- יתרונות: משטח רגליים / מטען, מנוע, אבזור, שוק משומשים
- חסרונות: התנהגות כביש, נוחות
- שורה תחתונה: הקטנוע הפרקטי והמוכח מאפשר כעת לשנע שישיית מים לכל רחבי הארץ
- מחיר: 27,985 ש"ח
- מתחרים: קימקו XTOWN 250 CT, הונדה SH350i
- מפרט טכני: מנוע צילינדר יחיד, 278.3 סמ"ק, 25.6 כ"ס ב-8,000 סל"ד, 2.7 קג"מ ב-6,000 סל"ד, 4 שסתומים, קירור נוזל, הזרקת דלק, תמסורת וריאטור, מתלה קדמי טלסקופי, מתלה אחורי צמד בולמים, דיסק קדמי 260 מ"מ, דיסק אחורי 240 מ"מ, מערכת ABS, אורך כולל 2,215 מ"מ, בסיס גלגלים 1,490 מ"מ, גובה מושב 747 מ"מ, מיכל דלק 12 ל', משקל 186 ק"ג, צמיג קדמי 110/70-16 או 120/70-15, אחורי 140/70-14
צפו בווידאו – מסביב לסאן-יאנג ג'וירייד 300:
עריכה: אביעד אברהמי
מה זה?
סאן יאנג ג'וירייד הוא שם שכל רוכב בארץ מכיר. הקטנוע ששילב בין עיצוב של קטנוע מנהלים ליכולת העמסה של קטנוע עם משטח רגליים שטוח, וזכה להצלחה מסחררת בארצנו. בכל שנה מככב השם ג'וירייד בראש טבלת המכירות של כלים דו-גלגליים, לרוב באחד משני המקומות הראשונים. למעשה, אם מחפשים את המילה 'ג'וירייד' אצלינו בפול גז, מקבלים בתוצאות החיפוש בעיקר את כתבות 'האופנועים והקטנועים הנמכרים בישראל בשנת 20XX'. גם בשנה החולפת, 2022, היה הסאן יאנג ג'וירייד 125 הכלי הדו-גלגלי הנמכר ביותר בארץ. גם הג'וירייד 200, עם נפח אמיתי של 175 סמ"ק, זוכה להצלחה, ונותן קצת יותר כוח למי שבידו רישיון נהיגה A1, אך עדיין היכולת הבין-עירונית שלו מוגבלת.
כעת מציגה סאן-יאנג את הג'וירייד 300, שמקבל את מנוע ה-300 סמ"ק המוכר לנו מדגמי הקרוזים והג'וימקס 300. בנוסף מקבל הקטנוע רענון עיצובי מתבקש ומודרני, וכן חבילת אבזור מודרנית. הג'וירייד 300 מקבל משקף מתכוונן לשני מצבים, תאורת LED, שקע USB, מפתח קרבה KEYLESS, וכן לוח שעונים LCD צבעוני. הסאן-יאנג ג'וירייד 300 נמכר בארבעה צבעים: שחור, אפור, כחול ולבן. בסאן-יאנג מציעים גם גרסה עם חישוק "16 מלפנים. גרסה זו תעלה את גובה המושב ב-31 מ"מ ואת המחיר ב-500 ש"ח, כשכל שאר הכלי זהה לחלוטין לגרסת ה-"15.
ביצועים
החיסרון הבסיסי של משטח רגליים שטוח, והסיבה בגללה כמעט וכבר אין קטנועים כאלו, הוא היעדר קשיחות בין חלקו האחורי של הקטנוע לקדמי. כמעט בכל הקטנועים נוספה קורה מרכזית הנותנת קשיחות לשלדה אך מבטלת את משטח הרגליים. קטנועים כמו הג'וירייד מוותרים מראש על יכולת ספורטיבית לטובת יכולת העמסה. התחושה הכללית היא של טנדר דו-גלגלי – לא נוצר לפנק אלא בא לעבוד.
החידוש המרכזי בסאן-יאנג ג'וירייד 300 הוא המנוע. המנוע המוכר של סאן-יאנג מעלה את הג'וירייד מדרגה. הוא מושך בעוצמה ממצב עמידה ועד למעבר למהירות החוקית. המנוע בנפח 278.3 סמ"ק 'בלבד' ומספק 25.6 כ"ס ו-2.7 קג"מ, הוא חלק וגמיש, ויביא את הג'וירייד למהירות של 140 קמ"ש על השעון – שהם 130 קמ"ש אמיתיים. בניגוד למנוע הג'וירייד 200ֿ, המנוע הזה ייתן תחושה מעולה בכל כביש.
התנהגות הכביש הכללית טיפוסית לג'וירייד – מספקת אך לא יותר מזה. הקטנוע לא יוצר תחושה של קטנוע פרמיום, כי הוא אכן אינו כזה, אך בסך הכל עושה את כל הנדרש ממנו. ההיגוי חד מדי והקטנוע נופל לתוך הפנייה במהירות נמוכה, בעוד שבמהירות גבוהה הוא אינו נוסך ביטחון. אך גם אם אין לג'וירייד כל יומרות ספורטיביות, את העבודה הוא יעשה (קרי: שינוע שישיית המים ברחבי הארץ). המתלים קפיציים עם מעט שיכוך, אך בפועל הנסיעה נוחה. מהמורות, קטנות כגדולות, אינן מזעזעות את גב הרוכב, ומהלך המתלים לא נסגר עד תום גם במעבר מהיר יחסית מעל פסי האטה. הבלמים מעט ספוגיים ולא מספקים פידבק לרוכב, אבל עוצרים את הקטנוע ללא בעיה. בכל הנקודות הללו התפקוד עולה על הרושם הראשוני ומספק בהחלט, ורק המנוע ברמה אחת מעל לכל השאר.
איך זה מרגיש?
החיסרון הבסיסי של משטח רגליים שטוח הוא היעדר קשיחות, ואחת הדרכים לחזק את מבנה הקטנוע היא להוסיף חיזוקים בחלקו התחתון של המשטח. אך תוספת מבנה מתחת למשטח הרגליים פוגעת במרווח הגחון של הכלי. בסאן-יאנג פתרו את הבעיה על-ידי הגבהת משטח הרגליים, וכך – כמו בכל ג'וירייד אחר – כשעולים לראשונה על הג'וירייד 300 ומתיישבים על המושב, בעוד שתי הרגליים על הקרקע, התחושה רגילה לחלוטין, אך כשמתחילים בנסיעה ומעלים את הרגליים למשטח הרגליים, מגלים שהפרש הגובה בינו לבין המושב קטן מהרגיל. התוצאה היא שהתנוחה על הג'וירייד 300 נותנת תחושה של בין ישיבה לכריעה. הרגליים מורמות לזווית כזו שרק חלקו האחורי של הישבן מונח על המושב, מה שאומר שגם אם המנוע מסוגל לקחת את שישיית המים ללא בעיה מהנגב לגולן – הרוכב יצטרך לעצור לרענון פעמים רבות במהלך הרכיבה.
המשטח מטפס לכיוון הכידון כך שאפשר להניח עליו את הרגליים בזווית של כ-45 מעלות, אך גם חלק זה קרוב מדי למושב. המושב נוח ומרופד ומקל במידה על הישיבה הנמוכה, ויש אפשרות לנוע בו לפנים ולאחור. למורכב אין את המשענת המוכרת, אבל יש שפע של מקום. הכידון רחב וממוקם נכון, כל המתגים הרגילים להם הייתם מצפים נמצאים במקום בו הייתם מצפים שיהיו, והמראות הפשוטות נותנות שדה ראייה טוב ואינן רועדות.
המשקף החדש נראה מצוין, הוא שיפור משמעותי מהמשקף של הג'ויריידים הקטנים, וניתן להרכיבו בשני מצבי גובה – אך יש צורך בכלי עבודה כדי להחליף ביניהם. במצב בו רכבנו איתו במבחן, במהירות גבוהה הרוח הגיעה בדיוק לקסדה ויצרה מערבולות אוויר. רכינה קלה הכניסה אותנו לתוך בועה שקטה מאחורי המשקף, הבעיה היא שרכינה זו בשילוב עם הרגליים המכופפות על המשטח הגבוה מביאות את הרוכב לתנוחה עוברית. זה לא נורא כמו שזה נשמע כל עוד זה לא נמשך זמן רב מדי. כאמור – אין זה קטנוע תיור למרחקים ארוכים.
לוח השעונים החדש גם הוא קפיצת מדרגה מהשעונים האנלוגיים של הג'וירייד הקודמים. הלוח קטן ואסתטי, קל לקריאה ביום ובלילה, ויש בו את כל המידע הנדרש – מד מהירות, מד סל"ד, חום מנוע, מד דלק, שעון, מד אוץ ונוריות אזהרה. מעבר בין מדי האוץ השונים מתבצע בכפתור על הלוח ולא מהכידון, מטעמי חסכון מן הסתם אבל לנו זה לא הפריע כלל. לוח שעונים מצוין.
לסאן יאנג ג'וירייד 300 יש תאורת LED בהירה, תא כפפות ובו שקע טעינה USB ומקום לטלפון סלולרי, והוא נפתח בעזרת כפתור בחיפוי שמעליו. מתחתיו פתח התדלוק, וביניהם בולט בחסרונו וו-תלייה – לא ברור מה חסכו בכך סאן-יאנג, אבל ברור שאין איך לאבטח את המטען שעל המשטח. מתחת למושב יש תא אחסון ענק שיכול להכיל מטען רב. הקסדה שלנו נכנסה בקלות, אך מנעה מהמושב להיסגר, כך שלא כל קסדה תיכנס. לפחות המושב נפתח על ציר ישר לכיוון הכידון ולא בזווית משונה כמו באחיו הקטנים. מאחורי המושב נמצא סבל קטן ובו משולבות ידיות אחיזה למורכב.
המושב ופתח התדלוק נפתחים ממתג ההצתה הראשי שאינו דורש נעיצת מפתח. אין זה מפתח קרבה רגיל כי אם 'מפתח חכם' – שלט עם כפתור לפתיחה ונעילה – אך העיקר שאין צורך במפתח. פטנט נחמד ומפתיע בכלי תקציבי כמו הג'ויירייד. ניתן לסכם שלסאן-יאנג ג'וירייד 300 יש רמת אבזור נאותה, ואף יותר מכך בהתחשב במחירו. רמת הגימור טיפוסית לסאן-יאנג ומשביעת רצון. המתגים, חלקי הפלסטיק וההתאמה ביניהם – הכל מוצק ואיכותי למדי. הצביעה טובה, ובחלקי הפלסטיק השחורים יש שילוב של טקסטורה דמוית קרבון במקומות רבים. לא היינו מסתפקים בפחות מזה מסאן-יאנג.
סיכום ועלויות
הסאן-יאנג ג'וירייד בכל נפח הוא המקבילה הדו-גלגלית לטנדר: הוא יותר פונקציונלי מאשר מפנק. עם משטח רגליים שטוח, תא מטען ענק וסבל – יש לו כושר העמסה שלא רבים יוכלו להתחרות בו. הסאן-יאנג ג'וירייד 300 נותן את כל זאת ומוסיף בעיצוב, באבזור, ומעל לכל במנוע המוגדל שלוקח את הג'וירייד למחוזות חדשים – תרתי משמע. הוא מציע חבילה פרקטית ומאוזנת, ובמחיר של 27,985 ש"ח, הוא גם הקטנוע הזול ביותר בנפח מעל ל-250 סמ"ק. נכון שלמעשה רוב קטנועי ה-300 כבר גדלו ל-350 סמ"ק, אבל זה רק עוזר לו להיות הזול ביותר במדרגת הביטוח העליונה. אמנם ביטוח החובה מתייקר, אבל היכולות וחוויית הרכיבה (לפחות מבחינת כוח המנוע) הן ליגה אחרת מהג'ויירייד 200 או בכלל מקטנועי 250 סמ"ק.
אך אליה וקוץ בה: היתרון הגדול של הסאן-יאנג ג'וירייד 300, כמו של כל ג'וירייד, הוא גם החיסרון שלו: משטח הרגליים השטוח נותן אפשרויות העמסה ללא תחרות, אך פוגע בהתנהגות הכביש ובתנוחת הרכיבה. אפשר להתווכח עד מחר אם התועלת עולה על הפשרה, אך בשורה התחתונה – זה מה שעוזר לג'ויירייד להיות להיט מכירות. בדגם החדש המחיר צמח ב-3,000 ש״ח לעומת הג'וירייד 200, וזה לבדו מספיק בשביל להוריד אותו מהפרק למי שתקציבו מוגבל, אך תמורת ההפרש מקבלים תמורה רבה. אם מדרגות הביטוח היו נקבעות לפי דרגת רישיון ולא נפח מנוע, הסאן יאנג ג'וירייד 300 היה מוחק את הג'ויירייד 200 מטבלת המכירות. במצב הנוכחי הצידוק היחיד לקניית האח הקטן הוא מחיר הביטוח, אך התוספת במחיר מוצדקת בעינינו גם בגלל ההבדל המשמעותי בכוח, אך גם בגלל כל אותם שיפורים בעיצוב ובאבזור בהם מתהדר הג'וירייד החדש.
הסאן-יאנג ג'וירייד 300 מיועד לכל מי שצריך את יכולת ההעמסה האגדית של הג'וירייד, ומוכן לוותר על כל יכולת ספורטיבית. בין אם זה כי הקטנוע משמש לקניות או כי זהו כלי הרכב היחיד בבית – למשטח השטוח אין תחליף. כעת יש גם תוספת כוח המאפשרת רכיבה בין-עירונית, וכן אבזור ומראה מודרניים. מי שלא חנוק בתקציב יקבל את כל מה שנתנו לו הג'ויירייד הקטנים, בחבילה מעודכנת, מודרנית, ובעיקר – חזקה. עידן חדש בשינוע שישיות מים מינרליים!
תנוחת ישיבה מאוד לא נוחה במיוחד לרוכבים גבוהים יותר
ברכיים גבוהות משמעותית מגובה הישבן(שווה לבדוק אם זה שונה בגרסת ה 16 אינץ׳)
כבר היו כאלה שמיהרו לקנות ולמכור לאחר כמה מאות ק״מ בלבד.
שני קטנועי ה 300 האחרים של היצרן יהיו נוחים הרבה יותר לרוב הרוכבים.
בכללי לא מבין את עניין ה300 סמק, הרי ההבדל ביניהם לבין קטנועי 250 זה 30 סמק וכ2-3 כח סוס, כמה זה כבר מוסיף? עוד 5-7 קמש מהירות סופית. אבל הכלים האלה הם יותר יקרים לרכישה וביטוח 1500 יותר יקר לשנה, אם כבר אז 350 או למעלה, אחרת 250 נותנים הרבה יותר תמורה למחיר.
נראה שבקטנוע זה לא הצליחו לקלוע לשום מטרה, גובה הרוכב מאוד גבוה, לא רק שזה לא נוח, זה גם מרגיש שפחות מחוברים לכלי. משטח הרגליים קטן מאוד. לא כל קסדה מלאה נכנסת מתחת למושב מה שפוגם בו לעומת קטנועי 250 ששם יש דגמים שגם נכנסות 2 קסדות מלאות.
בקיצור פחות פרקטי, פחות נוח, יקר לקניה ולתחזוקה, אבל היבואן סומך על זה שהלקוח ישמע ג'וירייד וירוץ לקנות.
נסעתי בו. הוא הרבה יותר חזק ומהיר מה 200 ועדיין לא הייתי נוגע בו. הוא לא מאוזן, הישיבה מאוד לא נוחה, וברמזור כשעומדים ואוחזים בבלמים הוא רועד שהסתימות נופלות מהשיניים. אגב הרעידות האלו הן מחלה של כל ה 300 של סאן יאנג..
לא ממליץ לרכוש, רכשתי נדפקתי בוריאטור חלש שזה לא באחריות,רעידה בבלמים בעמידה ברמזור,ישיבה לא נוחה כאבי גב,אין מערכת ecs, מסוכן בגשם,חלקים יקרים,חגורת וריאטור 600+,אור גבוהה לא רואים חוץ מ פס קטן שזה סתם אור
לא אמין,לא נוח,לא חסכוני
נתקלתי בהרבה בעיות עם הסחיבה אחרי כמה חודשים, בקיצור אחרי ניסיון לא ממליץ על הקטנוע הזה
תודה