מטרו-מוטור, יבואנית הדו-גלגלי הגדולה בישראל החוגגת השנה 35 שנות פעילות, קיימה הבוקר (א') את אירוע הסיכום השנתי שלה. גדי אבירם, מנכ"ל מטרו, הציג את סיכום שנת 2016 בשוק המקומי ונתן תחזית ל-2017. עיקרי הדברים: השוק הדו-גלגלי צמח ב-2016 בכ-9%, ובשנת 2017 הוא ימשיך לצמוח בכ-10-12%. סגמנט האופנועים גדל לנתח חסר תקדים של 29% מסך המכירות, ובנוסף, ימאהה מכרה השנה למעלה מ-3,000 אופנועים וקטנועים. בשורה פחות טובה: אם לא יהיו שינויים ברגולציה על אופנועי ספורט מוטורי, מטרו תמשוך ידה מהתעסקות בתחום.
המספרים
את המספרים הללו אנו יודעים, שכן אנחנו מלווים את התחום במשך כל השנה. השוק הדו-גלגלי גדל בשנת 2016 ב-9% ביחס ל-2015 – שגם היא הייתה שנת גידול של יותר מ-7%. מגמת צמיחת השוק נמשכת ומתחזקת, ובסך הכל נמכרו בישראל כ-17,000 אופנועים וקטנועים חדשים – מספר שמתחיל להתקרב לשנות השיא של עד 2008. יחד עם זאת, הצפי השנה היה לצמיחה גדולה יותר, דו-ספרתית, וזה לא קרה. הסיבות לגידול טמונות, גם על-פי אבירם, בזמן המבוזבז של נהגי מכוניות בעומסי תנועה ופקקים, זמן שרק הולך וגדל עם כמות מכירת המכוניות החדשות (יותר מ-300 אלף בשנת 2016!) ועבודות הרכבת הקלה בגוש דן.
מגמה מעניינת, שגם היא החלה בשנה שעברה והתחזקה משמעותית השנה, היא התחזקות פלח האופנועים בעלי המצמד על חשבון הקטנועים האוטומטיים. השנה נמכרו כמעט 5,000 אופנועים שמהווים 29% מסך המכירות (לעומת כ-3,500 כלים בשנת 2015) – מספר חסר תקדים ששם בצל את 20 האחוזים מכלל השוק של שנות השיא – שנות ה-90. הנתון הזה נובע מכניסה של צעירים רבים לתחום, בעיקר בעלי רישיונות נהיגה A1, וגם הרפורמה במס הקנייה שהתבצעה באוגוסט 2015 ושבמסגרתה הוזלו משמעותית אופנועי ביניים – עשתה את שלה. אגב, 22% מאותם 5,000 אופנועים שנמכרו הם אופנועי אנדורו, וחלק עיקרי מהקהל הוא בני 35 ומעלה. השטח פורח, וכמו שכתבנו כבר בעבר – אנדורו זה המילואים החדש.
נקודה מעניינת היא ימאהה, שמכרה השנה בישראל יותר מ-3,000 כלים (יותר מהונדה, קוואסאקי וסוזוקי ביחד), וממשיכה את התחזקותה בשוק הישראלי. רבי המכר של ימאהה בישראל הם הטריסיטי, שמכר למעלה מ-600 כלים, הטימקס 530, שמדגדג את ה-600 כלים מלמטה, האיקסמקסים למיניהם, סדרת ה-MT שמכרה כ-160 כלים מה-09 וכ-135 כלים מה-07, בנוסף ל-40 כלים מה-10, וגם ה-WR250R שמכר השנה כ-90 יחידות. בהחלט מרשים.
אבירם מצביע על בעיה מהותית בכל הקשור לרגולציה – ביטוח ומס קנייה. את בעיית ביטוח החובה, שעוצרת את השוק הדו-גלגלי מלהכפיל את עצמו, לא פחות, כולנו מכירים. יחד עם זאת, אבירם מציג את מס הקנייה, המוגדר כצו שעה לשנה בלבד, כגורם שלא מאפשר לתכנן לטווח ארוך, שכן אין לדעת מה יוליד יום. זהו בעיניו מהלך בזוי.
עוזבים את תחום הספורט המוטורי
בעיה נוספת שעליה מצביע אבירם היא הרגולציה המוגזמת – מוגזמת מדי – של רשות המסים בספורט המוטורי. מטרו, כמו גם יבואנים נוספים, נתנה השנה חסות למגוון אירועי ספורט מוטורי, תחזקה קבוצת מרוצים, ובעיקר תמכה באירועים ופעילויות לילדים ולמשפחות. אולם השנה החברה תיאלץ להפסיק כליל את פעילותה בתחום זה. הסיבה: רשות המסים דורשת מהיבואנים להיות הזרוע המבצעת, ומטילה קשיים והליכים ביורוקרטיים מוגזמים על מכירת אופנועי ספורט מוטורי. הבעיה מחריפה שבעתיים במכירת אופנועי ספורט מוטורי משומשים. אם הרגולציה לא תשוחרר למידה סבירה ואם לא ייקבע מס אחיד, ויותר חשוב – קבוע, על אופנועי ספורט מוטורי, מטרו תיאלץ כאמור להפסיק לחלוטין את פעילותה בתחום.
ומה יהיה ב-2017?
להערכת גדי אבירם, וגם אנחנו שותפים להערכה זו, בשנת 2017 יימשך הגידול בשוק הדו-גלגלי הישראלי, כשהשוק יגדל בכ-10-12% – כלומר המספרים ידגדגו את ה-19,000 אופנועים וקטנועים. בשנה הקרובה גם ימשיך לגדול סגמנט האופנועים ביחס לקטנועים.
סיבות לא חסר: עם הכמות הבלתי-הגיונית של כלי רכב שעולים על הכבישים בישראל, גדלים גם עומסי התנועה, וכבר היום המצב בלתי נסבל. באין תחבורה ציבורית יעילה, הפתרון היחיד הזמין הוא דו-גלגלי – קטנוע או אופנוע. תוסיפו לזה את עבודות הרכבת הקלה בתל-אביב ואת העומסים שהם יוצרים, והנה התשובה.
חסם מרכזי לגדילה משמעותית של השוק הוא עניין ביטוח החובה. כבר היום כמחצית מרוכבי הדו-גלגלי רוכבים ללא ביטוח חובה, כך על-פי דו"ח מבקר המדינה. במידה ומחירי הביטוח ירדו לרמה שפויה, השוק הדו-גלגלי עשוי לגדול למספרים הראויים של 35 ואפילו 40 אלף כלים בשנה, שמהווים כ-10-12% ממצבת כלי הרכב – מספרים הדומים למדינות אירופה. נכון להיום אגב, הדו-גלגלי מהווה פחות מ-4% ממצבת כלי הרכב – נתון עלוב שרחוק ממיצוי הפוטנציאל של השוק, במיוחד לאור תנאי מזג האוויר והתחבורה בישראל.
17 דגמים חדשים ל-2017
מטרו תייבא ארצה בשנת 2017 17 דגמים חדשים של שלושת המותגים שלה – ימאהה, קוואסאקי וסאן-יאנג. חלקם חדשים לחלוטין וחלקם מחודשים.
ימאהה
- דילייט 125 עם מנוע חדש יגיע ב-5.17. המחיר: 13,485 ש"ח
- טריסיטי 125 עם מנוע חדש יגיע ב-2.17. המחיר: 19,985 ש"ח
- טריסיטי 155 יגיע גם הוא ב-2.17. המחיר: 23,985 ש"ח
- האיקסמקס 300 החדש יגיע ב-4.17. המחיר: 34,985 ש"ח
- הטימקס 530 החדש יגיע ב-4.17 ב-3 גרסאות: רגילה – 82,985 ש"ח, גרסת SX ב-86,985 ש"ח, גרסת DX ב-91,985 ש"ח
- MT-09 דגם 2017 יגיע ב-3.17. המחיר: 73,985 ש"ח
- MT-10 בגרסת SP יגיע ב-3.17. המחיר: 109,985 ש"ח
- YZF-R6 החדש יגיע ב-4.17. המחיר: 99,985 ש"ח
קוואסאקי
- ורסיס X300 יגיע ב-4.17. המחיר: 39,985 ש"ח
- Z650 יגיע ב-4.17. המחיר: 49,985 ש"ח
- נינג'ה 650 יגיע ב-4.17. המחיר: 49,985 ש"ח
- Z900 יגיע ב-4.17. המחיר: 71,985 ש"ח
- Z1000R יגיע ב-4.17. המחיר: 86,985 ש"ח
- Z1000SX יגיע ב-4.17. המחיר: 99,985 ש"ח
- ZX10RR יגיע ב-4.17. אין עדיין מחיר רשמי
סאן-יאנג
- הג'וירייד 125 ו-200 החדשים יגיעו ארצה ב-3.17. המחירים: 17,885 ו-20,985 ש"ח בהתאמה
- ה-JET החדש יגיע ב-3.17. המחיר: 13,985 ש"ח
- ה-CRUiSYM 300 החדש יגיע ב-5.17, ותיתכן גם גרסת 250 סמ"ק בהמשך. המחיר טרם נקבע
xmax300 פשוט יקר מדי.
Z/N650 במחיר תחרותי, לפחות לפי הרשת הם נראים אופציה יותר מעניינת מהסוזוקי.
Z900/MT09 תמחור מוזר כשבאירופה היאמהה זהה ואף זול יותר מהירוק.
הפתיעו לטובה עם הטריסיטי.
הדגם 125 החדש הוא משמעותית יותר טוב מבחינת המפרט (גדול יותר, חזק יותר, מאובזר יותר) וכולל גם ABS ובלימה משולבת כסטנדרט. הוא הולך להיות להיט במחיר הזה.
לגבי הדגם 155 ההפתעה לטובה זה שמביאים אותו לארץ. חבל רק על הקפיצה המשמעותית במחיר.
ב-22-23 א' ש"ח היה יכול להיות אלטרנטיבה ראויה (ויש גם עוד תוספת בהוצ' רישוי השנתיות).
יתכן שהפרגון היה מוקדם מידי באתר אחר מופיע שהטריסיטי 125 החדש יעלה 22 א' ש"ח. כרגיל מטרו חזירים. מקבלים הטבות מיסוי מורידים את המחיר בגרוש וחצי ואז לאט לאט המחיר זוחל בחזרה למעלה.
אתר אחר טועה. המחיר של הטריסיטי 19,985 ש"ח.
כמחצית מרוכבי הדו גליגלי רוכבים ללא ביטוח חובה?
מה? זה אמיתי?
על פי דו"ח מבקר המדינה – כן, זה אמיתי.
http://fullgaz.co.il/?p=116553