- יתרונות: צילום עם כיוון הקסדה, מחיר נוח יותר ממצלמת דרך קבועה, ניתן להשתמש לצרכים שונים, זמן סוללה
- חסרונות: משקל על הקסדה, צורך בהפעלה בתחילת כל רכיבה, צורך בטעינה
- שורה תחתונה: אלטרנטיבה טובה למצלמת דרך, כשמצד אחד יש חסרונות כמו הצורך בהפעלה ובטעינה, אך מצד שני ניתן להשתמש גם כמצלמת אקסטרים לשימושים שונים
- מחיר: 890-770 ש"ח
- אחריות: שנה
- יבואן: ברקום תקשורת
צפו בווידאו: מצלמת דרך ואקסטרים לקסדה DRIFT GHOST XL:
מה זה?
ה-GHOST XL היא מצלמת תיעוד ואקסטרים של DRIFT – חברה המייצרת מגוון רחב של מצלמות. להבדיל ממצלמות דרך קבועות המותקנות על האופנוע עצמו ומקבלות מתח ממצבר האופנוע, ה-GHOST XL מתחברת לקסדה (או ממותקנת לאופנוע עצמו) ופועלת על סוללה פנימית עם אפשרות לחיבור למקור מתח חיצוני. המשמעות היא שהצילום יהיה מזווית הקסדה – כך שהמצלמה תזוז יחד עם תזוזות הראש.
ל-GHOST XL עדשה המצלמת בזווית של 140 מעלות (עם אופציה ל-115 ו-90 מעלות) וברזולוציית Full HD. היא מצלמת וידאו בלופ, ויש אפשרות לתמונות סטילס ברזולוציה של 12MP.
השליטה במצלמה מתבצעת על-ידי 3 כפתורים גדולים בחלקה העליון ומסך LCD קטן בחלקה האחורי, כשיש חיבור לאפליקציה ייעודית שדרכה ניתן לתפעל את כל הפונקציות – כולל הפעלת המצלמה ובחירה של כל ההגדרות . החיבור לטלפון הסלולרי מתבצע על-ידי תקשורת WiFi.
ה-GHOST XL, כמו שאר מצלמות הקסדה, מיועדת להיות אלטרנטיבה למצלמות דרך קבועות, והיא מאפשרת את האופציה להשתמש במצלמה לא רק לתיעוד הדרך ברכיבה אלא כמצלמת אקסטרים לצרכים שונים.
DRIFT GHOST XL – מאפיינים עיקריים
- גודל 47X92X35 מ"מ
- משקל 127 גרם
- סוללה 300mAh
- חיישן CMOS, רזולוציה Full HD ב-30fps
- זווית צילום 140 / 115 / 90 מעלות
- פורמט וידאו MP4 H.264
- כרטיס זיכרון מיקרו SD עד 128GB
- רזולוציית תמונה 12MP
- אפשרות לטיים לאפס, צילום ברצף או תמונות סטילס
- קישוריות WiFi ובלוטות'
- מיקרופון מובנה וחיבור מיקרופון חיצוני
- אפליקציה ייעודית לשליטה מלאה
- עמידות מלאה למים
- חיבור AUX למתח קבוע
המצלמה מגיעה באריזה הכוללת את המצלמה עצמה, תושבת למצלמה, תושבת הדבקה לקסדה – קעורה ושטוחה, מתאם AUX למיקרופון חיצוני, מתאם AUX לחיבור מתח קבוע, כבל טעינה מיקרו USB והוראות הפעלה בעברית.
תפעול וחוויית שימוש
התקנת המצלמה על הקסדה מהירה ופשוטה – פשוט מדביקים את התושבת על הקסדה במיקום הנבחר, בהתאם לזווית הצילום הדרושה. ניתן להשתמש בתושבת הקעורה או בשטוחה, כששתיהן מגיעות עם דבק חזק של 3M. לאחר מכן יש לכוון את זווית המצלמה כך שתצלם קדימה בזמן שהקסדה מונחת על הראש בתנוחת רכיבה.
את הגדרות המצלמה השונות ניתן לבצע מהמצלמה עצמה, אולם מסך ה-LCD קטן מאוד ולא ממש ברור. הורדת האפליקציה הייעודית פותרת את הבעיה הזו, שכן את כל ההגדרות ניתן לבצע מהאפליקציה, וכן להפעיל ולהפסיק את הצילום, לצפות בצילום בשידור חי, וכן לצפות בקבצים מצולמים או להוריד אותם לטלפון הנייד. אנחנו בחרנו בזווית צילום של 140 מעלות, והורדנו את רגישות המיקרופון המובנה למינימום כדי להימנע מרעשי רוח בזמן ההקלטה. בנוסף, הפעלנו חותמת זמן ותאריך על הסרטונים, וביטלנו את האפשרות לקובצי THM מוקטנים ונשארנו רק עם הקבצים המקוריים ברזולוציה מלאה. נציין שההגדרות רחבות מאוד וכוללות אופציות בחירה רבות ושליטה מלאה במצלמה.
המצלמה כוללת שלושה כפתורים גדולים בחלקה העליון, ובאופן שוטף משתמשים רק בכפתור הקדמי שמדליק ומכבה את היחידה בלחיצה ארוכה, ומתחיל ומסיים צילום בלחיצה קצרה. קל ופשוט, ונציין גם שהכפתורים גדולים ורחבים, וקל מאוד ללחוץ עליהם גם על כפפות רכיבה עבות.
איכות הצילום טובה מאוד באור יום, כשניתן לראות בבירור פרטים בצילום כמו לוחיות רישוי של רכבים. בצילום לילה התמונה כצפוי גרעינית יותר. חשוב לציין כי המעבר בין אור לחושך – למשל בכניסה למנהרה – מהיר למדי ויעיל.
איכות הצילום טובה מאוד בזווית של 140 מעלות, שכן זו הזווית שבה העדשה האופטית מצלמת בפועל. ניתן לצלם גם בזוויות של 115 ו-90 מעלות, אולם עם זוויות אלו יש שתי בעיות: הראשונה היא שמדובר בזום דיגיטלי ולא בזום אופטי, מה שאומר שהמצלמה פשוט חותכת (קרופ) את התמונה שצולמה כך שאיכות הצילום יורדת. השנייה היא שכאשר המצלמה מותקנת על הקסדה, ככל שזווית הצילום צרה יותר כך הצילום תזזיתי יותר. לכן צילמנו ברוב הזמן על זווית 140 מעלות וקיבלנו איכות גבוהה ויציבות יחסית.
בצד היתרונות של מצלמה שמחוברת לקסדה ולא לאופנוע נציין שהמצלמה מצלמת את זווית הקסדה, כלומר לאן שהרוכב מסתכל. זה עשוי להיות יעיל מאוד כשמדובר בצילום דרך לצורך תיעוד הרכיבה, למשל צילום התנהגות נהגים שעשוי לעזור לרוכב במקרים כאחו ואחרים של הוכחת אשמה.
את הקבצים מורידים למחשב על-ידי חיבור כבל מיקרו USB בין המצלמה לבין המחשב. זו הדרך הנוחה והמהירה ביותר, אולם ניתן גם להוציא את כרטיס הזיכרון ולחבר למחשב, או להוריד קבצים דרך האפליקציה. ניתן לבחור בין מצלמת DASH שמצלמת מקטעים קצרים של 1, 3 ו-5 דקות, או מצלמה שמצלמת קובץ אחד בין ההפעלה לסיום. אם משתמשים ב-GHOST XL כמצלמת דרך – מומלץ לבחור במצב DASH עם קבצים של 3 דקות, על מנת שיהיה אפשר להוריד סרטונים בקלות לטלפון הנייד.
המצלמה עובדת על מתח מסוללה פנימית, ואמנם ניתן לחבר מתח חיצוני על-ידי כבל מצורף, אולם זה פחות נוח כשמדובר במצלמת קסדה. כך או כך, הסוללה הספיקה לנו לכמעט 8 שעות צילום רצופות בין טעינות – כך שהסוללה מספיקה להמון זמן רכיבה, ובשום שלב לא היה לחץ על רמת הטעינה של הסוללה.
לפי המפרט הטכני ה-GHOST XL שוקלת כ-130 גרם. אנחנו שקלנו 154 גרם עם התושבת. המשמעות היא שגם למשקל הזה על הקסדה צריך להתרגל. נציין שהמשקל לא גבוה ומורגש מעט ברכיבה מנהלתית, אולם המצלמה תופסת נפח. זה אמנם לא משמעותי, אבל בתקנה על הקסדה צריך להתרגל גם לתוספת הנפח והמשקל על הקסדה. נציין לחיוב את המבנה השטוח והאווירודינמי של ה-GHOST XL, בוודאי ביחס למצלמות אקסטרים קונבנציונליות המבנה מלבני.
סיכום ועלויות
כמו שכבר כתבנו לא פעם בעבר – לדעתנו מצלמת דרך היא מוצר חובה לרוכבי דו-גלגלי. מצב הכבישים בישראל גובל בכאוס, ומצלמת דרך עשויה לעזור מאוד להוכיח אשמה במקרה וחלילה קרתה תאונה. בנוסף, לא פעם ראינו בתקשורת וברשתות החברתיות נהגים ורוכבים שחטפו דו"ח משטרה לא מוצדק, והתיעוד ממצלמת הדרך זיכה אותם מאותו הדו"ח.
לכן אנחנו דבקים בהמלצתנו החד-משמעית לרכוב באופן קבוע עם מצלמה המתעדת את הרכיבה, ומצלמת הדרך והאקסטרים GHOST XL של DRIFT היא אלטרנטיבה טובה למצלמות דרך קבועות לאופנוע. היא אמנם יושבת על הקסדה ומוסיפה משקל, וגם צריך להפעיל אותה בתחילת רכיבה ולכבות בסיום רכיבה, ולטעון אחת לכמה רכיבות, אולם בצד היתרונות מקבלים צילום של מבט הרוכב, וכן את האפשרות להשתמש במצלמה לשימושים נוספים מלבד תיעוד רכיבה.
מחירה הרשמי של ה-DRIFT GHOST XL עומד בישראל על 890 ש"ח, כשניתן להשיגה בטווח שבין 770 ל-890 ש"ח – מעט פחות מאשר מחיר ממוצע של מצלמת דרך קבועה לאופנוע. במחיר הזה מדובר בעסקה לא רעה למצלמה טובה באיכות טובה, שמספקת את צורכי תיעוד הרכיבה ומאפשרת אפשרויות רבות מעבר לכך.
ואם לא רכשתם עד עכשיו מצלמה המתעדת את הרכיבה – המלצתנו היא לעשות זאת בהקדם.