בוחנים: אסי ארנסון ואביעד אברהמי; צילום סטילס: עמית אגרונוב
מטרו מוטור, יבואנית אופנועי ימאהה לישראל, ערכה השקה מקומית לאחד מהאופנועים החשובים ביותר של ימאהה בישראל – גרסת 2025 המעודכנת של הטנרה 700.
הימאהה טנרה 700 הוצג לראשונה כדגם 2019, ומיד הפך לסיפור הצלחה. זיהינו את הפוטנציאל הרב כשרכבנו עליו בהשקה העולמית בחודש מאי 2019, וכשהגיע ארצה כמה חודשים לאחר מכן הוא הפך ללהיט מכירות – כשעד כה נמכרו בישראל כבר יותר מ-1,000 יחידות. סביב מנוע ה-CP2 המצוין שהגיע מה-MT-07 בנו בימאהה אדוונצ'ר-ראלי עם יכולות שטח טובות מאוד ובמחיר נגיש, שהפך לאמת מידה לאדוונצ'ר-שטח רב-שימושי.
ל-2025 מגיע העדכון הכל כך מתבקש לטנרה 700. ראשית, העיצוב מתחדש ואיתו הארגונומיה. יש חזית חדשה לגמרי עם 4 פנסי LED ועם משקף גבוה יותר. מיכל הדלק בן 16 הליטרים זז קדימה ולמטה כדי לשפר את הארגונומיה ולהוריד את מרכז הכובד, והוא כולל פקק חדש שאינו בולט למעלה מהמיכל. גם מרכז האופנוע עוצב מחדש כדי להקל על תזוזת הרוכב ברכיבת שטח. חיפויי הצד חדשים גם הם, עם משטחי אחיזה לירכי הרוכב. הטנרה שומר על הצללית המוכרת, אולם כאמור מתחדש לחלוטין בעיצובו.
צפו בווידאו – ימאהה טנרה 700 דגם 2025 ברכיבת התרשמות:
המנוע הוא ה-CP2 המוכר בנפח 690 סמ"ק, כשל-2025 הוא עומד בתקנות יורו 5+ ומספק את אותם הנתונים כבעבר של 74 כ"ס וכ-7 קג"מ, אבל הוא מקבל לראשונה מצערות חשמליות YCC-T, וכן 2 מצבי רכיבה – ספורט ואקספלורר. יש גם שינויים בתיבת האוויר שמיועדים לספק יותר כוח בסל"ד נמוך ובינוני, וכן שינויים במיקום מנוף הקלאץ' התחתון שמאשר עבודה קלה יותר ושינויים במשלבי גלגלי השיניים של הגיר לצורך שילוב הילוכים חלק יותר.
תחום הבולמים היה אחד הנושאים העיקריים שעליהם חטף הטנרה ביקורת. הבסיס היה טוב, אולם הקפיצים וההידראוליקה היו רכים מדי. ל-2025 משפרים בימאהה את הבולמים, כשהמזלג הקדמי החדש מציע כיוונים מלאים – גם של עומס קפיץ (15 מ"מ), וגם של שיכוכי כיווץ והחזרה. גם המשולשים חדשים, ומתאימים למזלג החדש. הבולם האחורי מקבל כיוון חדש, וכן לינקג' חדש ופרוגרסיבי יותר מבעבר. השלדה חדשה גם היא, קשיחה יותר, ויש רגליות רוכב רחבות יותר כסטנדרט. גובה המושב נשאר 875 מ"מ (860 מ"מ בגרסה הנמוכה), אולם הארגונומיה שופרה עם חלק קדמי של המושב חדש, כשלטענת ימאהה הוא נוח יותר. יש עוד שינויים קטנים כמו תושבת אגזוז חדשה.

כמו ה-MT-07, הטנרה 700 מקבל מערכת בקרת אחיזה TCS, כשכאן היא בשני מצבים וניתנת לניתוק. יש כמובן גם ABS כולל מצב שטח שמבטל את פעולת ה-ABS על הגלגל האחור, ויש מצב שלישי שמבטל את ה-ABS לגמריי. יש מסך TFT חדש בגודל "6.3, שכמובן מתממשק לטלפון הנייד, מציע אפשרויות ניווט רבות ומספק נתונים לרכיבת שטח / ראלי – כולל 2 תצוגות שונות, ומהשנה הניווט באמצעות גוגל מפות במקום גרמין עד כה, מה שאומר שהפונקציה תעבוד גם בישראל. יש גם שקע טעינה USB-C.
בנוסף לגרסה הרגילה, שמגיעה בשתי סכימות צביעה, מציגים בימאהה גם את גרסת הראלי הקרבית, שמקבלת בולמים איכותיים יותר של קאיאבה בעלי מהלך גלגל של 230 מ"מ (מגיעים מגרסת האקסטרים), כנף קדמית גבוהה, מגן גחון מסיבי בעובי 4 מ"מ, מושב ראלי, וכן חישוקים זהובים וצביעה תכלת ייעודית.
בשלב זה עדיין לא הוצגה גרסת Y-AMT אוטומטית לטנרה 700 החדש, אולם אנחנו מעריכים שהיא תוצג בקרוב.
התרשמות רכיבה
במסגרת ההשקה המקומית שערכה יבואנית ימאהה לישראל, מטרו מוטור, ביצענו סיבוב התרשמות קצר שגלל קטעי כביש ושטח, כולל שבילים קצת יותר טכניים, וההתרשמות היא בהחלט טובה. נראה שבימאהה ביצעו הרבה שינויים קטנים שעשו הבדל גדול, ושהטנרה 700 מקבל שינויים שמאפשרים לו גם לסגור את הפער הטכנולוגי מהמתחרים וליישר קו עם הקטגוריה וגם להפוך לאופנוע טוב יותר, כשבימאהה מטפלים בכל הנקודות החשובות שעליהן הייתה לנו ביקורת בעבר.
נתחיל במנוע ה-CP2, שנשאר כמעט זהה, אבל מקבל את מצערות חשמליות, שכמו ב-MT-07 מרסנות מעט את תגובת המצערת החדש של הדור הקודם, אבל במצב ספורט התגובה מספיק חדה ומהירה, ויש גם מצב אקספלור רך יותר כך שבחבילה הכללית יש פה יתרון, כולל כמובן בקרת האחיזה שאותה ניתקנו.
שיפור קטן אבל חשוב בממשק המשתמש הוא האופציה לשמור מצב מועדף, למשל מצב רכיבה וביטול בקרות, ולהגיע אל המצב הזה בלחיצת כפתור. האופציה הזו חוסכת התעסקות מיותרת של ביטול הבקרות בכל כניסה לשטח ובכל פתיחה מחודשת של הסוויץ', והיא בהחלט יעילה. פרט לכך ממשק המשתמש החדש נוח ואינטואיטיבי יותר, כשאנחנו מכירים אותו גם מדגמי ימאהה אחרים.
השיפור המשמעותי ביותר נמצא בבולמים. בדור הראשון של הטנרה 700 ב-2019 אמרנו שהטנרה צריך להיות 10 ק"ג קל יותר ועם מערכת מתלים קשיחה יותר, בעיקר על הקפיצים. נראה שבימאהה שמעו את הביקורת, והם שיפרו את את מערכת המתלים בדיוק בנקודה הזו, כשהבולמים קשיחים יותר על הקפיצים ובעלי הידראוליקה טובה יותר. התוצאה היא מערכת מתלים שסופגת מצוין, לא ממהרת לסגור מהלך, וגם מספקת תחושה קלה יותר של האופנוע – למרות שעל הנייר המשקל המלא עלה ב-4 ק"ג ל-208 ק"ג. כך או כך, הטנרה 700 מספק תחושה של אופנוע קל, והוא טוב מאוד על המתלים. בהחלט יכול להיות שסצינת שדרוגי הבולמים לטנרה 700 תואט משמעותית, שכן הבולמים עושים עבודה טובה מאוד כבר במצבם המקורי.
נקודה חשובה נוספת ששופרה היא הארגונומיה, כשכל סביבת הרוכב שטוחה במעט. הורדת מיכל הדלק ומרכז הכובד תורמת גם היא את חלקה לתחושה הכללית של הורדת משקל, והמושב השטוח מאפשר תזוזה קלה יותר לאורכו. אלה הופכים את הטנרה לאופנוע קל יותר לשליטה, בעיקר בשטח ובמיוחד בשטח טכני, וכאמור תורמים לתחושה של הורדת המשקל למרות שדף הנתונים מראה ההפך.
פרט לכל אלה הטנרה 700 שומר על הד.נ.א שלו, כך שמדובר באופנוע אדוונצ'ר-ראלי מצוין בעל יכולות שטח טובות מאוד. בימאהה לוקחים מתכון טוב ומנצח, מבצעים כמה שינויים קטנים שעושים הבדל גדול, מביאים את הטנרה 700 לשנת 2025 כשהם מיישרים קו עם הקטגוריה, והופכים את הטנרה 700 לאופנוע טוב יותר וקל יותר לרכיבה, ובעל יכולות טובות יותר. אלו שינויים חשובים מאוד
מחירו של הטנרה 700 של 2025 נקבע על 74,985 ש"ח לגרסה הרגילה, כולל המונמכת – שהם 2,000 ש"ח יותר מהדגם היוצא. גרסת הראלי, שתגיע בהמשך וכוללת מערכת בולמים איכותית יותר בעלת מהלך ארוך יותר ב-20 מ"מ, כנף קדמית גבוהה, מגן מנוע מסיבי, צביעה מיוחדת וחישוקים זהובים, תעלה 83,985 ש"ח.
אני בעל טנרה דגם יוצא והאמת די התאכזבתי מהחדש ציפיתי ליותר .לא רואה סיבה להחליף וכך טוענים גם מיטב הבוחנים בעולם ,מי שיש לו טנרה חדש יחסית מדגם קודם ומאובזר ,יותר זול לו לשפר מתלים ולהמשיך איתו .דבר נוסף צריך לתת לפחות שנה לכל התקלות הקטנות והריקולים שיבואו. כן הוא קצת יותר פליקבילי ,אבל זאת לא סיבה להחליף והמושב החדש שלו זה עינוי סיני ,המושב הרגיל של הדגם היוצא היה מושב במוו לידו והמנוע לב העניין מנוע מצויין אבל בהחלט לא היו מזיקים לו עוד כמה סוסים וקצת מומנט.טיובלס גם היה נחמד ושינוי מיקום האגזוז היה מבורך ,לא ראיתי שום הבדל בברקט.