רשמים מיום הדרכה שימשי של מדריך ספרדי מעולה, קבוצה של רוכבי טנרה קמיקזים, טנרה 700 אקסטרים ו'טנרפלצת' של חבאז.
פול טארס, רוכב הטריאל והאקסטרים-אנדורו הספרדי המוכשר, שבעבר היה אלוף עולם והתפרסם בשנים האחרונות בזכות סדרת הסרטים 'Seeker' – שבהם הוא מבצע ביצועי קצה עם ימאהה טנרה 700 – התחבר לישראל באופן מיוחד, דרך 'Riders for Riders'. טארס ביקר בישראל פעמים רבות – גם להדרכות רכיבה, כולל הדרכה לשוטרי יחידת 'יואב' בדרום הארץ, וגם למרוצים כאלה ואחרים. נחזיר אתכם לראיון שערכנו איתו בעבר על הדרכות הרכיבה בישראל – גם לשוטרים, על איתמר ודור מריידרס פור ריידרס, על הימאהה טנרה 700 שלו, על סדרת סרטי Seeker ועל הטיולים שהוא מתכנן בישראל.
בחזרה להווה. טארס הוזמן לישראל לחמישה ימי הדרכה רצופים ומלאים למועדון רוכבי טנרה של מטרו-מוטור, כשאחד מהימים אופיין בטיול ארוך בגבעות גורל שבדרום, עם קטעי אקסטרים (לכולם חוץ מלטארס, שבשבילו לקפוץ מעל קיר זה רק חימום). כל הימים היו על טהרת אופנועי אדוונצ'ר, עם דגש על בעלי טנרה 700 בעיקר (היו בודדים עם 660 גם) ויום לשאר המותגים לקראת הסוף.
טארס עצמו רכב, הדריך והדגים עם האופנוע-מוטציה ('טנרפלצת' בשפה שלנו; ובקרוב ניקח אותו למבחן) של אסף חבאז המטורלל, שהוא נראה כמו טנרה 700 מבחוץ (האופנוע, לא אסף), אבל חוץ מהשם הכל הוחלף, שודרג ושופר. הרעיון סביב ההדרכה היה לרכוב באזור תרום עד שנתקלים במשהו מעניין שאפשר לתרגל. ביום שהצטרפנו החבר'ה באו חדורי מטרה והפגינו הרבה מוטיבציה עם אופנועי האדוונצ'ר, שלא תמיד החזירו באותו המטבע. נצפו לא מעט נפילות והתרסקויות – אבל הכל עם חיוך והפקת לקחים. המנטרה של טארס היא שהכל קל. גם כשהוא מעמיד את הקבוצה מול בולדר ענק או מעלה בלתי אפשרי ומדגים בקלות מעצבנת איך הוא עובר את זה. הוא מדגיש שרק צריך לשחרר, להירגע ולתת לאופנוע לעשות את שלו. 'It's easy' – זה המשפט הקבוע שלו.

מדי פעם הוא ביצע פעלול כזה או אחר בקלות מעצבנת, שלא בטוח שתצליח עם טנרה רגיל, אבל אולי כן כשהוא הרוכב. לאורך היום הוא נתן יחס אישי לכל אחד מהקבוצה הגדולה ועשה את מה שהוא יודע הכי טוב – ללמד איך לרכוב.
לאחד הימים הגיע גם מיקי זוהר, שר התרבות והספורט, ולצידו של אסף גורן, יו"ר המכביה (ורוכב אנדורו בפני עצמו), הכריזו על המכביה ה-25 אשר תתקיים בחודש יולי הקרוב. באירוע יתקיימו תחרויות אנדורו באקספו של פארק הירקון, כשטארס עצמו צפוי להגיע כרוכב-אורח.

ימאהה טנרה 700 אקסטרים
את יום ההדרכה ליווינו על-גבה של גרסת האקסטרים, שבאה לנו בטוב אחרי מאות קילומטרים שרכבנו לאחרונה על הגרסה הרגילה. גרסת האקסטרים מיועדת לרכיבת שטח קרבית יותר ומגיעה עם כמה תוספות ושיפורים. הפלטפורמה היא הטנרה 700 בגרסתו האחרונה, אולם נעשו בו כמה שינויים אשר נועדו להפוך אותו לאופנוע שטח טוב יותר. בראש ובראשונה מדובר על בולמים קדמיים ואחורי חדשים ואיכותיים יותר של קאיאבה, כששניהם בעלי מהלך גלגל ארוך יותר ב-20 מ"מ ביחס לטנרה המקורי, כשמהלך הגלגל מלפנים עומד על 230 מ"מ ומאחור 220 מ"מ. הבולמים מתכווננים במלואם בשני הצדדים, כאשר הפרונט מצופה בציפוי המפחית חיכוך, ובשני הצדדים יש הידראוליקה איכותית יותר מאשר במקור. הבולמים הארוכים יותר מעלים את מרווח הגחון לרום של 260 מ"מ, ואת גובה המושב ל-910 מ"מ. יש רגליות רוכב מטיטניום הרחבות יותר ב-35%, מושב שטוח עם יותר ריפוד חדש ייעודי לשטח, וכנף קדמית גבוהה במקום הכנף המקורית הצמודה לגלגל. בנוסף, יש מגן רדיאטור ומוביל שרשרת העשויים מאלומיניום.
אז לא מדובר במבחן, אלא ברכיבת התרשמות ארוכה. התחושה על האוכף היא כמו טנרה רגיל, רק גבוה יותר. מרכז הכובד עולה ביחד איתו וצריך להתרגל לעניין בתמרונים הדוקים. זה לא אופנוע למאותגרי גובה. הדבר השני ששמים לב אליו הוא איכות הבולמים. איפה שהטנרה הרגיל מסיט גלגל קדמי במפגש עם מהמורה או מאבד טיפה אחיזה בגלגל האחורי – גרסת האקסטרים מגהצת את הקרקע ומספקת יציבות גבוהה ואחיזה טובה יותר. בשורה התחתונה הרוכב משקיע פחות אנרגיה ברכיבה ומתקדם רחוק וגבוה יותר בשטח. בהשוואה של ראש בראש מול הגרסה הרגילה יש פער ברור לטובת גרסת האקסטרים ביכולות השטח המאתגר.
דבר אחד מעצבן הוא מנגנון ניתוק ה-ABS ברכיבת שטח. הגולל שדרכו מפעילים את התפריט בצג ה-TFT לא איכותי ולא עקבי. מוזר שעל זה חסכו בימאהה. אבל מה שהכי מציק זה איפוס המערכת בכל דימום מנוע, אפילו אם משאירים את הסוויץ' פתוח. בכל חזרה לרכיבה צריך להיכנס לתפריט ולנתק את ה-ABS מחדש. וזה לא לעניין.
במחירון הנוכחי הפער בין הגרסה הרגילה לאקסטרים עומד על 8,000 ש"ח, ולדעתנו זה שווה את זה למי שנמצא הרבה בשטח. מה שכן, יש גרסה חדשה שאמורה להגיע בתקופה הקרובה, שצפויה ללכת בדרכו של ה-MT-07 החדש עם שלדה חזקה יותר בנקודות החיבור, זרוע אחורית חדשה, בולמים משודרגים, יותר אלקטרוניקה ואופציה לגיר Y-AMT אוטומטי.