דף הבית / מדריכים / טכני / טכני: קוויקשיפטר – מעביר הילוכים מהיר
mj_BMW_S1000RR_statics_25.11.22_ 27

טכני: קוויקשיפטר – מעביר הילוכים מהיר

יותר ויותר אופנועים מגיעים בימינו עם האפשרות להעביר הילוכים ללא שימוש במצמד וללא סגירת המצערת; הסבר על קוויקשיפטר ואוטובליפר

העברת הילוכים מהירה או חלקה היא פעולה שדורשת תכנון וקואורדינציה, ולמרות שאינה פעולה מסובכת היא לוקחת זמן – שבריר של שנייה – שבסופו של דבר מצטבר ופוגע בזמני ההקפה – דבר שרוכב מרוצים לא יכול להרשות לעצמו. עד כאן זה מובן, אז מה זה עושה כיום על לא מעט אופנועים שאין קשר בינם לבין מסלול המרוצים?

על-מנת להחליף הילוך באופנוע הרוכב נדרש לסגור מצערת וללחוץ על המצמד, להעביר הילוך עם הרגל, לשחרר בהדרגה את המצמד ולחזור אל המצערת. כך בכל החלפה, כאשר בהורדת הילוכים יש כאלה שמוסיפים נגיעה במצערת ('גז ביניים') על-מנת להעלות את הסל"ד – זאת כדי למזער את אפקט בלימת המנוע הפתאומית בשחרור קלאץ', שיגרור בתורו העברת משקל לחלקו הקדמי של האופנוע והפרת האיזון תוך כדי בלימה. ככל שהקצב מהיר יותר, יש לזה משמעות. גז ביניים קוראים לזה, או 'דאבל קלאץ", אם אתם נהגי משאיות מהמאה הקודמת.

במשך שנים רבות ראינו רוכבי מרוצים משתמשים בקוויקשיפטר ומעלים הילוכים ללא שימוש במצמד וללא סגירת המצערת. כל מתודת החלפת ההילוכים המתוארת בפסקה הקודמת היא תהליך שלוקח זמן, והתפקיד של המהנדסים מאחורי המכונות הוא למצוא את הדרך לחסוך את הזמן הזה. לרוכבים האלה הייתה את הפריבילגיה להשאיר את המצערת מסובבת עד הסוף – פתוחה או סגורה, תלוי אם זה בהאצה או בלימה – ורק לשנות את זווית הרגלית, כלומר להחליף הילוך.

חיישן הקוויקשיפטר והאוטובליפר בהונדה CB750 הורנט החדש
חיישן הקוויקשיפטר והאוטובליפר בהונדה CB750 הורנט החדש

עם השנים מערכת הקוויקשיפטר מצאה את דרכה לכביש הציבורי, בעיקר לאופנועים הספורטיביים והיקרים יותר, בעיקר באלו עם מצערת חשמלית. מצערת חשמלית היא מצערת המופעלת על-ידי מנוע חשמלי ולא באופן מכאני על-ידי ידית המצערת. מחשב ניהול המנוע פותח את המצערת על-ידי מנוע חשמלי תוך שהוא מתחשב ברצון הרוכב, אבל גם בנתונים אובייקטיביים כמו מצב המנוע, כמות האוויר שיכולה להיכנס בפועל, וגם מצב ניהול המנוע הנבחר. רוב האופנועים המודרניים כבר מגיעים עם המצערת החשמלית המדוברת ומאפשרים הטמעת אביזר העזר האלקטרוני, שהוא הקוויקשיפטר.

על ציר רגלית ההילוכים מותקן חיישן אשר מזהה את התנועה של הרגלית ויודע לפענח אם מדובר על העלאה או הורדה של הילוך. החיישן מעביר אות למערכת ניהול המנוע אשר פועלת בהתאם למצב הנדרש. בהעלאת הילוך הקוויקשיפטר דואג לניתוק רגעי של ההצתה וההזרקה כדי להעביר הילוך. מדובר בזמן קצרצר של כ-60 עד 80 מאיות השנייה (0.06 עד 0.08 ש') – שזהו הזמן שבו לוקח לעומס על גלגלי השיניים שבתיבת ההילוכים לרדת לאפס בין מצב של גז פתוח (עומס בין המנוע לבין הגלגל) לבין מצב של גז סגור ובלימת מנוע (עומס בין הגלגל לבין המנוע). רוכבים שמעבירים הילוכים בלי שימוש בקלאץ' באופנועים בלי קוויקשיפטר, מכירים היטב את הנקודה הזאת שבין העומסים. המשמעות היא שאפשר להישאר עם גז פתוח, ופשוט להעלות הילוכים אחד אחרי השני תוך שהמערכת דואגת לניתוק הרגעי כדי לפרוק עומסים מהגיר.

קוויקשיפטר להעלאת הילוכים, אגב, יכול להגיע גם באופנועים עם מצערת מכאנית, ואף להגיע כתוספת אפטרמרקט לאופנועים שמגיעים בלי קוויקשיפטר במקור. זאת משום שכדי לנתק את מערכת ההזרקה לא חייבים מצערות חשמליות. קוויקשיפטר אפטרמרקט מאפשר למשתמש לכוון את תזמון ניתוק ההזרקה ואת משך הזמן של הניתוק, על-מנת להגיע לפעולה חלקה ככל האפשר בהתאם לאופי העבודה של תיבת ההילוכים.

התקנת קוויקשיפטר אפטרמרקט על הימאהה R3 שבנינו למרוצים
התקנת קוויקשיפטר אפטרמרקט על הימאהה R3 שבנינו למרוצים

להורדת הילוך המחשב פותח את המצערות, בעצם נותן 'גז ביניים', משווה מהירויות בין המנוע לבין ההילוך הנבחר שאליו מורידים, ומאפשר העברת הילוך חלקה. לזה קוראים אוטובליפר, ובשביל אוטובליפר חייבים מצערות חשמליות, שכן המחשב צריך לפתוח את המצערת פיזית כדי להעלות את מהירות המנוע לקראת הורדת ההילוך. כשהרוכב סוגר את ידית המצערת ומוריד הילוך (ללא שימוש בקלאץ'), החיישן שעל רגלית ההילוכים מודיע למחשב שמתחילה הורדת הילוך, והמחשב בתגובה פותח כאמור את המצערת כדי שהעברת ההילוך תתבצע באופן חלק. גם התהליך הזה לוקחת פחות מעשירית שנייה (0.1 ש'), אם כי הוא קשה יותר לביצוע ולכן לעתים אוטובליפרים לא יהיו חלקים כמו קוויקשיפטרים.

אם בעבר מערכת הקוויקשיפטר הורכבה באופנועים ספורטיביים, היום כבר רואים את קוויקשיפטרים בהרבה מאוד אופנועים – למשל באופנועי אדוונצ'ר, שכן יש נוחות גבוהה במערכת שחוסכת פעולות מהרוכב ועובדת בשבילו, ואפילו באופנועי המוטוקרוס החדשים של ק.ט.מ. חלק מהיצרנים גם מציעים את המערכת כאופציה בתשלום באופנועים קטני נפח או 'פשוטים' יותר כמו הק.ט.מ RC390 או ההונדה CB750 הורנט החדש.

זוהי דוגמה טובה לחשיבות של מחלקות הפיתוח בקבוצות המרוצים והרווח שמתנקז לרוכבי היום-יום, כשטכנולוגיית המרוצים מגיעה לאופנועים עממיים המיועדים לכביש הציבורי. בסופו של דבר בימינו, העלות ליצרן היא החיישן שנדרש להרכיב על רגלית ההילוכים והתכנות במחשב ניהול המנוע, והדבר הופך את את 'המעביר המהיר' לנפוץ יותר ויותר, וכערך מוסף הוא גם מוריד את העומס על הקלאץ', כמו גם מתיבת ההילוכים עצמה ומשרשרת ההינע. החיים נהיו מפונקים עד כדי כך שהעברת הילוכים עם מצמד הופכת להיות 'כמו פעם'.

מחיר של קוויקשיפטר כפריט אפטרמרקט יכול להגיע לכמה מאות אירו בהזמנה מחו"ל, ל-1,620 ש"ח אם מדובר על ה-RC390 של ק.ט.מ, או יותר מכך אם נדרשת התאמה לאופנועים עתירי הספק או למסלולי המרוצים.

הריר-סט עם ההילוכים ההפוכים, הברגים החדשים, וחיישן הלחץ של הקוויקשיפטר על מוט הכיוון
חיישן הלחץ של הקוויקשיפטר על מוט הכיוון של רגלית ההילוכים

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

CFMOTO-650MT-Test-037

בית המשפט: רכיבה ללא ביטוח אינה מהווה אשם תורם

נהג רכב שפנה שמאלה וחסם את דרכו של רוכב אופנוע חויב לשלם לרוכב פיצויים - על אף שהרוכב נסע ללא ביטוח חובה

4 תגובות

  1. Avatar

    אבא שלי היה קורא לגז ביניים צווישן גז :)

    • Avatar
      קול-בי קריינות ודיבוב

      דיין טאטע רעדט יידיש? :)
      תגיד לאבא שיש להגיד: ינטערמידייט גאַז. :)
      איזו שפה מדליקה, מלאת הומור, חבל שנעלמת.

  2. Avatar

    סליחה, אבל זה חוסר טאקט לספר לנו איך אומרים בגרמנית "גז" על הטיותיו

  3. Avatar

    תודה על הכתבה, היה כיף לקרוא!

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן