דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: הונדה NX650 דומינייטור
Honda-NX650-Dominator-1988

נוסטלגיה: הונדה NX650 דומינייטור

בהונדה רוצים להחזיר לחיים את צמד האותיות NX שבסוף שנות ה-80 היו משויכות לדגם דו-שימושי פשוט ופופולרי; הזדמנות טובה להיזכר ב-NX דומינייטור

ההונדה NX דומינייטור היה אופנוע דו-שימושי שיוצר משנת 1988 ועד 2003 ללא שינוי מהותי, ובשמונה נפחים שונים. אנחנו נתמקד בגרסת ה-650 הפופולרית.

בהונדה רוצים להחזיר לחיים את צמד האותיות NX, רק שהפעם פורמט המנוע יהיה טווין מקבילי בנפח 500 סמ"ק (שיילקח ככל הנראה מה-CB500X). הדגם המקורי נולד בשנת 1988, ואם תחשבו על זה, הוא הביא את בשורת האדוונצ'ר הרך, כמו שאנו מכירים כיום, לעולם שהכיר בעיקר כלים דו-שימושיים קשוחים יותר. במשך כל 15 שנותיו היו לו 8 גרסאות נפח שונות – החל מ-125, 150, 200, 250, 350, 400 ו-500 סמ"ק. כולם מנועי סינגל מקוררי אוויר ושמן. אנחנו נתרכז בגרסת ה-650 סמ"ק הבכירה.

הונדה NX650 דומינייטור
הונדה NX650 דומינייטור

הדומינייטור היה בנוי על בסיס ה-XR600, כאשר המנוע שירת אחר כך את ה-XR650L. מדובר על סינגל מקורר אוויר בנפח 644 סמ"ק שסיפק 44 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-4.6 קג"מ ב-5,000 סל"ד. השלדה ומכלוליה גם התמקמו על ה-XR650L האגדי, שאותו אנחנו מכירים טוב ושעדיין חי וקיים. השינוי לעומתו היה במידת הגלגל האחורי של הדומינייטור, שהגיע בקוטר "17 במקום "18 ב-XR. גלגל "21 מלפנים ובולמים זהים הקנו לו יכולות שטח טובות, שהותאמו לשבילים בעיקר – גם בגלל המשקל המלא שעמד על 170 ק"ג.

בניגוד לגישת הדו"ש הקשוח של ה-XR, ב-NX עבודת הגוף הייתה ייחודית לדגם והציעה גישה נינוחה יותר עם מושב נוח, סבל גדול לנשיאת ציוד ופיירינג קדמי עם משקף רוח קטן, שאפשר נוחות כביש טובה משמעותית משל מקביליו באותה התקופה. מיכל דלק בנפח 16 ליטר השלים חבילה מצוינת לטיולים, לפני שהמושג 'אדוונצ'ר-טורר' נולד. משפחת דגמי ה-NX לא זכתה להצלחה בארצות הברית, ושם השיווק פסק לאחר שנתיים. לעומת זאת, באירופה, באוסטרליה ובניו זילנד הוא זכה להצלחה אדירה, שהצדיקה את המשך הייצור, כאשר בקושי נעשו שינויים או עדכונים במהלך כל חיי הדגם. אמינות המנוע והמכלולים הייתה ללא רבב, בארצות מסוימות הוא נחשב לאופנוע טיולים קלאסי, שקונים ומוכרים מיד ליד הטיול, ויש כאלה שעברו עשרות ידיים ומאות אלפי ק"מ ועדיין ממשיכים להתגלגל.

לישראל ה-NX650 דומינייטור מעולם לא הגיע, לעומת אחיו, ה-XR650L, שהיה מאוד פופולרי בארץ.

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

FE 350 Heritage 2025 (14)

הוסקוורנה: מהדורת הריטג' לשנת 2025

בהוסקוורנה מציגים גם לשנת 2025 גרסאות מוטוקרוס ואנדורו במהדורת הריטג' - עם גרפיקה שמכבדת את השורשים השבדים

תגובה אחת

  1. Avatar

    עשיתם סלט…
    המנוע של ה- XR650L הגיע מהדומינייטור ולא ההיפך,
    ואת השילדה הוא קיבל מה-XR600R, לא מהדומינייטור.
    כנ"ל מתלים.
    הדומינייטור הוצג ב-1988, ה-XR650L ב-1993.
    איזה נוסטלגיה…! :-)

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן