צילום: ימאהה
- יתרונות: מנוע, אג'יליות, פאן-פקטור
- חסרונות: בולמים, מיגון רוח
- שורה תחתונה: האופנוע הסופר-מהנה של ימאהה מקבל שדרוג – ניהול מנוע מעודכן ובקרת החלקה
- מחיר: טרם נקבע. יפורסם כשיגיע ארצה. צפוי להיות דומה מאוד ל-MT-09 – כ-71 אלף ש"ח כולל אגרות.
- מתחרים: אפריליה דורסודורו 750, דוקאטי היפרמוטארד 821 ו-939, ק.ט.מ דיוק 690, נייקדים יפנים
- נתונים טכניים: מנוע 3 צילינדרים, 847 סמ"ק, 115 כ"ס, 8.9 קג"מ, 6 הילוכים, גובה מושב 815 מ"מ, משקל 191 ק"ג, מיכל דלק 14 ל', צמיגים 120/70ZR17, 180/55ZR17
- לרכיבת מבחן על MT-09 – לחצו כאן
מה זה?
צריך להיות ממש מנותקים ממה שקורה בשוק האופנועים המקומי והעולמי כדי לא לדעת מה זה MT-09. הנייקד של ימאהה התחיל להימכר לפני שנתיים, ומיד קפץ לראש מצעד המכירות באירופה. בשנתיים האחרונות הוא נמצא בטופ 3 במכירות באירופה, יחד עם ה-R1200GS וה-MT-07, עם כ-20 אלף יחידות. ימאהה הוכיחה שאפשר לייצר אופנוע תקציב ממכלולים פשוטים יחסית מצד אחד, אבל מצד שני שעדיין יתפקד היטב, ייראה מצוין ויספק טונות של כיף.
בבסיס ה-MT-09 יש מנוע טריפל (3 צילינדרים) שמפיק 115 כ"ס ו-8.9 קג"מ, והוא שוכן בתוך שלדת יהלום. המתלים פשוטים יחסית – מלפנים בולמים הפוכים ומאחור בולם יחיד, כשבשני הצדדים יש אפשרות לכיוון עומס קפיץ ושיכוך החזרה. הגלגלים במידות ספורטיביות, והבלמים מלפנים משלבים קליפרים רדיאליים על צמד דיסקים בקוטר 298 מ"מ. ואי אפשר שלא לדבר על העיצוב – למרות שכבר התרגלנו אליו בשנתיים האחרונות. בימאהה בנו את ה-MT-09 כקונספט המשלב בין אופנוע נייקד לאופנוע היפרמוטו – אם תרצו עוד שלב באבולוציה של ההיפרמוטואים הגדולים וטשטוש הגבולות בינם לבין נייקדים רגילים.
אז לשנת 2016, שנתיים אחרי הגרסה המקורית, ה-MT-09 מקבל מערכת בקרת החלקה – בדיוק כמו זו שבגרסת הטרייסר ובגרסת ה-XSR900 החדשה. המערכת בעלת שני מצבי התערבות – 1 ו-2, וכן עם אפשרות לניתוק מוחלט. בנוסף, בעקבות תלונות של עיתונאים ולקוחות על מצערת רגיזה מדי, שלוש מפות ניהול המנוע – A האגרסיבית, STD הסטנדרטית ו-B הרגועה – מתוכנתות מחדש כדי לרכך את תגובות המנוע ולאפשר רכיבה חלקה יותר. לסיום הפרק נספר של-2016 ה-09 מקבל את סכמת הצביעה האפורה-צהובה, שבעינינו היא יפהפייה.
ביצועים
על הביצועים של ה-MT-09 כבר שפכנו הררי מילים, כולל על גרסת הספורט-טרקר של 2015. אין פה באמת שינויים גדולים ובסך הכל מדובר על אופנוע כמעט זהה. מנוע הטריפל הזה – ונגיד את זה בפעם האלף – הוא חתיכת יציאה מוטורית מגניבה. יש לו את כל המאפיינים שצריכים להיות במנוע של אופנוע כביש – הוא גמיש, הוא חזק בקצה הסקאלה, הוא חלק מצד אחד, אבל מספיק מחוספס כדי לתת את המושג החמקמק הזה שנקרא אופי, והוא בעיקר מגניב. יופי של מנוע. ברוב היום רכבנו על מצב STD, שכן מצב A – למרות המפה החדשה – עדיין אגרסיבי ודורש שימוש תכוף בקלאץ' לרכיבה חלקה. אגב, כשמנתקים את בקרת ההחלקה נזכרים למה ה-09 הוא אחד המגניבים: הילוך שלישי, 80 קמ"ש, דאבל קלאץ' – והקדמי בשמיים. כיף גדול!
נקודת התורפה של הביצועים הדינמיים נמצאת בבולמים. הם אמנם קשיחים, כמו שאופנוע עם אוריינטציה ספורטיבית צריך להיות, אבל ההידראוליקה שלהם בינונית, ולכן על המשקל שלי האופנוע נוטה לקפצץ אם האספלט לא מושלם. רוכבים כבדים יותר דווקא מאוד אהבו את הבולמים. עדיין ולמרות הכל מדובר בחבילת ביצועים טובה מאוד, כולל בלמים מעולים – חזקים ומלאי רגש, וגלגלים וצמיגים שמספקים שפע אחיזה, כמו באופנועי כביש גדולים.
איך זה מרגיש?
בעיקר מעלה את חדוות הרכיבה. השילוב בין תנוחת הרכיבה של הנייקד ההיפרמוטו הזה עם המנוע הסופר-מגניב הזה יוצר מכונה שפשוט כיף לרכב עליה. אין מיגון רוח, אבל יש הרבה מאוד פאן-פקטור והרבה מאוד מעורבות של הרוכב ברכיבה.
המקום היחיד שהרגשנו שחסכו עלינו באופנוע הזה הוא הבולמים, והם ללא ספק צוואר הבקבוק של הביצועים הדינמיים ב-MT-09. אבל אחרי הכל מדובר בחבילה מצוינת שנותנת יופי של תמורה למחיר. במיוחד לאור העובדה שהוא מגיע כסטנדרט עם 3 מצבי ניהול מנוע וכן בקרת החלקה, ולישראל הוא מגיע כסטנדרט עם מערכת ABS, שלצערנו לא ניתנת לניתוק. את בקרת ההחלקה בדקנו והיא עובדת היטב – במצב 2 מתערבת מיד בתחילת ההחלקה, ובמצב 1 מאפשרת החלקה קטנה וגם ווילי'ז נמוכים. אחרי שהבנו שהיא עובדת – ניתקנו אותה ונהנינו מיופי של ווילי'ז על האספלט הספרדי המשובח שצפונית לאלתיאה.
עלויות
אין עדיין מחיר רשמי לגרסת 2016 עם בקרת ההחלקה, אבל אנחנו מקווים שהמחיר יישמר כמו שהוא ולא תהיה עלייה. גרסת 2015, כאמור ללא בקרת החלקה, עולה כיום 69,985 ש"ח לפני אגרות ו-71,250 על הכביש. במחיר הזה מקבלים כאמור יופי של תמורה. מרווח הטיפולים בכל 10,000 ק"מ.
סרטון מהשקת ה-MT-09 באלתיאה, ספרד: