ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה אתמול (ג') דיון מיוחד בנושא בטיחות בדרכים והיפגעות רוכבי אופנועים על כבישי ישראל; יו"ר הוועדה ביקש תשובות על מספר סוגיות, ויתקיים דיון נוסף בתחילת שנת 2025 שבו יקודמו ענייני הכשרות רכובה ותשתיות קטלניות לרוכבי דו-גלגלי.
ועדת הכלכלה של הכנסת מקיימת בימים אלו סדרת דיונים בנושא בטיחות בדרכים. אחד הנושאים הוא היפגעות רוכבי אופנועים על כבישי ישראל והגידול במספרי ההרוגים על הכבישים, כשנושאים נוספים שעליהם דיברו בדיון היו היפגעות רוכבים צעירים על הכבישים והגידול במספרי ההרוגים בחברה הערבית – שני נושאים ששזורים גם בנושא היפגעות רוכבי דו-גלגלי, שכן חלק גדול מהנפגעים על אופנועים וקטנועים הם צעירים, וחלק גדול הם בני המגזר הערבי.
את הדיון פתח יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יורם הלוי, שהזכיר כי עד היום נהרגו 390 בני אדם בדרכים – עלייה של 21% לעומת התקופה המקבילה אשתקד: "זה הנתון הגבוה ב-20 השנים האחרונות יש עלייה בנהגים צעירים 47%, בחברה הערבית 70%, רוכבי אופנוע 26% – כל הפרמטרים הם בעלייה דרמטית".
סמנכ"לית הרלב"ד, נחמה לאור דרורי, התייחסה לנהגים הצעירים ואמרה כי הם הקבוצה המועדת ביותר להיפגע: "56 נהגים צעירים נהרגו מתחילת השנה, לעומת 38 בתקופה המקבילה אשתקד – 1 מכל 4 הרוגים הוא נהג צעיר. 80 אלף נהגים צעירים עולים על הכביש מידי שנה, נהגים נפגעים הרבה יותר ביחס לנהגות וגברים צעירים בחברה הערבית מעורבים בתאונות פי 2 יותר מנהגים בחברה היהודית".
לאור דרורי התייחסה גם לרוכבי אופנוע ואמרה כי הסיכוי שלהם להיפגע הוא פי 20 מנהגים ברכב פרטי, וכי השנה נהרגו 89 רוכבים (95 לפי הנתונים שבידי מערכת פול גז). היא הוסיפה כי ישנה תופעה מדאיגה של רבים שרוכבים ללא רישיון מתאים, בעיקר על אופנועים כבדים. "הסיכוי של רוכב אופנוע להיכנס למצב סכנה ולצאת ממנו הוא נמוך מאוד, ועל העיקרון הזה אנחנו עובדים בתכנית ההכשרה הבסיסית החדשה", אמרה.
ח"כ בועז טופורובסקי העיר כי חלק מהסיבה בגללה התפטר מפקידו כיו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים זה כי "יש כל הזמן המון דיבורים, גם על ההכשרה גם על הטכוגרף מדברים מ-2001 אבל זה לא נעשה". אבנר פלור, נציג משרד התחבורה, התייחס לדברים ואמר כי ישנה השקעה גדולה בתשתית וציין כי בשנים האחרונות הותקן פס תחתון במעקות הבטיחות ב-800 ק"מ כבישים, והשאיפה היא להוסיף עוד 150 ק"מ בשנה בחומש הקרוב בהשקעה של 10 מיליון שקלים בשנה. היו"ר ביטן אמר כי 10 מיליון שקל בשנה זה סכום נמוך מדי וקרא להשקיע יותר בכך.
עורך מגזין פול גז, אביעד אברהמי, ציין כי השנה נהרגו 8 רוכבים רק בגלל המעקות. הוא ציין כי לפי הנתונים שאסף השנה נהרגו 95 רוכבים, 4 נהרגו על אופנועי שטח ועוד שניים נהרגו בפטירה מאוחרת ולכן הם לא נכנסים לסטטיסטיקה של הרלב"ד, ונגיע השנה למאה רוכבים הרוגים. לדבריו, האופנועים מהווים 4.5% ממצבת הכלים, אבל אחד מכל ארבעה הרוגים הוא רוכב וזה פי 5 מחלקם במצבת הרכבים. הרוכב אייזק כץ ציין כי ברכיבה כל דבר קטן, כמו צבע בכביש או בור יכול להוביל לתוצאה קטלנית לרוכב אופנוע. היו"ר ביטן הציע לאפשר לפקחים עירוניים לבצע אכיפה לא רק נגד אופניים חשמליים אלא גם נגד אופנועים.
ח"כ ביטן התרשם במיוחד מכך ששנת 2024 תציין שיא שלילי במספרי ההרוגים על דו-גלגלי, וככל הנראה ייחצה בה קו ה-100 הרוגים. אם מוסיפים את מספרי ההרוגים על קורקינטים חשמליים ואופניים, מקבלים נתון עגום שלפיו כשליש מההרוגים על הכבישים הם על כלים דו-גלגליים. ח"כ ביטן ביקש תשובות מהרלב"ד גם לתכניות ההכשרה וגם לשיפורים בתשתיות, וציין שדיון המשך על נושא היפגעות רוכבי אופנועים יתקיים בסוף חודש ינואר.
- לצפייה בשידור הדיון המלא באתר ועדת הכלכלה – לחצו על הקישור
(1). בגלל מדיניות הכיסוי הביטוחי הנרחב בישראל, שזה תופס לביטוח חובה שמכסה הכל ללא קשר לאשמה, וזה תופס לשירותי בריאות ציבוריים בחינם,
בגלל זה אין כדאיות כלכלית לדו-גלגלי.
(2). שליחים זה רע הכרחי, אבל שליח מקצועי זה סיפור אחר, כי זה כלי עבודה, הפרמיה גבוהה, יש החזרי מס, זה סיפור אחר, זה רע הכרחי, כי כלכלה מתפקדת חייבת שליחים.
(3). כל השאר, שישלמו הרבה הרבה, כדי למנוע מהם לקנות.
במדינות המערב ערך החיים חשוב יותר – אז עושים הכל כדי למנוע ממכם לרכב על אופנועים.
אני מנחש שהקמפיין הנוכחי זה כי רוצים לבלום את שינוי מדרגות המס, רצו לתקן עוול לנפח 250, שהיום משלם 2000 ש"ח יותר מנפח 249סמ"ק,
הייתה כוונה להחזיר את תג המחיר של ביטוח החובה של נפח 250 לאזור נפח 125 – ולהבנתי את זה מנסים עכשיו לסכל.
הכל טוב – מי שממש לא בקטע של רכיבה על "סוסים" שלא יתקרב לכלי המוות הזה.
החיים שלכם שווים יותר מ"חיסכון": בפקקים, בחניות, או בדלק…
והמוסך יקר מאותה סיבה, אומרים לכם: "אל תקנו כי זה הורג"
קשקוש במיץ !!!! החיים מסוכנים ,ברכבים ארבעה גלגליים גם מתים ונפצעיםחדשות לבקרים ,אבל לא תוותר על ברירת המחדל שלך גם מטוסים נופלים אחת למיליון שעות טיסה.כשאין תרבות ואין חינוך במדינה שרובה אספסוף הנהגים כולל חלק מהרוכבים זאת התוצאה
הנתונים ידועים, אפשר להאשים את התשתיות עד מחר (ברור שחייבות שיפור) אבל כמי שרוכב 30 שנה יום יום בכביש הישראלי, מתישהו הפסקתי לספור את התאונות שראיתי והאמת צריכה להיאמר בקול רם! – 90 % מהתאונות הדו"ג הן באשמת הרוכב עצמו. מהירות לא תואמת את תנאי הכביש, אי שמירת מרחק וכו..
לשם צריך לכוון את המאמץ, תרבות רכיבה, קורסים ועוד…