אחרי גידול רצוף של כמה שנים – כולל שנתיים רצופות שבהן נחצה רף 20 אלף האופנועים והקטנועים שנמכרו בשוק הישראלי – שנת 2023 נסגרת עם ירידה משמעותית של כ-10% במכירות אופנועים וקטנועים חדשים. הסיבות העיקריות: מלחמת 'חרבות ברזל' שחתכה את נתוני המכירות של החודשים האחרונים בכחצי ביחס לשנים קודמות, וכן עליית הריבית ועליית מחירי הביטוח שפגעו גם הם במכירות.
בשנת 2023 עלו על כבישי ישראל כ-19,250 אופנועים וקטנועים חדשים (מספר לא סופי שצפוי להתעדכן כלפי מעלה בכמה מאות כלים בשבועות הקרובים) – כך עולה מדו"ח התוצרים של איגוד לשכות המסחר המסכם את שנת 2023. זוהי ירידה של כ-10% ביחס לשנת 2022 – שבה נמכרו כ-21,200 כלים חדשים. המספרים האלו לא כוללים כמובן כלים ברישוי אפור, שעליהם נפרט בנפרד.
הירידה הזו נובעת ברובה משלושת החודשים האחרונים של השנה, ובעיקר חודשים אוקטובר ונובמבר, שבהם נמכרו כ-1,300 כלים פחות מאשר בשנה שעברה בגלל מלחמת חרבות ברזל שפרצה ב-7.10. חודש דצמבר כבר היה דומה למדי לזה של השנה שעברה, כשבאופן מסורתי המכירות בו נמוכות ביחס לשאר חודשי השנה מפני שרוכשים רבים מעדיפים להמתין לחודש ינואר.
גם המשבר הכלכלי ועליית הריבית פגעו במכירות והאטו את השוק הדו-גלגלי. אם עד לפני שנתיים הריבית הנמוכה במשק אפשרה להלוואות ולמימון להיות זולים במיוחד, הרי שעם העלייה המשמעותית בריבית ההלוואות הפכו ליקרות, מה שגרם לרוכבים רבים לא להחליף אופנועים ולא לרכוש אופנועים חדשים, כשמדובר בעיקר בכלים הגדולים והיקרים יותר, וכן במקסי-סקוטרים. גם עליית מחירי ביטוח החובה פגעו במכירות – בעיקר מצד רוכבים פוטנציאליים שנמנעו להיכנס לתחום.
היחס בין קטנועים לאופנועים עלה במעט לכיוון הקטנועים, והוא עומד כעת על כ-13,000 קטנועים וכ-6,000 אופנועים, כלומר כ-69% קטנועים וכ-31% אופנועים. עדיין מדובר ביחס יפה, וזוהי השנה השישית ברציפות שבה היחס הזה נשמר פחות או יותר, אחרי שנים שבהן היחס עמד על פחות מ-10% אופנועים מול יותר מ-90% קטנועים, והוא נובע משתי סיבות עיקריות: רוכבים שמעדיפים אופנועים בינוניים כתחבורה יום-יומית, וכן גידול עצום בתרבות הפנאי הדו-גלגלית, למשל אופנועי אנדורו ואופנועי אדוונצ'ר.
הכלי הדו-גלגלי הנמכר בישראל ב-2023 הוא הקימקו מובי 125, מלך השליחויות, שממנו נמכרו 818 יחידות. הוא חוזר אל המקום הראשון ומדיח את רב- המכר של סאן-יאנג – הג'וירייד 125 שממנו נמכרו השנה 775 יחידות. אל המקום השלישי מזנק ההונדה ADV350 (בתמונה בראש הידיעה) עם 769 יחידות(!), וקרוב אליו הימאהה איקסמקס 300 הפופולרי עם 705 יחידות.
באופנועים, הימאהה MT-09 מזנק אל המקום הראשון עם 270 יחידות, כשהטנרה 700 יורד אל המקום השני עם 202 יחידות, ושלישי ה-MT-07 עם 197 יחידות (כני-שליש לרישיון A1 וכשליש בהספק מלא). יוצא אפוא שימאהה כובשת את שלושת המקומות הראשונים באופנועים. הקוואסאקי Z900 מוכר השנה 194 יחידות, וההונדה CB500X במקום החמישי עם 190 יחידות. את הטבלאות המלאות תמצאו למטה.
ירידה משמעותית במכירות חדשים התרחשה השנה בתחום האנדורו – אותו אנחנו מסקרים צמוד בעשור האחרון. בשנים האחרונות שוק האנדורו התייצב על מספרים גבוהים מאוד של סביב 1,300 אופנועים בשנה, כשבשנת 2022 נמכרו בישראל כ-1,350 אופנועי אנדורו. אלו מספרים עצומים ביחס לגודל השוק ולכמות האוכלוסייה, והם נבעו ממספרי הרוכבים שנכנסו לתחביב הזה בשנים האחרונות והגדילו את השוק בהדרגה. בזמן הקורונה גם היו חוסרים באופנועי אנדורו כך שמחסני המשומשים התרוקנו, אך אחרי משבר הקורונה לאנומליה הזו לא היה עוד מקום, ואפשר לומר שהבועה התפוצצה: כ-720 אופנועי אנדורו נמכרו בשנת 2023 בישראל – ירידה של כמעט 50% משנת 2022.
חשוב לציין שבשנתיים האחרונות חלק מהיבואנים ייבאו ארצה כמויות גדולות של כלים חדשים שאותם לא הצליחו למכור והם נרשמו על יד יבואן – כלומר נכנסו לדוחות של השנתיים האחרונות ככאלה שעלו על הכביש. בשנה האחרונה נעשו מאמצים מצד היבואנים למכור את אותם אופנועים רשומי יד, וגם זה פגע בנתוני מכירות החדשים. אפשר לומר ש-1,300 אופנועים בשנה זה נתון מוגזם שלא משקף את שוק האנדורו הישראלי, אבל מאידך גיסא 700 כלים זה מספר נמוך שגם הוא לא משקף את השוק. סדר גודל של 1,000-900 אופנועי אנדורו אלו מספרים שעשויים לשקף את השוק המקומי, ואנחנו מעריכים שבשנים הקרובות – אחרי ששוק האנדורו יתייצב – אלו המספרים שעליהם יתייצב השוק, במקביל לניקוי מחסני הטרייד-אין.
ירידה נוספת, משמעותית לא פחות, התרחשה בתחום המקסי-סקוטרים. הסגמנט הזה נשק בשנה שעברה ל-2,000 כלים (1,975 ליתר דיוק), והוא יורד השנה ל-1,253 כלים – מה שמתכתב היטב עם עליית הריבית ויוקר הכסף, שכן חלק נכבד מהמקסי-סקוטרים נמכרים במימון ובפריסת תשלומים. הימאהה טימקס 560 יורד מ-836 כלים ב-2022 ל-459 כלים ב-2023, וההונדה X-ADV מטפס למקום הראשון בקטגוריה עם 511 כלים ב-2023 לעומת 714 כלים ב-2022.
בכלים החשמליים ישנה תופעה מעניינת של הרבה מאוד מותגי קטנועים חשמליים, ויש גם גידול של כ-70% במכירות הכלליות ביחס לשנה שעברה, אך עדיין מדובר על סביב 900 כלים בסך הכל – כלומר פחות מ-5% מהשוק הדו-גלגלי הישראלי. נמשיך כמובן לעקוב אחרי המגמות בסגמנט המתפתח הזה.
מבחינת מותגים, סאן-יאנג כרגיל במקום הראשון, אך עם ירידה של כ-17% מ-5,310 כלים ב-2022 ל-4,415 כלים השנה. הונדה שומרת על המקום השני עם ירידה של כ-5% מ-3,970 ל-3,781 כלים, ולמעשה, עם הירידה במספרים הכלליים בשוק השנה – מגדילה את נתח השוק של המותג לכמעט 20% מכובדים. ימאהה במקום השלישי עם 3,295 כלים לעומת 3,393 כלים בשנה שעברה שומרת גם היא על כוחה, וקימקו עם 2,249 כלים ב-2023 לעומת 2,189 כלים בשנה שעברה – מגדילה את כוחה גם אבסולוטית וגם ביחס לשוק. ק.ט.מ עם ירידה דרמטית מ-979 כלים בשנה שעברה ל-582 השנה – אולם רוב הירידה נובעת מהירידה המשמעותית בתחום האנדורו השנה שעליה הסברנו. ירידות בשיעורים דומים תמצאו גם בבטא, בהוסקוורנה ובגאס גאס.
מטרו מוטור היא היבואנית הגדולה ביותר (סאן-יאנג, ימאהה, קוואסאקי, בטא, זירו, פנטיק), עם נתח שוק של כ-46% ממכירות הדו-גלגלי בישראל בשנת 2023. במספרים מדובר על כ-8,800 אופנועים וקטנועים. שנייה מאיר (הונדה, ניאו) עם כ-20%, שלישית עופר-אבניר (קימקו, פיאג'ו, סוזוקי, הוסקוורנה, CFMOTO) עם נתח שוק של כ-17.5%, ורביעית ד.ל.ב מוטוספורט (ק.ט.מ, אינדיאן, פיג'ו, רויאל-אנפילד) עם נתח שוק של כ-5%.
מכירות דו-גלגלי בישראל בשנת 2023 לפי מותגים
- סאן-יאנג – 4,415
- הונדה – 3,781
- ימאהה – 3,295
- קימקו – 2,249
- קוואסאקי – 708
- פיאג'ו – 603
- ק.ט.מ – 582
- ב.מ.וו – 341
- רויאל אנפילד – 290
- בנלי – 211
- גוגורו (חשמלי) – 199
- סוזוקי – 168
- QJ מוטורס – 165
- הוסקוורנה – 156
- סורון (חשמלי) – 142
- בטא – 136
- ניאו (חשמלי) – 135
- דוקאטי – 123
- טיווין – 115
- ווג – 106
- או מ – 87
- CFMOTO – עם 84
- הארלי דיווידסון – 81
- טריומף – 80
- בליץ (חשמלי) – 65
- יאדה (חשמלי) – 63
- פנטיק – 56
- קיוואי – 55
- אפריליה – 53
- שרקו – 49
- גופל (חשמלי) – 48
- פיג'ו – 43
- גאס גאס – 42
- סטמה (חשמלי) – 42
- זונטס – 39
- אינדיאן – 38
- LV טונג (חשמלי) – 34
- קייק (חשמלי) – 31
- וימוטו (חשמלי) – 29
- תודיי סאנשיין (חשמלי) – 27
- מוטוגוצי – 25
- זאפ (חשמלי) – 23
- זירו (חשמלי) – 20
- TM רייסינג – 18
- לונג'יה – 18
- אנרג'יקה (חשמלי) – 16
- בואו (חשמלי) – 15
- סנטרו (חשמלי) – 15
- דוהן (חשמלי) – 14
- טארו (חשמלי) – 11
- סיילנס (חשמלי) – 11
- AJP – עם 6
- גיאנגסו (חשמלי) – 6
- סקיי טים – 6
- איטלג'ט – 4
- טרומוקס (חשמלי) – 4
- SWM – עם 3
- XEV (חשמלי) – 3
- לוקיי (חשמלי) – 2
- MV אגוסטה – 2
- מוטו מוריני – 2
- רייחו – 2
- ג'יאניו (חשמלי) – 1
- דרגון (חשמלי) – 1
- מיקרו (חשמלי) – 1
- נרבה (חשמלי) – 1
- פיילוטקאר (חשמלי) – 1
האופנועים הנמכרים בישראל ב-2023 (בלי אופנועי אנדורו)
דגם | מספר יחידות ב-2023 | |
---|---|---|
1 | ימאהה MT-09 | 270 |
2 | ימאהה טנרה 700 | 202 |
3 | ימאהה MT-07 | 197 |
4 | קוואסאקי Z900 | 194 |
5 | הונדה CB500X | 190 |
6 | ב.מ.וו R1250GS (כולל ADV) | 143 (מהם 107 ADV ו-36 רגיל) |
7 | ימאהה טרייסר 900 | 116 |
8 | ימאהה R7 | 105 |
9 | הונדה טרנסאלפ 750 | 103 |
10 | ימאהה טרייסר 700 | 101 |
11 | הונדה CB750 הורנט | 100 |
12 | בנלי TRK502 / X | 99 (מהם 95 X ו-4 רגיל) |
13 | קוואסאקי נינג'ה 400 | 97 |
14 | הונדה CBR650R | 95 |
15 | הונדה CRF1100L אפריקה טווין | 94 (מהם 46 ספורט אדוונצ'ר ו-48 רגיל) |
16 | הונדה CRF300L | 82 |
17 | קוואסאקי Z400 | 82 |
18 | ק.ט.מ 390 אדוונצ'ר | 80 |
הקטנועים הנמכרים בישראל ב-2023
דגם | מספר יחידות ב-2023 | |
---|---|---|
1 | קימקו מובי 125S | 818 |
2 | סאן-יאנג ג'וירייד 125 | 775 |
3 | הונדה ADV350 | 769 |
4 | ימאהה איקסמקס 300 | 705 |
5 | סאן-יאנג קרוזים 300 | 610 |
6 | סאן-יאנג ג'וירייד 200 | 518 |
7 | הונדה פורצה 350 | 481 |
8 | סאן-יאנג ג'וימקס 250 | 466 |
9 | קימקו דאונטאון 350i | 375 |
10 | סאן-יאנג ג'וימקס 300 | 351 |
11 | הונדה PCX 125 | 347 |
12 | ימאהה איקסמקס 125 | 319 |
13 | סאן-יאנג ג'ט X | 301 |
14 | סאן-יאנג ג'ט 14 125 | 277 |
15 | הונדה SH MODE | 230 |
16 | סאן-יאנג קרוקס 125 | 225 |
17 | קימקו X-TOWN 250 | 222 |
18 | סאן-יאנג ג'וירייד 300 | 219 |
19 | קימקו דאונטאון 250 | 217 |
20 | קימקו X-TOWN 125 | 200 |
המקסי-סקוטרים הנמכרים בישראל ב-2023
דגם | מספר יחידות ב-2023 | |
---|---|---|
1 | הונדה X-ADV 750 | 511 |
2 | ימאהה טימקס 560 | 459 |
3 | הונדה פורצה 750 | 143 |
4 | סאן-יאנג TL500 | 119 |
5 | קימקו AK550 | 21 |
סך הכל | 1,253 |
הקטנועים התלת-גלגליים הנמכרים ב-2023
דגם | מספר יחידות ב-2023 | |
---|---|---|
1 | ימאהה טריסיטי 125 | 159 |
2 | פיאג'ו MP3 500 / 530 | 116 |
3 | ימאהה טריסיטי 300 | 107 |
4 | פיאג'ו MP3 400 | 90 |
5 | פיאג'ו MP3 300 | 38 |
6 | פיג'ו מטרופוליס 400 | 33 |
סך הכל | 543 |
מטרו מוטור , עם נתח שוק של כ-46%
מאיר (הונדה, ניאו) עם כ-20%,
עופר-אבניר כ-17.5%
ד.ל.ב מוטוספורט כ-5%.
זה נותן: 88.5%
איפה עוד 11.5% ?????????????
כל שאר היבואנים, ויש הרבה מאוד מהם.
תודה על ההבהרה.
כמו כן התייחסתם בכתבה לאחוזים לשנת 2022 או שזו טעות סופר?
בפיסקה האחרונה:
"מטרו מוטור היא היבואנית הגדולה ביותר (סאן-יאנג, ימאהה, קוואסאקי, בטא, זירו, פנטיק), עם נתח שוק של כ-46% ממכירות הדו-גלגלי בישראל בשנת 2022. "
אכן. תוקן, תודה.