דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: סוזוקי DR650 – מפעם ולתמיד
Suzuki DR 650R Dakar

נוסטלגיה: סוזוקי DR650 – מפעם ולתמיד

הסוזוקי DR600 היה כלי חשוב בהיסטוריה הדו-גלגלית בישראל. מחליפו - ה-DR650 שהוצג במספר דגמים בשנת 1990 - המשיך את ההרפתקנות המקומית

בשנת 1990 הוצג ה-DR650 בגרסאות R ו-RS, אליהם התווספו גרסאות עם מתנע חשמלי בהמשך. 32 שנים לאחר מכן, הדגם עדיין קיים ונמכר.

בשנות ה-80 הייתה כאן שממה דו-גלגלית. אם רציתם כלי שיכול להביא אתכם, על ציודכם, דרך הכביש אל השטח, לטייל ולחזור בחזרה – יכולתם לבחור רק בסוזוקי DR600. בזמנו האופנוע היה הנמכר והחשוב ביותר בישראל. לקראת סוף דרכו בשנת 1989 הוא החל להתיישן ולהתעייף, בטח מול המתחרים מבית ימאהה והונדה. בשנת 1990 הוצג המחליף.

במסורת דגמים חדשים הוחלט בשלב ראשון להשתמש באותו המנוע, אבל לבחור בהגדלת נפח. קוטר ומהלך הבוכנה הוגדלו ויצרו נפח חדש של 640 סמ"ק מהצילינדר היחיד, קירור אוויר ושמן וגל-זיזים עילי יחיד. מספרי ההספק סיפקו עוד כ"ס אחד לעומת ה-600 ועמדו על 46 כוחות סוס, ומומנט דומה של 5 קג"מ. השלדה והמתלים שודרגו לעומת ה-600 וסיפקו התנהגות כביש טובה יותר.

DR650R DAKAR
DR650R DAKAR

שני הדגמים הראשונים נקראו Djebel / Dakar (ולאחר מכן רק 'R') שדמה כמעט לחלוטין לדגם הקודם, ו-'RS' בעל אוריינטציה לכביש שהגיע עם פיירינג קדמי, משקף קדמי וכנף קדמית נמוכה, כנף אחורית שונה ומערכת פליטה שונה. שני הדגמים הותנעו על-ידי רגלית, והיו קשוחים להתנעה כמעט כמו ה-600 המאתגר. בשנת 1991 הוצג ה-RSE, שהוסיף מתנע חשמלי, מנגנון שחרור קומפרסיה אוטומטי ו-15 ק"ג. המסה הזאת נוספה בגלל המתנע החשמלי, המצבר והאלטרנטור הגדול יותר. המשקל היבש עלה למחוזות ה-178 ק"ג, כאשר בסוזוקי קיצצו מעט בבסיס הגלגלים על-מנת לספק קצת יותר זריזות. בשנת 1992 מיכל הדלק בשני הדגמים ירד ב-4 ליטר ל-17 ל', והיו שינויים קלים נוספים בשלדת הזנב ובמערכת הפליטה שעזרו להפחית במשקל. הדגמים המשיכו כך עד לשנת 1996, עם שינויי גרפיקה פה ושם.

DR650RS
DR650RS

בשנת 1996 הוצגה גרסת ה-SE כדו"ש פשוט, רך ונעים, מקורר אוויר, עם מנוע קומפקטי יותר שמסתובב באמצעות מתנע חשמלי ומעט פחות כוח – 43 כ"ס שסופקו בסל"ד נמוך יותר. למעשה זה היה אופנוע חדש לחלוטין שתוכנן מההתחלה. המושב היה צר יותר, המסיכה הקדמית הייתה חדשה וקטנה יותר, והיו שיפורים במחלקת השלדה, המתלים ומערכת הפליטה. המשקל ירד בלא פחות מ-25 ק"ג. משנת 2010 הייתה את האפשרות להנמיך את גובה האופנוע ב-40 מ"מ דרך המתלים ולרכוש בנפרד רגלית צד קצרה יותר.

בישראל הוא שווק ונמכר בכמויות יפות, בתחילה כדגם שכל רוכבי ה-600 עברו אליו והמשיכו את המסעות למדבר בסוף שנות ה-90 עם הגרסה החדשה ואל תוך שנות ה-2000. אולם ב-2004 הייבוא הופסק בשל בעיות תקינה אירופאית. הוא המשיך להימכר בארה"ב ללא שינויים למעט סכמות צביעה. 20 שנה אחרי שהוצג לראשונה הוא חזר לישראל ונמכר עד היום במחיר של 45,000 ש"ח, כאשר במדינות כמו קנדה או ניו זילנד הוא עדיין רב מכר. לא נגזים אם נאמר שהוא אחד האחראיים העיקריים לסצנת האדוונצ'ר המקובלת היום, עם השורשים שנטע כאן לפני 32 שנים. עדיין יש גרסאות מקוריות (כמו גם כמה דגמי 600) שנוסעות עד היום בשבילים.

סוזוקי DR650SE - נמכר עד היום, גם בישראל
סוזוקי DR650SE – נמכר עד היום, גם בישראל

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

25KB998Rimini_LF

חדש מבימוטה: KB998 רימיני לכביש

בבימוטה מציגים את ה-KB998 רימיני - גרסת ההומולוגציה החוקית לכביש של של ה-KB998 עם שלדה ומכלולים מבימוטה ומנוע שמגיע מהקוואסאקי ZX-10RR

תגובה אחת

  1. Avatar
    קול-בי קריינות ודיבוב

    היה כלי חלום. שלא התגשם. :(
    כמה יפה הוא היה.
    זה של היום איבד מהיופי. נראה סתם כלי תחבורה.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן