בתמונות: ה-GSX750ES של איציק; צילום: אסף רחמים.
40 שנים עברו מאז שהסוזוקי GSX750ES יצא, הגיע לישראל ופתח לנו את עולמות האופנועים הספורטיביים.
חברת סוזוקי נוסדה בשנת 1903 כיצרנית של מכונות אריגה. בשנות ה-50 הפכה לחברת האופנועים סוזוקי (סוזוקי מוטור) והתחילה בייצור של אופנועים ורכבים. לכל מי שבעשור החמישי לחייו בטח מוקדש ערך סנטימנטלי לסוזוקי סאן, כי הם היו הראשונים שפרצו את 'החרם הערבי', שהיה חרם כלכלי נגד מדינת ישראל שכלל איסור על קשרים כלכליים ישירים עם ישראל. אחד מאופנועי הספורט (פלוס תיור) הראשונים שהגיעו לישראל היה ה-GSX550 הקטן של סוזוקי, ואחיו הגדול ה-GSX750ES.
הסוזוקי GSX750 הוצג בשנת 1983 כדגם ספורט-תיור וכבשורה מודרנית של סוזוקי כשהוא עם בולם אחורי יחיד. המנוע כמובן בתצורת ארבעה צילינדרים בשורה בנפח 747 סמ"ק, עם גל-זיזים עילי כפול ו-16 שסתומים. המנוע היה מקורר אוויר ושמן, וסיפק 86 כוחות סוס ב-9,500 סל"ד וכ-7 קג"מ ב-8,500 סל"ד. הצילינדרים הוזנו דרך ארבעה קרבורטורים של מיקוני בקוטר 32 מ"מ,שוהביאו את הכלי, דרך גיר בן 5 הילוכים, למהירות מרבית מרשימה לאותם הימים של כ-220 קמ"ש.
שלדת העריסה הייתה מפלדה, המזלג הרגיל היה על-בסיס אוויר עם מערכת אנטי-דייב למניעת שקיעה תחת בלימה, המתלה האחורי היה מטיפוס 'Full-Floater' – שם שכל אחד הדביק על כל סוזוקי באשר הוא באותה התקופה, החישוקים היו במידות של 16″ מלפנים עם צמיג במידה של 100/90 ו-17″ מאחור עם 120/90. מערכת הבלימה הייתה מרשימה לאותה התקופה עם צמד דיסקים בקוטר 275 מ"מ מלפנים ועוד אחד מאחור בקוטר 255 מ"מ. המשקל היבש עמד על 210 ק"ג, לפני מילוי 19.5 ליטרים של דלק במיכל.
המונח ספורט-תיור לא בדיוק קלע לאחד מההגדרות, אבל בישראל של תחילת שנות ה-80 הוא היה מעל ומעבר לכל מה שהכירו כאן, כשהוא יכול היה לצרוח במעלה ההילוכים, לפנות בצורה מרשימה, ולשבת על 200 קמ"ש כל הדרך צפונה בכביש החוף של פעם.
הסוזוקי GSX750ES עודכן ושופר עם הזמן, והוא זכה להצלחה יפה בישראל כמובן ובעולם הגדול, אך הוא מעולם לא איים במכירות או בהתמודדויות מול היריבים שבכלל הובסו דרך הונדה עם ה-VFR750 של 1985. הזרקורים הופנו מהר מאוד אל ה-GSX-R750, האח הקשוח והקרבי, שהוצג בשנת 1985. עם השנים שופצו ושוחזרו חלק מהאקזמפלרים שנמכרו בארץ, וכפי שאתם רואים בתמונות – קיימים עד היום.
צפו בסוזוקי GSX750ES במבחן וינטאג' של פעם:
צפו בנכד המודרני – סוזוקי GSX-8S במבחן: