ה-Flux Primo הוא פלטפורמת שטח עם מכלולי איכות ועם מנוע חשמלי בהספק של 85 כ"ס ועם סוללה מתחלפת הנטענת בבלימה.
לפני מספר חודשים נחשפנו לסטארק וארג הספרדי – מוטוקרוס חשמלי שמשך התעניינות רבה בעולם השטח ושמבטיח ביצועים טובים יותר מדגמי המוטוקרוס המובילים בשוק, ביצועים שווי ערך ל-80 כ"ס וטווח מוצהר שנע בין 35 דקות של רכיבת מוטוקרוס אינטנסיבית או עד שש שעות של אנדורו קל ושקט.
חברה חדשה מסלובניה בשם פלוקס פרפורמנס (Flux Performance) נכנסת אל אותו הסגמנט ולוקחת מהמדף שלדת אלומיניום מ-HM Moto (חברה שעשתה הומליגציה לאופנועי אנדורו של הונדה עבור השוק האירופאי ונקראת כיום Vent Moto), מזלג קאיאבה בקוטר 48 מ"מ ובולם אוהלינס TTX מאחור. גולת הכותרת הוא המנוע החשמלי, ששוקל 7.7 ק"ג ומספק על הנייר 85 כוחות סוס ו-76.5 קג"מ (בסטארק – המתחרה העיקרי בשלב זה – מדובר על 80 כ"ס ו-95.6 קג"מ). לסוללה קיבול של 6.7 קילוואט שעה, ולפינוי החום ממנה מתווספת מערכת קירור נוזל על-מנת למנוע התחממות וכתוצאה מכך בלאי ואיבוד כוח. למנוע יש גם בלימה רגנרטיבית, שבדומה לרכבים חשמליים מטעינה את הסוללה בזמן בלימה. יש כאן גם אופציה להיפוך הזרם ולהילוך אחורי בלחיצת כפתור, מה שיכול להיות לעזר ברכיבת אנדורו. אם תתבוננו בתמונות תראו שיש גם ידית מצמד. בפלוקס קוראים לזה מצמד וירטואלי, והוא נועד למיתון אספקת הכוח ברגעים שצריך להיות יותר חלקים מאגרסיביים.
בפלוקס לא מדברים על טווח רכיבה, וגם עוקצים את המתחרים מסארק על טווח הרכיבה המוצהר שהזכרנו מעלה. לטענתם, מבחני אמת עם לקוחות יגדירו את הטווח האמיתי ולא המשוער. טענה קצת מוזרה לדעתנו. הסוללה של הפרימו – השוקלת 34 ק"ג – מתחלפת, כאשר אחת נוספת תגיע, כמובן, בתוספת תשלום, ותאפשר להחליף בקלות ליד הרכב ולהמשיך ברכיבה.
בפלוקס פרפורמנס מתכננים את תחילת הייצור לקראת שנת 2024 עם מחיר משוער של 12 אלף אירו באירופה. בעתיד הקרוב אנו מצפים שיצרני מיינסטרים נוספים יציגו פתרונות דומים לשטח ויחשמלו את השטח ואת מסלולי המוטוקרוס.
ואני שואל איך מועברים לאספלט קל וחומר לשטח, 76 או 95 קגמ ,מומנט ששמור לרכבים אקזוטיים עם צמיגים מעל 285 .
המומנטים המדוברים חסרי משמעות לחלוטין וספק אם אמיתיים?!!! מדוברים במומנטים של רכבים אקזוטיים, עם צמיגים רחבים ולעיתים הנעה כפולה שיכולים להוריד את הכוח, גם רכבים חשמלים רובם איםן להם מומנט כזה. צריך מנוע חשמלי גדול מאוד וכבד יחסית לייצר מומנט כזה וגם אם זה נכון לצורך הדיון ,צרצר שטח עם צמיגים דקיקים, המומנט הזה חסר משמעות עבורו.
זו בדיוק הסיבה שלא צריך קלאץ- משתמשים בהילוך הכי גבוהה והוא מספיק כדי לזנק מספיק חזק מצד אחד, ולפתח מהירות מצד שני. קלאץ' שם רק נועד למנן ולמתן את המומנט. האופי של מנוע חשמלי שונה לגמרי שזה של בעירה פנימית, ולכן הילוכים נמוכים יהיו מיותרים כי הם יהיו "חזקים מדי". יחס העברה גבוהה מקטין את המומנט בגלגל ולכן נמנע "פרפור". במנוע בעירה פנימית ברכב שמפתח 20 קג"מ ב 4500 סל"ד ו 110 כ"ס ב 6000 סל"ד, מתקבלים רק4 קג"מ בסל"ד נמוך ולכן צריך גיר כדי להכפיל את הכוח (פי יחס ההפחתה). מנוע חשמלי נותן מומנט מירבי ב ומסל"ד 0! במנוע בעירה פםנימית, בד"כ הילוך ראשון הוא פי 4 מההילוך הגבוה. ואם המנוע (החשמלי) שלך נותן פי 4 מומנט בסל"ד הנמוך? סע בהילוך הכ גבוה! מקוה שזה מסביר…
מכרתי ק.ט.מ. 450EXC שלי וקניתי סורון סטורם בי חשמלי. מדהים, לא יכול להיות מאושר יותר!