלים המכובד מאפשר גם זמן אוויר יחד עם נחיתה רכה, אבל אל תצפו לספיגה של אופנוע אנדורו. רוכב אשר יכיר במגבלות של האופנוע, וילמד לרכב בצורה חלקה וזורמת יגלה אופנוע שהוא פלטפורמה טובה ללימוד רכיבה וספתח טוב לעולם השטח. חשוב לזכור שזהו לא אופנוע דו-שימושי קלאסי שיספק נוחות בכביש אלא אופנוע אנדורו לייט – כלומר אופנוע שפחות מיועד לשימוש יומיומי ויותר לשימושי אנדורו ופנאי לרוכבים מתחילים.
רכבנו גם על דגמי ה-PR3, אך הממדים הקטנים ביחס לגובה הרוכב, לא אפשרו לשחק איתו יותר מדי. דגמי ה-PR3 מתאימים בעיקר למאותגרי גובה שלא יסתדרו עם ה-PR4.
האופנועים כולם מגיעים ללא מערכת ABS, והבלמים, בכל הדגמים, הפגינו יכולת טובה ועם רגש מספק.
בה.מ מוטורס מציבים יעד מכירות של 80-60 אופנועים בשנה מכלל הנפחים והגדלים. הם מגיעים עם שנתיים אחריות, ללא הגבלת ק"מ ומרווח טיפולים של 2,000 ק"מ. היבואן מדגיש את מחירי הרכישה הנמוכים יחסית יחד עם עלויות אחזקה נמוכות יחסית לאופנוע אנדורו קלאסי.
המחירים (על הכביש כולל אגרות):
- PR3 125 אנדורו – 20,993 ש"ח
- PR4 125 אנדורו פרו – 23,993 ש"ח
- PR3 240 אנדורו פרו – 29,220 ש"ח
- PR4 240 אנדורו פרו – 31,220 ש"ח
צפו במבחן מהעבר: AJP PR3 ו-AJP PR4: