צילום: ימאהה
- יתרונות: מנוע גמיש ויעיל, התנהגות דינמית וזמישות, עיצוב וסטייל, הנאה לשקל
- חסרונות: אפשר היה להרכיב בולמים איכותיים יותר
- שורה תחתונה: גרסת ה-XTribute של ה-XSR700 מקבלת כמה שינויים קטנים שעושים הבדל גדול, והיא מגניבה ושמחה לפחות כמו המקור
- מחיר: טרם פורסם (מחיר גרסה רגילה: 58,985 ש"ח)
- מתחרים: דוקאטי סקרמבלר אייקון, קוואסאקי Z900RS
- נתונים טכניים: מנוע 2 צילינדרים, 689 סמ"ק, 74.8 כ"ס ב-9,000 סל"ד, 6.9 קג"מ ב-6,500 סל"ד, 4 שסתומים לצילינדר, DOHC, קירור נוזל, הזרקת דלק עם מצערות מכאניות, 6 הילוכים, שלדת יהלום מפלדה, מזלג טלסקופי עם מהלך של 130 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד, כיוון עומס קפיץ, מהלך גלגל 130 מ"מ, צמד דיסקים קדמיים בקוטר 282 מ"מ, קליפר קבוע 4 בוכנות, דיסק אחורי בקוטר 245 מ"מ, קליפר צף בוכנה בודדת, מערכת ABS, אורך 2,075 מ"מ, בסיס גלגלים ,405 מ"מ, גובה מושב 845 מ"מ, משקל מלא 191 ק"ג, מיכל דלק 14 ל', צמיגי פירלי MT60 RS, מידת 180/55ZR17, 120/70ZR17
- לרכיבת מבחן על ימאהה XSR700 – לחצו כאן
מה זה?
את הימאהה XSR700 אנחנו כבר מכירים. בקצרה נספר שמדובר בגרסת רטרו מעוצבת הבנויה על הפלטפורמה המצוינת של ה-MT-07, שהוא בעצמו אופנוע טוב ופופולרי, שאמנם בנוי ממכלולים פשוטים אולם מתוכנן היטב, מאוזן, בעל מנוע מצוין והתנהגות מעולה כבר במצבו המקורי. בכלל, ה-MT-07 הוא אחת היציאות הטובות של ימאהה בתקופה של אחרי המשבר הכלכלי של 2009, מכיוון שהוא תצוגת תכלית לכך שניתן לייצר אופנוע סופר-מגניב וסופר-מאוזן ממכלולים פשוטים יחסית.
אז ה-XSR700 הוא גרסת הרטרו של אותו ה-MT-07, כשהלכה למעשה מדובר על פלטפורמה זהה, ורק עבודת הגוף – מהפנס הקדמי, דרך חיפוי מיכל הדלק, המושב, הכנף האחורית ועד הפנס האחורי – מעוצבים מחדש בסגנון רטרו שכל-כך פופולרי לאחרונה. על ה-XSR700 רכבנו בהשקה העולמית ב-2015, ונהנינו מכל רגע עליו, בעיקר כי מאחורי חזות הרטרו עומד אופנוע מודרני עם יכולות גבוהות, שובבות והרבה שמחת חיים. מסתבר שאנחנו לא היחידים שאהבו אותו, מפני שיותר מ-23 אלף יחידות של XSR700 נמכרו מאז הושק.
כעת, לשנת 2019, בימאהה משחררים גרסה נוספת ל-XSR700, שנקראת XTribute. זוהי גרסת הומאז' לימאהה XT500, שיצא לשווקים כבר בשנת 1976. ה-XSR700 XTribute מקבל מושב חדש, שטוח יותר, בסגנון ה-XT500 של פעם, וכן כידון שטוח – רחב וגבוה מהמקורי – כמו של אופנועי שטח, מגני רדיאטור מאלומיניום, גרמושקות לטלסקופים, לוח שעונים שחור בתצוגה נגטיבית, פנס LED אחורי חדש, וצמיגי פירלי MT60 RS דו-שימושיים שמשלימים את המראה ומאפשרים ל-XSR700 קצת יותר יכולת שבילים (למרות חישוקי ה-"17 במידות הכביש, לעומת חישוקי השטח של ה-XT500).
סכימת הצביעה יפהפייה, והיא כוללת את הצביעה המקורית של ה-XT500 של שנת 1981, כולל הלוגו של ה-XT500 שהפך ל-XSR700 באדום ושחור. בנוסף, חלקים רבים כמו מנופי הבלם והקלאץ' והכידון הושחמו לטובת המראה.
ביצועים
את הביצועים של ה-XSR700, כמו של ה-MT-07, אנחנו מכירים היטב. המנוע הזה, טווין מקבילי בנפח 689 סמ"ק שבימאהה קוראים לו CP2, הוא אחת היציאות הטובות של ימאהה בזמן האחרון. יחידת הכוח הזו מניעה את כל סדרת ה-MT-07, כולל ה-XSR, הטרייסר, ולאחרונה גם את הטנרה 700, והיא פשוט מעולה.
זה בא לידי ביטוי בגמישות רחבה מאוד כך שיש כוח כבר מסל"ד סופר-נמוך, אבל זה בעיקר בא לידי ביטוי בשמחת החיים של המנוע הזה, שמוריד את הכוח לקרקע באופן מיידי אבל רך, ומאפשר לעבוד עם האופנוע תלת-ממדי. זה אומר, למשל, שכמו כל הסדרה – גם ה-XSR XTribute הוא מכונת ווילי'ז מטורפת, שמשחררת את הגלגל הקדמי לשמיים לא רק בהילוך שלישי, אלא גם ברביעי ב-100 קמ"ש עם דאבל קלאץ', או בכל יציאה מפנייה. אנחנו לא מכירים הרבה אופנועים כאלה, בטח שלא בטווח הנפחים הזה.
אבל זה לא רק המנוע, אלא כאמור כל ההתנהגות של הפלטפורמה הזו. כך למשל, זהו אחד הכלים הזמישים יותר שיש בטווח הנפחים הזה, וזה קל לקפל אותו תלת-ממדית גם במקומות צפופים מאוד. אנחנו אוהבים מאוד התנהגות כזו מכלים. ההתנהגות הזו הופכת אותו לכלי אדיר לכבישים מפותלים – ובמיוחד כשהם צפופים.
הבולמים עצמם פשוטים מאוד – בולמים קונבנציונליים מלפנים עם מנגנון פנימי דאמפינג-רוד פשוט ובולם אחורי פשוט מאחור – אולם הם עובדים טוב מאוד ברכיבת כביש, ומאפשרים עומסים גבוהים יחסית, כולל עומסי צד או עומסי בלימה משולבים בהיגוי. זה, אגב, חלק מהתלת-ממדיות של האופנוע הזה. יחד עם זאת, אלו עדיין בולמים פשוטים יחסית, ולמרות שהם עובדים הרבה יותר טוב במציאות מאשר על הנייר, עדיין עומסים גבוהים מדי או כבישים משובשים במיוחד עלולים להוציא אותם מדעתם.
לשטח, אגב, הוא לא ממש מיועד, למרות שהוא מחווה ל-XT500, שהיה דו-שימושי אמיתי ואפילו קשוח. עם חישוקי "17 יצוקים, צמיגים רדיאליים במידות כביש טהורות ובולמים עם מהלך קצר – השטח היחיד שהוא יראה יהיה עירוני. במהלך ההשקה העולמית הצטלמנו בשביל חולי על חוף הים, אולם לרוב זה היה חול מהודק ולא טובעני – כזה שכל אופנוע היה מסתדר איתו. בכל אופן, אל תחשבו על ה-XSR700 XTribute כעל כלי דו-שימושי כי הוא לא.
ואחרי הכל, למרות הפשטות, ה-XSR700 מציע חבילת ביצועים מעולה – טובה בהרבה מהביצועים שהיו אמורים להיות לו על הנייר. מקרה קלאסי של שלם הגדול מסך חלקיו.
איך זה מרגיש?
השינויים הקטנים במושב, בכידון וברגליות הרוכב משנים מאוד את תנוחת הרכיבה ב-XTribute לעומת ה-XSR המוכר. הכידון רחב יותר וגבוה יותר, פותח את הזרועות לצדדים ומרין אותן גבוה יותר, וכך גם מציב את פלג הגוף העליון בתנוחה זקופה יותר. בנוסף, המושב רך יותר, אולי כהומאז' למושבי השטח של פעם.
תנוחת הרכיבה החדשה לא גורמת ליותר שליטה מאשר ב-XSR הרגיל, אבל היא בהחלט מכניסה את הרוכב לסטייט-אוף-מיינד שונה, של פעם. בעיקר הכידון הגבוה והרחב שנותן תחושה של מוטוקרוס משנות ה-70.
ואחרי הכל, זה מעניין לרכוב על ה-XSR700, שכן זהו זאב בעור כבש. הוא נראה סקרמסלר-רטרו נחמד שביום טוב מתגלגל נחמד בכבישים העירוניים, אבל מתחת למעטה הרטרו הוא כל-כולו MT-07 – שזו מכונת ביצועים מגניבה למדי, כאמור עם הרבה שמחת חיים. הדיסוננס הזה בין איך שהוא נראה לבין איך שהוא מתנהג מגניב אותנו בכל פעם שאנחנו רוכבים על XSR700, ולימאהה מגיע הרבה כבוד על המהלך.
המחסור במיגון רוח יחד עם תנוחת הרכיבה הזקופה והידיים הפרושות גורמים לגוף לשמש כמפרש, ועל כן רכיבה של עד 140 קמ"ש עדיין נינוחה ונעימה. מעל זה כבר פחות נעים בגלל הרוח, אבל המנוע והאופנוע מסוגלים הרבה יותר.
מה עוד? ובכן, הבנייה, החומרים, ההרכבה מהגימור ברמה טובה למדי – כפי שאנחנו מכירים באופנועים של ימאהה מהדור האחרון. ה-XSR700 XTribute הוא אופנוע שמיוצר רובו ביפן (הפלטפורמה המכאנית כולה), בדיוק כמו MT-07, אולם את עבודת הגוף מעצבים ומרכיבים בימאהה-אירופה, וספציפית במפעלי MBK בצרפת.
סיכום ועלויות
כמו שכבר בטח הבנתם, אנחנו מאוד אוהבים את קונספט ה-XSR700. אהבנו אותו כשרכבנו על גרסת המקור בהשקה העולמית, ואנחנו אוהבים את גרסת ה-XTribute שעושה כבוד לאחד הכלים החשובים של ימאהה בכל הזמנים – ה-XT500.
אנחנו אוהבים אותו מפני שמאחורי החזות הרטרואית נמצא אופנוע מודרני לחלוטין, ולמרות שמדובר באופנוע תקציב עם מכלולים פשוטים – הוא מספק ביצועים סופר-מגניבים. גם בזכות המנוע המצוין, שכאמור הוא אחת היציאות הטובות של ימאהה בשנים האחרונות כפי שכתבנו לא פעם, אבל גם בזכות שלדה-מתלים מאוזנים שיחד מספקים הרבה יותר מסך כל המכלולים, בבחינת השלם הגדול מסך חלקיו. כזה הוא ה-MT-07, כזה הוא ה-XSR700, וכזאת גם גרסת ה-XTribute – רק עם תנוחה זקופה יותר שנובעת מהכידון בגבוה והרחב ומהמושב השוקע.
מחירו של ה-XSR700 בגרסתו הרגילה עומד כיום על 59 אלף ש"ח על הכביש. גרסת ה-XTribute, שתגיע ארצה בחודשיים הקרובים, צפויה לעלות מעט יותר – להערכתנו עד 2,000 ש"ח יותר. במחיר הזה האופנוע עדיין שומר על מחיר סביר, וביחס לביצועים בפועל זה אפילו מחיר טוב. עבודה יפה של ימאהה.
עלויות טיפולים
- 1,000 ק"מ – 866 ש"ח
- 10,000 ק"מ – 1,025 ש"ח
- 20,000 ק"מ – 1,676 ש"ח
- 30,000 ק"מ – 1,103 ש"ח
- 40,000 ש"ח – 2,428 ש"ח
- סה"כ ל-40,000 ק"מ – 6,098 ש"ח
מה גובה המושב?
כתוב בנתונים הטכניים בתחילת הכתבה – 845 מ"מ