דף הבית / חדשות / כמה כלים אפורים נמכרים בישראל?
Gray Bikes

כמה כלים אפורים נמכרים בישראל?

מאז החלת חוק הספורט המוטורי בישראל ניתן לרכוש אופנועים ברישוי אפור - אופנועי מוטוקרוס, אופנועי ילדים ואופנועי מסלול; כמה אופנועים ברישוי אפור נמכרו ב-2021?

בשנת 2021 נמכרו בישראל כ-700 אופנועים ברישוי אפור, המיועדים לספורט מוטורי תחרותי. רובים המכריע של האופנועים שנמכרו הם אופנועי ילדים בגדלים שונים ואופנועי מוטוקרוס, אבל יש גם כמה אופנועי מסלול, חלקם יוקרתיים, ויש גם פנינים שלא חשבנו שנמצא בטבלאות המסירות.

מאז החלת חוק הספורט המוטורי בישראל, נפתחה האפשרות לרכוש אופנועים לשימוש ספורטיבי – שלא ככלי תחבורה. לפני כן המדינה לא הכירה באופנועים ככלי ספורט, ובניגוד לכל מדינות העולם לא אפשרה לייבא ארצה אופנועים ללא תקינת כביש – כמו אופנועי מוטוקרוס או אופנועי ילדים. אלו הגיעו ארצה בדרכים לא דרכים, כמו הברחת חלקי אופנועים במזוודות או במכולות והרכבתם בארץ, וכמו כל איסור – גם במקרה הזה התפתח שוק שחור של אופנועי מוטוקרוס ואופנועי ילדים. המצב, כאמור, השתנה עם החלת חוק הספורט המוטורי, שפתח את האפשרות לייבא ארצה אופנועים ברישוי ספורט, ללא תקינת כביש, המיועדים לרכיבת מסלול בלבד.

עד כה מספרי הכלים האפורים בישראל התבססו על הערכות, אולם כעת אנחנו מביאים את המספרים המדויקים: בשנת 2021 נרשמו בישראל 678 אופנועים ברישוי אפור. נדגיש כי אלו מספרי הכלים שנרשמו בפועל ברשות לנהיגה ספורטיבית של משרד הספורט, וייתכן שיש עוד כמה עשרות כלים שלא נרשמו בגלל בעיות ביורוקרטיות כאלה ואחרות.

מתוך אותם 678 אופנועים, 303 כלים הם אופנועי מוטוקרוס מקצועיים בגודל מלא המיועדים לבוגרים, ו-353 כלים הם אופנועי שטח לילדים בכל הגדלים – החל מאופנועים קטנטנים לילדים בני 5 ו-6, דרך כלים בינוניים לילדים בגילים 8-9 ו-10, ועד כלים גדולים יותר המיועדים לבני 13, 14 ו-15 – שלב אחד לפני אופנועים בגודל מלא. נציין שחלקם אופנועי מוטוקרוס תחרותיים וחלקם אופנועי שטח רכים יותר. פרט לאלו נמכרו השנה בישראל גם 23 אופנועי אספלט המיועדים למסלול בלבד, מהם 6 אופנועים קטנים ו-17 אופנועים בגודל מלא שנרשמו בישראל ברישוי אפור – חלקם מפתיעים מאוד כמו דוקאטי פניגאלה V4S, דוקאטי סטריטפייטר V4S, אפריליה RSV4RR, וגם אופנוע נדיר וייחודי – בראף סופריור AMB001 שמיוצר כאופנוע אספנות ב-100 יחידות בלבד, בשיתוף פעולה עם אסטון מרטין.

ה-AMB001 - אקזוטיקה למסלול בלבד
ה-AMB001 – אקזוטיקה למסלול בלבד

מתוך 303 אופנועי המוטוקרוס לבוגרים, 134 יחידות הם אופנועים עם מנוע 4 פעימות בנפח 250 סמ"ק, ועוד 88 יחידות הם בנפח הגדול של 450 סמ"ק. אליהם יש להוסיף 34 יחידות בנפח 350 סמ"ק של ק.ט.מ והוסקוורנה, ומקבלים ש-256 מתוך 303 אופנועי המוטוקרוס שנמכרו השנה בישראל הם אופנועים בעלי מנוע 4 פעימות. 47 יחידות של אופנועים בעלי מנוע דו-פעימתי שייכים לק.ט.מ (יחד עם הוסקוורנה וגאס גאס), וכן לימאהה – היצרנית היפנית היחידה שמייצרת אופנועי מוטוקרוס עם מנועים דו-פעימתיים.

אופנוע המוטוקרוס הנמכר בישראל הוא הונדה CRF250R, ממנו נמכרו השנה 53 יחידות. במקום השני הרבע ליטר של ימאהה – ה-YZ250F – עם 34 יחידות, ובשלישי הונדה CRF450R עם 32 יחידות. באופנועי הילדים הדגם הנמכר ביותר הוא ימאהה PW50 עם 33 יחידות ב-2021. ה-PW הוא האופנוע הקטן ביותר בליין הדגמים של ימאהה, מיוצר עשרות שנים כמעט ללא שינוי, מיועד לילדים בני 5 ו-6, ונחשב לאחד הכלים היותר מוצלחים לצעדים ראשונים בשטח. במקום השני לדגם בודד הק.ט.מ 85SX – אופנוע מוטוקרוס מקצועי לילדים בני 11 עד 13 – עם 27 יחידות, ובמקום השלישי ימאהה YZ65 – אופנוע מוטוקרוס מקצועי לילדים בני 8 עד 10 – עם 26 יחידות. הק.ט.מ 65SX צמוד אליו עם 25 יחידות ב-2021, כך שהנתונים מראים שבישראל מתפתח דור עתיד בתחום המוטוקרוס, עם עשרות ילדים שרוכבים על כלים תחרותיים מגיל צעיר מאוד.

בתחום האספלט הספורטיבי נציין את 3 היחידות של הק.ט.מ 450SMR – אופנוע סופרמוטו מקצועי ותחרותי, את 3 היחידות של הימאהה R3, וכן את ה-YZF-R1, ה-YZF-R6, הקוואסאקי ZX-6R, הק.ט.מ 790 דיוק, ואת הדוקאטי פניגאלה V4S, דוקאטי סטריטפייטר V4S ואפריליה RSV4RR – שמכל אחד מהם נמכרה יחידה אחת ברישוי אפור.

המותג הנמכר ביותר השנה ברישוי אפור הוא ימאהה, עם 149 יחידות בסך הכל, כשצמוד אחריו ק.ט.מ עם 147 יחידות והונדה עם 120 יחידות. הוסקוורנה עם 71 יחידות, וקוואסאקי עם 61 יחידות.

טבלת מכירות מלאה – כלים רשומים ברישוי אפור 2021:

יצרןדגםמספר כלים
ימאההPW5033
YZ6526
YZ8512
YZ125LC16
YZ250LC2
YZ250F34
YZ450F21
YZF-R33
YZF-R61
YZF-R11
סה"כ ימאהה149
ק.ט.מ50SX20
65SX25
85SX27
125SX6
150SX9
250SX4
250SX-F16
350SX-F19
450SX-F17
450SMR3
190 דיוק1
סה"כ ק.ט.מ147
הונדהCRF110F6
CRF125F17
CRF150R7
CRF250R53
CRF450R32
NSF1105
סה"כ הונדה120
הוסקוורנהEE53
TC5022
TC658
TC8510
TC1253
TC2505
FC2505
FC35015
FC4502
סווארטפילן 4011
סה"כ הוסקוורנה74
קוואסאקיKX6510
KX8516
KX25018
KX45016
ZX-6R1
סה"כ קוואסאקי61
BSEPH01A3
PH03A12
PH03B17
PH10L7
PHM36
סה"כ BSE45
YCFYCF505
YCF12015
YCF1506
YCF1903
סה"כ YCF29
גאס גאסMC508
MC651
MC857
MC1252
MC250F8
סה"כ גאס גאס26
סטומפSS120R5
Z3-140R15
סה"כ סטומפ20
דוקאטיפניגאלה V4S1
סטריטפייטר V4S1
סה"כ דוקאטי2
אפריליהRSV4RR1
אף ביטDB-125-11
אובלהRS250SP1
TM RacingMX851
בראף סופריורAMB0011
סך הכל כללי678

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

25KB998Rimini_LF

חדש מבימוטה: KB998 רימיני לכביש

בבימוטה מציגים את ה-KB998 רימיני - גרסת ההומולוגציה החוקית לכביש של של ה-KB998 עם שלדה ומכלולים מבימוטה ומנוע שמגיע מהקוואסאקי ZX-10RR

2 תגובות

  1. Avatar

    הרשות מונעת ספורט מוטורי . מה יעשו כל בעלי הכלים עכשיו? יחזרו לכביש ?בלי טסט ביל ביטוח?

  2. Avatar

    הבעיה ש99 אחוז מרוכשי כלי אפור רוכבים איתו בשטחים פתוחים (ולא במסלול המאושר על-ידי הרשות לנהיגה ספורטיבית, שרק במסלולים אלו ניתן לרכוב איתם) ויוצרים נזק לספורט המוטורי.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן