שרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה היום כי לאחר שהפנו את תשומת ליבה לגדרות הבטיחות הקטלניות לרוכבי דו-גלגלי – יופנו 20 מיליון ש"ח באופן מיידי להמשך פרויקט התקנת פסי הגנה פלסטיים לגדרות. אותם 20 מיליון ש"ח כבר הובטחו לפני 10 חודשים על-ידי ח"כ בועז טופורובסקי. בסך הכל דרושים כ-100 מיליון ש"ח למיגון כל המעקות המסוכנים.
שרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה היום לנושא מעקות הבטיחות הקטלניים לרוכבי דו-גלגלי, ואמרה: "הייתה הבטחה ישנה להקצות כסף למעקות ברזל שמסוכנים מאוד לאופנועים במקרה של תאונות וגורמים להם נזקים אנושים, ואכן הבאנו 20 מיליון ש"ח שמוסטים ומופנים באופן ייעודי ובהקדם – 'נתיבי ישראל' כבר קיבלו הוראה לעשות את זה – להחליף את המעקות האלה במעקות בטון (הכוונה לפסי הגנה פלסטיים, הטעות במקור – א"א). זה לא יכול למנוע את ההחלקות או תקלות שיקרו חלילה לאופנועים, אבל אם זה חלילה קורה אז המשמעות לחייהם של הרוכבים היא דרמטית. זה דבר שאני מאוד שמחה שהצלחנו, בלחץ מסיבי שלי, לגרום לזה שזה יקרה, ובהקדם. זה ממש כבר בעבודה. תודה לח"כ בועז טופורובסקי שהפנה את תשומת לבי לדבר הזה".
כזכור, בחודש דצמבר 2020 הצהיר ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) כי הוא גייס 20 מיליון ש"ח – שכבר אושרו בעבר לחברת נתיבי ישראל אך היו תקועים במשרד האוצר – להמשך פרויקט מיגון מעקות הבטיחות. אולם מאז דבר לא התקדם, הכסף לא הועבר לנתיבי ישראל, ומעקות הבטיחות המשיכו לקטול רוכבים שהחליקו והתנגשו בהם. כך למשל, מתוך 76 רוכבי האופנועים והקטנועים שנהרגו עד כה בשנת 2021 על כבישי ישראל – 16 נהרגו כתוצאה ישירה מפגיעה במעקה הבטיחות. אם היה מותקן פס הגנה פלסטי על הגדרות – קרוב לוודאי שרובם ככולם היו מסיימים את התאונה עם פגיעות כאלו ואחרות, אך בחיים. כעת, כאמור, שרת התחבורה מרב מיכאלי מודיעה כי אותם 20 מיליון השקלים יועברו באופן מיידי להמשך התקדמות הפרויקט. 20 המיליון האלה מהווים כ-20% מכלל התקציב הדרוש למיגון כל הגדרות המתוכננים בפסי הגנה פלסטיים, אולם הם עשויים להיות התחלה טובה להתנעת התהליך מחדש.
בשל קיצוץ בתקציב האחזקה של חברת נתיבי ישראל, מאמצע שנת 2019 לא חידשה החברה את המכרז להתקנת מעקות הבטיחות שבהם מותקנים פסי ההגנה לרוכבי האופנועים והקטנועים מאמצע. החברה הפעילה עד אמצע שנת 2019 מכרז ייעודי להתקנת מעקות בעלות של כ-40 מיליוני ש"ח, וזאת במטרה להחליף את המעקה הקיים מסוג W, אשר איננו תקני. במקום המעקה הישן החלו נתיבי ישראל להתקין מעקות בטיחות חדשים על פי ההנחיות, ובעיקר להתקין מעקות עם פס מגן לאופנועים. כאמור, המכרז לא חודש בשל קיצוץ התקציב שמועבר לנתיבי ישראל, והתקנת מעקות הבטיחות עם פסי הגנה לרוכבים הופסקה.
בחברת נתיבי ישראל הכינו תכנית עבודה לעשור הקרוב שבמהלכה יוחלפו כ-2,000 ק"מ של מעקות בטיחות בעלות של 422 מיליוני ש"ח (כ-40 מיליון שקלים בממוצע בשנה). מתכנית העבודה עולה כי החלפת 832 ק"מ של מעקות בטיחות מתוכננות למחוז הדרום, 591 ק"מ למחוז יו"ש, 299 ק"מ מעקות מתוכננות להחלפה במחוז הצפון ו-255 ק"מ של מעקות מתוכננות להחלפה במחוז המרכז. מיפוי וניתוח הצרכים הדרושים למעקות הבטיחות חושף כי עלות התקנת פסי מגן לאופנועים ב-624 ק"מ נאמדת בסך הכל ב-104 מיליון ש"ח.
כל הכבוד לה. זה יציל הרבה אנשים
בשעה טובה.