בשנת 2021 נמכרו בישראל כ-700 אופנועים ברישוי אפור, המיועדים לספורט מוטורי תחרותי. רובים המכריע של האופנועים שנמכרו הם אופנועי ילדים בגדלים שונים ואופנועי מוטוקרוס, אבל יש גם כמה אופנועי מסלול, חלקם יוקרתיים, ויש גם פנינים שלא חשבנו שנמצא בטבלאות המסירות.
מאז החלת חוק הספורט המוטורי בישראל, נפתחה האפשרות לרכוש אופנועים לשימוש ספורטיבי – שלא ככלי תחבורה. לפני כן המדינה לא הכירה באופנועים ככלי ספורט, ובניגוד לכל מדינות העולם לא אפשרה לייבא ארצה אופנועים ללא תקינת כביש – כמו אופנועי מוטוקרוס או אופנועי ילדים. אלו הגיעו ארצה בדרכים לא דרכים, כמו הברחת חלקי אופנועים במזוודות או במכולות והרכבתם בארץ, וכמו כל איסור – גם במקרה הזה התפתח שוק שחור של אופנועי מוטוקרוס ואופנועי ילדים. המצב, כאמור, השתנה עם החלת חוק הספורט המוטורי, שפתח את האפשרות לייבא ארצה אופנועים ברישוי ספורט, ללא תקינת כביש, המיועדים לרכיבת מסלול בלבד.
עד כה מספרי הכלים האפורים בישראל התבססו על הערכות, אולם כעת אנחנו מביאים את המספרים המדויקים: בשנת 2021 נרשמו בישראל 678 אופנועים ברישוי אפור. נדגיש כי אלו מספרי הכלים שנרשמו בפועל ברשות לנהיגה ספורטיבית של משרד הספורט, וייתכן שיש עוד כמה עשרות כלים שלא נרשמו בגלל בעיות ביורוקרטיות כאלה ואחרות.
מתוך אותם 678 אופנועים, 303 כלים הם אופנועי מוטוקרוס מקצועיים בגודל מלא המיועדים לבוגרים, ו-353 כלים הם אופנועי שטח לילדים בכל הגדלים – החל מאופנועים קטנטנים לילדים בני 5 ו-6, דרך כלים בינוניים לילדים בגילים 8-9 ו-10, ועד כלים גדולים יותר המיועדים לבני 13, 14 ו-15 – שלב אחד לפני אופנועים בגודל מלא. נציין שחלקם אופנועי מוטוקרוס תחרותיים וחלקם אופנועי שטח רכים יותר. פרט לאלו נמכרו השנה בישראל גם 23 אופנועי אספלט המיועדים למסלול בלבד, מהם 6 אופנועים קטנים ו-17 אופנועים בגודל מלא שנרשמו בישראל ברישוי אפור – חלקם מפתיעים מאוד כמו דוקאטי פניגאלה V4S, דוקאטי סטריטפייטר V4S, אפריליה RSV4RR, וגם אופנוע נדיר וייחודי – בראף סופריור AMB001 שמיוצר כאופנוע אספנות ב-100 יחידות בלבד, בשיתוף פעולה עם אסטון מרטין.
מתוך 303 אופנועי המוטוקרוס לבוגרים, 134 יחידות הם אופנועים עם מנוע 4 פעימות בנפח 250 סמ"ק, ועוד 88 יחידות הם בנפח הגדול של 450 סמ"ק. אליהם יש להוסיף 34 יחידות בנפח 350 סמ"ק של ק.ט.מ והוסקוורנה, ומקבלים ש-256 מתוך 303 אופנועי המוטוקרוס שנמכרו השנה בישראל הם אופנועים בעלי מנוע 4 פעימות. 47 יחידות של אופנועים בעלי מנוע דו-פעימתי שייכים לק.ט.מ (יחד עם הוסקוורנה וגאס גאס), וכן לימאהה – היצרנית היפנית היחידה שמייצרת אופנועי מוטוקרוס עם מנועים דו-פעימתיים.
אופנוע המוטוקרוס הנמכר בישראל הוא הונדה CRF250R, ממנו נמכרו השנה 53 יחידות. במקום השני הרבע ליטר של ימאהה – ה-YZ250F – עם 34 יחידות, ובשלישי הונדה CRF450R עם 32 יחידות. באופנועי הילדים הדגם הנמכר ביותר הוא ימאהה PW50 עם 33 יחידות ב-2021. ה-PW הוא האופנוע הקטן ביותר בליין הדגמים של ימאהה, מיוצר עשרות שנים כמעט ללא שינוי, מיועד לילדים בני 5 ו-6, ונחשב לאחד הכלים היותר מוצלחים לצעדים ראשונים בשטח. במקום השני לדגם בודד הק.ט.מ 85SX – אופנוע מוטוקרוס מקצועי לילדים בני 11 עד 13 – עם 27 יחידות, ובמקום השלישי ימאהה YZ65 – אופנוע מוטוקרוס מקצועי לילדים בני 8 עד 10 – עם 26 יחידות. הק.ט.מ 65SX צמוד אליו עם 25 יחידות ב-2021, כך שהנתונים מראים שבישראל מתפתח דור עתיד בתחום המוטוקרוס, עם עשרות ילדים שרוכבים על כלים תחרותיים מגיל צעיר מאוד.
בתחום האספלט הספורטיבי נציין את 3 היחידות של הק.ט.מ 450SMR – אופנוע סופרמוטו מקצועי ותחרותי, את 3 היחידות של הימאהה R3, וכן את ה-YZF-R1, ה-YZF-R6, הקוואסאקי ZX-6R, הק.ט.מ 790 דיוק, ואת הדוקאטי פניגאלה V4S, דוקאטי סטריטפייטר V4S ואפריליה RSV4RR – שמכל אחד מהם נמכרה יחידה אחת ברישוי אפור.
המותג הנמכר ביותר השנה ברישוי אפור הוא ימאהה, עם 149 יחידות בסך הכל, כשצמוד אחריו ק.ט.מ עם 147 יחידות והונדה עם 120 יחידות. הוסקוורנה עם 71 יחידות, וקוואסאקי עם 61 יחידות.
טבלת מכירות מלאה – כלים רשומים ברישוי אפור 2021:
יצרן | דגם | מספר כלים |
---|---|---|
ימאהה | PW50 | 33 |
YZ65 | 26 | |
YZ85 | 12 | |
YZ125LC | 16 | |
YZ250LC | 2 | |
YZ250F | 34 | |
YZ450F | 21 | |
YZF-R3 | 3 | |
YZF-R6 | 1 | |
YZF-R1 | 1 | |
סה"כ ימאהה | 149 | |
ק.ט.מ | 50SX | 20 |
65SX | 25 | |
85SX | 27 | |
125SX | 6 | |
150SX | 9 | |
250SX | 4 | |
250SX-F | 16 | |
350SX-F | 19 | |
450SX-F | 17 | |
450SMR | 3 | |
190 דיוק | 1 | |
סה"כ ק.ט.מ | 147 | |
הונדה | CRF110F | 6 |
CRF125F | 17 | |
CRF150R | 7 | |
CRF250R | 53 | |
CRF450R | 32 | |
NSF110 | 5 | |
סה"כ הונדה | 120 | |
הוסקוורנה | EE5 | 3 |
TC50 | 22 | |
TC65 | 8 | |
TC85 | 10 | |
TC125 | 3 | |
TC250 | 5 | |
FC250 | 5 | |
FC350 | 15 | |
FC450 | 2 | |
סווארטפילן 401 | 1 | |
סה"כ הוסקוורנה | 74 | |
קוואסאקי | KX65 | 10 |
KX85 | 16 | |
KX250 | 18 | |
KX450 | 16 | |
ZX-6R | 1 | |
סה"כ קוואסאקי | 61 | |
BSE | PH01A | 3 |
PH03A | 12 | |
PH03B | 17 | |
PH10L | 7 | |
PHM3 | 6 | |
סה"כ BSE | 45 | |
YCF | YCF50 | 5 |
YCF120 | 15 | |
YCF150 | 6 | |
YCF190 | 3 | |
סה"כ YCF | 29 | |
גאס גאס | MC50 | 8 |
MC65 | 1 | |
MC85 | 7 | |
MC125 | 2 | |
MC250F | 8 | |
סה"כ גאס גאס | 26 | |
סטומפ | SS120R | 5 |
Z3-140R | 15 | |
סה"כ סטומפ | 20 | |
דוקאטי | פניגאלה V4S | 1 |
סטריטפייטר V4S | 1 | |
סה"כ דוקאטי | 2 | |
אפריליה | RSV4RR | 1 |
אף ביט | DB-125-1 | 1 |
אובלה | RS250SP | 1 |
TM Racing | MX85 | 1 |
בראף סופריור | AMB001 | 1 |
סך הכל כללי | 678 |
הרשות מונעת ספורט מוטורי . מה יעשו כל בעלי הכלים עכשיו? יחזרו לכביש ?בלי טסט ביל ביטוח?
הבעיה ש99 אחוז מרוכשי כלי אפור רוכבים איתו בשטחים פתוחים (ולא במסלול המאושר על-ידי הרשות לנהיגה ספורטיבית, שרק במסלולים אלו ניתן לרכוב איתם) ויוצרים נזק לספורט המוטורי.