רכיבת שבילים מתונה גרמה לנו לחשוב על תפקידי הכנף הקדמית באופנועים שונים ועל הסיבות להבדל בין הכנפיים ובין הגבהים.
שבת שמשית אחרי מספר ימים אינטנסיביים של גשם משכה את אביעד ואותי לרכיבת אדוונצ'ר קצרה לניקוי ראש. סיבוב כביש בהרי ירושלים, כמה שבילים נחמדים שנמצאים באזור, וחזרה. לא ארוך מדי, לא משהו רציני, ואפילו בלי ביגוד שטח. יחד איתנו היו שני אופנועי אדוונצ'ר מודרניים ויקרים, כאלה שנמצאים בקצה הסגמנט עם גאווה של היצרניות השונות בשילוב האידיאלי ביכולות הכביש וביכולות השטח, ששוברות את השוויון בקטגוריה ושאמורות להיות הטובות ביותר.
אחלה בכביש, עד לנקודה בה נכנסו לשטח הירוק. את השביל שהיה אמור להוביל אותנו אל השטח אנחנו מכירים טוב מאוד, שביל שעביר לכל רכב או אופנוע כשהוא יבש. אוטוסטרדה. רק שלא היה יבש בימים שהובילו לרכיבה ובחלקו העליון של השביל נצנצו שלוליות בודדות באור השמש, עדות לגשם שירד פה לפני כמה שעות. לא משהו שיאתגר אותנו או את האופנועים – זאת עד שהאופנוע המוביל נראה כאילו שנתקע במשהו ונשמע קול לא בריא של שבירה מחלקו הקדמי. כאן כמעט ונגמרה הרכיבה, והכל בגלל כנף קדמית נמוכה.
בכל האופנועים נמצא את מה שקרוי כנף קדמית (Fender בלעז) שיכולה להיות מעוצבת ומושקעת, יכולה להיות גדולה או קטנה, יכולה לעטוף את הגלגל הקדמי או רק להיות צמודה אליו, ויכולה גם להיות גבוהה ובלי שום חיבור לגלגל הקדמי. מה בעצם תפקידה?
התפקיד העיקרי הוא להסיט או לבלום התזה של מים, בוץ או אבק היישר אל רגלי הרוכב, אל הרדיאטור, אל מערכות החשמל השונות שעוברות מתחת לפנס הקדמי, ואל קסדת הרוכב. בזמן התנועה קדימה של האופנוע, הגלגל הקדמי מסתובב ואוסף יחד איתו את כל מה שהוא פוגש. ככל שמהירות הסיבוב גבוהה יותר הוא משנע בהתאם את כל אלו היישר אל האופנוע ואל הרוכב. בחשיבה המקורית של תחילת ימי בריאת האופנועים את כל זה אמורה הכנף הקדמית להסיט, אבל למעשה יש לכנף הקדמית עוד תפקידים ושימושים.
הרעיון מאחורי הב.מ.וו K1 של שנות ה-80 (בתמונה בראש הידיעה) היה לחצות את האוטובן הגרמני במהירות של טיל שיוט. הפיירינג הורכב ממערכת בת שבעה חלקים מפיברגלס, כשהמטרה הייתה לספק מעטפת אווירודינמית יעילה ככל האפשר ולספק מקדם גרר נמוך במיוחד, ואם תסתכלו עליו, זו הסיבה לכנף קדמית ענקית ויקרה שמכסה כחצי מהגלגל הקדמי. כלומר היא אמורה להיות אלמנט נוסף שמפחית את התנגדות האוויר שזה הכוח העיקרי המעכב אופנוע בעת שהוא נוסע במהירות גבוהה בקו ישר. אבל לא רק.
אם נסתכל על הכנף הקדמית של ההונדה CBR1000RR-R פיירבלייד המחודש ל-2024 נראה שני חריצים אורכיים שמוסיפים עוד תפקיד לכנף, וזה לעזור בפינוי חום מהצמיג הקדמי על-ידי הסטת אוויר היישר אל הצמיג. צמיג חם יתר על המידה יגרום לבלאי מואץ ולאחיזה מופחתת, ובהונדה בחרו להתמודד עם זה גם בעזרת הכנף. ברוב האופנועים הכנף הקדמית גם מספקת תמיכה וחיזוק למזלג הקדמי, ולמעשה מהווה גורם חיזוק נוסף שמונע מזרועות המזלג להתעוות פנימה ולהתקרב האחת לשנייה תחת כוחות פיתול.
אז למה באופנועי שטח הכנף הקדמית גבוהה ולא צמודה לגלגל? כל האמור לעיל נכון גם עבור אופנועי מוטוקרוס, אנדורו ואדוונצ'ר-שטח, כששם כנף קדמית נמוכה יכולה לאגור חול או בוץ, למלא את הרווח שבין הכנף לצמיג ולתקוע את הגלגל הקדמי. צורת הכנף הגבוהה רחבה יותר בחלקה הקדמי ויכולה לקלוט את הבוץ שעף כלפי מעלה, ואם תסתכלו על הדור החדש באופנועי האנדורו של ק.ט.מ נראה כנף קדמית עם כנפונים שמסיטים את התזת הבוץ כך שלא תגיע אל הרדיאטורים ואל רגלי הרוכב.
באופנועי אדוונצ'ר שאמורים לתת מענה טוב יותר בשטח, יש את ההבדל בין גובה הכנפיים, וניתן לראות את זה לדוגמא בין האחים בק.ט.מ (890 אדוונצ'ר S עם כנף נמוכה ו-890 אדוונצ'ר R עם כנף גבוהה) או דוקאטי (דזרט X או דזרט X ראלי לשטח). הגרסה שמיועדת יותר לשימושי כביש עם אפשרות לרדת לשבילים כאלו ואחרים תגיע עם כנף קדמית נמוכה וזו שאמורה לתת יותר ווייב או יכולות של שטח, תגיע עם הגבוהה. החיסרון של כנף קדמית גבוהה ברכיבת כביש תהיה חוסר היציבות שלה במהירויות גבוהות והנטייה להתנדנד מהרוח ולפגוע ביציבות האופנוע. בימאהה טנרה 700, למשל, הכנף הקדמית הצמודה לגלגל ניתנת לכיוון ולהגבהה של 2ס"מ בדיוק בשביל למנוע הצטברות של בוץ בין הגלגל לכנף.
דבר אחרון, בגלל שהאופנועים יצאו עם הכנף הקדמית מדלת היצרן, זה הופך את הפריט לחובה בעת טסט שנתי. כלומר, ניתן להכשיל בטסט אם אין לאופנוע כנף. יש כמובן כנפיים תחליפיות בצורות שונות ומחומרים שונים שבאות לספק עוד משהו עיצובי ויכולות גם לחסוך כמה גרמים מהמשקל הסופי.
ומה קרה לנו בטיול? הכנף הקדמית אספה כמות בוץ לא גדולה במיוחד שנתקעה ברווח שבין הצמיג לכנף. כוח המנוע גבר על כוח הבוץ ותלש את הכנף ממקומה ולמעשה שבר אותה מהחיבורים. לא משהו שעוצר טיול, אבל כן פוטנציאל להתרסקות לא נעימה וצורך להחליף את הכנף בעלות לא קטנה.
מספר הערות: 1. החריצים הם לא לתוספת אוורור, האוויר שם בכל מקרה נמצא בנדיבות, היצרן יכול לטעון את הקשקושים השווקיים שלו כדי להראות "חדשן", הוא צריך למכור. וזה נעשה גם מסיבות של עיצוב ספורטיבי. 2. מי שרוצה להקשיח מזלג קדמי עושה שני משולשים, שזה היום ככה בכל האופנועים, וגם בקטנועי הפרמיום. כנף מפלסטיק לא נמצאת שם לחיזוק, מי אמר לכם את זה? תפטרו אותו 3. לכנף יש נטייה להתנדנד במהירות גבוהה, אם זה "מפרש", כמו שנהוג להגנה מפני בוץ באופנועי שטח, אז מה הטענה. אופנועי שטח לא מיועדים ל 100 קמ"ש וצפונה, ובשטח ממילא הכל רועד, החומר מתאים, גמיש ואלסטי כדי לספוג את הרעידות בלי להישבר. 4. כנפיים הם חובה כי זה מגן בוץ, במשאיות מחייבים תוספת מיוחדת מאותה הסיבה: שלא ישפריץ חזק על זה שנוסע מאחוריך. זה עניין בטיחותי. ככה גם לגבי הכנף הקדמית, שלא ישפריץ בוץ על הרוכב עצמו. 5. בחו"ל לפעמים גם מוסיפים מאריך לכנף הקדמית (כפי שמחוייב במשאיות לכנף האחורית), אבל באופנועים מוסיפים לכנף הקדמית, זה כדי להגן על המנוע מהמלח שנמצא על הכביש בחורף ועושה נזקי חלודה קשים.
החריצים הם לא כדי להראות "חדשן",
ולא מסיבות של עיצוב ספורטיבי
ולא לפינוי חום מהצמיג הקדמי
אלא מסיבה אחרת, שבהזדמנות אולי אסביר אותה