אחרי שנים ארוכות של רנסנס בתחום מכירות האנדורו בישראל, ב-2023 הבועה מתפוצצת ומכירות הכלים החדשים נחתכות בכמעט 50% – תנודה חסרת תקדים שנובעת מחיבור של מספר נסיבות, ובראשן עליית הריבית במשק, מחסני משומשים מלאים, וגם אופנועים חדשים שלא נמכרו בשנים קודמות ונרשמו כיד יבואן. התנודה הזו צפויה להתאזן בשנים הקרובות, אולם קרוב לוודאי שכבר לא נראה את המספרים של השנים האחרונות – 1,350-1,300 אופנועי אנדורו בשנה.
בשנת 2023 נמכרו בישראל 720 אופנועי אנדורו 'בלבד'. אחרי 7 שנים רצופות שבהן נמכרו בישראל יותר מ-1,000 אופנועים בשנה, כשבשנת 2022 נשבר השיא עם 1,350 כלים, בשנת 2023 נרשמת ירידה חדה של כ-47% במכירות אופנועי אנדורו חדשים ברישוי צהוב. פרט לאופנועי האנדורו נמסרו גם 141 אופנועים חשמליים של סורון – מהם 24 מדגם סטורם בי ועוד 117 כלים מדגם אולטרה בי. אלה האחרונים אינם יכולים להיחשב כאופנועי אנדורו אלא יותר כאופנועי שעשועים לרכיבת שטח – Play Bikes.
כבר כתבנו את זה בעבר כמה פעמים וחשוב לחזור על זה שוב: אם ב-2005 נמכרו בישראל כ-80 אופנועי אנדורו מקצועיים – רובם ככולם למתחרים באליפות ישראל באנדורו – הרי שב-2017 נמכרו בישראל כ-1,300 אופנועי אנדורו מקצועיים, ב-2018 נמכרו 1,326 כלים, ב-2019 נמכרו 1,231 כלים, ב-2020 נמכרו 1,300 כלים, וכך גם ב-2021, וב-2022 נמכרו כ-1,350 אופנועי אנדורו חדשים – רובם המכריע לרוכבי פנאי של סוף שבוע בגילים שמתחילים ב-18 ומגיעים ליותר מ-60. על הסיבות לגידול הדרמטי הזה כבר כתבנו בעבר בטור 'השטח פורח', והטור הזה נכון גם היום.
ב-2023, כאמור, מכירות החדשים צונחות, ויש לכך מספר סיבות. ראשית, עליית הריבית במשק. אם בשנים האחרונות 'הכסף היה בחינם' וניתן היה לקחת הלוואות בתנאים מצוינים, הרי שעם עליית הריבית כבר פחות משתלם לרכוש אופנועי פנאי בפריסת תשלומים מפני שהעסקאות יקרות משמעותית. עליית הריבית פגעה בסגמנטים נוספים, כמו מקסי-סקוטרים ואופנועים גדולים.
הסיבה השנייה קשורה ישירות לשוק האנדורו. עד הקורונה הייתה תחלופה רבה של אופנועים, וגם במחסני המשומשים של היבואנים היו כלים רבים. בזמן הקורונה, כשלאנשים היה כסף פנוי וזמן פנוי, ההסתערות על שוק האנדורו – כמו על שאר פעילויות הפנאי האישיות כמו אופניים – הייתה גדולה, ומחסני החדשים והמשומשים התרוקנו. אחרי שהמדינה התאוששה מהקורונה המכירות כצפוי דעכו, מחסני המשומשים החלו להתמלא שוב, ובמקביל חלק מהיבואנים לא הצליחו למכור את כל הכלים החדשים שיובאו ארצה וחלקם נרשמו על יד יבואן. המצב הזה גרם למספרים מלאכותיים של 1,300 ו-1,350 אופנועים חדשים, כשבפועל מספרי הכלים שנמכרו עומדים על סביב 1,100-1,000 בשנה.
כך יוצא שבשנת 2023 – ובמיוחד במחצית השנייה של השנה, שבאופן קבוע כבר נמכרים בה דגמי השנה הבאה – היבואנים עדיין מכרו את דגמי השנה הקודמת. אם בחודשים יולי ואוגוסט כבר מגיעים ארצה דגמי שנת הדגם הבאה, הרי שאנחנו כעת בתוך ינואר 2024, ודגמי שנת 2024 של היצרניות הגדולות עדיין לא נמכרים פה בצורה פורמלית, והמכירה תחל בשבועות הקרובים.
הצפי הוא שאחרי 'התפוצצות הבועה', שוק האנדורו הישראלי יתייצב על מספרים של סביב 1,000-900 כלים חדשים בשנה. אלו עדיין מספרים מרשימים ביותר – גדולים מאוד ביחס לגודל האוכלוסייה, כך שישראל עדיין תהיה מעצמת אנדורו, רק שהמספרי הכלים החדשים בשנים הקרובות ישקפו טוב יותר את מצב השטח.
מתוך 722 האופנועים שנמכרו השנה, 352 אופנועים הם של מותג ק.ט.מ – כ-49% ממכירות החדשים. 90 אופנועי אנדורו נוספים ממותג הוסקוורנה ועוד 38 כלים של גאס גאס מציבים את היצרנית האוסטרית עם נתח שוק ישראלי של 66.5% – יחס דומה לשנים קודמות. בטא בשנה יפה יחסית עם 120 אופנועי אנדורו, מחזיקה בנתח שוק של כ-17%, ושרקו עם 48 כלים מחזיקה נתח שוק של כ-6.5%.
אופנוע האנדורו הנמכר ביותר בישראל הוא הק.ט.מ 300EXC, שממנו נמכרו 131 יחידות, וצמוד אליו ק.ט.מ 250EXC עם כ-120 יחידות. המספרים האלה מסמלים את המגמה שהתחילה לפני שנתיים – הקאמבק של ה-300 לעומת ה-250, אחרי שבשנים הקודמות ה-250 מכרו יותר מה-300. במספרים מדובר על 232 דו-פעימתיים בנפח 300 סמ"ק, לעומת 220 כלים בעלי מנוע דו-פעימתי בנפח 250 סמ"ק. המהפך הקודם – מ-300 ל-250 סמ"ק – קרה ב-2016, כשה-250 גדל על חשבון ה-300.
בחלוקה בין אופנועים דו-פעימתיים לבין כאלו עם מנוע 4 פעימות, היחס לטובת הדו-פעימתיים דומה לשנים קודמות ועומד על 72% אופנועים דו-פעימתיים. במספרים מדובר על 522 אופנועים בעלי מנוע דו-פעימתי, לעומת 200 אופנועים בעלי מנוע 4 פעימות. בנוסף לאלה נמכרו בישראל גם 141 אופנועי סורון בעלי מנוע חשמלי מדגמי סטורם בי ואולטרה בי (הטבלה בהמשך).
טבלת מכירות מלאה אופנועי אנדורו לשנת 2023 – לפי דגם
יצרן | דגם | מס' כלים |
---|---|---|
ק.ט.מ | 150EXC TPI | כ-10* |
250EXC TPI | כ-116* | |
300EXC TPI | 131 | |
250EXC-F | 36 | |
350EXC-F | כ-45** | |
450EXC-F | כ-6** | |
500EXC-F | 8 | |
סה"כ ק.ט.מ | 352 | |
בטא | RR125 | 8 |
RR200 | 8 | |
RR250 | 32 | |
RR300 | 31 | |
קרוסטריינר 250 | 8 | |
קרוסטריינר 300 | 21 | |
RR350 | 7 | |
RR390 | 3 | |
RR480 | 1 | |
EVO 250 | 1 | |
סה"כ בטא | 120 | |
הוסקוורנה | TE150 | - |
TE250 | 37 | |
TE300 | 31 | |
FE250 | 14 | |
FE350 | 6 | |
FE450 | 1 | |
FE501 | 1 | |
סה"כ הוסקוורנה | 90 | |
שרקו | SE-R125 | 15 |
SE-R250 | 10 | |
SE-R300 | 16 | |
SEF-R300 | 5 | |
SEF-R500 | 1 | |
טריאל 300 | 1 | |
סה"כ שרקו | 48 | |
גאס גאס | EC250 | 9 |
EC300 | 20 | |
EC250F | 5 | |
EC350F | 4 | |
סה"כ גאס גאס | 38 | |
פנטיק | XE125 | 1 |
XEF250 | 35 | |
סה"כ פנטיק | 36 | |
TM Racing | EN125 | 3 |
EN250i | 3 | |
EN300i | 11 | |
EN300Fi | 1 | |
סה"כ TM | 18 | |
הונדה | CRF250RX | 4 |
CRF300RX | 8 | |
סה"כ הונדה | 12 | |
AJP | SPR250 | 6 |
רייחו | MR250 | 1 |
MR300 | 1 | |
סה"כ רייחו | 2 | |
סך הכל כללי | 722 |
- * ק.ט.מ 150EXC ו-250EXC נרשמים תחת אותו קוד דגם
- ** ק.ט.מ 350EXC-F ו-450EXC-F נרשמים תחת אותו קוד דגם
טבלת מכירות אופנועי שטח חשמליים לשנת 2023
יצרן | דגם | מס' כלים |
---|---|---|
סורון (חשמלי) | סטורם בי | 24 |
אולטרה בי | 117 | |
סה"כ סורון | 141 |
רישוי אפור ואיפה נוסעים? בדיוק, בין מטיילים, במקום במסלולים ייעודיים.
ואחרי זה שוטרים מחפשים אותם ביערות כדי לקנוס ולחלט.
האם באמת מוכרים רק למי שמחזיק רישיון אפור?!
מדינה מטופשת.
אביעד יקר, עדיין לא ניתן לצרף פה קישורים לכתבות.