דף הבית / חדשות / מחקר: תאונות רכבים-אופנועים נגרמות מאובדן זיכרון של הנהג
WhatsApp Image 2019-10-07 at 14.18.21

מחקר: תאונות רכבים-אופנועים נגרמות מאובדן זיכרון של הנהג

מחקר שנערך בבריטניה הגיע למסקנה שתאונות בצמתים בין רוכבי אופנועים לכלי רכב נגרמים כתוצאה מאובדן זיכרון זמני של הנהג - ראה אבל שכח

מחקר בריטי שבחן את נושא התאונות בצמתים בין כלי רכב לאופנועים הגיע למסקנה: למרות שהנהגים ראו את רוכב האופנוע, אובדן זיכרון זמני של הנהגים גרם להתרחשות התאונה.

מחקר בריטי בדק את נושא תאונות הדרכים בין אופנועים לכלי רכב, ובעיקר תאונות המתרחשות בצמתים, ובהן כלי הרכב נכנס לצומת וחוסם למעשה את רוכב האופנוע המגיע מהדרך החוצה. באנגליה עצמה נהרגים כ-90 רוכבים בכל שנה מסיבה זו בלבד. תאונות אלו, שהוגדרו בכתובים כ"הסתכל אבל לא ראה" (Look but fail to see), צריכות לשנות את הגדרתן ל"הסתכל אבל שכח" (Saw but forgot) – כלומר הנהג כן הסתכל לכיוון האופנוע ואף ראה אותו, אך מה שמוגדר כאובדן זיכרון זמני גרם לכך שהמידע לא עובד במוח וכתוצאה מכך הנהג נכנס לצומת וגרם לתאונה.

אובדן זיכרון של הנהג
אובדן זיכרון של הנהג

המחקר, שבוצע במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת נוטינגהם, בחן התנהגות נהגים בסימולטור שמדמה כניסה לצומת. ב-15% מהמקרים נכשלו הנבדקים במניעת התאונה. נתון מעניין הוא שהנהגים גרמו לתאונה (בסימולטור) פי 5 יותר מול אופנועים מאשר רכבים. תחקור תאונות אלו, כאמור, הביא את החוקרים למסקנה המפתיעה שהתאונות לא נגרמות מחוסר תשומת לב או מרשלנות, אלא מכך שהנהגים – על-אף שראו את רוכב האופנוע מגיע – פשוט שכחו מקיומו והתייחסו לעובדה שהצומת פנוי עבורם.

מתוצאות המחקר: מתוך 60 נהגים שנבדקו בסימולציה של הגעה לצומת ועצירה מוחלטת לפני חצייתו וביצוע עיבוד נתונים לגבי כלי רכב שמגיעים – ב-4 אירועים שכחו שראו רכב מגיע, ואילו ב-14 אירועים שכחו שראו רוכב אופנוע הנע לקראתם בדרך החוצה.

המחקר השני נתן ל-30 נבחנים לבצע סימולציה של הגעה לצומת וחצייתו במידה ואפשר. מתוך 120 טסטים שנעשו, באחד לא ראו את הרכב ואילו ב-8 מקרים פספסו לגמרי את הגעתו של רוכב האופנוע.

המחקר השלישי ניטר את תנועות העיניים של הנבחנים מתוך רצון לוודא שהם באמת מסתכלים לכיוון הנכון. 45 נבחנים נבדקו 180 פעמים. מתוכם, בשלושה מקרים הם נכשלו לראות כלי רכב מגיע, ואילו ב-16 מקרים פספסו את רוכבי האופנועים. אגב, מתוך ה-16, בחמישה מקרים הנבחנים הסתכלו למקום הלא נכון וכלל לא זיהו את רוכב האופנוע, אך 11 כן ראו – וכאמור שכחו.

אנחנו אומרים: בעגה הצבאית צומת הוא שטח נחות, כלומר שטח בו אנו הרוכבים הכי פגיעים וחשופים לתקלות. צפו תמיד לכך שהנהג ישכח, לא יראה, לא יסתכל, או לא יהיה מודע לקיומנו, והיערכו בהתאם. התאימו את מהירות הנסיעה עם הרבה רזרבות להתחמקות או עצירה, ושמרו על המרחב האישי. הגדילו במידת האפשר את הנראות, בין אם זה עם אורות, פנסי ערפל, ציוד רכיבה זוהר, הבהוב וכדומה. זה תקף לצומת מרומזר ולכזה שלא.

* לפרסום המחקר

WhatsApp Image 2019-10-07 at 14.23.51

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

KTM-790-ADV-2024-Test-029

ק.ט.מ מודיעה על הרחבת תקופת האחריות מ-2024

בד.ל.ב מוטוספורט מודיעים על הרחבת תקופת האחריות לדגמי ק.ט.מ הגדולים החל מ-2024, ובמקרים מסוימים אף להכפלתה ל-4 שנים

10 תגובות

  1. Avatar

    מדובר בזלזול נטו של הנהגים ,אני רואה את זה בכביש כל יום , נהגי הרכב מסתכלים עליך וממשיכים כאילו אתה לא קיים, יכול להיות שבראש הם חושבים שתסדר ותצליח להמנע ממגע עימם.

    • Avatar

      אין כמו הנהגות, מסתכלות עליך ונוסעות עליך ואם קורה משהו-נכנסות להיסטריה כאילו נחתת עליה מהשמיים על השמשה הקדמית עם בולבול ענק.

  2. Avatar

    לא הבנת הנקרא?
    רואים אבל שוכחים לרוכבים שלום
    רואה רכב בצומת ? סגור על הברקסים עד כדי עצירה

  3. Avatar

    זה בגלל שהם לא 'מפחדים' מהאופנוע, אתה תיפגע במקרה של תאונה והם החזקים יותר ויעשו כל העולה על רוחם. מסיבה דומה נהגי אוטובוס לא חושבים להסתכל או לאותת שהם יוצאים מתחנה.

  4. Avatar

    הפסקה האחרונה נכונה גם לרוכבי אופניים וקורקינט למי שמסתובב איתם

  5. Avatar

    כל רוכב הסתכל בעיניים של נהג שכמובן ראה אותו ועדיין לקח עליו פניה
    יכול להיות שהם שוכחים אבל אם הם שוכחים זה כנראה בגלל שאנחנו לא נראים להם חשובים מספיק

  6. Avatar

    לא מעניין אותי אם הנהג רואה, לא רואה, שכח ,מבחינתי הם לא רואים אותי ולא מודעים כלל לקיומי ומכאן נגזרים פעולותי .

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן