בשנות ה-80 הגיע לישראל אופנוע איטלקי עם מנוע יפני מתקדם לתקופתו, שלא היה הצלחה גדולה אמנם, אבל נראה מעולה.
חברת מלאגוטי נוסדה בשנת 1930 באיטליה על-ידי אנטוניו מלאגוטי. במשך 28 שנים יצרו בחברה בעיקר אופניים, ובשנת 1958 נכנסו לתחום האופנועים. עם השנים הם עלו וירדו מבחינת ההצלחות, אך הקפידו על ייצור אופנועים וקטנועים בנפחי 50 סמ"ק ו-125 סמ"ק בלבד. החברה נסגרה בשנת 2011 לתמיד. זאת עד שקונצרן KSR רכש את השם מלאגוטי והציג בתערוכת מילאנו האחרונה דגמים חדשים לגמרי, כולל קטנועים בנפחי 300 סמ"ק.
נחזור לפינה שלנו: בשנת 1985 הציגו במלאגוטי דגם דו-שימושי עם מנוע דו-פעימתי בנפח 125 סמ"ק. זה היה האופנוע הראשון עבורם בנפח שגדול מ-50 סמ"ק. שמו היה Runner – רץ. האיטלקים הגיעו להסכם שיתוף פעולה עם ימאהה היפנים ומינרלי (Minarelli). האחרונה היא יצרנית מנועים איטלקית ותיקה ואחראית דאז על המנוע בדגם ה-DT125 אנדורו של ימאהה (וכיום גם על מנועי הפנטיק החדשים), שהפכו להיות בעלי הבית שלהם.
הדגם הראשון נקרא ראנר YLC (ר"ת Yamaha Liquid Cooled) עם מנוע שתי פעימות, בעל צילינדר יחיד בנפח 125 סמ"ק, קירור נוזל ו-6 הילוכים. המנוע, הזהה לימאהה, הכיל שסתום יניקה מסוג YEIS (ר"ת Yamaha Energy Induction System), מיקסר תערובת אוטומטי וקרבורטור דל'אורטו. ההספק עמד על 17 כ"ס ב-7,500 סל"ד והמהירות המרבית עמדה על סביב 120 קמ"ש. לראנר היה גלגל 21″ מלפנים עם בלם דיסק ו-17″ מאחור עם בלם תוף. בנוסף היו לו שני משתיקים ומזלג טלסקופי. הוא יצא מהמפעל בצבעי שחור-אדום ולבן-אדום, ומשקלו עמד על 120 ק"ג.
שנה לאחר מכן (1986) כבר יצא הדגם שמוכר יותר בישראל – דגם הראנר YPVS (ר"ת Yamaha Power Valve System). שסתום פליטה חשמלי חדש כבר הפך את המנוע לחדש לגמרי וסיפק לו טווח מומנט גדול יותר (יחסית ל-125 סמ"ק, כן?), כלומר גמישות טובה יותר. ההספק עלה ל-22 כ"ס ב-9,000 סל"ד, והראנר כבר משך ל-130 קמ"ש מרשימים. לגרסה זו הייתה מסיכת פנס שונה משל הדגם הקודם.
בשנת 1987 הוצג הראנר ראלי (בתמונה בראש הידיעה), שהגיע בצבעי מכבי: כחול-צהוב. הוא נבדל במסיכה מעט שונה, מגן דיסק, מד חום מנוע ומפלטים מוזהבים. הדגם יוצר עד לשנת 1989 לפני שהגיע לסוף דרכו ולסוף דרכה של מלאגוטי בקטגוריית ה-125 סמ"ק.
גם בישראל זכינו לראות את הראנר (כולם זוכרים את הכחול-צהוב). בני ה-18 בשנות ה-80 זוכרים אותו כאופנוע שנראה מעולה ומוציא את הצליל הנכון מצמד המפלטים, ועם אחד ממנועי השתי פעימות המתקדמים לאותה התקופה.