דף הבית / חדשות / נשיא איגוד לשכות המסחר: לא לביטול הטבות המס לדו"ג
Yamaha-XMAX300-020

נשיא איגוד לשכות המסחר: לא לביטול הטבות המס לדו"ג

באיגוד לשכות המסחר דורשים משר התחבורה להאריך את צו הטבות המס למערכות בטיחות לדו-גלגלי שיבוטל בסוף החודש

כמו שחשפנו כאן בפול גז בחודש שעבר, שר האוצר משה כחלון חתם על צו המבטל את הטבות מס הקנייה לאופנועים וקטנועים על מערכות בטיחות. ב-31 באוגוסט יפוג תוקפו של צו תעריף המכס, המעניק הטבות למערכות בטיחות לרכב דו-גלגלי ותלת גלגלי. במקומו ייכנס לתוקפו ב-1 בספטמבר. לטענת איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי באיגוד לשכות המסחר, מתווה המיסוי החדש שנקבע על-ידי רשות המסים פוגע בהטבות המס הקיימות למערכות בטיחות ולרכב תלת-גלגלי.

לאור זאת, שיגר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנייה דחופה לשר התחבורה ישראל כץ, בבקשה להאריך את הצו הקיים, תוך הותרת הטבות המס למערכות בטיחות ולקטגוריית הרכב התלת-גלגלי.

"סברתי שיהיה זה נכון ואף תואם את המדיניות של משרדך להאריך את הטבות המס הקיימות. יש כאן היעדר התאמה במדיניות הממשלה שקשה לקבלה. מצד אחד השקעת מיליארדי ש"ח לשיפור תשתית התחבורה, לצמצום הגודש בכבישים ומאבק בהיקף תאונות הדרכים, ומצד שני צמצום הטבות המס שמשמעותן להכנסות המדינה שולית, והתורמות להשגת יעדי משרדך". פניית לין לשר התחבורה נעשתה לאחר פניות ופגישות עם נציגי רשות המסים.

לדברי לין, אי הארכת תוקפו של הצו הקיים כמבוקש היה שגיאה חמורה: "דווקא בתקופה זו, בה הגודש בכבישים מחמיר, וכאשר משרדך מנהל מדיניות לצמצום הגודש והפקקים בדרך של השקעות מסיביות בתשתיות התחבורתיות בישראל וממשיך במהלכים חשובים לצמצום הקטל בדרכים – אנו צפויים לביטול הטבות מס שתרומתן לצמצום הפקקים מוכחת ללא שום ספק".

לדברי עו"ד טלי ברנר-דרורי, יו"ר איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי באיגוד לשכות המסחר, "צו תעריף המכס החדש, שאמור להיכנס לתוקף החל ב-1 בספטמבר, פוגע בהטבות שניתנו בעבר לכלים דו-גלגליים בגין מערכות בטיחות מתקדמות ואף מעלה את שיעור המס במקום להפחית, זאת תחת מסווה של רפורמת מערכות בטיחות. למעשה, צו תעריף המכס החדש מעלה את המיסוי על דו-גלגלי בהדרגה בשלוש השנים הקרובות בסכום של מיליוני שקלים". 

יצוין כי עוד ב-2017, דרשה ועדת הכספים להוזיל את נטל המס הגבוה על רכב דו-גלגלי בהספקים בינוניים, וכי אז טענה רשות המסים כי הנושא יטופל במסגרת הצו החדש.

לדברי ברנר-דרורי, "לצערנו, מסתמן כי רשות המסים ניסחה צו זה ללא בחינה מקצועית נדרשת של כלל מערכות הבטיחות הקיימות והיקף חדירתם לענף הדו-גלגלי, ובשל כך התוצאה העגומה – העלאת המיסוי לרכב דו-גלגלי במקום הרחבת מעטפת הטבות המס כפי שהתחייבה. טענת רשות המסים בדבר הטבות בסך 15 מיליון ש"ח לחלוטין אינה עומדת במבחן המציאות, ובפועל, הצו החדש מהווה ייקור של מרבית הכלים הדו-גלגליים בישראל".

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

קימקו דאונטאון 350 GT

חדשים בארץ: קימקו דאונטאון 350 GT וסקייטאון 125

שני קטנועים חדשים של קימקו מגיעים לישראל - הסקייטאון 125 והדאונטאון GT 350; המחירים 22 אלף ש"ח ו-38 אלף ש"ח בהתאמה

3 תגובות

  1. Avatar
    האינובה שלי

    כל נושא האיגוד הוא שערורייה. כמו שהפריטו עכשיו בשכל רב את כוחה של "התאחדות הספורט מוטורי", התאחדות שהייתה עסוקה בקומבינות(ובריונות) במקום לקדם ספורט מוטורי, כך עשו ל"איגוד יבואני הרכב הדו גלגלי", רק בשקט. למדינה נמאס מ"נציגי" אופנועים כגון טלי ברנר שבאים לוועדות הכנסת להשמיע דעה שמטרתה קידום אינטרס קרטל האופנועים מטרו מוטור ושות'. מה הפלא שבוועדת הכספים מתעלמים מהמכתבים של טלי ברנר, הללויה! גברת טלי ברנר, לידיעתך, במסגרת ההפרטה המדינה התחילה לפנות למומחים אמתיים, בלתי תלויים(המשוחררים מקומבינות של קרטל האופנועים). לדוגמה: תמיר קרני קבע והוכיח, שקטנוע תלת הוא לא יותר בטוח, ובמקרים מסוימים אף יותר מסוכן. אותו מומחה גם קבע שמי שלא רוצה לחלק כסף למקורבים בעיריית ת"א, אין לו מה לחפש על תלת. תמיר קרני גם טען שABS לכלי רכב שיש לו רק 2 גלגלים זה כמו כוסות רוח למת. טלי ברנר מבקשת שוב לקבל הקלות במיסוי לאופנועים מתוצרת פירמות שהקרטל מייבא בבלעדיות, הטבות שפוגעות בתחרות החופשית, פוגעות ביבואנים הקטנים, ובקהל הצרכנים. עו"ד טלי ברנר, בזמנים בהם חקירת הקרטל מתהדקת על צווארכם עדיף לכם להקטין פרופיל, לא ככה?

    • Avatar

      להגיד ש ABS על שני גלגלים זה לא עוזר זה אמירה מאוד מעניינת, ולדעתי לא נכונה.

      • Avatar
        תגובה לברק היקר

        ברק, ABS מסייע במצבי קיצון מסוימים(זניח), ומהווה מפגע במצבי קיצון אחרים. בשורה התחתונה הנזק עולה על התועלת. גם אם הנזק משתווה לתועלת, לא נאמר על התקן כזה שהוא מוסיף לבטיחות(אלא אם אנו רוצים להטעות את הצרכן).

        ועכשיו בייתר פרוט: בישראל יש מעט מאוד ימי גשם, עוד יותר פחות מזה הוא הסיכוי הקלוש לקרח על הכביש, ועוד פחות מזה שלג. כך או כך, בשני המצבים הקיצוניים האחרונים(קרח ושלג), אף אחד לא מעלה על דעתו לרכב על אופנוע. לא זאת אף זאת, גם כאשר רוכב פלוני יבחר לרכב על קרח או שלג, ABS לא יציל אותו, והוא יחליק כמו גדול. ספק אם בכלל יצליח שלא להחליק במטר הראשון של הרכיבה. במדינות בהם אנשים(הרפתקנים) רוכבים במצבי קיצון כשיש קרח או שלג, הם עושים זאת עם צמיגים שקבועים בהם מסמרים מיוחדים(כדי לייצר אחיזה). האופנוע מגיב לכתם שמן באופן דומה לתגובתו לקרח או שלג, הוא מחליק באופן מיידי. אם כתם השמן קטן ומקומי, גלגל אופנוע מדלג עליו בקלות(אי אחיזה רגעית לא גורמת לאיבוד שליטה, והרי זה בדיוק העיקרון שמסתמך עליו גם ה ABS). אם כתם השמן מתמשך, האופנוע יחליק כמו גדול, בין השאר בגלל שאף אופנוע אינו בנוי מאוזן באופן מוחלט, ואז יש משיכה לצד הכבד יותר, והאופנוע נופל(לא קשור להפעלת הברקס, אני מדבר על מצב שבו בכלל לא מפעילים ברקס, ועדיין מחליקים). כאשר הכתם ממושך, נפילה כזאת תתרחש גם בישורת, ושוב ל- ABS לא תהיה כל השפעה על התוצאה המרה. הלאה…כיוון שבישראל ברוב הימים הכביש יבש(מגשם), וכיוון שאופנוע עוצר טוב יותר על כביש יבש בלי ABS, הנה שוב נאלצנו להודות שאין בהתקן הזה תועלת, ובאמת רוכבים רבים מעדיפים לנתק אותו(באופנועים שזה אפשרי). גם ברכיבת שטח, מנתקים ABS, כי אחרת לא ניתן לאזן את האופנוע (תוספת גד בהחלקת גלגל אחורי-לא הכנס כאן להסבר המעמיק). ברקס חירום עשוי להוביל לנעילת גלגל והחלקה, רק שלפעמים אסטרטגית החלקה תהיה טובה יותר לבטיחות הרוכב, הסיבה: באופנוע אין כלוב מתכת שמגן, אין חגורות בטיחות, ואין כריות אוויר, ולפעמים דווקא החלקה וקפיצת הרוכב עשויה למנוע ממנו את המפגש עם הגורם שעושי לסכן אותו(עמוד חשמל, מכוניות שנוסעות על הכביש לידו או ממולו…). היכולת של ABS לסייע בברקס חירום היא מאוד מוגבלת, ודווקא כאשר לא מחליקים ABS גורם לקו עצירה ארוך יותר, כלומר דווקא בגלל ה- ABS תתרחש התאונה. תגובת ה- ABS בחירום, עשויה להפתיעה את הרוכב(עניין הרעידות), וגם בהפתעה כאמור אין כל תרומה לבטיחות. אחת הסיבות להפחתת יעילות של ABS באופנועים, היא אותה הפתעה, גוף הרוכב נוטה קדימה, הכוח על ידיות הכידון עולה, וגם זה עשוי לגרום לרוכב ליפול מהאופנוע(כאשר לא מצליחים לאזן את משקל הגוף העודף על הידיים). בעוד שנהג בזמן ברקס חירום מוחזק עם חגורות הבטיחות, רוכב האופנוע מושלח קדימה, מסיבה זאת המהנדסים מראש קובעים סף רגישות נמוך יותר לABS באופנועים, שכאמור לעיל גורם לקו עצירה ארוך יותר(והפחתת הבטיחות). כמה לא מפתיעה שאין אף מחקר שהוכיח את הטענה לתוספת בטיחות(שלא קיימת), כי כל בר דעת שמבין את ההסבר לעיל מבין שמחקר כזה תוצאותיו ידועות מראש(לא תהיה מובהקות סטטיסטית המאששת את הטענה לתוספת הבטיחות הנטענת לגבי ABS באופנועים). אז אין אף מחקר שהוכיח הפחתת תאונות בהם מעורבים אופנועים כתוצאה מהפעלת מערכת ABS. אין מחקר, כדי שהיצרנים, התאגידים הגדולים, יוכלו להמשיך לשווק "חידוש" כהצדקה להגברת המכירות. כל התדמית החיובית של ABS כמי שמוסיף בטיחות לאופנועים מושתת על יחסי ציבור שקריים. היצרנים משתגעים כדי להציג חידושים, כדי להאיץ את השיווק, והם מבטיחים הבטחות שאין להם בסיס במציאות.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן