דף הבית / חדשות / ימאהה R1 – הסוף
Yamaha-YZF-R1-2020-014

ימאהה R1 – הסוף

בימאהה מודיעים כי ה-YZF-R1 האייקוני לא יקבל את עדכוני פליטת המזהמים העדכניים, והמשמעות היא הורדה מהכביש והפסקת המכירות באירופה וישראל

בימאהה ככל הנראה לא יעדכנו את אופנוע הליטר הספורטיבי בתקנות יורו 5+ העדכניות, והמשמעות היא תחילתו של הסוף של ה-YZF-R1 בשוק האירופאי והישראלי.

זה לא מגיע בהפתעה, אבל עדיין זה לא נעים לשמוע שה-YZF-R1 – שרק חגג 25 שנה בשנה שעברה – מסיים את דרכו באירופה בסוף השנה הנוכחית, והולך באותה הדרך בה הלך אחיו הקטן, ה-YZF-R6, אשר משנת 2021 קיבל רישוי למסלול בלבד, ללא תקינת כביש.

תקנות יורו 5 שנכנסו לתוקף ב-2020 חייבו את יצרניות האופנועים לעמוד בתקני זיהום אוויר מחמירים ולהשקיע משאבים רבים בהתאמת המנועים לתקנות המחמירות וזה מה שעצר את ה-R6. כעת מגיע השלב הבא – תקנות יורו 5+ – שבהן אין שינוי ברמות המזהמים המותרות, אולם יש חידודים בשיטות הדיאגנוסטיקה הממוחשבות, בעמידות המנועים לפליטת מזהמים לאורך זמן, וגם לעוצמות הרעש שלמנועים מותר להפיק. בימאהה לא חושבים שהמשאבים הנדרשים לכך שווים במקרה של ה-R1, עם נתוני מכירות זעומים באירופה.

ימאהה R1 - מעכשיו ברישוי מסלול בלבד
ימאהה R1 – מעכשיו ברישוי מסלול בלבד

בשנת 1998 יצא ה-R1 המקורי באדום-לבן, שהיה אופנוע ספורט קל, כוחני ויפהפה, וקבע את הסטנדרט לשנים קדימה. עם מימדים של אופנוע 600 וביצועים של אופנוע ליטר, הביקוש בעולם גבר על ההיצע, כאשר בימאהה לא צפו להצלחה מיידית כזאת וגרמו לרשימות המתנה ארוכות.

הגרסה האחרונה יצאה בשנת 2020 עם יותר אבולוציה מרבולוציה והתבססה הדור השביעי של דגם 2015. כלומר כבר כמעט עשור ואין שינויים מרחיקי לכת. ה-R1M היוקרתי יותר קיבל את מערכת הבולמים החדשה לזמנו של אוהלינס מדגם ERS NPX – הטופ שיש לתעשייה להציע נכון אז וגם היום. זוהי מערכת מתלים אלקטרונית – (Electronic Racing Suspension (ERS – עם כיוונים אין-סופיים, ומערכת גז שמפצה על תת-לחץ במהלך הדחיסה ומהלך ההחזרה, כך שפעולת השיכוך ניטרלית לחלוטין – ללא כוחות שמפריעים לה לעבוד.

המשמעות של הידיעה היא כי בימאהה לא ימכרו יותר את ה-R1 ברישוי כביש אלא אך ורק לשימוש במסלול עם רישוי ספורטיבי ('רישיון אפור' בישראל). את הצעד המקדים ראינו עם גרסאות ה-GYTR, חטיבת המרוצים של ימאהה (ר"ת Genuine Yamaha Technology Racing) של YZF-R1 שנקראות GYTR ו-GYTR Pro – צמד אופנועי R1 מוכנים למסלול, כשהאחד במפרט של רוכבי הובי והשני במפרט הקרוב לזה של אופנוע הסופרבייק של ימאהה.

צפוי אבל עדיין עצוב לתופעה האייקונית שנקראת בפשטות R1 – אחד האופנועים המיוחדים שהתחילו עם בוקס בפנים לכל שאר היצרניות בעולם בשנת 1998 וכולם ידעו מי הוא ומה הוא.

יאמהה YZF-R1 GYTR (משמאל) ו-GYTR Pro (מימין)
יאמהה YZF-R1 GYTR (משמאל) ו-GYTR Pro (מימין)

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

Fantic-XE300-02

חדש בארץ: פנטיק XE300 דו-פעימתי

ה-XE300 - אופנוע האנדורו 300 עם המנוע הדו-פעימתי מוזרק הדלק החדש של פנטיק - מגיע לישראל ויושק באירוע חגיגי ביום שישי הקרוב; המחיר: 69 אלף ש"ח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן