דף הבית / גריד / האופנועים והקטנועים הנמכרים בישראל ב-2023
Honda-ADV350-Launch-035

האופנועים והקטנועים הנמכרים בישראל ב-2023

בשנת 2023 חלה ירידה של כ-10% במכירות אופנועים וקטנועים - בעיקר בגלל המלחמה ובגלל עליית הריבית; 19,250 כלים דו-גלגליים נמכרו בישראל ב-2023

אחרי גידול רצוף של כמה שנים – כולל שנתיים רצופות שבהן נחצה רף 20 אלף האופנועים והקטנועים שנמכרו בשוק הישראלי – שנת 2023 נסגרת עם ירידה משמעותית של כ-10% במכירות אופנועים וקטנועים חדשים. הסיבות העיקריות: מלחמת 'חרבות ברזל' שחתכה את נתוני המכירות של החודשים האחרונים בכחצי ביחס לשנים קודמות, וכן עליית הריבית ועליית מחירי הביטוח שפגעו גם הם במכירות.

בשנת 2023 עלו על כבישי ישראל כ-19,250 אופנועים וקטנועים חדשים (מספר לא סופי שצפוי להתעדכן כלפי מעלה בכמה מאות כלים בשבועות הקרובים) – כך עולה מדו"ח התוצרים של איגוד לשכות המסחר המסכם את שנת 2023. זוהי ירידה של כ-10% ביחס לשנת 2022 – שבה נמכרו כ-21,200 כלים חדשים. המספרים האלו לא כוללים כמובן כלים ברישוי אפור, שעליהם נפרט בנפרד.

הירידה הזו נובעת ברובה משלושת החודשים האחרונים של השנה, ובעיקר חודשים אוקטובר ונובמבר, שבהם נמכרו כ-1,300 כלים פחות מאשר בשנה שעברה בגלל מלחמת חרבות ברזל שפרצה ב-7.10. חודש דצמבר כבר היה דומה למדי לזה של השנה שעברה, כשבאופן מסורתי המכירות בו נמוכות ביחס לשאר חודשי השנה מפני שרוכשים רבים מעדיפים להמתין לחודש ינואר.

גם המשבר הכלכלי ועליית הריבית פגעו במכירות והאטו את השוק הדו-גלגלי. אם עד לפני שנתיים הריבית הנמוכה במשק אפשרה להלוואות ולמימון להיות זולים במיוחד, הרי שעם העלייה המשמעותית בריבית ההלוואות הפכו ליקרות, מה שגרם לרוכבים רבים לא להחליף אופנועים ולא לרכוש אופנועים חדשים, כשמדובר בעיקר בכלים הגדולים והיקרים יותר, וכן במקסי-סקוטרים. גם עליית מחירי ביטוח החובה פגעו במכירות – בעיקר מצד רוכבים פוטנציאליים שנמנעו להיכנס לתחום.

היחס בין קטנועים לאופנועים עלה במעט לכיוון הקטנועים, והוא עומד כעת על כ-13,000 קטנועים וכ-6,000 אופנועים, כלומר כ-69% קטנועים וכ-31% אופנועים. עדיין מדובר ביחס יפה, וזוהי השנה השישית ברציפות שבה היחס הזה נשמר פחות או יותר, אחרי שנים שבהן היחס עמד על פחות מ-10% אופנועים מול יותר מ-90% קטנועים, והוא נובע משתי סיבות עיקריות: רוכבים שמעדיפים אופנועים בינוניים כתחבורה יום-יומית, וכן גידול עצום בתרבות הפנאי הדו-גלגלית, למשל אופנועי אנדורו ואופנועי אדוונצ'ר.

ימאהה MT-09 - האופנוע הנמכר בישראל ב-2023
ימאהה MT-09 – האופנוע הנמכר בישראל ב-2023 (צילום: אופק דנון)

הכלי הדו-גלגלי הנמכר בישראל ב-2023 הוא הקימקו מובי 125, מלך השליחויות, שממנו נמכרו 818 יחידות. הוא חוזר אל המקום הראשון ומדיח את רב- המכר של סאן-יאנג – הג'וירייד 125 שממנו נמכרו השנה 775 יחידות. אל המקום השלישי מזנק ההונדה ADV350 (בתמונה בראש הידיעה) עם 769 יחידות(!), וקרוב אליו הימאהה איקסמקס 300 הפופולרי עם 705 יחידות.

באופנועים, הימאהה MT-09 מזנק אל המקום הראשון עם 270 יחידות, כשהטנרה 700 יורד אל המקום השני עם 202 יחידות, ושלישי ה-MT-07 עם 197 יחידות (כני-שליש לרישיון A1 וכשליש בהספק מלא). יוצא אפוא שימאהה כובשת את שלושת המקומות הראשונים באופנועים. הקוואסאקי Z900 מוכר השנה 194 יחידות, וההונדה CB500X במקום החמישי עם 190 יחידות. את הטבלאות המלאות תמצאו למטה.

ירידה משמעותית במכירות חדשים התרחשה השנה בתחום האנדורו – אותו אנחנו מסקרים צמוד בעשור האחרון. בשנים האחרונות שוק האנדורו התייצב על מספרים גבוהים מאוד של סביב 1,300 אופנועים בשנה, כשבשנת 2022 נמכרו בישראל כ-1,350 אופנועי אנדורו. אלו מספרים עצומים ביחס לגודל השוק ולכמות האוכלוסייה, והם נבעו ממספרי הרוכבים שנכנסו לתחביב הזה בשנים האחרונות והגדילו את השוק בהדרגה. בזמן הקורונה גם היו חוסרים באופנועי אנדורו כך שמחסני המשומשים התרוקנו, אך אחרי משבר הקורונה לאנומליה הזו לא היה עוד מקום, ואפשר לומר שהבועה התפוצצה: כ-720 אופנועי אנדורו נמכרו בשנת 2023 בישראל – ירידה של כמעט 50% משנת 2022.

חשוב לציין שבשנתיים האחרונות חלק מהיבואנים ייבאו ארצה כמויות גדולות של כלים חדשים שאותם לא הצליחו למכור והם נרשמו על יד יבואן – כלומר נכנסו לדוחות של השנתיים האחרונות ככאלה שעלו על הכביש. בשנה האחרונה נעשו מאמצים מצד היבואנים למכור את אותם אופנועים רשומי יד, וגם זה פגע בנתוני מכירות החדשים. אפשר לומר ש-1,300 אופנועים בשנה זה נתון מוגזם שלא משקף את שוק האנדורו הישראלי, אבל מאידך גיסא 700 כלים זה מספר נמוך שגם הוא לא משקף את השוק. סדר גודל של 1,000-900 אופנועי אנדורו אלו מספרים שעשויים לשקף את השוק המקומי, ואנחנו מעריכים שבשנים הקרובות – אחרי ששוק האנדורו יתייצב – אלו המספרים שעליהם יתייצב השוק, במקביל לניקוי מחסני הטרייד-אין.

בועת האנדורו מתפוצצת - כמעט 50% ירידה במכירות ב-2023
בועת האנדורו מתפוצצת – כמעט 50% ירידה במכירות ב-2023 (צילום: ק.ט.מ)

ירידה נוספת, משמעותית לא פחות, התרחשה בתחום המקסי-סקוטרים. הסגמנט הזה נשק בשנה שעברה ל-2,000 כלים (1,975 ליתר דיוק), והוא יורד השנה ל-1,253 כלים – מה שמתכתב היטב עם עליית הריבית ויוקר הכסף, שכן חלק נכבד מהמקסי-סקוטרים נמכרים במימון ובפריסת תשלומים. הימאהה טימקס 560 יורד מ-836 כלים ב-2022 ל-459 כלים ב-2023, וההונדה X-ADV מטפס למקום הראשון בקטגוריה עם 511 כלים ב-2023 לעומת 714 כלים ב-2022.

בכלים החשמליים ישנה תופעה מעניינת של הרבה מאוד מותגי קטנועים חשמליים, ויש גם גידול של כ-70% במכירות הכלליות ביחס לשנה שעברה, אך עדיין מדובר על סביב 900 כלים בסך הכל – כלומר פחות מ-5% מהשוק הדו-גלגלי הישראלי. נמשיך כמובן לעקוב אחרי המגמות בסגמנט המתפתח הזה.

מבחינת מותגים, סאן-יאנג כרגיל במקום הראשון, אך עם ירידה של כ-17% מ-5,310 כלים ב-2022 ל-4,415 כלים השנה. הונדה שומרת על המקום השני עם ירידה של כ-5% מ-3,970 ל-3,781 כלים, ולמעשה, עם הירידה במספרים הכלליים בשוק השנה – מגדילה את נתח השוק של המותג לכמעט 20% מכובדים. ימאהה במקום השלישי עם 3,295 כלים לעומת 3,393 כלים בשנה שעברה שומרת גם היא על כוחה, וקימקו עם 2,249 כלים ב-2023 לעומת 2,189 כלים בשנה שעברה – מגדילה את כוחה גם אבסולוטית וגם ביחס לשוק. ק.ט.מ עם ירידה דרמטית מ-979 כלים בשנה שעברה ל-582 השנה – אולם רוב הירידה נובעת מהירידה המשמעותית בתחום האנדורו השנה שעליה הסברנו. ירידות בשיעורים דומים תמצאו גם בבטא, בהוסקוורנה ובגאס גאס.

מטרו מוטור היא היבואנית הגדולה ביותר (סאן-יאנג, ימאהה, קוואסאקי, בטא, זירו, פנטיק), עם נתח שוק של כ-46% ממכירות הדו-גלגלי בישראל בשנת 2023. במספרים מדובר על כ-8,800 אופנועים וקטנועים. שנייה מאיר (הונדה, ניאו) עם כ-20%, שלישית עופר-אבניר (קימקו, פיאג'ו, סוזוקי, הוסקוורנה, CFMOTO) עם נתח שוק של כ-17.5%, ורביעית ד.ל.ב מוטוספורט (ק.ט.מ, אינדיאן, פיג'ו, רויאל-אנפילד) עם נתח שוק של כ-5%.

מכירות דו-גלגלי בישראל בשנת 2023 לפי מותגים

  • סאן-יאנג – 4,415
  • הונדה – 3,781
  • ימאהה – 3,295
  • קימקו – 2,249
  • קוואסאקי – 708
  • פיאג'ו – 603
  • ק.ט.מ – 582
  • ב.מ.וו – 341
  • רויאל אנפילד – 290
  • בנלי – 211
  • גוגורו (חשמלי) – 199
  • סוזוקי – 168
  • QJ מוטורס – 165
  • הוסקוורנה – 156
  • סורון (חשמלי) – 142
  • בטא – 136
  • ניאו (חשמלי) – 135
  • דוקאטי – 123
  • טיווין – 115
  • ווג – 106
  • או מ – 87
  • CFMOTO – עם 84
  • הארלי דיווידסון – 81
  • טריומף – 80
  • בליץ (חשמלי) – 65
  • יאדה (חשמלי) – 63
  • פנטיק – 56
  • קיוואי – 55
  • אפריליה – 53
  • שרקו – 49
  • גופל (חשמלי) – 48
  • פיג'ו – 43
  • גאס גאס – 42
  • סטמה (חשמלי) – 42
  • זונטס – 39
  • אינדיאן – 38
  • LV טונג (חשמלי) – 34
  • קייק (חשמלי) – 31
  • וימוטו (חשמלי) – 29
  • תודיי סאנשיין (חשמלי) – 27
  • מוטוגוצי – 25
  • זאפ (חשמלי) – 23
  • זירו (חשמלי) – 20
  • TM רייסינג – 18
  • לונג'יה – 18
  • אנרג'יקה (חשמלי) – 16
  • בואו (חשמלי) – 15
  • סנטרו (חשמלי) – 15
  • דוהן (חשמלי) – 14
  • טארו (חשמלי) – 11
  • סיילנס (חשמלי) – 11
  • AJP – עם 6
  • גיאנגסו (חשמלי) – 6
  • סקיי טים – 6
  • איטלג'ט – 4
  • טרומוקס (חשמלי) – 4
  • SWM – עם 3
  • XEV (חשמלי) – 3
  • לוקיי (חשמלי) – 2
  • MV אגוסטה – 2
  • מוטו מוריני – 2
  • רייחו – 2
  • ג'יאניו (חשמלי) – 1
  • דרגון (חשמלי) – 1
  • מיקרו (חשמלי) – 1
  • נרבה (חשמלי) – 1
  • פיילוטקאר (חשמלי) – 1

האופנועים הנמכרים בישראל ב-2023 (בלי אופנועי אנדורו)

 דגםמספר יחידות ב-2023
1ימאהה MT-09270
2ימאהה טנרה 700202
3ימאהה MT-07197
4קוואסאקי Z900194
5הונדה CB500X190
6ב.מ.וו R1250GS (כולל ADV)143 (מהם 107 ADV ו-36 רגיל)
7ימאהה טרייסר 900116
8ימאהה R7105
9הונדה טרנסאלפ 750103
10ימאהה טרייסר 700101
11הונדה CB750 הורנט100
12בנלי TRK502 / X99 (מהם 95 X ו-4 רגיל)
13קוואסאקי נינג'ה 40097
14הונדה CBR650R95
15הונדה CRF1100L אפריקה טווין94 (מהם 46 ספורט אדוונצ'ר ו-48 רגיל)
16הונדה CRF300L82
17קוואסאקי Z40082
18ק.ט.מ 390 אדוונצ'ר80

הקטנועים הנמכרים בישראל ב-2023

 דגםמספר יחידות ב-2023
1קימקו מובי 125S818
2סאן-יאנג ג'וירייד 125775
3הונדה ADV350769
4ימאהה איקסמקס 300705
5סאן-יאנג קרוזים 300610
6סאן-יאנג ג'וירייד 200518
7הונדה פורצה 350481
8סאן-יאנג ג'וימקס 250466
9קימקו דאונטאון 350i375
10סאן-יאנג ג'וימקס 300351
11הונדה PCX 125347
12ימאהה איקסמקס 125319
13סאן-יאנג ג'ט X301
14סאן-יאנג ג'ט 14 125277
15הונדה SH MODE230
16סאן-יאנג קרוקס 125225
17קימקו X-TOWN 250222
18סאן-יאנג ג'וירייד 300219
19קימקו דאונטאון 250217
20קימקו X-TOWN 125200

המקסי-סקוטרים הנמכרים בישראל ב-2023

 דגםמספר יחידות ב-2023
1הונדה X-ADV 750511
2ימאהה טימקס 560459
3הונדה פורצה 750143
4סאן-יאנג TL500119
5קימקו AK55021
סך הכל1,253

הקטנועים התלת-גלגליים הנמכרים ב-2023

 דגםמספר יחידות ב-2023
1ימאהה טריסיטי 125159
2פיאג'ו MP3 500 / 530116
3ימאהה טריסיטי 300107
4פיאג'ו MP3 40090
5פיאג'ו MP3 30038
6פיג'ו מטרופוליס 40033
סך הכל543

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

2025_YAM_YZF-R320_EU_DPBMC_ACT_005_03_preview

ימאהה: ה-R3 מתעדכן ל-2025

הימאהה YZF-R3 מקבל מתיחת פנים הכוללת עיצוב חדש ומודרני, עדכוני אלקטרוניקה, התאמת המנוע לתקנות זיהום האוויר, וגם וקלאץ' מחליק

4 תגובות

  1. Avatar

    מטרו מוטור , עם נתח שוק של כ-46%
    מאיר (הונדה, ניאו) עם כ-20%,
    עופר-אבניר כ-17.5%
    ד.ל.ב מוטוספורט כ-5%.
    זה נותן: 88.5%
    איפה עוד 11.5% ?????????????

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן