צילום: אביעד אברהמי
- יתרונות: עיצוב, התנהגות דינמית, מחיר
- חסרונות: אבזור, גימור
- שורה תחתונה: קטנוע עירוני קטן וכיפי
- מחיר: 15,063 ש"ח
- מתחרים: קימקו מובי 125S
- נתונים טכניים: צילינדר יחיד, 125 סמ"ק, קירור נוזל, 11 כ"ס, הזרקת דלק, תמסורת וריאטור, דיסק קדמי 215 מ"מ, דיסק אחורי 190 מ"מ, מערכת בלימה משולבת CBS, משקל יבש 125 ק"ג, בסיס גלגלים 1,296 מ"מ, גובה מושב 800 מ"מ, מיכל דלק 8 ל', צמיגים 130/60R13
צילום ועריכה: אביעד אברהמי
מה זה?
קטנועי פיג'ו חוזרים לארץ לאחר הפסקה של כארבע שנים. חברת ד.ל.ב מוטוספורט מקבוצת לובינסקי תשווק את הקטנועים, אשר יוצגו גם באולמות המכירה של מכוניות פיג'ו. הרוכשים גם ייהנו משנתיים אחריות ללא הגבלת ק"מ..
בין שלושת הדגמים שהגיעו לישראל נמצא הספידפייט 4 125 הספרה 4 בשמו כיוון שזהו הדור הרביעי של הקטנוע. הספידפייט 1 ו-2 היו בנפח 50 סמ"ק, כשהאחרון יובא לארץ החל מ-2001. בגרסה הבאה, אשר יובאה ב-2015, גדל הספידפייט לנפח 125 סמ"ק, וכך גם בגרסה הנוכחית. בסך הכל נמכרו בעולם מעל לחצי מיליון קטנועי ספידפייט בנפחים השונים. הספידפייט 4 תוכנן לעמוד בתקנות יורו 4, אך בכל זאת הוא מעט יותר חזק מגרסה 3 מקוררת האוויר. המנוע החדש עם שני השסתומים מקורר נוזל, כאשר הרדיאטור נמצא על הזרוע האחורית יחד עם המנוע, מה שמאפשר לשמור על מבנה קומפקטי.
הספידפייט החדש, כמו כל הדורות הקודמים, נהנה מעיצוב ספורטיבי ונאה. לפחות בעבר, הספורטיביות התבטאה בעיקר במראה ופחות בביצועים, האם גם בגרסה הנוכחית זוהי רק מראית עין, או שגם ההתנהגות ספורטיבית בהתאם למראה?
ביצועים
ביציאה מהמקום מאיץ הספידפייט 125 בצורה מהירה וחלקה. המנוע מקורר הנוזל מפיק 11 כ"ס ואמנם אינו החזק בקטגוריה, אבל הוא בהחלט חזק דיו ומספק את הכוח בצורה אחידה לאורך כל קשת הסל"ד, עד למהירות המרבית של 96 קמ"ש. יש למנוע צליל נעים שהוא אחת החוזקות של הקטנוע הזה. המנוע החדש נקרא 'SmartMotion', והוא אמור לתת שילוב טוב בין ביצועים לצריכת דלק מוצהרת של עד 47 ק"מ/ל', בעזרת טכנולוגיות כמו חיכוך נמוך וניתוק המצבר ממערכת הטעינה כאשר הוא מלא, כך שכל הכוח שמייצר המנוע יופנה לעבודה. ה-SmartMotion משמש בכמה דגמים חדשים של פיג'ו, כולל התלת גלגלי המיובא ארצה גם הוא – המטרופוליס 400.
צמיגי ה-"13 הם פשרה בין הזריזות של גלגלי "12 ליציבות של גלגלים גדולים יותר. בארץ נמכר רק עוד קטנוע 125 אחד ששני גלגליו בקוטר "13 – הימאהה NMAX, והגודל הלא שגרתי הזה עובד טוב בפיג'ו ספידפייט. קל לשנות איתו כיוון, ההיגוי ניטרלי, והוא נותן תחושת יציבות בפניות עירוניות מהירות. בפניות קצת יותר מהירות, כמו במחלפים בין-עירוניים, עדיין מרגישים שמדובר בקטנוע קטן, וצריך קצת יותר רגש ותיקונים כדי לשמור על הקו בפנייה. בכלל, בכבישים מהירים הפיג'ו ספידפייט נמצא פחות בבית. הוא אמנם מסתדר, אבל המחסור במיגון רוח, הגלגלים הקטנים והמנוע המוגבל לא נועדו לכך.
שטח המחייה הטבעי של הספידפייט הוא עירוני, ושם הוא מצטיין. הספידפייט קטנוע קטן ממדים, וקל להשתחל איתו בין המכוניות גם כשהפקק נהיה כאוטי. התאוצות ותאוצות הביניים מאפשרות להשאיר את המכוניות מאחור. המשקל וההיגוי הקליל עוזרים בניווט, והרכיבה עליו מהנה. המתלים של הספידפייט 125 נוטים מעט לצד הקשיח, אך מספקים פשרה טובה בין ספורטיביות לנוחות. גם במהמורות קשות או פסי האטה גבוהים שזעזעו את כל הקטנוע, הזעזוע לא עבר לגב הרוכב והמתלים לא סגרו מהלך. ולבסוף הבלמים – צמד דיסקים עם מערכת בלימה משולבת – עוצרים את החגיגה בצורה טובה מאוד – הרבה מעל הממוצע.
איך זה מרגיש?
גם בין קטנועי ה-125, הפיג'ו ספידפייט הוא אחד הקטנים. נכון, יש קטנים ממנו, אבל הוא קצר, צר, קל – ומאוד ספרטני. הישיבה עליו גבוהה, אך קל להגיע עם שתי הרגליים לרצפה בזכות המבנה הצר של המושב. מלפני הרוכב אין הרבה ושדה הראייה נקי. אין משקף, הכידון והמראות מינימליסטיים עם המתגים הבסיסיים בלבד.
גם לוח השעונים בסיסי – צג LCD פשוט וקטן מאוד המציג מהירות, מד מרחק או מד מרחק מתאפס, ואת מפלס הדלק. משני צידי הלוח ארבע נורות אזהרה לאיתות, אור גבוה, משנק וחום מנוע. מאוד בסיסי. מתג הצופר נמצא מעל למתג האיתות כמו באופנועי הונדה. לרוב אין לנו בעיה עם הסידור הזה, אך כאן מצאנו שהמרחק ביניהם מעט גדול, וגם לאחר שלושה ימי מבחן לא תמיד מצאנו את מתג האיתות או הצופר בנגיעה הראשונה. לפחות כשמוצאים את הצופר הוא נותן צפירה חזקה ועמוקה, והמאותתים משמיעים צפצוף כתזכורת שהאיתות פועל – יעיל ושימושי. במשטח הרגליים הכמעט שטוח יש מקום להזיז את הרגליים הרחק לאחור אך אין מקום לשלוח אותם לפנים. בסך הכל הספידפייט נוח במובן הפרקטי של המילה ולא במובן המפנק.
האבזור של הספידפייט גם הוא מינימלי. מתחת ללוח השעונים הבסיסי יש פנל נשלף שמתחתיו שקע USB. צידו האחד של הפאנל הוא כיסוי שטוח, אך מהצד השני יש תושבת שאליה אפשר לחבר מנשא לטלפון כמו מנשאי RAM או כל מנשא תואם עם בסיס כדורי. מתחת לפאנל יש וו מטען, אך אין תא כפפות. בתחתית המדרס פתח התדלוק המצריך את המפתח לפתיחה ואינו נפתח מהסוויץ'. תא המטען, שכן נפתח מהסוויץ', אינו מוחזק עם זרוע או בוכנה, אלא פשוט נפתח על ציר עד שהוא נשען על הכידון. התא עצמו עמוק ומכיל את רוב הקסדות המלאות ללא בעיה. יש רגליות מורכב מתקפלות, אך אין ידיות אחיזה. קל להרים את הקטנוע הקטן על רגלית האמצע, וגם אין ברירה – הפיג'ו ספידפייט מגיע ללא רגלית צד.
פריט האבזור האחרון הם פנסי ה-LED. התאורה הקדמית של הספידפייט 125 מעולה, והדלקת אור גבוה הופכת את הלילה ליום גם הרחק מלפנים. מצאנו את עצמנו מהבהבים למכוניות שמאחוריהן נסענו בתדירות גבוהה מהנדרש. נכון, זה לא סוציאלי, אבל האפקט כל כך חזק שזה ממכר. לאחר הבהוב אין מצב שהרכב מלפנים לא יראה אתכם, אבל יש מצב שהוא לא יראה כלום לשניות ארוכות עד שעיניו יתאוששו מהסינוור. מרשים.
סיכום ועלויות
הפיג'ו ספידפייט 125 מיוצר בסין, אך הוא אינו נותן תחושה של כלי זול, ואיכות הייצור שלו סבירה. הוא כלי עירוני טוב, חלק ושלם, הוא בעל הנדסת אנוש טובה ואפשר להרגיש שמדובר באבולוציה של דגם בן כמעט עשרים שנה ולא בניסיון ראשון של יצרן מתחיל. נכון, הוא מאוד ספרטני, פשוט ואינו מפנק, אבל יש בו את כל מה שבאמת צריך. בנסיעה עירונית הוא נותן תחושה של דג במים. בין אם מדובר בפקק עמוס, דרך פתוחה או רחובות פתלתלים – קל לרכב עליו ואפילו כיף למדי.
מחירו של הפיג'ו ספידפייט 125 עומד על 15 אלף ש"ח. בתחילה זה היה נראה לנו מעט גבוה לכלי כל כך קטן וספרטני, אך למעשה זהו קטנוע ה-125 סמ"ק בכל מנוע מקורר נוזל הזול ביותר בארץ. בנוסף, אם היה מתוצרת הונדה או ימאהה לא היינו מרימים גבה על מחירו, אבל זהו – שפיג'ו זה לא בדיוק מותג חדש, וכשרוכבים על הספידפייט 125 מבינים זאת מיד והמחיר נכנס לפרופורציה.
הפיג'ו ספידפייט 125 מיועד למי שמחפש כלי קטן וזריז שנראה מצוין ויש לו אפילו קצת יכולת ספורטיבית. ייתכן שהוא גם יוכל לשמש כקטנוע שליחים לא רע בכלל, אבל רק הזמן יגיד אם השוק השמרני שלנו יכול לקבל אותו כמתחרה למובי, שלמרות השוני הרב ביניהם – יהיה מעניין לבחון אותם ראש בראש. בינתיים לשאלה "האם הספידפייט 125 ראוי?", נענה: "Mais Oui!" – בוודאי שכן!
מחירון טיפולים יתווסף בימים הקרובים.
גם בסוף שנה שעברה פרסמתם אותו,
תספרו ליבואן שלא קונים אותו בגלל המחיר שאמור להיות מקסימום 9,999 ש"ח כולל קסדה,לא בגלל שהיה סוף עשור וסוף שנה.
חחח צודק לגמרי
חסר לי צריכת דלק ורוחב הקטנוע.
לנתונים טכניים מגיע הרבה יותר כבוד ממה שקיבלו פה,שורה לכל נתון.